• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANSpaceX (Falcon 9 / Falcon Heavy / Dragon / SuperHeavy / Starship / Starlink) + Tesla, Neuralink, Boring, xAI
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    XCHAOS: zajimave, dekuji
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VOYTEX: no, rozhodně nezveřejňujou všechny. Každopádně, letový profil F9 a komplexu SH/SS takže je nejde moc srovnávat. Ale pokud prázdný 1.stupeň F9 váží zhruba stejně jako prázdný 2.stupeň s užitečným zatížením (plus minus, pro většinu misí stejně váží prázdný 2.stupeň a užitečné zatížení méně) a pak najednou prázdný booster Superheavy váží stejně, jak prázdná Starship bez užitečného zatížení, tak to prostě člověka vede k přemýšlení. Samozřejmě, lze srovnávat podobnější zařízení. Užitečné zatížení STS představovalo (v závislosti na parametrech dráhy) méně než 20% prázdné hmotnosti. A to ještě orbiter neměl skoro žádné vlastní nádrže na palivo! Starship najednou slibovala užitečné zatížení, které mělo dosahovat 2/3 prázdné hmotnosti a navíc zahrnovat nádrže na paliva. Přitom ale měl použit low-tech materiál o daleko větší hustotě, než z čeho byl vyroben orbiter STS! Takže jsme 5 let chroupali popcorn a bavili se, a na startu to vypadalo fakt úžasně. Ale každá raketa vypadá na startu úžasně, zvlášť když je obří. V pozdějších fázích letu ta čísla ale prostě nesedí. U Raptorů je udáván stále neuvěřitelnější tah a tak. Něco z toho pravda být musí, což o to...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    VOYTEX: tim mysli, ze se jim zatim nepodarilo najit stabilni konstrukci a vselijak se jeste tech specs zmeni.
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    XCHAOS:"lze tušit, že něco nesedí." tim myslis, ze zverejnujou fake specs?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KOUDY: fakt skacou do vody:
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    Dekujem Elone :)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: entry burn z orbitální rychlosti je naprostý nesmysl... u 1.stupně tyhle pojmy znamenají něco jiného. Podstatné je, že rozdíl hmotnosti prázdného 1. a 2.stupně je minimální a 2.stupeň přitom je menší, má méně motorů, apod. Něco je zásadně špatně. Ty oscilace, díky kterým se to rozláme, můžou skutečně souviset s tím, že původní Starship někdo spočítal, z hlediska těch rezonančních frekvencí, ale pak jim to nevyšlo, tak ji prostě zkoušej prodloužit. A tím se náhodou trefili do nějaké velikosti, která není správně "rozladěná". To mi přijde jako nejpravděpodobnější vysvětlení.

    Je ale zajímavé, že 1.stupeň Falconu 9 váží asi 22t a prázdný 2.stupeň asi 4t. Včetně užitečného zatížení tedy maximální hmotnosti 2.stupně bez paliva může skoro dosahovat hmotnosti 1.stupně bez paliva. Poměr počtu motorů v 1.a 2.stupni je trochu jiný, dobře, ale stejně, když porovnáme hmotnost Superheavy a Starship, tak nám moc nevychází, kam by se nacpalo těch 100t užitečného zatížení: Starship stěží unese sama sebe, svůj tepelný šítít, plácačky, přistávací atmosférické Raptory, apod. Prostě i ze zveřejněných čísel (která ani nemusí být přesná) lze tušit, že něco nesedí.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: jenom te opravim, "Starsip pocita s jedinym zazehem pri pristavani na Zemi". Protoze na Zemi muze pouzit aerobreaking. Na Marsu ani na Mesici to vyuzit nemuze nebo ne dostatecne a musi byt pristavaci manevry jine.
    Podle mne maji spocitane, ze pro pristani na Zemi je lehci tepelny stit nez extra palivo pro entry burn.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: ale nerozumím. Při přistání potřebuješ zapálit motory tak jako tak. Otázka je, kolik potřebuješ paliva. Na rozdíll od SuperHeavy, Ship počítá jen s jediným zážehem těsně před zachycením na věži, takže nevím, proč by měla toho paliva mít víc. Jak říkám, ty kritické články obsahují některé závažné námitky, které podle mě vychází z fakt a fanoušci o nich prostě jen mlčí, ale pak obsahují i námitky, které podle mě vychází z nepochopení.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: v podstatě popisuješ problémy, které prodražovaly provoz STS...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: na belly flop potrebujes zapalit motory, ktere prosly o hodne horsimi podminkami, nez ty na Super Heavy.
    Vubec by mne neprekvapilo, kdyby se Starship musely z veze sundat, poslat na vymenu nekterych casti a az po nekolika tydnech startovala pouzita Starship znova, podobne jako to maji 1. stupne F9, i tak by to byl dramaticky uspech, ale nic jako bylo prezentovano pri transatmosferickych letech s pasazery.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @SpaceX
    After Dragon reenters Earth's atmosphere, it will splash down off the coast of Florida near Tallahassee at ~5:57 p.m. ET
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Zase na druhou stranu, text nepůsobí moc důvěryhodně, protože bellyflop maneuvr nesouvisí s reentry, ale provádí se až těsně před přistávacím zážehem. Takže text míchá věci, které si myslím taky, s kritikou, která podle mě nedává smysl
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Starship Was Doomed From The Beginning - by Will Lockett
    https://www.planetearthandbeyond.co/p/starship-was-doomed-from-the-beginning
    ...
    The January test had a dummy cargo equivalent to 10 Starlink V2 satellites, weighing only eight tonnes or 8% of its designed payload. Meanwhile, the most recent test had just half of this in a transparent attempt to reduce vibration by reducing the load to spare the obviously flawed fuel system, which obviously didn’t work.
    ...
    The Super Heavy Booster weighs 160 tonnes dry, doesn’t make it to space, and its peak speed is only roughly 4,600 mph. Meanwhile, Starship has a dry mass of around 150 tonnes, makes it to space, and reaches an orbital speed of at least 17,500 mph. This means that during landing, Starship has over 13.57 times the kinetic energy of the Booster! And that doesn’t account for the fact that Starship carries significantly more propellant during landing than the Booster.
    ...
    The Block 1 tests of Starship showed that Musk’s plans to rely heavily on a bellyflop manoeuvre during reentry to slow down Starship and scrub off that kinetic energy using atmospheric resistance were a no-go. The craft repeatedly spiralled out of control, control surfaces failed, and reportedly, the inside of the craft became several times hotter than an oven. Fixing these issues would add a tonne of weight, as the front fins would need to be massively reinforced, and the giant heat shield would need to be beefed up significantly. On top of that, these tests confirmed that SpaceX’s engines couldn’t produce the mythical levels of thrust Musk promised, and as such, the projected payload to LEO was cut in half.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: podotýkám, že Superheavy, pokud se jim skutečně podaří jeho rapid reuse, je asi nejlepší první stupeň, který kdy kdo vyvinul. Pochybnosti mám celou dobu výhradně o Starship 2.stupni.

    S tím, že toho demonstrovali hodně, souhlasím. Ale kdyby užitečné zatížení prototypu mohlo být jakkoliv smysluplné, tak by nedělali ten redesign se zvětšováním. Seznam pochybností mám dlouhý: umístění a velikost klapek (ok, s tím něco dělají), kruhový průřez vůči směru vstupu do atmosféry, kombinace vakuových a nevakuových motorů, možný počet opakovaných zážehů ve stavu beztíže. Člověk, který se o kosmonautiku zajímá déle, tam vidí dlouhý seznam pokusů o odpovědí na otázky, na které předchozí generace inženýrů nezávisle na sobě nacházely jiné, velmi složité a často žádné odpovědi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Although there will no doubt be pressure from SpaceX leadership to rapidly move forward, there appears to be a debilitating design flaw in the upgraded version of Starship.
    What’s behind the recent string of failures and delays at SpaceX? - Ars Technica
    https://arstechnica.com/space/2025/03/after-years-of-acceleration-has-spacex-finally-reached-its-speed-limit/
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS: "takhle velkej kus železa občas reentry přežije i bez tepelnýho štítu" - bez aktivního řízení letu jenom jako kus ohořelýho šrotu

    design flaw pochopitelně může být vždy, to nevylučuje snad nikdo, ale nebudu kvůli 2 haváriím psát, že Starship je odrovnaná a nikdy fungovat nebude a nemůže... od toho jsou tam chytřejší lidi než my :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: no hele, takhle velkej kus železa občas reentry přežije i bez tepelnýho štítu. Úspěšný zážeh motorů pro měkké přistání nicméně úspěch je, ale drobný problém je, že proběhlo ve chvíli, kdy odpor vzduchu eliminoval stav beztíže a pomohl usadit palivo v nádržích. Problém s usazením paliva v nádržích před zážehem ve stavu beztíže jsem trochu studoval, a stručně řečeno: je to raketová věda a ne že ne. Horní stupně jsou složité, americké firmy i zbytek světa je ladily desetiletí a kvalitních horních stupňů je málo a těch, které dokáží opakovaně zapnout hlavní motor i po delší době, je ještě méně (kdyby to bylo tak snadné, tak by klidně LOI manévr mohl provést 3.stupeň Saturnu pomocí nějakého zbytku paliva a určitě by se hodně ušetřilo... ale není to snadné). Současný design podle mě neumožňuje usadit palivo v nádržích např. rotací.

    Je zajímavý, jak je z mediálního prostoru jakákoliv pochybost, zda Starship nemá nějakou design flaw, úplně vyloučená. Jako by šlo o dokonalost samotnou, občas má někdo pochybnosti o obchodním modelu, ale technicky nikdo nekomentuje nic.

    Jako netvrdím, že je to neřešitelné, ale podle mě je před náma nějaký zásadní redesign... ostatně od prvních oznámení ještě pod názvem ITS se to vyvíjelo hodně, změnil se primární konstrukční materiál a kdeco dalšího, major redesign ostatně potkal i Falcony, předtím, než dosáhly dnešního úspěchu. Podle mě pokud bude Starship létat, přijde zásadní redesign, po kterém se o některých geniálních konceptech náhle přestane mluvit (třeba aeroplácačky nejsou vysloveně špatný koncept, zejména v poslední fázi letu, ale musí být šíleně těžké,z logiky věci nejsou potřeba vepředu i vzadu současně a hypersonická reentry tělesa většinou vypadají hodně jinak a asi ne náhodou... IXV mělo řízené klapky tuším jen dvě a asi ne náhodou.... a vícenásobně použitelný stupeň by měl vypadat daleko víc jako IXV, protože prostě fyzika)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Pad B

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam