• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONDRATModerní architektura v Praze, Čr a střední Evropě
    PRAVIDLA
    1.Vložte fotku s názvem stavby, datem realizace, místem stavby a jmény autorů
    2.Vkládejte pouze realizace v Praze, Čr a střední Evropě (tzn. země se kterými sousedíme)
    rozbalit záhlaví
    77WHITE
    77WHITE --- ---
    FOOTFAN: Zadny z jeho knih/publikaci o architekture nejsou objevny. Nechci shazovat jeho prinos pro urcitou specifickou kategorii lidi (mlady rap fans/studenti), ale jinak to bylo vzdycky dost povrchovy.
    NOIK
    NOIK --- ---
    FOOTFAN: jako jeden z lidí co se na tý dvojknize podíleli a kterou jsem přečetl dvakrát komplet při korekturách nejsem zcela jistě objektivní, ale zcela bez emocí by mě zajímalo, jak by sis představoval objevnou knihu s takovýmhle záběrem

    ...je to poprvé, co se tohle téma dalo dohromady na jedno místo, koncepce jít po autorech a autorkách je mnohem lepší, než klasicky chronologicky a po stylech, většina těch lidí nemá žádnou monografii, takže jsou vlastně poprvé takto představeni, navíc i v nějakým kontextu ...na textech se podíleli vlastně všichni, kdo se timhle tématem u nás profesionálně roky zabývají, samozřejmě některé texty jsou lepší, některé horší, ale to je v takovém širokém autorském týmu běžný a celkově je to myslim na úrovni odborné knihy byť původní záměr byla propagace týhle architektury směrem k široké veřejnosti ..k čemuž měla napomoci i rozsáhlá dobová dokumentace a spousta fotek byla publikována vůbec poprvé

    ...pokud tě něco zajímá více do hloubky, musíš jít do úžeji zaměřených publikací to je jasný, ale opravdu nevím, jak by se takhle zaměřená kniha dala udělat jinak a lépe
    FOOTFAN
    FOOTFAN --- ---
    CLUSMAN: To samé jsou i ty Vladimírovy publikace Architektura 58 - 89. Po prvním prolistování těhle obřích bichlí mi přišlo, že v nich vlastně nic objevnýho není, dal je nahoru na skříň a tam leží už dva nebo tři roky.

    Přijde mi, že teď vrcholí boom zájmu o poválečnou architekturu a je to vidět. Většina věcí, které vycházejí jsou recykláty recyklátů...
    CLUSMAN
    CLUSMAN --- ---
    Co rikate na dokument Architektura 58 - 89? Za me super zabery + zvuk, ale nemuzu rict ze jinak obsahem a informacema by to bylo nejak prinosne, neprislo mi to vhodne ani pro laika jako seznameni a ani pro fanouska tematu.
    CROSS
    CROSS --- ---
    77WHITE: tzv. „minikotva“
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    CLUSMAN: Ja to myslim v dobrym me ta hra bavila 😆 Syndicate (1993)
    77WHITE
    77WHITE --- ---
    Jako jeden z mala malejch objektu ty doby, Vila Machoninu, i kdyz vlastne netusim jak to vypada zevnitr :)
    UNUX
    UNUX --- ---
    CLUSMAN: Interiér byl prodán v dražbě. Hra je kybernetická vize syndikátních agentů bojujících na ulicích o nadvládu nad novejma technologiema, aby si mohli kupovat lepší bionický končetiny a orgány.
    CLUSMAN
    CLUSMAN --- ---
    MARIHAI: Jagged alliance? Asi vedle co? Ja vim ze to tam ted vypada hrozne, ten barak je bohuzel znicenej. Ale za me mel krasnej interier
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    CLUSMAN: Dbk mi pripomina tuhle hru

    CLUSMAN
    CLUSMAN --- ---
    Pristavba objektu teplotechny v Jecne

    CLUSMAN
    CLUSMAN --- ---
    DBK

    CLUSMAN
    CLUSMAN --- ---
    MARIHAI: taky. Z ochozu ty kostky je skvelej vyhled
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Konstrukce samozřejmě nenavrhoval Prager, ale Jiří Kadeřábek, který později emigroval a komunisti ho vymázli. Dále byl spoluautorem všech staveb v ateliéru Karla Pragera Jiří Albrecht, zakladatel projektových ateliérů. Později je spoluautorem Zbyšek Stýblo.

    Prager je ideovým a manažetským otcem těchto staveb nikoliv jediným autorem.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: V podstatě nic z minulosti by dnes nevzniklo a za to taky děkuješ?
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Ve mě to takové emoce nevzbuzuje a pozoruju to zcela racionálně. Prager měl svůj koncept "města nad městem" což je asi nejsilnější myšlenka, kterou kdy jaký architekt přinesl do českého prostředí (promiň Santini, promiň Pacassi) a dokázal to i sem tam částečně zrealizovat. To je něco co přesahuje veškerou estetiku a možná i tu konstrukční odvážnost a nespoutanost. To ale neplatí pro Novou scénu ani pro Komerčku, to je prostě něco úplně jinýho. Takže hodnota těch kostek je prostě v něčem jiným - je to fragment díla, který nikdy nebylo dokončený a je na nás, jak se k tomu postavíme, proč bychom to měli bourat? Opravit se to dá, záznam doby je to zcela jedinečnej. Rekonstrukce je obrovská výzva, která prověří naši připravenost jako veřejnosti, architektonický obce i realizačních firem (no a i politiků, kteří tomu vyřeší peníze)

    Samozřejmě u těch kostek je mnoho jiných kontroverzí, protože to není celý projekt tak, jak byl vymyšlen, navíc to bylo projektovaný někam úplně jinam (snad někam na Florenc). Hodně jsme se o tom na škole hádali, Bočan to nesnášel. Ale když k tomu přistoupíš z reality rýsovacího prkna, tak je to úplně ryzí.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: A díky za to.

    Práger byl inovativní konstruktér, o tom žádná, ale z kostek bych blil. Naštěstí tady alespoň nepřestřelil zas tak hmotově, jen to prostě likviduje genius loci mé nejoblíbenější části Prahy.

    Podobně mám odpor k budově federálního shromáždění ač je to konstrukčně jeho nejlepší dílo a po této stránce je dokonalé naprosto to nerespektuje jeho okolí (burzu). Tady už jsem s tím ale smířen, protože proti magistrále je to jemný a citlivý zásah do okolí.

    Ale líbí se mi třeba Nová scéna Národního divadla a Komerčka obojí se do těch míst hodí.

    A obecně ty skleněné šílenosti Gama fakt nemusím. Kdo v těch budovách musel trávit chvilku času, ten zjistil jaké je to skleněné peklo. Dneska už bychom dokázali lepším skleněným souvrstvým s velmi silným pokovením ty neduhy alespoň eliminovat, ale tohle byla síla.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    IRONIC: Klasicka architektonicka soutez dava vetsi mandat architektovi, zatimco soutezni dialog vice zapojuje klienta/verejnost/investora.

    Tyhle stavby z let minulych vznikaly prave proto, ze architekt mel obrovsky mandat a nikdo mu do toho nemluvil. Dnes uz by neco takoveho velmi obtizne vzniklo.
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    MARIHAI: Připomíná mi to trochu to osmdesátkové vesmírné Lego.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    IRONIC: Nerikam, ze je spatne, jen je to neco jineho.
    IRONIC
    IRONIC --- ---
    ONDRAT: Soutezni dialog je podle tebe v cem spatne?
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    První, co bych chtěl říct, že všechny velký stavby týhle doby vzešly z architektotnických soutěží, nikdo nedostával skoro nic z ruky, vše se soutěžilo. Zase na druhou stranu soutěžily projektové ateliéry a jejich architekti, prostě holt státní struktura, ale opravdu všechno procházelo mnohem větším zkoumáním a poměřováním než dnes, kdy se soutěží oproti tehdejší době relativně málo velkých zakázek, protože jejich investorem je často developer a ten si dělá tzv. soutěžní dialogy, to je něco zcela jiného.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam