Možná nejhorší v historii: sezona kolon v Praze je v plném proudu a emoce se stupňují. Jak z nich ven? | Hospodářské noviny (HN.cz)https://archiv.hn.cz/c1-67809350-mozna-nejhorsi-v-historii-sezona-kolon-v-praze-je-v-plnem-proudu-a-emoce-se-stupnuji-jak-z-nich-venStovky tisíc aut denně v Praze a okolí váznou v kolonách. Vážnost situace potvrzují i nezávislá data. Vyhrocuje se přitom veřejná debata o problému, ale příliš shod ohledně příčin není.
Silnice plné stojících aut a problémy hromadné dopravy. Praha zažívá období extrémně silných kolon. Listopad je na ně tradičně nejhorší – ten letošní ale může být z historického hlediska rekordní. Naznačují to údaje z veřejně dostupných telematických systémů.
Problém zhoršuje i to, že mezi zainteresovanými stranami není shoda na tom, co je hlavní příčina.
Ucpaná Praha se na podzim stala častým tématem debat. Jak vážná situace je, to ale úředníci oficiálně nevědí.
Pražské ulice a silnice má na starosti městská společnost Technická správa komunikací (TSK). Každý rok vydává ročenku, kde odhaduje počty aut na silnicích – ale zdržení neměří.
Po několika dnech TSK odpověděla pouze obecně. „V průběhu podzimu letošního roku evidujeme mírný nárůst intenzit automobilového provozu na území metropole, a to především v závěru pracovního týdne,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková.
Součet zdržení je skoro dvojnásobek
Nezávislé telematické systémy ale problémy Prahy ukazují naprosto zřetelně. Každou minutu přepočítává délku kolon třeba takzvaný superpočítač v Ostravě, kde na něm běží Rodos, systém Vysoké školy báňské. Data pocházejí z navigací a od telefonních operátorů.
Každá kolona, která zabere aspoň tři minuty navíc, dostává na mapě červenou tečku s číslem, to je zpoždění v minutách.
Toto pondělí byly v 8:15 na mapě Prahy takových teček desítky – ručním sečtením se dostáváme k hodnotě 385 minut. Úterý nabídlo velmi podobný obrázek, součet 322 minut. Tohle samo o sobě tolik neřekne, ale stejný systém si pamatuje i data rok stará. Hodnoty ve srovnatelné listopadové dny byly jen 207 a 189 minut. Rozdíl tedy v řádu vyšších desítek procent. Podobný obrázek nabízí i zbylé dny v týdnu, ranní i odpolední špička.
Systém běží od poloviny desátých let – a takový obrázek nabízel dřív jen při velkých nehodách nebo kalamitách. Teď je to každodenní jev.
Zhoršení je vidět na první pohled i na mapách systému Rodos. Nahoře pondělní špička v listopadu 2024, dole pondělní špička tento týden. Kolony jsou červené bubliny, číslo v nich je zpoždění.
Zhoršení v Praze je vidět na první pohled i na mapách systému Rodos. Nahoře pondělní ranní špička v listopadu 2024, dole pondělní špička v prvním listopadovém týdnu. Kolony jsou červené bubliny, číslo v nich je zpoždění. Screenshot: Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava
Technická správa komunikací z delších kolon viní stavební práce. „Na některých místech se sice mohou pocitově projevovat vyšší hodnoty intenzit dopravy oproti běžnému stavu, ale tyto stavy je možné přisuzovat realizovaným rekonstrukcím komunikační sítě či dalším prováděným stavebním činnostem,“ uvedla mluvčí.
Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib tvrdí, že jednotlivé městské podniky a správci sítí uzavírky a opravy maximálně koordinují. „Třeba když Pražské vodovody a kanalizace plánují nějakou z generálních oprav, pracují tam všichni další, třeba TSK nebo dopravní podnik, řekl.
Hlavní příčinou je podle něj velký a stále rostoucí počet aut. „Když se podíváte na průměrnou obsazenost vozů, pohybuje se pouze kolem 1,3 osoby. Pokud se tento trend nezmění, situace do budoucna může být ještě horší.“
Emotivní situace kolem kolon teď Hřib řeší opakovaně. V pátek odpovídal na sociálních sítích herci Michalu Suchánkovi, který před tím Hřibovi za dlouhé kolony na dálku vynadal. Podle Hřiba jsou komunikace v Praze zanedbané a víc oprav potřebují. A nepřímo Suchánkovi doporučil jet MHD. I tahle epizoda dokládá dusno kolem pražské dopravy.
Hlavní problémy: koordinace oprav i počet aut
„Teď je rozkopaných hodně klíčových tras. A skutečně se teď objevují kolony tam, kde nikdy nebývaly. V naprosto nepřipravených lokalitách je najednou klidně přes 10 tisíc aut denně. A tahle porucha (toku aut) se šíří,“ řekl HN Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní ČVUT. Docent se zaměřením na systémy řízení dopravy zná i data o počtech aut v lokalitě na severovýchodě Prahy, kde bydlí a na kterou teď kolony taky dolehly.
„Není to jen hlavní město. Dost těch oprav ukazuje na malou koordinací mezi (celostátním) Ředitelstvím silnic a dálnic a TSK. Zúžení jsou teď třeba na konci D10, hned vedle na Pražském okruhu a dalších místních komunikacích. Všechna tahle místa potřebují nutně opravu, ale nemáme za ně připravené objízdné trasy,“ řekl.
Paradoxní je podle něj srovnání s opravou Barrandovského mostu, která skončila loni a provázela ji několikaletá příprava. „Tam bylo všechno připravené vzorně, včetně veřejnosti. Tady to nikdo moc nečekal,“ dodal.
Dlouhodobé řešení? Opravovat silnice míň?
I magistrátní opozice přitom vedení města spíš hájí. „O moc líp se to dělat nedá, koordinace oprav tu je. Snad jen zadávání zakázek by šlo upravit, aby větší roli hrála délka uzavírky, a ne cena,“ řekl HN bývalý radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Problém vidí jinde. „Ve městě je prostě na poměry infrastruktury příliš aut, to je ta hlavní příčina. Viděli jsme, že když za covidu klesl provoz třeba jen o dvacet procent, tak kolony skoro zmizely,“ řekl Scheinherr.
Některé části Prahy přitom mají letos kolon o něco méně, třeba severozápadní část Prahy. „Taky tu situaci vnímám, že je o něco lepší. Nebo spíš – míň špatná než třeba loni,“ řekl radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).
Podle něj to s plánováním oprav silnic souvisí. „Trvali jsme na tom, že uzavírky skončí do konce srpna. Myslím, že se to teď projevuje. Ale základní problém, tedy příliš velký počet přijíždějících aut, to samozřejmě neřeší,“ dodal.
Kde je situace naopak horší? Podle map navigačních systémů okolo příjezdu po dálnici D8 směrem od Teplic – kolony ve špičce tam sahají daleko na dálnici a ucpané jsou i alternativní trasy okolo, tedy v oblasti Proseka, Bulovky nebo Libně. Stejně tak je problém zmíněný konec mladoboleslavské D10.
Zhoršení je ale vidět i v širším centru, třeba v oblasti Smíchova nebo Vršovic, zřejmě kvůli opravám silnic. Jedno z úzkých hrdel teď vytvořila třeba oprava vodovodu u stanice metra Želivského a oprava ulice J. Želivského. Tam následně kolabuje i hromadná doprava, místostarosta Prahy 3 doporučil lidem raději chodit pěšky.
TomTom: Praha je na hraně první stovky ve světě
Druhý dobrý zdroj dat představuje navigace TomTom. Poslední roky vydávají její provozovatelé zprávy o dopravě ve světových metropolích. Zpráva za rok 2024 Prahu hodnotí jako 103. nejvíce ucpané město z 501 sledovaných.
Základní kritérium je, za jak dlouho se dá v daném městě ujet deset kilometrů. Tahle metodika trochu favorizuje státy s rozvinutou dálniční infrastrukturou a malou regulací, takže třeba města ve Spojených státech jsou v žebříčku obecně nízko. Vítěz je z Kolumbie, za ním tři města z Indie a pátý Londýn. Prakticky stejné umístění ale Praha získala i v podílu jízdy strávené v kolonách – 39 procent.
U Prahy zpráva konstatuje i zhoršení oproti roku 2023 – dojezdový čas modelové jízdy se loni zvedl zhruba o 50 sekund na výsledných 24 minut a osm sekund. Prakticky stejně se zhoršila i doprava v Brně. A to je hodně – v žebříčku 501 měst Praha a Brno zaujaly 31. a 32. příčku.
A letošek je podle všeho ještě horší. Už teď třeba systém TomTomu typicky mluví při výpočtech trasy o tom, že dojezdový čas v běžný den je zhruba o devět procent delší než obvykle. I poledne, tedy takzvané sedlo, je ale podle TomTomu srovnatelné s průměrnou špičkou ve všední den.
Kdy vyjet a kdy ne
Ráno se v Praze začíná situace zhoršovat po sedmé hodině a provoz je nejhorší mezi 8 a 8:30. Zřetelně lepší ranní provoz je v pátek, kdy je provoz nižší než v jiné pracovní dny a doprava spíše kontinuálně narůstá až do odpolední špičky, ta je mezi druhou a čtvrtou.
Ostatní všední dny jsou ale daleko horší. Odpolední špička trvá zhruba od 15 do 18 hodin a odeznívá kolem 19. Nejhorší je to ve středu a ve čtvrtek, v pondělí je odpolední provoz dokonce o něco slabší než v pátek.
Na kdy si tedy plánovat cesty do města? Pondělí v podstatě kdykoli přes den, ale nejlépe mezi 10. a 13. hodinou. Nebo v pátek zhruba do 12.
A kdy se pražskému provozu vyhnout a buď nevyjíždět, nebo jet radši hromadnou dopravou? Od úterý do čtvrtka mezi 15. a 18. hodinou. Pokud je tedy možnost se přizpůsobit. Jinak ale dává smysl zvážit přestup na hromadnou dopravu, aspoň na část cesty.
Adaptace na situaci je víc než vhodná. Rychlé řešení, které by kolony omezilo – ať už jde o libovolnou ze zmíněných příčin – se totiž u správců komunikací nechystá.