• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONDRATModerní architektura v Praze, Čr a střední Evropě
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Myslim, ze OD Jested se zboural mimo jine kvuli nevyhovujici vnitrni technice budovy.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Emauzy je socharina, to nevim jestli je uplne reference k tepelne stavilite budov.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Cuki, Jested nema dostatecnou tepelnou stabilitu, celkove nevyhovujici akustiku, je to tedy podle tebe spatna stavba?
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    MARIHAI: No jasne, klidne i horsi, samozrejme.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: A vlastně i vedlejší Emauzy jsou velmi zajímavý počin.
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    ONDRAT: Aha ja dost sdilel i to nepovedeny :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: Ok sám jsi navrhl že tuto zde stavbu nějak rozebereš. Co ti na tom skle přijde tak krásné.

    Ale abych neplevelil. Třeba za mě top stavba a výzva je u nás bezesporu Hubáčkův Ještěd. Ta stavba je moderní, ale na rozdíl od Prágera ji velmi citlivě přizpůsobil terénu. Je zde použito mnoho inovativních řešení. I interiér je velmi svébytný.

    archiweb.cz - Televizní vysílač a horský hotel Ještěd
    https://www.archiweb.cz/b/televizni-vysilac-a-horsky-hotel-jested?c=show

    A když už jsme u toho tak i jeden z prvních obchodních domů Ještěd má (bohužel měl) o architektuře té doby také co říct.

    archiweb.cz - Obchodní středisko Ještěd
    https://www.archiweb.cz/b/obchodni-stredisko-jested
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Jsme v auditku, kde se sdili - tak posli co povazujes z te doby za lepsi architekturu, o tom to tady je.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: Ok, tak jinak. Pokud vzhled potlačí tak zásadně funkci, tak to minimálně neberu jako hodnotnou ukázku a nepokládám za vhodné glorifikovat autora. Chápu že pro mnohé lidi stačí pouze šokovat.

    Myslím že máme mnoho lepší architektury z té doby.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Moderni architektura je architektura modernismu, cili to neni o tom co je a neni pro me.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Jak myslis, ale tady je to o moderni architekture, nikoliv te ktera ji neni a moderní architektura nesplnuje predpoklady, ktere na ni klades.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: Takže moderní architektura je pro tebe automaticky nefungující architektura? Podle mě pokud stavím nějakou stavbu má být v prvé řade k užitku, pokud s užitkem nepočítám není to architektura.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Nevim, to bys smahem mohl odepsat celou moderni architekturu (s nejen tu)? To je tvuj zamer, takhle to vidis?
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: Stavění bylo jiné a vůbec to nehodnotím dnešními měřítky. Ale požadavek na to aby se ta budova dala vytopit a aby se tam v létě dalo přežít byl i tehdy. A to prostě byl velkej faul i na u dobu a na zaostalé Československo.

    A jak jsem psal já tam pozitivní hodnoty vidím v k-ci, ta je u obou těchto míst velmi zajímavá a inovativní ale ošklivé to bylo i v 80' Byť mi ty kostky hmotově nijak nevadí a vidí v nich smysl. Vizuál je ale příšernej.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    FOOTFAN: Teď mě napadá jakou asi má tepelnou stabilitu třeba tento dům?

    Farnsworth House - Wikipedia
    Farnsworth House - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Farnsworth_House

    Je to tedy špatná architektura, když ji dobrou nemá? Samozřejmě, že ne.
    FOOTFAN
    FOOTFAN --- ---
    CUKI: Ale tak ty závěsné skleněné fasády byly v 50. a 60. letech celosvětový trend. Internacionální styl, u nás trošku schovaný pod názvem "Brusel". Mies van der Rohe, takhle stavěl mrakodrapy už v padesátkách.

    U nás se říká, že první závěsná skleněná fasáda byla na restauraci Moskva v Praze Na příkopech (Na Příkopě 584/29, stále tam je) a pak právě Pragerův patent na Makromolekulární ústav.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Cuki prosim te, bavime se o architekture 70.let, staveni tehdy bylo jine. Tak to aceptuj a soustred se na ty pozitivni hodnoty, ktere je dulezite chranit.

    Tepelne zisky a ztraty tehdy nikdo neresil, ja vim, ze ses k tomu chtel mermomoci prokopat, abys mohl rict, ze ty domy jsou spatne, ale to ti podstatne unika pointa, bohuzel.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: Boletický panel právě nebyl jediný. Ale neumím vysledovat kde to vzniklo a proč.

    Ono toho světla tam zas tolik nešlo protože panel byl z velké části zabarven. Ale to neznamená že to neohřívalo budovu.

    Proti velkému prosklení nic nemám, ale je potřeba řešit ty solární zisky i tepelné ztráty. To je právě úkol architekta aby se s tím popasoval. Napadá mě hned několik pasivních metod. Aktivní jsou jasné.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Pochop byla jina doba a jine nakladani s energiemi, muze existovat jakakoliv budova bez ohledu na to co ty si o ni myslis, tim sklem myslis “boleticky panel” nebo co konkretne?

    Kancelarska otevrena dispozice potrebuje svetlo, ktere tam dokazes dostat jenom velkym prosklenim, jinak to nejde.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: Mám to z jedné přednášky, neověřoval jsem to. Ale budova která nedokáže udržet stabilně teplotu asi nikdy neměla existovat. Bohužel se to řešilo u staveb které jsem zrovna neznal, ale byli tam zmíněny zrovna Prágerovi stavby.
    Kdo vlastně s tím sklem přišel? Je to součást jeho patentu? Stabilita se tím zvyšuje konkrétně jak?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam