• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANSpaceX (Falcon 9 / Falcon Heavy / Dragon / SuperHeavy / Starship / Starlink) + Tesla, Neuralink, Boring, xAI
    @SpaceX
    Starship's eighth flight test now targeting to launch as soon as Thursday, March 6
    rozbalit záhlaví
    GODY
    GODY --- ---
    KAERO: jojo. To doporučuji. Ja si ho už dávno bloknul. Stačí Vaše odpovědi, a vím, že jsem o nic nepřišel. Jen to působí trošku legračně. Ale na to se dá na rozdíl od těch plků co naštěstí nevidím zvyknout ;)
    Konec OT.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: k článkům jsem sám byl kritický (podle mě pomotali, k čemu a proč se dělá "belly flop"), ale část mých pochybností je v nich obsažena. Prázdný 2.stupeň F9 je bez užitečného zatížení asi 5x lehčí, než prázdný 1.stupeň, s užitečným se to na LEO blíží 1:1 (ale ne úplně, spíš 2:3). Prázdná Starship bez užitečného zatížení je zhruba stejně těžká, jako prázdný Superheavy.

    Tohle srovnání samo o sobě je alarmující, i bez odkazů na články novinářů, co tomu taky extra nerozumí. Jasně... lepší specifický impuls Raptoru, vhodnější poměr plochy a objemu Superheavy, měli bychom srovnávat hmotu natankovaných stupňů a ne prázdných, apod. I když si představíme, že Superheavy je tak strašně geniální konstrukce, že akorát neváží 500t ale 160t, tak pořád podíl užitečného zatížení Starship nevychází realisticky vůči čemukoliv, co se dokáže vracet z oběžné dráhy.

    Nechat to vybouchnout je v podstatě působivější PR, než vysvětlovat, že neuvezou víc, než ten banán :-)
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: nevim jestli ctu spravne, ale v tom dlouhem clanku neni jediny argument proc by mely byt problemy uvnitr firmy nebo proc by starship mela mit vadny design. Popisuje aktualni stav veci, ale neni to analyza. Vrat mi 5 minut cteni.

    XCHAOS: text nepusobi duveryhodne protoze to je rozumbrada.

    Uprimne uz nejspis nebudu cist clanky ktere tu odkazujes. Ztrata casu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VOYTEX: překlpe, "letový profil F9 a komplexu SH/SS je odlišný, takže je nejde moc srovnávat"
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    XCHAOS: zajimave, dekuji
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VOYTEX: no, rozhodně nezveřejňujou všechny. Každopádně, letový profil F9 a komplexu SH/SS takže je nejde moc srovnávat. Ale pokud prázdný 1.stupeň F9 váží zhruba stejně jako prázdný 2.stupeň s užitečným zatížením (plus minus, pro většinu misí stejně váží prázdný 2.stupeň a užitečné zatížení méně) a pak najednou prázdný booster Superheavy váží stejně, jak prázdná Starship bez užitečného zatížení, tak to prostě člověka vede k přemýšlení. Samozřejmě, lze srovnávat podobnější zařízení. Užitečné zatížení STS představovalo (v závislosti na parametrech dráhy) méně než 20% prázdné hmotnosti. A to ještě orbiter neměl skoro žádné vlastní nádrže na palivo! Starship najednou slibovala užitečné zatížení, které mělo dosahovat 2/3 prázdné hmotnosti a navíc zahrnovat nádrže na paliva. Přitom ale měl použit low-tech materiál o daleko větší hustotě, než z čeho byl vyroben orbiter STS! Takže jsme 5 let chroupali popcorn a bavili se, a na startu to vypadalo fakt úžasně. Ale každá raketa vypadá na startu úžasně, zvlášť když je obří. V pozdějších fázích letu ta čísla ale prostě nesedí. U Raptorů je udáván stále neuvěřitelnější tah a tak. Něco z toho pravda být musí, což o to...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    VOYTEX: tim mysli, ze se jim zatim nepodarilo najit stabilni konstrukci a vselijak se jeste tech specs zmeni.
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    XCHAOS:"lze tušit, že něco nesedí." tim myslis, ze zverejnujou fake specs?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KOUDY: fakt skacou do vody:
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    Dekujem Elone :)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: entry burn z orbitální rychlosti je naprostý nesmysl... u 1.stupně tyhle pojmy znamenají něco jiného. Podstatné je, že rozdíl hmotnosti prázdného 1. a 2.stupně je minimální a 2.stupeň přitom je menší, má méně motorů, apod. Něco je zásadně špatně. Ty oscilace, díky kterým se to rozláme, můžou skutečně souviset s tím, že původní Starship někdo spočítal, z hlediska těch rezonančních frekvencí, ale pak jim to nevyšlo, tak ji prostě zkoušej prodloužit. A tím se náhodou trefili do nějaké velikosti, která není správně "rozladěná". To mi přijde jako nejpravděpodobnější vysvětlení.

    Je ale zajímavé, že 1.stupeň Falconu 9 váží asi 22t a prázdný 2.stupeň asi 4t. Včetně užitečného zatížení tedy maximální hmotnosti 2.stupně bez paliva může skoro dosahovat hmotnosti 1.stupně bez paliva. Poměr počtu motorů v 1.a 2.stupni je trochu jiný, dobře, ale stejně, když porovnáme hmotnost Superheavy a Starship, tak nám moc nevychází, kam by se nacpalo těch 100t užitečného zatížení: Starship stěží unese sama sebe, svůj tepelný šítít, plácačky, přistávací atmosférické Raptory, apod. Prostě i ze zveřejněných čísel (která ani nemusí být přesná) lze tušit, že něco nesedí.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: jenom te opravim, "Starsip pocita s jedinym zazehem pri pristavani na Zemi". Protoze na Zemi muze pouzit aerobreaking. Na Marsu ani na Mesici to vyuzit nemuze nebo ne dostatecne a musi byt pristavaci manevry jine.
    Podle mne maji spocitane, ze pro pristani na Zemi je lehci tepelny stit nez extra palivo pro entry burn.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: ale nerozumím. Při přistání potřebuješ zapálit motory tak jako tak. Otázka je, kolik potřebuješ paliva. Na rozdíll od SuperHeavy, Ship počítá jen s jediným zážehem těsně před zachycením na věži, takže nevím, proč by měla toho paliva mít víc. Jak říkám, ty kritické články obsahují některé závažné námitky, které podle mě vychází z fakt a fanoušci o nich prostě jen mlčí, ale pak obsahují i námitky, které podle mě vychází z nepochopení.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: v podstatě popisuješ problémy, které prodražovaly provoz STS...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: na belly flop potrebujes zapalit motory, ktere prosly o hodne horsimi podminkami, nez ty na Super Heavy.
    Vubec by mne neprekvapilo, kdyby se Starship musely z veze sundat, poslat na vymenu nekterych casti a az po nekolika tydnech startovala pouzita Starship znova, podobne jako to maji 1. stupne F9, i tak by to byl dramaticky uspech, ale nic jako bylo prezentovano pri transatmosferickych letech s pasazery.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @SpaceX
    After Dragon reenters Earth's atmosphere, it will splash down off the coast of Florida near Tallahassee at ~5:57 p.m. ET
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Zase na druhou stranu, text nepůsobí moc důvěryhodně, protože bellyflop maneuvr nesouvisí s reentry, ale provádí se až těsně před přistávacím zážehem. Takže text míchá věci, které si myslím taky, s kritikou, která podle mě nedává smysl
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Starship Was Doomed From The Beginning - by Will Lockett
    https://www.planetearthandbeyond.co/p/starship-was-doomed-from-the-beginning
    ...
    The January test had a dummy cargo equivalent to 10 Starlink V2 satellites, weighing only eight tonnes or 8% of its designed payload. Meanwhile, the most recent test had just half of this in a transparent attempt to reduce vibration by reducing the load to spare the obviously flawed fuel system, which obviously didn’t work.
    ...
    The Super Heavy Booster weighs 160 tonnes dry, doesn’t make it to space, and its peak speed is only roughly 4,600 mph. Meanwhile, Starship has a dry mass of around 150 tonnes, makes it to space, and reaches an orbital speed of at least 17,500 mph. This means that during landing, Starship has over 13.57 times the kinetic energy of the Booster! And that doesn’t account for the fact that Starship carries significantly more propellant during landing than the Booster.
    ...
    The Block 1 tests of Starship showed that Musk’s plans to rely heavily on a bellyflop manoeuvre during reentry to slow down Starship and scrub off that kinetic energy using atmospheric resistance were a no-go. The craft repeatedly spiralled out of control, control surfaces failed, and reportedly, the inside of the craft became several times hotter than an oven. Fixing these issues would add a tonne of weight, as the front fins would need to be massively reinforced, and the giant heat shield would need to be beefed up significantly. On top of that, these tests confirmed that SpaceX’s engines couldn’t produce the mythical levels of thrust Musk promised, and as such, the projected payload to LEO was cut in half.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: podotýkám, že Superheavy, pokud se jim skutečně podaří jeho rapid reuse, je asi nejlepší první stupeň, který kdy kdo vyvinul. Pochybnosti mám celou dobu výhradně o Starship 2.stupni.

    S tím, že toho demonstrovali hodně, souhlasím. Ale kdyby užitečné zatížení prototypu mohlo být jakkoliv smysluplné, tak by nedělali ten redesign se zvětšováním. Seznam pochybností mám dlouhý: umístění a velikost klapek (ok, s tím něco dělají), kruhový průřez vůči směru vstupu do atmosféry, kombinace vakuových a nevakuových motorů, možný počet opakovaných zážehů ve stavu beztíže. Člověk, který se o kosmonautiku zajímá déle, tam vidí dlouhý seznam pokusů o odpovědí na otázky, na které předchozí generace inženýrů nezávisle na sobě nacházely jiné, velmi složité a často žádné odpovědi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Although there will no doubt be pressure from SpaceX leadership to rapidly move forward, there appears to be a debilitating design flaw in the upgraded version of Starship.
    What’s behind the recent string of failures and delays at SpaceX? - Ars Technica
    https://arstechnica.com/space/2025/03/after-years-of-acceleration-has-spacex-finally-reached-its-speed-limit/
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS: "takhle velkej kus železa občas reentry přežije i bez tepelnýho štítu" - bez aktivního řízení letu jenom jako kus ohořelýho šrotu

    design flaw pochopitelně může být vždy, to nevylučuje snad nikdo, ale nebudu kvůli 2 haváriím psát, že Starship je odrovnaná a nikdy fungovat nebude a nemůže... od toho jsou tam chytřejší lidi než my :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam