• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    Nikdy nekončící diskuze o (ne)regulaci dopravy v Praze.
    rozbalit záhlaví
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Jenom mi trochu přijde, že tady mlátíš prázdnou slámu, protože ať budeš problematiku dělit jakkoliv nebo rošiřovat záběr diskuze, vypovídávat se ze šířeji pojatého tématu, tak tím moji základní tezi, že "doprava na silnicích je výrazným zdrojem prašnosti ve městě" nic nezměníš.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Já se tomu nevyhýbám, naopak, pro začátek pouze shrnu základní tezi - tedy že ze silniční dopravy vzniká prašnost, ostatní je předmětem diskuze a hájení toho faktu, jak už přirozeně v diskuzích bývá.

    Samozřejmě s častějším čištěním ulic, stejně jak jako na zvýšení požadavku na snížení prašnosti staveb a dopravy z nich se zcela jistě shodneme.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ADAMIRA: ono se to blbe vyjadruje "per capita", kdyz zalezi na mnoha faktorech... u te sekundarni prasnosti treba i u toho, jak moc je dane misto "uklizeny". Takovy tramvajovy zlabek se uklizi dost blbe a vubec tramvajove teleso se uklizi sloziteji, soucasne ti tramvaje rady pouzivaji piskovani ke zlepseni sve adheze pri brzdeni... ostatne je to videt v mistech, kde ti po "panelech" projede treba sanitka, jaky to zvedne oblak prachu...
    Zdrojem sekundarni prasnosti je treba i staveniste... a stavebni ruch po Praze je pomerne cily - a to i v centru, zeano. Ze ty nakladaky jezdej ze staveb zahnojeny... who cares :D
    ONDRAT: problem tech tvych uvah vidim ve snaze "zjednodusovat"... rikas prach, ale proc se vyhybas rozlisovat primarni a sekundarni zdroje? Ono se to musi odlisovat. Emitenti prachu jsou jedna vec (a nikterak nepopiram jejich existenci), to jak prach ve vzduchu cirkuluje v dusledku sekundarniho zvireni vec druha. Zdroje primarnicho prachu omezi treba i nizkoemisni zony... mame je? No, nemame... S tou druhou veci muzes neco precijen delat - treba casteji cistit ulice, to ty dopady take snizi. Blokovy cisteni 2x do roka fakt nestaci, interval by mel byt odstup tak 4-6 tydnu. Pomaha take kropeni komunikaci, kdyz je dlouho sucho. A to "reseni" nemam ze sve hlavy, tim "autorem" tady je RNDr. Jan Pretel z CHMU. Z praxe vime, ze nic takoveho se ale nerealizuje... ze by cilem bylo schvalne delat to prostredi pro zivot horsi?
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    DANYSEK: Coz je informace sama o sobě uplne o nicem, pokud to nebereš “per capita”
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    ONDRAT: To je jasný, ne? Takovej chodec zvíří prachu jako tři SUV!
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ONDRAT: Nejvic namorni doprava!
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Dobrá tedy, podle tebe je tedy stejným dílem za prašnost na vině každý druh dopravy ve městě, na silnici i mimo ní?
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    ONDRAT: (jednou z příčin)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: k tvorbe sekundarni prasnosti dochazi i za chuze a nebo jizde na kole, nebo treba i pri jizde tramvaje.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Klidně si můžeme položit základní jednoduchou otázku - je příčinou zvýšené prašnosti ve městě provoz na silnicích? Ano nebo ne?
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Doslova píšu "provoz na silnicích" nikoliv provoz aut. Dále píšu o autech především co se týká dopravy v klidu, tam logicky k tvorbě prašnosti nedochází.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: kdyz pises jen o autech, aniz bys sam aktivne oznacil i dalsi zdroje negativ, pak neprekvapive musis ocekavat podobny zaver.
    Mimochodem, sekundarni prasnost - ktera vznika virenim jiz usazeneho prachu snizit jde. Sekundarni prasnost je sama o sobe 3-7x vetsi zdroj, nez prime emise.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Vysvětli mi jak si přišel na to, že tvrdím "za všecko můžou auto" což opakovaně odmítám a navíc píšu "Nicméně jasnou příčinou například zvýšené prašnosti je z velké části provoz na silnicích." což mimojiné potvrzuješ svým vysvětlením?
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: no, a co je pricinou prasnosti? :-) Nebude ten zakopany pes treba take v tom nefungujicim liniovem rizeni krizovatek? Kdy kazda krizovatka funguje autonomne a ve vysledku jedes od cerveny k cerveny?
    Jinak samozrejme 18t autobus ti z gum take ty castice generovat bude, o 30t bateriaku nemluve. I z koutoucovych brzd kolejovych vozidel se ti ten prach generuje (zeleznicni doprava ma 10% podil) ...
    Mam pocit, ze se snazis o zjednoduseni skrze "za vsecko muzou auta". Ne, nemuzou. A pokud se povede debata jen tim jednim smerem, pak pochopitelne bude polarizovana a konsensus se nenajde.
    V neposledni rade, prach neni jedine negativum jakekoliv dopravy. Hluk skodi zdravi stejne podobne prach. Mas tam i emise, a treba nejvetsi emise CO jsou pri volnobehu, ktery nastava kdy... no pri cekani u te cervene ad vyse :-)
    Jestli on nebude castecne problem v tom, ze nektere zasahy z prislusnych odbornych mist jsou spise nekompetentni a ve vysledku jsou zdrojem problemu...
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Samozřejmě, že jsou, jsem si toho vědom, stejně tak příčin tak komplexního problému. Nicméně jasnou příčinou například zvýšené prašnosti je z velké části provoz na silnicích.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    DANYSEK: Jaky komplexnejsi raz? Proste lidi je moc, melo by jich byt min. Cokoli jineho nebude mit prazadny dopad.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: a jses ochoten diskutovat o pricinach, nebo ti proste jen vadi dusledky neceho?
    Priciny jsou ponekud komplexnejsiho razu.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Prosím přestaň s osobními označeními, vadí mi to, nečiň tak.
    Nejsem žádný nimbista, definice zhoršování životního prostředí nevím přesně co je, já si vystačím mimo jiné se stavem ovzduší v Praze. A neviním z toho rozhodně jen automobilový provoz.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: a jaka je definice zhorsovani zivotniho prostredi? :-) Zivotni prostredi zhorsuje jakykoliv vydobytek civilizace, ba i tohle vykecavani po internetu, protoze to samozrejme nejake energie konzumuje a nekde je vyrobit musis. To, ze ten vyvuk z Prahy posunes jinam fakt neni reseni - a Praha te elektriny spotrebuje fakt hodne, krom jineho teplo pro ni se vyrabi u Melnika v kotli, co pali uhli... zeano. I to, ze ti jede metro a tramvaj potrebuje energii... co ma ten svuj vyfuk jen nekde jinde.
    Nejses ty nakonec klasickej sobeckej NIMBYsta, co jen chce uzivat benefitu, ale negativa s tim spojena nest nechce? Ano, zivot v metropoli ma i svy negativa.
    Ve finale by mohli "prskat" treba i duchodci na nocni tramvaje... protoze ta taky muze zhorsovat zivotni prostredi, ono T3 neni zrovna tichy vozidlo, zeano. A uzitek z toho maji povetsinou lidi, co se jedou jen bavit.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    MAKROUSEK: Tak blokovali jeden pruh po velmi omezenou dobu.

    ADAMIRA: Já za životním prostředím stojím, v Praze bohužel dobré není.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ONDRAT: Posledni odstavec clanku: "Uskupení s názvem Poslední generace působilo i v Česku. V letech 2023 a 2024 pořádalo pochody, které blokovaly pražskou magistrálu."
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam