• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: mistni politik dost dobre nemuze uzavrit libovolnou komunikaci, zeano :-) Zvlast kdyz po ni soucasne treba projizdi MHD. Ale taky se tam okolo dejou divociny typu "prijede mamataxik, zaparkuje na chodnik, ditko se vyklada". A vis co k tomu sdeluji mestaci? :-) No, ze tam pritomna hlidka ma jiny ukoly.... ;D
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Někde se zřizují školní ulice. Jinde se nezřizují, takže konkrétního nevím nic. Ale věřím,že najdeme shodu na tom, aby tento jev a jeho řešní zůstalo v gesci místních politiků, kteří mají problém lépe zmapovaný než ty a nebo já.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: jiste, nikdo ji nezna a proto se zrizuji "skolni ulice", aby se aspon trosku situace pred skolama uklidnila...
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Myslím, že ani jeden z nás nezná situaci v těch 100+ základních školách, které po Praze jsou, kolem některých jezdím denně a nic takového nepozoruji, což neznamená vůbec nic.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: jasne a ranni dzungle kolem skol taky ne :-)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Tak to je mírně zavádějící, takže data o dojíždění "mamataxíků" nejsou.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    7DANYSEK: to nemusí být nutně kauzalita, protože lidi častějc jedou na dovolený právě o prázdnínách, tedy necourají po Praze autem.
    Navíc zácpy, aspoň tam kde se vyskytuju, nejsou zrovna moc zkorelovaný se školním dnem - to by to končilo v 8 a odpoledne ve 2 a ne v 7. Možná někde v přímým okolí škol.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: data o provozu v jednotlivych dnech jiste dostanes na NDIC, a muzes si je zkorelovat se skolnim kalendarem :)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Fakt? Jsou k tomu případně nějaká data?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: pulka tech aut jsou "mamataxiky".... obcas by stacilo, kdyby mestaci ve dvojici nehlidali jeden prechod, ale treba jeden dusledneji vymahal pravidla silnicniho provozu. Treba to, kde se smi zastavit a stat. Ono pokud ma mamataxik pocit, ze pro vysazeni sveho ditka pred skolickou muze cokoliv a mestak to svou necinnosti jen potvrdi... tak tezko ty decka posle rodic do skoly tim autobusem, zejo :-) Podzimni prazdniny toho byly jasnym dukazem. Prusery zacnou se skolou... protoze holt naroste hlavne individualni doprava decek ke skolam.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    MAKROUSEK: Ja snad jen doplnim, ze v otazce koordinace staveb a vedeni odboru dopravy se vyjadrime pristi rok ve volbach, co se tyka rustu poctu aut, s tim lze zrejme tezko neco jednodusse delat, tam muze byt situace pristo rok jeste horsi.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    Možná nejhorší v historii: sezona kolon v Praze je v plném proudu a emoce se stupňují. Jak z nich ven? | Hospodářské noviny (HN.cz)
    https://archiv.hn.cz/c1-67809350-mozna-nejhorsi-v-historii-sezona-kolon-v-praze-je-v-plnem-proudu-a-emoce-se-stupnuji-jak-z-nich-ven

    Stovky tisíc aut denně v Praze a okolí váznou v kolonách. Vážnost situace potvrzují i nezávislá data. Vyhrocuje se přitom veřejná debata o problému, ale příliš shod ohledně příčin není.
    Silnice plné stojících aut a problémy hromadné dopravy. Praha zažívá období extrémně silných kolon. Listopad je na ně tradičně nejhorší – ten letošní ale může být z historického hlediska rekordní. Naznačují to údaje z veřejně dostupných telematických systémů.
    Problém zhoršuje i to, že mezi zainteresovanými stranami není shoda na tom, co je hlavní příčina.
    Ucpaná Praha se na podzim stala častým tématem debat. Jak vážná situace je, to ale úředníci oficiálně nevědí.
    Pražské ulice a silnice má na starosti městská společnost Technická správa komunikací (TSK). Každý rok vydává ročenku, kde odhaduje počty aut na silnicích – ale zdržení neměří.
    Po několika dnech TSK odpověděla pouze obecně. „V průběhu podzimu letošního roku evidujeme mírný nárůst intenzit automobilového provozu na území metropole, a to především v závěru pracovního týdne,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková.
    Součet zdržení je skoro dvojnásobek
    Nezávislé telematické systémy ale problémy Prahy ukazují naprosto zřetelně. Každou minutu přepočítává délku kolon třeba takzvaný superpočítač v Ostravě, kde na něm běží Rodos, systém Vysoké školy báňské. Data pocházejí z navigací a od telefonních operátorů.
    Každá kolona, která zabere aspoň tři minuty navíc, dostává na mapě červenou tečku s číslem, to je zpoždění v minutách.
    Toto pondělí byly v 8:15 na mapě Prahy takových teček desítky – ručním sečtením se dostáváme k hodnotě 385 minut. Úterý nabídlo velmi podobný obrázek, součet 322 minut. Tohle samo o sobě tolik neřekne, ale stejný systém si pamatuje i data rok stará. Hodnoty ve srovnatelné listopadové dny byly jen 207 a 189 minut. Rozdíl tedy v řádu vyšších desítek procent. Podobný obrázek nabízí i zbylé dny v týdnu, ranní i odpolední špička.
    Systém běží od poloviny desátých let – a takový obrázek nabízel dřív jen při velkých nehodách nebo kalamitách. Teď je to každodenní jev.
    Zhoršení je vidět na první pohled i na mapách systému Rodos. Nahoře pondělní špička v listopadu 2024, dole pondělní špička tento týden. Kolony jsou červené bubliny, číslo v nich je zpoždění.
    Zhoršení v Praze je vidět na první pohled i na mapách systému Rodos. Nahoře pondělní ranní špička v listopadu 2024, dole pondělní špička v prvním listopadovém týdnu. Kolony jsou červené bubliny, číslo v nich je zpoždění. Screenshot: Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava
    Technická správa komunikací z delších kolon viní stavební práce. „Na některých místech se sice mohou pocitově projevovat vyšší hodnoty intenzit dopravy oproti běžnému stavu, ale tyto stavy je možné přisuzovat realizovaným rekonstrukcím komunikační sítě či dalším prováděným stavebním činnostem,“ uvedla mluvčí.
    Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib tvrdí, že jednotlivé městské podniky a správci sítí uzavírky a opravy maximálně koordinují. „Třeba když Pražské vodovody a kanalizace plánují nějakou z generálních oprav, pracují tam všichni další, třeba TSK nebo dopravní podnik, řekl.
    Hlavní příčinou je podle něj velký a stále rostoucí počet aut. „Když se podíváte na průměrnou obsazenost vozů, pohybuje se pouze kolem 1,3 osoby. Pokud se tento trend nezmění, situace do budoucna může být ještě horší.“
    Emotivní situace kolem kolon teď Hřib řeší opakovaně. V pátek odpovídal na sociálních sítích herci Michalu Suchánkovi, který před tím Hřibovi za dlouhé kolony na dálku vynadal. Podle Hřiba jsou komunikace v Praze zanedbané a víc oprav potřebují. A nepřímo Suchánkovi doporučil jet MHD. I tahle epizoda dokládá dusno kolem pražské dopravy.
    Hlavní problémy: koordinace oprav i počet aut
    „Teď je rozkopaných hodně klíčových tras. A skutečně se teď objevují kolony tam, kde nikdy nebývaly. V naprosto nepřipravených lokalitách je najednou klidně přes 10 tisíc aut denně. A tahle porucha (toku aut) se šíří,“ řekl HN Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní ČVUT. Docent se zaměřením na systémy řízení dopravy zná i data o počtech aut v lokalitě na severovýchodě Prahy, kde bydlí a na kterou teď kolony taky dolehly.
    „Není to jen hlavní město. Dost těch oprav ukazuje na malou koordinací mezi (celostátním) Ředitelstvím silnic a dálnic a TSK. Zúžení jsou teď třeba na konci D10, hned vedle na Pražském okruhu a dalších místních komunikacích. Všechna tahle místa potřebují nutně opravu, ale nemáme za ně připravené objízdné trasy,“ řekl.
    Paradoxní je podle něj srovnání s opravou Barrandovského mostu, která skončila loni a provázela ji několikaletá příprava. „Tam bylo všechno připravené vzorně, včetně veřejnosti. Tady to nikdo moc nečekal,“ dodal.
    Dlouhodobé řešení? Opravovat silnice míň?
    I magistrátní opozice přitom vedení města spíš hájí. „O moc líp se to dělat nedá, koordinace oprav tu je. Snad jen zadávání zakázek by šlo upravit, aby větší roli hrála délka uzavírky, a ne cena,“ řekl HN bývalý radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
    Problém vidí jinde. „Ve městě je prostě na poměry infrastruktury příliš aut, to je ta hlavní příčina. Viděli jsme, že když za covidu klesl provoz třeba jen o dvacet procent, tak kolony skoro zmizely,“ řekl Scheinherr.
    Některé části Prahy přitom mají letos kolon o něco méně, třeba severozápadní část Prahy. „Taky tu situaci vnímám, že je o něco lepší. Nebo spíš – míň špatná než třeba loni,“ řekl radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).
    Podle něj to s plánováním oprav silnic souvisí. „Trvali jsme na tom, že uzavírky skončí do konce srpna. Myslím, že se to teď projevuje. Ale základní problém, tedy příliš velký počet přijíždějících aut, to samozřejmě neřeší,“ dodal.
    Kde je situace naopak horší? Podle map navigačních systémů okolo příjezdu po dálnici D8 směrem od Teplic – kolony ve špičce tam sahají daleko na dálnici a ucpané jsou i alternativní trasy okolo, tedy v oblasti Proseka, Bulovky nebo Libně. Stejně tak je problém zmíněný konec mladoboleslavské D10.
    Zhoršení je ale vidět i v širším centru, třeba v oblasti Smíchova nebo Vršovic, zřejmě kvůli opravám silnic. Jedno z úzkých hrdel teď vytvořila třeba oprava vodovodu u stanice metra Želivského a oprava ulice J. Želivského. Tam následně kolabuje i hromadná doprava, místostarosta Prahy 3 doporučil lidem raději chodit pěšky.
    TomTom: Praha je na hraně první stovky ve světě
    Druhý dobrý zdroj dat představuje navigace TomTom. Poslední roky vydávají její provozovatelé zprávy o dopravě ve světových metropolích. Zpráva za rok 2024 Prahu hodnotí jako 103. nejvíce ucpané město z 501 sledovaných.
    Základní kritérium je, za jak dlouho se dá v daném městě ujet deset kilometrů. Tahle metodika trochu favorizuje státy s rozvinutou dálniční infrastrukturou a malou regulací, takže třeba města ve Spojených státech jsou v žebříčku obecně nízko. Vítěz je z Kolumbie, za ním tři města z Indie a pátý Londýn. Prakticky stejné umístění ale Praha získala i v podílu jízdy strávené v kolonách – 39 procent.
    U Prahy zpráva konstatuje i zhoršení oproti roku 2023 – dojezdový čas modelové jízdy se loni zvedl zhruba o 50 sekund na výsledných 24 minut a osm sekund. Prakticky stejně se zhoršila i doprava v Brně. A to je hodně – v žebříčku 501 měst Praha a Brno zaujaly 31. a 32. příčku.
    A letošek je podle všeho ještě horší. Už teď třeba systém TomTomu typicky mluví při výpočtech trasy o tom, že dojezdový čas v běžný den je zhruba o devět procent delší než obvykle. I poledne, tedy takzvané sedlo, je ale podle TomTomu srovnatelné s průměrnou špičkou ve všední den.
    Kdy vyjet a kdy ne
    Ráno se v Praze začíná situace zhoršovat po sedmé hodině a provoz je nejhorší mezi 8 a 8:30. Zřetelně lepší ranní provoz je v pátek, kdy je provoz nižší než v jiné pracovní dny a doprava spíše kontinuálně narůstá až do odpolední špičky, ta je mezi druhou a čtvrtou.
    Ostatní všední dny jsou ale daleko horší. Odpolední špička trvá zhruba od 15 do 18 hodin a odeznívá kolem 19. Nejhorší je to ve středu a ve čtvrtek, v pondělí je odpolední provoz dokonce o něco slabší než v pátek.
    Na kdy si tedy plánovat cesty do města? Pondělí v podstatě kdykoli přes den, ale nejlépe mezi 10. a 13. hodinou. Nebo v pátek zhruba do 12.
    A kdy se pražskému provozu vyhnout a buď nevyjíždět, nebo jet radši hromadnou dopravou? Od úterý do čtvrtka mezi 15. a 18. hodinou. Pokud je tedy možnost se přizpůsobit. Jinak ale dává smysl zvážit přestup na hromadnou dopravu, aspoň na část cesty.
    Adaptace na situaci je víc než vhodná. Rychlé řešení, které by kolony omezilo – ať už jde o libovolnou ze zmíněných příčin – se totiž u správců komunikací nechystá.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SAMOUT: tramvaj v Bohnicích by byla super, NIMBY proti tramvaji do Bohnic je jedno z nejhloupějších NIMBY v Praze :-)) Prostě vy tam tramvaj nemáte, takže nejlíp víte, jaký hrozný peklo je to pro čtvrť, mít tam tramvaj :-))
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    MERTLAS: uzemni rozhodnuti z roku 2012 hovori o 600 P+R parkovacich mistech a 30 stanich pro autobusy. Na to zadny "masivni" eskalatory nepotrebujes. Ostatne o kus niz na Borinde se taky "terminuje" par primestskych linek, zeano. Relane jediny "problem" je ta ta linka na letiste. Jenze to uz je ted ve stavu, kdy uplnou likvidaci diky penezum do ni nacpanych budes jen tezko okecavat. Ta zustane. Ostatne je to zadouci - ono je dobry mit zalohu pro situace, kdy se neco "vysere" - ostatne, tuhle zkusenost mame uz od povodni... kdy se brecelo, ze za "utopeny" metro moc alternativ neni.

    Ano, sobecke "my tu nechceme terminal" je obycejny projev NIMBY. Tyhle veci jsou potreba. Nekde byt proste a jednoduse musi. Jasne, ze z pohledu kazdeho "mistniho" je takzvane "rozumny" to mit.. nekde jinde. Vsak proto v dusledku neni ani ta rychlodraha na letiste, zeano. Kazdej vidi akorat ty svy "mistni" potreby a nejaky globalnejsi zajem je mu proste a jednoduse u prdele.

    A smir se s tim, ze Evropska je jednou z radial. Je a bude. Tak to proste je. To neni zadna vyklidnena strasse a nikdu nebude. A ani s rychlodrahou nebude. Terminal vedle radialy i s moznosti prestupu tam proste dava smysl. Dlouha Mile vsechno nespasi. A s autobusovym nadrazim tam pocita i "novy" metropolitni plan. Autobusovym nadrazim, ne nejakym "divokym obratistem" ala Dejvicka.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    DANYSEK: No nikoliv... Tady zadny autobusovy terminal nemel nikdy byt. Mel tu byt jedine uzel mezi metrem a puvodne planovanou jiz existujici rychlodrahou (proto tam jsou jiz pripraveny pruchody a proto taky nikdy nebyly planovany eskalatory na povrch, coz byla tehdy docela velka kauza) a velky autobusovy terminal pro veskerou dopravu ze strednich Cech mel byt prave na Dlouhe mili a autobusy na letiste mely byt zruseny, protoze uz by nebyly vubec potreba. Nicmene rychlodraha se jak znamo zasekla, takze vznikl pozadavek na uzel na letiste. Takze se tu zacal planovat velky parkovaci dum pro cca 600 aut a 30 autobusu... coz se tu podarilo zablokovat a nakonec tu vzniklo to, co tu je a co tu ani tak nikdo nechce a co se ve chvili, kdy bude zprovoznena rychlodraha, budeme vsichni maximalne snazit zrusit a presunout se vsim vsudy nahoru, kam to patri, kde na to je prostor a kde to nikoho nebude otravovat, nebude nutne zajizdet velkejma vozama takhle dolu, ma tam byt velke odstavne parkoviste atd. Ve chvili, kdy tohle vsechno bude a bude zaroven dostavenej obchvat, pak klidne at se zavede myto do Prahy a podobny dalsi ruzny reseni, ktery by mely odradit mimoprazsky zajizdet autem do centra, kdyz opravdu nebudou muset 🤷🏻‍♂️

    To, ze tu nechceme velky autobusovy terminal, ktery tu nikdy nemel byt a ktery nam tu celkem dost zneprijemnuje zivot, to imho neni nic, co by bylo NIMBY... Proti rychlodraze a metru tu na Vele, co si pamatuju, nikdy moc zadny odpor nebyl... Naopak rychlodraha tu ma prinest celkem pozitiva... ma zrusit zeleznicni prejezd na Veleslavinsky, coz je celkem rozumny, provoz ma byt tissi vzhledem k elektrifikaci oproti soucasnym vlakum... Metro tehdy prinaselo par obav, ale ty se podarilo vysvetlit a nakonec to taky ma vetsinove sva pozitiva, krom toho autobusaku, coz je obrovske negativum, ktere verime, ze bude jenom docasne...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    MERTLAS: nikoliv, Veleslavin se projektoval na vic nez na to, co tam je ted. Ale diky za dukaz, ze i veleslavinstvi maji sve lokalni NIMBY. Holt ti v sobecnkem rezimu, ze "metro je tu jen pro nas".
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    DANYSEK: no my na Vele to neblokovali... prvni fazi blokovala Orechovka a tu druhou Liboc... 💁🏻‍♂️ A Veleslavinsky a Vokovicky budou imho hodne bojovat za to, aby se ten terminal uplne zrusil... je tady fakt jen proto, ze tu bylo misto a metro a jedinej moznej prestup na letiste... Az bude jezdit na letiste vlak, tak ten nesmysl tady pozbyde uplne smyslu draty nedraty... nikdo z mistnich tu ten terminal a milion autobusu nechtel a nechce... Natoz ty obri hribusy, ktery tu taky delaj defakto jen bordel... Je pravda, ze se to trochu zlepsilo, ale porad jsou taci ( a to nejen trolejbusaci, ale dost casto i normalni busaci), co tu krizovatku uplne zablokujou, protoze si tam blbe najedou ikdyz se tam zjevne nemuzou za zadnou cenu vejit a pak nejde projet ani tam ani tam.
    Dlouha Mile, kde by mel byt kopmlet uzel bus -> vlak do centra, bude muset bejt kompletni substitut za vsechny ty linky, ktery zajizdej dolu tak, aby uz dolu vubec nemusely zajizdet a hribusy presne at si i s dratama daj nekam jinam, kam se jednak vejdou a budou mit vetsi smysl, nez tady potom, co bude rychlodraha... 🤷🏻‍♂️
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    DANYSEK: At tam postavej rychlovlak, hribusy daj k nam do Bohnic a Cimic misto nesmyslny tramvaje.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    MERTLAS: vzdyt si tu rychlodrahu sami bojkotujete... pres ctvrt stoleti :-) A Dlouha Mile nebude plny substitut za Veleslavin, stejne jako Veleslavin se nikdy nestal plnym substitutem za Dejvice. Ostatne porad funguje i "duo" Dejvicka/Hradcanska i pro mimoprazsky linky. Trosku se obavam, ze rychlodraha nebude ani znamenat konec "hribusama", aneb moc jinejch mist k jejich nasazeni taky neni :D A zahodit tu vic jak miliardu kominem si nikdo asi nelajzne. Jen ty samotny draty vysly na 300 micu, zejo.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    SAMOUT: predevsim ten tu nikdy nemel byt... defakto se problem posunul jen z Dejvicky, kde kdysi ty autobusy koncily, sem k nam... Uz aby ho tu zrusili a vypakovali ten nesmysl nahoru na Dlouhou Mili i s tema debilnima hribusama... Stejne tak, aby uz konecne stala rychlodraha a byl tu zas klid.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam