• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    GREW
    GREW --- ---
    MAKROUSEK: Pujcovani elektrokolobezek fakt neni o mikromobilite, ale blba turisticka atrakce, ktera akorat vysira vetsinu ostatnich lidi, stejne jako to delaly pivni kola, segwaye, miniauticka apod. Nehlede na to, ze mesto na provozovatele pujcoven elektrokolebezek vzneslo nekolikrat v prubehu minulych let pozadavek, aby sami udelali neco s tim, ze jim na tom lidi jezdej vozraly, po chodnicich, ve dvou na jedny kolobezce, ze to nechavaj valet vsude mozne atd. a provozovatele to prakticky ignorovali... Tak do kdy, nebo kolikrat chces tem provozovatelum davat sanci, aby zajistili to, ze jejich uzivatele na tom prakticky pokazdy, kdyz si pujcej elektrokolobezku, porusujou nakej zakon/pachaj prestupek?
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    KUTAS: sorry, smolík, cokoliv co sé týká absolutně jakékoliv dopravy v praze a okolí se nesmí řešit do chvíle kdy bude naprosto bezchybně vyřešen problém aut parkijících na ulici. Do té doby je jakýkoliv zásah do pražské dopravy totální tabu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: a na čem podle tebe kdo z Pirátů "vydělává"? (Takovým stylem, jako za předchozích garnitur někomu šly provize z jízdného v DPH, a tak...)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Jo, jasne, mikromobilita jenom za nejakych podminek, hlavne, aby na ni nevydelaval nekdo jiny, nez Pirati. Vtipne.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: to srovnáváš nesrovnatelné, protože u sdílených kol a koloběžek jde o komerční aktivitu v centru, zábor veřejného prostranství, apod. A bezpečnost baterií v tom roli nehraje (ostatně, koloběžky sice překáží, ale nikdy nikdo žádnou neviděl nějak samovznítit se a hořet, a pochopitelně, mýty o elektromobilitě se špatně šíří, když to maj ldi na očích a vidí, že to zas tak často nehoří...)

    Přepravní řád DP se bude točit kolem toho, kdo by za případný průšvih nesl odpovědnost a strojvůdci obecně jsou paranoidní, protože tráví celý život v tunelu, ze kterého není úniku a prostě se nějaké neočekávané události logicky bojí. Jako dovedu pochopit, že lidi se různých věcí bojí, ale stejnej typ lidí, co by si za covidu do metra nikdy nevzal roušku, protože to přece sníží pravděpodobnost infekce jen o polovinu a jenom těm ostatním a ne jemu, tak bude nadšeně hýkat nad zákazem elektrokol, protože to by se přece jemu nikdy nestalo, že by chtěl cestovat s elektrokolem, zato vyhnout se 0.000001% šance požáru baterie - to je otázka života a smrti!

    Veřejnost obecně statistiky dezinterpretuje naprosto pocitově, iracionální strach z neznámého převažuje nad racionální vyhodnocením známých rizik (brutální požár v 80tých letech v Londýně ve stanici King's cross nezpůsobila lithiová baterie, to samé požár lanovky v Kaprunu... jako jasně, že mají řidiči metra z možnosti požáru mají strach, aby neměli! a i proto dává posilování tramvajové sítě smysl, protože to metro psychologicky pozitivně působí, pokud podvědomě hledáte úkryt před bombardování - ale jinak je klaustrofobní jak sviň...)

    Letmým googlením člověk dostane pocit, že požáry baterií elektrokol podle všeho začali strašit prodejci značkového vybavení, kteří chtěli upozornit na rizika DIY přestaveb s využitím noname součástek... jenže se jim to vrátilo, v médiích to začalo rezonovat a teď budou mít v metru utrum i majitelé toho značkového vybavení.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: "na zasedání Zastupitelstva hl. m. Prahy v září 2025 předložil náměstek Zdeněk Hřib návrh usnesení, kterým by rada dostala výzvu k zákazu sdílených elektrokoloběžek formou, že parkování bude možné jen pro kola a elektrokola, a koloběžky by byly z toho vyloučeny. "
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    XCHAOS: "Za všechno můžou Piráti a dokud to tady nebude jako v Japonsku, o jakémkoliv omezení auta uvažovat odmítám."
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: Piráti naopak mikromobilitu jako jediní podporovali, od začátku, a jsou za to nenávidění, prober se :-)

    Mikromobilita je zajímavá třetí cesta, která tak nějak shodně začíná vadit úplně všem: na jedné straně autům, kteří chtějí mít klid na to masakrovat se mezi sebou a nechtěj se v tom nechat brzdit a zpomalovat nějakými překážejícími vozítky, a na druhou straně i MHD, která není schopná ukousnout si z trhu automobility, tak šikanuje aspoň mikromobillitu.

    Na druhou stranu, jak velké kolo je ještě elektrokolo a jaké je už moped, to je debata, kterou řeším furt a netýká se jen metra a MHD. Nebezpečí lithiových baterií se ale přeceňuje jak u elektromobilů (požáry aut s nádržemi paliva jsou častější, jen to většinou dohoří dřív, než někdo vůbec přijede...), tak samozřejmě zejména u elektrokol.

    Paniku strojvůdců chápu, ale podle mě ani netušej, jak nebezpečný věci ostatní cestující vozej v metrech v běžných zavazadlech... nejvíc mě ale fascinuje ten přístup "nestalo se to, ale mohlo by se to stát!". V dopravě čelíme smrtelným nehodám všeho druhu dnes a denně, mimo metro se vlaky běžně srážej, viděl jsem i nehodu dvou tramvají, tuhle... ale ne, my se zaměříme jen a pouze na elektrokola, protože čarodějnice je třeba identifikovat a upálit dřív, než náhodou dojde k sebevznícení, hmm....
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Inovativnich? Jakekoli inovace jsou postupne zakazovany. Nejdriv elektricka vozitka s koly vedle sebe, nyni sdilena elektricka vozitka s koly za sebou, ted elektrokola, az se objevi litajici drony, vydrzej tak mesic, nez je nejaky iniciativni inovativni Pirat zakaze.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: tak já bych pro jistotu zakázal i přepravu čarodějnic, což se pozná podle koštěte.

    Ne, fakt neuvěřitelný, místo problémů, který reálně nastávaj (pád osob do kolejiště, apod.) budeme řešit problém, který v tomhle městě nenastal nikdy a jedna paní povídala, že nastal někde jinde ve světě jednou... (ona roli hraje i teplota, a ta je v jižních zemích trochu větší, než u nás, apod.)

    Ovšem s tím, jak populace stárne a podíl mladých a inovativních lidí klesá, tak bude rigidita populace už akorát narůstat...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Lávka přes Císařskou louku definitivně padla, České přístavy cyklostezku odmítají - Městem na kole
    https://mestemnakole.cz/2025/10/lavka-pres-cisarskou-louku-definitivne-padla-ceske-pristavy-a-s-cyklostezku-odmitaji/
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ...a tazeni proti vsem druhum dopravy pokracuje, tentokrat jsou v hledacku elektrokola:

    Zakažme elektrokola v metru, je to obrovské riziko, volají strojvedoucí. Na tragédii stačí dvě minuty - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/zakazme-elektrokola-v-metru-je-to-obrovske-riziko-volaji-strojvedouci-na-tragedii-staci-dve-minuty-263527/
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    MAKROUSEK: no dekovne dopisy muzes posilat do sidla UV KSC[M]... to za jejich vlady nam ponekud ujel vlak :-) No a pak tu mame vseobjimajici NIMBY, ktere mj. komplikuje projektovani i tech VRT u nas.... ze zdravime treba do Chlumce.
    Ale to uz je k tematu dopravy v Praze fakt offtopic. I kdyz samozrejme i co se tech long tripu tyce, obcas je solidni pain se i v aute jen probojovat z Prahy ven, zeano... :-)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    DANYSEK: Pohoda vocamcad pocamcad. Ja si minuly tyden zajel na novou vystavu Teamlab z Tokia do Kyota. Autem sedm hodin cesty, 500 km. Vlakem 2 hodiny cesty, po obede jsem si sednul na shin, ve tri jsem byl v Kyotu, ve ctyri jsem mel listek na vystavu, v sest jsem sel zase na nadrazi a po osmy jsem byl zase na hotelu v Tokiu. Takze devet set kilometru a vystava za odpoledne bez problemu. Kdyby tohle fungovalo tady, nelitam ani do Francie.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: to nesmíš jezdit na nádraží autem :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KUTAS: a tak jasne... ta VRT na papire je, realne je i z tech, co ma relativne dobre naslapnuto, ale holt... jeste chvili si pockame.
    MAKROUSEK: zalezi na smerech a cili... na Viden ci Berlin naprosta pohoda, a treba i do Innsbrucku je to vlakem jen o hodku delsi nez autem a to v zasade jen diky cekani v Linci... a muzes si treba dat pivko cestou :) Potazmo neco udelat po ceste. Pravidelne takhle jezdime i trhy v Drazdanech, protoze s vlakem odpada dumani nad tim, kdo si neda vanocni svaracek... :-)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    Ja bych taky hrozne rad jezdil po Evrope VRTem. Je to mnohem pohodlnejsi, nez letadlo. Ale nez dojedu na VRT je to pet hodin cesty a to je to peklo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KUTAS: no, trochu jo, ale spíš takové "pro Čechy".

    (Ještě mi napadá, že do S-bahnu na Václaváku může zajíždět BEMU, která pak na letiště dojede zadem přes Pražský Semmering, takže turisti budou mít i vyhlídkovou jízdu :-) ale to pak pojede jednou za hodinu... a nebude to mít parametry rychlodráhy, to pojede dýl, než by jelo to metro...)
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    DANYSEK: omlouvám se za mystifikaci... ale stejně bych si přál cestovat na tyhle služebky VRTem, jen teda to už asi nikam jezdit nebudu, až bude VRT třeba do Varšavy nebo do Berlína (jo a tam jsem vždycky ještě stál snad asi 15minut v Drážďanech, protože nějak přepřáhávali mašinu... ale už je to teda pár let zpátky, teď jsem už dlouho v Berlíně nebyl).
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    MAKROUSEK: jestli myslis, ze RegioJet, Leo Express, Arriva, DLB, GWT atd jsou na tom lip, tak.... badumtsss... nejsou :)
    ONDRAT: jiste a treba takova Barcelona ma oboji... :D Muzes si vybrat mezi vlakem, co tam byl driv... a nebo metrem, ktery tam prokutali nasledne.
    XCHAOS: ale jdi ty breptale... ted se predelaly cely Pardubice, predelavaly se tunely u Blanska, na Trebove se aktualne pracuje, prekopava se Smichov, resi se trat z Berouna ku Praze, trat z Prahy na Lysou, uzel v Plzni take prosel modernizaci... a soutezi se treba kompletni rekonstrukce zabezpecovacek a troleji od Kralup (vcetne) az po hranici s Nemeckem. Vis o tom, co se cpe do koridoru a dalsicho hojne uzivanych trati prd :-) Ale tvuj nezajem tve hloupe kecy neomlouva.
    ONDRAT: ale zpozdeni to nabira taky. Protoze holt legislativa je tak na hovno, ze si muzou dovolit "protestovat" lidi bez ohledu na uzemne-planovaci dokumentaci. Aktualni "stiznosti" jdou z baraku, ktery tam postavili pred 20 lety a dobre vedeli, ze tam ta trat je a bude. Holt neumime podobne individua, co uzemne-planovaci dokumentaci poslat do prdele instantne a rychle.
    KUTAS: z Bubence do Roztoku je maximalka 115, dal do Kralup 120 - pro naklapeci soupravy, ktery tam nejezdi :D (mame jen Pendolina, co to umi). Jinak jsou tam useky, kde je maximalka 80... 90... 100, tve tvrzeni o sedesatce pravdive neni ;-)
    SAMOUT: no, ale diky ruznym "security" opickam, u low-costovek i opickam typu "boarding a gate close driv, nez se pristavi ledadlo" se realne dostavas do stavu, kdy na te ceste stravis na nekterych relacich srovnatelny cas, to letadlo rychlejsi se zapoctenim vsech externalit neni ani omylem.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam