• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    Nikdy nekončící diskuze o (ne)regulaci dopravy v Praze.
    rozbalit záhlaví
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: automatizovat lze i stavajici trate... metro ma obrovskou vyhodu, je to izolovany system. Pokud se mohly po Kodani prohanet vlaky bez strojvudcu uz od roku 2002, proc my je nemame ani v roce 2025? ;-) Zajiste, neco je dane legislativou... ale nezapominej, ze Praha (coby kraj) ma mimo jine i moznost navrhovat zmeny zakonu. Muzeme se ptat, kolik se toho za poslednich dvacet let pro autonomi metro udelalo.

    ONDRAT: u testu automatickyho vedeni vlaku na Acku (LZA / SOP-2P a ACBM3) jsem byl uz pred ~20 roky. Jen od tech casu ten vyvoj tak nejak... ustrnul :D Ono realne nejvetsi "problem" je to, ze ti nekdo skoci pod jedouci vlak... coz resi dvere na perone. Zadna prevratna technologie, ve svete to funguje hromadu let... jen v Praze jsme to (na Zlicine) zacli zkouset az (!) v roce 2024. Jo, country for the future... :D Nebo spis vitejte ve stoleti pary...

    CERMI_FOX: co se "techniky" tyce se neco dit zacina... klasicky "cudlikovy" releovky nahrazuje pocitacovy rizeni (ESA). V tomhle ohledu se projevil typicky cesky konzervatismus, kdy stari dedkove na ty relatka dopustit nedaji... a kompjutrum neveri :D

    CERMI_FOX: ale jo, asi jsou mista kde to mozna i funguje. Tady jezdi linky formalne dve, ale ta dvoustovkova nejede v momente, kdy se tam zrovna trefi PIDi tristovka... takze ti prijede natriskana tristovka uz z dedin pred Prahou... :) Jo, je tu jista "alternativa" - namisto asi tech 800 metru to natahnout na 1300, pak je ten vyber vetsi :D Jenom pak se kdekdo divi, ze holt hromada lidi se na to proste vysere a radsi vytahne auto.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Když nemáš metro (myšleno D) nemůžeš mít ani automatizaci.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    DANYSEK: zas tak zly to s planovanim neni, treba k nam rano a vecer jezdi vyrazne vic autobusu jak napr okolo obeda
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: na automatizaci... ;-) Kodan, kterou se tu vzala na paskal ma i automaticky metro. Funkcni. Ne jen na papire jako Praha ;-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: tak jen pro srovnani, Kodan touhle dobou ma v metru zrovna ted interval 6 minut... Praha uz 10 minut. Kodan ma min obyvatel nez Praha... :D A ten sok, ze nektery linky metra operuji i v noci. Zajed si tam. Budes slintat, jak ma vypadat kvalitni MHD :-)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    ONDRAT: Mosty - několik dalších mostů. Teda teď by se hodil hlavně ten přes Vltavu z Holešovic do Karlína, neboť bez Libeňáku a s nekonečnou opravou Hlávkova mostu to bude zlé.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    XCHAOS: Je to těžký - nelze mít všechno, resp. nelze to mít v reálném čase. Bylo by skvělý mít v Praze hotový vnitřní a vnější okruh, dostatek kapacitních garáží podél toho vnitřního. Centrum bez aut, oddělené cyklostezky, hotové metro D, rozestavěné to okružní, dotažené vlaky - hotové spojení na letiště, nový železniční most a nové vlakové nádraží, podzemní tunel pro vlak, nové vlakové zastávky. Dostatečně kapacitní PR parkoviště ze všech potřebných směrů. Maximálně rozšířenou síť tramvají případně trolejbusů.

    Zapomněl jsem na něco?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    RANO: to je ale to správný, produktivní a zodpovědný sobectví - ne to naše woke cyklosobectví, že jo...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    RANO: ne, někteří tu fakt nechtějí Kodaň, ani náhodou. Chtějí víc místa pro svojí dopravní zácpu, více pruhů, ve kterých by mohli stát. Když může být zácpa na dvoupatrový 8miproudý dálnici v Bangkoku, tak my to přece můžem dokázat taky!
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    RANO: nikoliv, je to o investicich do infrastruktury obecne. Pointa byla, ze v te Kodani i z perifernich casti v pohode i tim metrem do centra dojedes (vyzkouseno). U nas - protoze soudruzi planovaci ziji na urovni hranic Prahy z roku 1922 a dal si muzes leda tak trhnout nohou :-) Aneb na zastavku prijede dobytcak, rozumej autobus, do kteryho mas vubec problem se nacpat... a dalsi jede treba za pul hodiny. protoze prece jeden staci. Uz jsem to tu psal, sotousek z ROPIDu vezme prumernou osazenost, ono v prumeru preplneny autobus v pul osmy rano s poloprazdnym autobusem v deset dopoledne statisticky vyhodi, ze kapacita v prumeru dostacuje... jenom ta kultura cestovani jaksi stoji za pendrek, ale to prepravce substratu moc netrapi, zeano :D
    RANO
    RANO --- ---
    DANYSEK: Jo! Celé je to o té okružní lince, asi bychom ji měli co nejdřív postavit teda :))
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    RANO: Kodan rikas? :-) No, mame co dohanet... v Praze nechavaji "zodpovedne" urady slyset, ze nejake okruzni metro je zbytecne.... :D Realne maji na pocet obyvatel ve meste podstatne luxusnejsi i to metro.
    Ano, stavi to tam s rozumem, na perifernejsich castich se nebavime o podzemni draze... proste to vyjede na povrch - takze je to ponekud levnejsi i co se vystavby tyce. A takova stanice Vestamager na zelenym (uplne na jeho konci) je fakticky "v poli".

    Ve stejnym meritku vysek Kodane versus vysek Prahy... k oblibenemu tematu "zbytecnosti" okruzni linky ;-) Problem v Cesku je prostej... chceme to mit jako Kodan, ale nechceme do toho nacpat prachy co Kodan :D

    RANO
    RANO --- ---
    DANYSEK: Cože? To už mi podsouváš tvé halucinace, myslel jsem, že se v tomhle auditku bavíme o tom, že doprava je, bude a jsou optimálnější a míň optimální řešení.
    Jo, trochu mám nějakej idealismus, že se budeme snažit blížit spíš Kodani než Bukurešti, ale to asi nemáme společný, tak co už. :D
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    RANO: s touhle logikou by meli podle tebe asi sedet vsichni na prdeli :-) Doma bude, uz ses narajzoval dost!
    Co cekas ve velkym meste? Notabene meste hlavnim? Klid samoty u lesa? :D

    Hele a co neudelat hlavni mesto treba z Brna? :D Ono sice odtece peknych par penizku, ktery do rozpoctu Praha ziskava prave proto, ze je mestem hlavnim... pro firmy to tu nebude taky tak zajimavy, kdyz odstehujes vsechny instituce dopryc, udelat z Turan substitut Ruzyne je vlastne taky lepsi - koleje tam uz vedou :D Takze vlastne samy pozitiva... tvuj komentar je tak trochu z kategorie "udelali si hlavni mesto, ale jezdili jim tam lidi", at se drzime tech Cimrmanu... :-)
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    Potreboval jsem vyjimecne prejet Prahu autem. Ze severu na jih. Cisty cas asi 1.5h, nebot nejrychlejsi cesta vedla centrem mesta skrz Letnou. Pres dalnici a d0 by to bylo o hodinu+ delsi dle dvou navigaci. Mazec, jak chybi ten okruh; jsem typicka tranzitni doprava, do Prahy jsem vubec nechtel...
    RANO
    RANO --- ---
    DANYSEK: Jaký sobecký NIMBY prosímtě? Že já zase reaguju... Sobecký jsou lidi, co tam jedou smrdět ve chvíli, kdy nutně nemusí. Já tam nebydlím a když tam jedu, tak to fakt není autem.

    Tohle jsem měl potřebu ujasnit, jinak samozřejmě děkuju, kapitáne nabíledni, dál si asi preference semaforů, objíždění kolon a že když se to udělá blbě, tak autobusy stojí spolu s kolonou vysvětlovat nemusíme. :D
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    RANO: a nehlede na to, ze ty napady casto pocitaj s tim... ze ty auta tam zustanou v ty kolone stat jinde. A pak nastane takovy ten moment "jejda, to jsme necekali"... kdyz ti to zacnou objizdet nekudy jinudy... :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    RANO: problem je, ze nikdy nedocilis stavu, ze bys mel vsude ten druhej (extra) pruh pro MHD... takze vysledny stav je toliko ten, ze ti ten autobus (a nebo jiny) uviznou jenom nekde jinde, zeano :-) Stejne genialne fungujou preference... ono je to v podstate "bodovy" rizeni, kdy ta krizovatka ti jakoze zacne preferovat smer, odkud ti treba ten autobus jede... az na posledni chvili. Takze pred tim stoji v kolone a krizovatka o tom autobuse vubec nevi a spokojene "preferuje" MHD z jinyho smeru. Cert vem, ze jiny autobusy stojej v kolone za autama, ktery prece nejsou preferovany... :D

    Ono pastelkou v mape mnoho opatreni vypada hezky, jenom ty dopady v praxi jsou.. ehm... jiny, nez zamysleny. Typicky to skonci tim, ze se jen problem... odsune nekam jinam. Ale na to se asi nekdo nepta, cert vem nove zpusobeny problemy v miste B, hlavne ze misto A mame vyhezkany... :D Co popisujes je klasicky "ze to smrdi jinejm u baraku je cajk, hlavne ze to nesmrdi u baraku myho!". Normalni a naprosto sobecky NIMBY.
    RANO
    RANO --- ---
    DANYSEK: Tady se ale vůbec nebavím o tom, že bych chtěl vytvořit dlouhou kolonu a odradit lidi přece. :)
    Ačkoliv ve chvíli, kdy by vedle vedl MHD pruh a cyklopruh, tak ať je kolona klidně od Slanýho upřímně. Ona mantra, že když bude někdy v budoucnu všechno postavený a doprava vyřešená, tak kolony budou výrazně menší, se taky neosvědčuje.
    Nicmíň debata běžela o tom, že klidně můžeš stáhnout dopravu na míň pruhů, udělat s jiným pruhem něco jiného, případně udělat křížení a přechody přehledný a stejně ti to průjezdnost nemusí zhoršit, když je bottleneck jinde. V tomto případě je to o tom, že člověk vlastně nechce, aby lidem na Bílý hoře stála kolona - ale to si je prostě řidiči berou jako rukojmí, kdy buď vám budeme smrdět u baráku, anebo budeme smrdět u baráku o něco dál na červený, ta vpusť do tunelu je zasekne tak či onak.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    DANYSEK: Treba v Kahire ted nedavno postavili okruh a kvuli nemu zborili pry tak 2000 baraku. Kdyz se chce...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    OMNIHASH: jsou tam obcas takovy revolucni myslenky... jako treba zbourat baraky... :) A tak jako forma utopie dobry...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam