• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PREVITAntikomunisticky klub - Antikomunisticky a antitotalitni klub

    Tento klub slouží k boji proti komunismu (a zejména bolševické totalitě) mírovými prostředky. Je třeba stále připomínat fakta těm, co zapomněli a předávat zkušenosti těm, co v tom svinstvu nežili.

    Hodní a nevinní komunisté aneb jak se nám pod nimi žilo

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    SHEALA --- --- 22:25:13 7.12.2011 ---
    me ten socik prisel jako takovej ustav socialni pece. Proste, klienti sou lehce nakrmeny, lehce pripocurany, a ven se vylezt neodvazi, protoze by je vrchnost servala, a ignorujou ty, co sou zavreny v klecovejch luzkach.
    rozbalit záhlaví
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    HAROLD: To jsou od nej jenom priblbly tanecky v modry sukynce - v realu by to samozrejme "zkratka a dobre akceptoval".

    At chcipne.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    DOCKINEZ: Aha, takže Fischer proti ústavě? Hmmm. :)))
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    (navic "extremisticka organizace" je dneska daleko spis Strana zelenych nez hluboce zastydla KSCM)
    CICO
    CICO --- ---
    DOCKINEZ: ...ale to je přesně ten důvod, proč o něm jako o své volbě naprosto neuvažuji...ta přezdívka želé je IMHO trefná...)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Zajimave - nekdejsi clen zlocinecke organizace se o soucasne KSCM vyjadruje coby o "extremisticke organizaci".

    Vládu s komunisty nechci, je to extremistická strana, říká Fischer – Novinky.cz
    http://www.novinky.cz/domaci/282440-vladu-s-komunisty-nechci-je-to-extremisticka-strana-rika-fischer.html
    BONGI
    BONGI --- ---
    JOSEFDRUHY: " Levice, to jsou chudí, povětšinou manuálně pracující a nic na světě neovlivňující, co chtějí zardousit pravici,l protože, a pouze proto, že je bohatá ???? ; a pravice je tou, co je bohatá, a pouze řídí směr ekonomického vývoje jen tím směrem, s cílem, aby "přebytky tekly do jejich vlastnáíkapsy" ?????
    To je tvuj pohled? Nas nazor to rozhodne neni! Vrstva spolecnosti, o ktere se zminujes, zadny jednotici politicky nazor ci postoj nema. Apriori je vedena spis ekonomickymi zajmy o preziti resp. slusny zivot - tedy materialne i socialne slusnymi podminkami. Diky tomu je v cele historii vyuzivana/zneuzivana/podleha vlivu politickych ideologii vedenych, at uz s dobrym umyslem ci spekulativne jako vytah k moci, politickymi stranami/sdruzenimi zleva i zprava. Je ochotna v urcitych obdobich veset komunisty a v jinych to same provadet burzoasnim zradcum.
    K jejich "podpore" se hlasi kazda strana od pravicovych extremistu po levicove extremisty.
    Navic deleni : "levicovi predstavitele jsou chudi" a "pravicovi bohati" je take nonsens. Ani Marx ani Engels ani levicovi intelektualove a predstavitele levicovych nazoru dnes rozhodne nepatri do chude casti spolecenskeho spektra. Uz vice plati, ze mladi lide maji vice levicove tendence a levicove citeni, kdezto starsi pris konzervativni, ikdyz i toto pouzite obecne je klise. Jedine, co me napada, tu uz bylo zmineno Komatsu - je to vnimani ulohy, priorit individua versus spolecnosti.
    Nicmene jak se tu celou dobu bavime i tyhle pohledy se mohou prolinat v ruznych oblastech - ekonomika, vzdelani, uloha statu a rodiny, vzdelani, veda a kultura, socialni zabezpeceni atd atd.
    Chces jednoduchou definici necoho, co uz vlastne neplati, minimalne ne v jednoduche forme.
    JOSEFDRUHY
    JOSEFDRUHY --- ---
    NJAL:
    Tak ja uz nevim, panove :-) Zda se, ze skatulky "levice" a "pravice" jsou natolik amorfni, ze nema vazne smysl je pouzivat.

    Máte vpodstatě pravdu. Ale...zkuste mi vysvětlit, popsat Váše viděni : "co to je levice, kdo to je, ? A dtto pravice" ?? Levice, to jsou chudí, povětšinou manuálně pracující a nic na světě neovlivňující, co chtějí zardousit pravici,l protože, a pouze proto, že je bohatá ???? ; a pravice je tou, co je bohatá, a pouze řídí směr ekonomického vývoje jen tím směrem, s cílem, aby "přebytky tekly do jejich vlastnáíkapsy" ?????

    Anebo je to jinak ...podle Vás ??
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    BONGI: Jenomže bolševici pro sebe používali nejen označení tebou vyjmenovaná, ale třeba i právě ono označení "státní kapitalismus" - tedy pokud opravdu zkusíme spojit pravici s kapitalismem, jsme zas v loji...
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    NJAL: Dyť vám to tady pět let melduju! :D
    CICO
    CICO --- ---
    ...souhlas, Komatsu předvádí nevídanou míru diskusního talentu a přinejmenším za to mu patří dík...kdyby se tak chtěla rychlá rota blbů, jež umí akorát plus či mínus, inspirovat...) no nic, budu realista...)

    ještě k pravolevému dělení:

    jeho původní význam, pocházející, jak je notoricky známo, z období francouzské revoluce, prošel v dalším vývoji docela zásadními proměnami a posuny, v jejichž důsledku přinese v době naprosté provázanosti odlišných státních politik obvyklá interpretace IMHO více zmatení než pochopení...myslím, že jeho dnešní praktické používání v médiích i veřejném diskursu je především vulgarizací relativně složité sítě vztahů a souvislostí za účelem nalezení jednoduchého kritéria pro vymezení "dobra a zla" v závislosti na osobních preferencích...)

    dimenzí, jež si toto dělení nárokuje vysvětlit, je mnoho a některé se dostaly do vzájemného rozporu už jenom tím, jak se společnost v průběhu těch posledních zhruba dvou set let vyvíjela a měnila...řekl bych, že z politicko-filozofického hlediska je dodnes smysluplná distinkce jednotlivec - společenství a z jejího odlišného chápání následně plynoucí odlišné pojetí spravedlnosti a rovnosti

    politická věda ovšem v mezičase takové dělení raději víceméně přestala považovat za rozhodující a klíčové právě pro jeho nejednoznačnost...určitými výjimkami, kdy si dělení zachovalo analytický význam a určitým způsobem přispělo k rozvinutí teorie jsou IMHO pouze koncepce konfliktních linií (cleavages) S. Rokkana a M.S. Lipseta z 50. let, podle níž existuje mj. konfliktní linie vlastnící-pracující jako jedno z dlouhodobých společenských štěpení, týkající se oblasti vlastnických vztahů a z něj vzešlých souvislostí (dalo by se s jistou mírou zjednodušení chápat jako ekvivalent původního dělení) a pak již prakticky pouze x krát kritizované, nicméně stále využívané (právě s oblibou médii a laiky)současné Sartoriho pojetí, jehož smyslem je zařazení konkrétních stranických subjektů na pomyslném a účelově zjednodušeném jednorozměrném kontinuu pro určení typu stranického systému...no, a pak to tady taky řešíme my a je to, jak vidno, takový nekonečný příběh...))
    JOSEFDRUHY
    JOSEFDRUHY --- ---
    Kdybych potkal pana Okamuru, řekl bych mu : Pane Okamurto, s tím "nezávidět" máte jen poloviční pravdu. Ano, za poslední dva roky se z rozkrádáním, tunelováním, korupcí a všemi možnými "technikami" jak nakrást do vlastní kapsy, roztrhl pytel. Vlastně nejen v posledních dvou letech, v posledních dvou letech je to, "pouze" více vidět, protože konečně policie "po nich jde" a zřejmě už není tolik sama zkorumpovatelná jako 15 let předešlých. Takže pane Okamuro, ano, krade se pouze z peněz veřejného sektoru a to je státní rozpočet, ( 40% celoročního obratu ) a...a kdo krade ?, no přeci ti, co "zapomněli" nakrást ( naprivatizovat ) v devadesátých letech, kdy sám Klaus a jeho kámoši doslova řvali, nutili lidi, aby privatizovali...což nebylo nic jiného než rozkraďte si původní socialistické vlastnictví ( nás všech ) do vlastnictví. Takže si ho přivlastnilo 10-15% obyvatel za 10 let porevolučních. Ve zbytku národa si 30% malých podnikatelů, co si slušně vzali úvěry a dřou dodnes na jejich zplacení, a ustáli rozvlnění hospodářeských proměn a jsou střední vrstvou co "nemá hlad". .. a slušně si žije...a dál zbytek, tj. cca polovina národa jsou chudí lidé jako v dějinách byli vždy, tj. chudí + nemakačenka, vexláci, šmejdilové, lůza šejdíři, podvodníci a jiná neurčitá nepracující lůza + cikáni ( + chudí důchodci ). 50% obyvatel opět a opět je na hraně minima. Ale nezávidí, ti jsou pouze nasraní !!!!!! Takže pane Okamura, ano, závidí dnes pouze ti, co zaspali a co se probudili po roce 2000 a protřeli zrak, že "zapomněli" v devadesátých letech krást-tunelovat ( jak je k tomu Klaus nabádal...milion původních komunistů naprivatizovalo 90% socialistického vlastnictví ) a tak to chtějí dohnat. Tunelují dnes, korupčí dnes, derou se na funkce státních úředníků,kde mohou brát (nejen) úplatky všeho druhu...ano, to jsou ti, co závidí multimilionářům z devadesátých let, co vůůůůbec nejsou pravými kapitalisty, starajícími se o prosperitu svých výrobních prostředků ( o prosperitu se stará menežment za žold ) a oni si s celými rodinami válí šunky na Kypru na soukromých jachtách. Daně posílají do daňových rájů. Pane Okamuro, pouze malé procento lidí se staly boháči poctivě ( myslím k nim patříte ).
    Takže pane Okamura, v této době nejde o to "kdo komu závidí", ale o to, že vláda nevládne, stále se hádají a pokud, tak proti lidu, za 5 let se zvýšil deficit státního rozpočtu čím ? no rozkradením ! a nyní Kalousek to chce zalepit penězy z lidu......lid, ten je opět chudý jako to bylo po celých 2000 let.
    BONGI
    BONGI --- ---
    KOMATSU: Predem musim rict, ze se mi tvuj diskuzni pristup tady dost libi, neni konfrontacni, je z neho znat, ze se snazis cist a porozumet i druhe strane. Navic tve prispevky sotji za precteni i zamysleni a neomezuji se na kratke citoslovce :D
    Zpet k clanku, uvedl jsem ho skutecne hlavne proto, ze me diskuze, ktere se snazi extremni rezimy zahrnout do deleni prava/leva dost irituji. Osobne si myslim, ze deleni prava/leva je dnes prezity pristup, pouzivany hlavne zjednodusene novinari. Navic tento pristup prinasi automaticky konfrontacni reseni. Pritom je jasne, ze budouci zivy system pravdepodobne prinese cosi, co bude prolnutim techto dvou hlavnich spolecenskych a ekonomickych smeru.
    To, ze pouzivani nekterych "levicovych" prvku at uz ekonomickych, ale hlavne socialnich, jeste nedela system levicovym a vice versa je jasne. Koneckoncu spousta Marxovych myslenek hlavne z oblasti sociologie byla zabudovana do politiky kapitalistickych podniku i ppravicovych stran - potichu, v prubehu doby a bez velkych tresku - proste to bylo nezbytne, at uz kvuli socialnimu smiru, ci proste proto, ze se to vyplatilo vetsi efektivitou prace a ziskem. Koneckoncu to platilo i druhym smerem, realita socialistickych spolecnosti, ktere se to doposud ustavily, se bez prvku kapitalismu i politickych prvku charakteru "pravicovych", neobesla.

    Tak, jak rozumim tvemu vnimani socialismu, je jakysi "core socialismus" - tedy velice teoreticka zalezitost ( v podstate jen trochu vic realnejsi (a prijatelnejsi" nez "core komunismus"). A tady mam trochu problem - tim, ze trvas na smyslu pravoleveho deleni, ti pak dava prilezitost vse, co neni "core" prohlasit za pravicove s nekterymi prvky socialismu, ci se socialismem zastitujici. Muze se tak klidne stat, ze i staty/spolecenstvi, hlasici se k levicovemu proudu a pouzivaji v urcite mire prvky charakteristicke pro pravici ( coz je bezne zvlast pro autoritativni vedeni "socialistickych" statu - napr. Cina), proste odsunes doprava. nasledne ti vyjde krystalicky cista levice, ktera ovsem realne neexistuje a spatna pravice, zahrnujici v sobe vsechny chyby od ekonomiickych po socialni. Ma tohle vubec nejaky realny smysl? Pravice se stak stava neprijatelnou a levice nezivotnou.

    Asi jsem to silne zjednodusil, ale ja nejsem politolog ani nejsem vzdelan ve filosofii, ja jsem ekonom. :D
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    BONGI: "Dnes" už jenom stručně, zkusím se k tomu vrátit ještě zítra.
    Text je špatný dle mého soudu proto, že je z něho znát jistá podjatost, podsouvání názoru, který není opřen o konkrétní fakta a citace a jako takový je dosti pochybný. Obzvláště tehdy, pokud autor tvrdí cosi velmi odlišného od mnoha politických analýz rozpracovaných v průběhu let, které mají solidní historickou a argumentační základnu. Pakliže chce nabourat výsledky těchto zaběhaných analýz (a proč ne), bude muset předvést trochu serióznější práci. Proto jsem toho názoru, že v tomhle případě má smysl ptát se po osobě autora, jelikož existuje důvodné podezření, že přání bylo otcem myšlenky.

    Nicméně: pravdou je, že kategorizovat politický proud, který se explicitně profiluje jako třetí cesta mezi komunismem/socialismem a anglosaským kapitalismem, je poněkud problematické. Pochopitelně v teorii i praxi fašismu najdeme prvky socialismu, obzvláště tedy v oblastech sociální politiky, alespoň do té doby, dokud ji bylo schopno válečné hospodářství utáhnout. Pochopitelně se dají najít i různé mixy ideologických směrů, které zmiňuješ výše (sociální liberalismus, sociální konzervatismus, liberální konzervatismus apod.), ale pokaždé jde o to, co je pro konkrétní hnutí PODSTATNÉ, a tedy určující, a tedy co umožňuje daný politický proud nějak vymezit vůči ostatním. To jest, jde o jeho fundamentální charakteristiku a specifikum - nalezení toho, co dělá fašismus fašismem. To, co má společného se socialismem jsou konkrétní politiky v konkrétních oblastech, které však nejsou podstatou socialismu jako takového, ale jsou adoptovány a upraveny k obrazu svému, jsou jinak legitimizovány a používány k jinému účelu. Logika nacistické sociální politiky dává svůj smysl pouze v rámci organické koncepce národa a jeho integrální rasové a jiné jednoty. To umožňuje nacismu vyloučit ze svého středu židy, postižené a spol., kteří nezapadají to tohoto organismu a nevztahuje se na ně tato sociální politika. Tohle obyčejně socialismus jako takový neřeší. Naopak jsou to menšiny, ať už židovské nebo slabí, handicapovaní atd., ke kterým je primárně směřována sociální politika (byť sluší se přiznat, že Švédsko ještě tuším do 60. let provádělo sterilizaci postižených, byť se nakonec rodinám omluvilo a poskytlo "reparace").

    Domnívám se ale stále, že pravolevé dělení platí a smysl má.

    Autor článku prostě argumentuje jednoduše v tom duchu, že vezme výsek nacistické politiky a ekonomiky a dělá analogické srovnání se socialismem. Což je legitimní, ovšem pro liberála, libertariána, randiána nebo co já vim co to je za autora, je klíčový onen ryze ekonomický aspekt měřený svobodou trhu, přičemž všehno mimoto je socialismus. Házení do jednoho pytle všechno a všechny na základě apriorního dělení liberalismus kontra zlo je prostě dost pofidérní přístup.


    Pak se ještě nabízejí už poněkud komplexnější úvahy, která zkoumají socialismus z pohledu jeho "govermentality", způsobu vládnutí řekněme. Tahle Foucaultova analýza nakonec dochází k tomu, že socialismus nemá vlastní způsob vládnutí, ale přejímá jej tu z liberální demokracie, tu z konzervativního paternalismu, tu z feudálních, monarchistických a jiných přežitků. Pak se definice samozřejmě komplikuje.
    NJAL
    NJAL --- ---
    BONGI: Pekne :-)
    BONGI
    BONGI --- ---
    No a koneckoncu bolsevicke Rusko - ac sama sebe vyhlasovalo jako socialisticke, levicove, vedene komunistickou stranou, tak se tu objevily ( a podle seletivne vybranych kriterii celkem zargumentovane) nazory, ze svou charakteristikou slo vlastne o pravicovy totalitni rezim. Tedy ne levicovy totalitni, ale pravicovy. Asi stejne by se takhle dal zargumentovat kazdy totalitni rezim.
    Jenze u zrodu bolsevismu take staly levicove ideje - Marxismus upraveny Leninem!

    Pokud bych stejne zkratkovite argumentoval se snahou a zavedeni do konkretni krabicky, pak bych prohlasil, ze pri zrodu vetsiny nejhorsich totalitnich systemu staly na pocatku populisticke levicove myslenky na zblbnuti mas a prislib jakesi obcanske (mysleno hlavne ekonomicke) rovnosti - kdy nasledne po ziskani moci, bylo tyto ocekavajici a zklamane masy potreba dat do klidu zavedenim totalitniho systemu ... Tak tedy je to pravicova ci levicova odpovednost? Anebo je blbost hledat tohle v takto jednoduchem rozliseni/chapani?
    BONGI
    BONGI --- ---
    KOMATSU: Co se tyce Drexlerovy ucasti v socialni demokracii, mas pravdu, to je omyl, nebyl tam (priznavam, muze se to jevit jako manipulace).

    Jinak k tem pocatkum NSDAP - podivejme se na tri, zpocatku velmi silne muze v NSDAP a jejich zamery Ottu a Gregora Strassery a Gottfrieda Federa :
    Feder and Gregor Strasser co-ran the party but the partnership was doomed. However, Strasser made a name for himself within the party because it soon became obvious that he was a very skilful organiser and had natural leadership skills. Not unnaturally, Otto supported his brother. Otto strongly believed that the Nazi Party should be true to the ‘socialist’ and ‘workers’ words that were in the official name of the party. Otto wanted the Nazi Party to adopt classic socialist principles such as the state ownership of land and industry. He publicly stated his strong support for trade unions right to strike and he expressed sympathy for the way of life in the USSR.

    a koneckoncu Rohm, ktery sice nenavidel komunisty, take veril v "socialistickou revoluci", znarodneni kartelu, rozdeleni zisku mezi chude atd, Jeho vnimani socialismu a pokracovani revoluce bylo jen "ekonomicke" jako socialisticke je vnimano historiky dodne.


    Na zaver - pokud si pripustime asi pravdivy fakt, ze se slovem socialismus, kapitalismus, levice a pravice se naklada obcas velmi vagne, pak jeste hur se manipuluje s pojmy levice a pravice. A na zaklade teto baze si dokazovani zda tyto systemy a zahrnme k nim i bolsevismus patri vic do levice ci pravice je k nicemu. A o to mi slo.

    Koneckoncu ty ve sve charakteristice konzervatismu jsi vzal v podstate jen do uvahy nacionalni a tradicni konzervatismus a pod jeho kridla zahrnul vse. To, ze existuje evropsky socialni konzervatismus ( Svedsko), moderni liberalni konzervatismus (progressive conservatism) a mnoho dalsich vetvi lisicich v pristupu k jednotlivci, take zobecnujes.
    NJAL
    NJAL --- ---
    KOMATSU: No ale pokud vezmu druhy odstavec, tak takovy objektivismus je teda ve sve podstate levicovy az to prasti, se svym neustalym zduraznovanim individualismu a demontaze statu.

    Tak ja uz nevim, panove :-) Zda se, ze skatulky "levice" a "pravice" jsou natolik amorfni, ze nema vazne smysl je pouzivat.
    BONGI
    BONGI --- ---
    KOMATSU: No, predpokladal jsem, ze pokud dokaze bryskne rict, ze text je spatny, ze to delas nejen ze subjektivniho pocitu a ze tudiz to dokazes stejne rychle zduvodnit.

    Ale pojdme k veci :
    Ty texty jsem dal z toho duvodu, ze jednoduche razeni fasismu i nacismu do pravice ci levice neodpovida realite, ze minimalne faze vzniku obou hnuti je hodne ovlivnena tehdejsi levici.
    To, ze napr. nekteri historici radi fasismus (vicemene nove utvorenou stranu bez historickeho zazemi a vzniklou jako urcity konglomerat politickych smeru upraveny zpocatku pro podminky Italie po 1.WW) mezi levici a pravici a jini pro rozhodujici cast fungovani u moci do pravice uz svedci o tom, ze takove rychle soudy jsou na nic. Minimalne u obou techto hnuti staly socialisticke myslenky a idealy u jejich vzniku.

    Mimochodem zajimavy text ze stranek blackened.net ( anarcho ), ktere se rozhodne nedaji charakterizovat jako pravicove:
    However, both the socialist and communist parties withdrew from the organisation, The socialists signing a "Pact of Pacification" with the Fascists in August 1921. The communists "preferred to withdraw their members from the Arditi del Popolo rather than let them work with the anarchists." [Red Years, Black Years, page 17] As Abse notes, "it was the withdrawal of support by the Socialist and Communist parties at the national level that crippled" the Arditi [Op. Cit., page 74]. The leaders of the authoritarian socialists preferred defeat and fascism than risk their followers becoming "infected" by anarchism. Thus "social reformist defeatism and communist sectarianism made impossible an armed opposition that was widespread and therefore effective; and the isolated instances of popular resistance were unable to unite in a successful strategy.

    Rather than show a failure of revolutionary and anarcho-syndicalism, the events in Italy provide yet more evidence of the failure of Marxism as a revolutionary theory. Not only were the syndicalists who became fascists mostly Marxists, the Socialist and Communist Parties helped defeat both the revolution and the resistance to fascism. Unfortunately, rather than look at the actual history of the rise of Italian Fascism and its relation to syndicalism, Bob Black (and others) seem intent on slandering a whole movement based on the actions of a handful of so-called "leaders." "
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    BONGI: Tak ty po mně chceš, abych analyzoval text s konkrétními tvrzeními, aniž by se autor obtěžoval citovat jakékoliv zdroje. A já vážně nevím, co všechno řekli Drexler nebo Strasser.

    Nicméně: Drexler nezaložil NSDAP, ale DAP. V roce 1919. To ,že Drexler byl ve Vlastenecké straně vím, ale není mi nic známo, že by byl v sociální demokracii.
    NSDAP založil především Hitler. Poskládáno obecně z nacionalistů a antikomunistů. A ano, to že si někdo dá do názvu cosi dělnického a cosi socialistického neznamená, že pojmem "socialismus" míní to samé, co jeho protivník se stejným jménem. Něco jako když se LIDEM nazvou liberální demokraté. Tehdy byl socialismus docela sexy vlna a kdo chtěl svého voliče získat, tak se na ní zkrátka musel svézt.
    Termín Genosse používala SPD, náckové to přeneseně používali v podobě Parteigenosse nebo Volksgenosse. Napsat, že se tak náckové oslovovali "po vzoru ostatních levicových stran" je podsouvání názoru, který by ale měl být získán po přečtení věcných argumentů a znalosti historických reálií.
    Co se pravicovosti týče, tak asociovat pravici s kapitalismem jako takovým je nonsens. Konzervativní pravice je právě tou, která klade důraz na hierarchii nacionalismus, loajalitu etc. To, že byl nacismus antikapitalistický je docela jedno. Co ale jedno není, je fakt, že vznikl přímo uprostřed ekonomické krize kapitalismu.

    Je fakt, že Mussolini byl původně marxistickým socialistou, ale věc je postatně komplikovanější, než jak předkládá autor. Bylo by zde obzlášť záhodno vysvětlit, co to znamenalo, že byl ze strany vyloučen a proč. Není bez zajímavosti, že autorův guláš doprovází věta "Mussoliniho strana, po přetahování o moc s komunisty a socialisty". Co se ekonomických reforem týče, ano, pokud socialismus redukujeme na konkrétní ekonomické reformy, pak docela rychle zjistíme, že pod jednu hlavičku socialismu brzy dostaneme Mussoliniho, Bernsteina, Klause i Havla třeba. Ono ta definice prostě bude muset být trochu sofistikovanější, jinak to bude generovat nesmysly. Tohle neni nic jiného než účelová extrapolace.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    CICO: To je všechno, co k tomu Heywood píše ve své Politické teorii. Tedy je to malé shrnutí v rámci kapitoly o politických ideologiích. Především tedy se v takové defacto definici má zračit to podstatné. Na to, proč se v takovéto Heywoodově definici neobjevuje to, že fašismus a socialismus/komunismus jedno jsou, si budeš muset odpovědět sám.

    Co se podkapitoly socialismus týče, tak to je u Heywooda na devítí stránkách: Abeceda socialismu, Marxismus, Abeceda marxismu, Ortodoxní komunismus, Moderní marxismus, Sociální demokracie a Třetí cesta.

    Byl bych tě nechal si vybrat, co chceš citovat, ale protože jsem levičák, tak se neptám a ocituju si to, co si vyberu sám a beztak se trefim. :)

    Pro přehlednost to ještě očísluju

    1. "Komunismus 20. století nejlépe pochopíme tehdy, budeme-li v něm vidět určitou podobu marxismu-leninismu, tj. ortodoxní marxismus modifikovaný řadou teorií a doktrín Leninových."
    2. "To hlavní, čím Lenin marxismu přispěl, byla jeho teorie revoluční čili avantgardní strany. V ní se projevila Leninova obava, že buržoazními idejemi a názory obluzovaný proletariát nevyužije svůj revoluční potenciál." (...)
    3. "Je tudíž zapotřebí marxismem vyzbrojené revoluční strany, která by plnila funkci avantgardy dělnické třídy. Taková strana musí být stranou nového typu: nesmí to být masová strana, ale naopak pevně stmelená strana oddaných profesionálních revolucionářů, kteří dokáží ideologicky vést."
    4. "Její organizační výstavba se musí zakládat na principu demokratického centralismu, tedy na víře, že svoboda diskuse se musí pojit s akční jednotou."

    Pak je tématem sui generis Stalin: "Sovětský svaz byl ovšem ovlivněn daleko víc Stalinovou druhou revolucí 30. let, než bolševickou revolucí 1918. V průběhu přetváření sovětské společnosti Stalin vytvořil model ortodoxního komunismu, kterým se po roce 1945 řídily i mnohé další země jako např. Čína, Severní Korea, Kuba a celá východní Evropa. Všechny Stalinovy změny vyplynuly do značné míry z jeho nejzávažnější ideologické inovace, totiž teorie socialismu v jedné zemi. (...) Ztv. ekonomický stalinismus začal v roce 1928, kdy byla zahájena první pětiletka (...) a byl vytvořen systém centrálního plánování v čele se Státním plánovacím výborem (GOSPLAN).
    Politické změny, které přivodil Stalin, byly neméně dramatické. V průběhu 30. let přetvořil Sovětský svaz v osobní diktaturu, a to pomocí řady čistek, které v komunistické straně zlikvidovaly vše, co ještě zbývalo z opozice a diskuze; totéž se stalo ve státním aparátu a v armádě. Sovětský svaz se pod Stalinovým vedením stal totalitní diktaturou, fungující díky soustavnému zastrašování, represím a teroru."
    BONGI
    BONGI --- ---
    KOMATSU: Zamerne jsem neuvedl autora, protoze tendence hodnotit text podle autora a ne podle obsahu, se tu objevuje castu. Ten text jsem dal bez hodnoceni a zajimalo me jake konkretni vyhrady vuci nemu budou - opravdu me to zajimalo.
    Nicmene jsi zaujal presne polohu, ktera text zarazuje podle odhadu autora - dokonce, nez ses vyjadril k obsahu, tak ses na autora zeptal. :D
    Muzes byt prosim konkretni a v tom textu oznacit, co je tam spatne, nepravda ci prekroucene a rict argumenty? To by bylo asi konstruktivnejsi nez se dohadovat o dalsich citacich a jejich vnimani. Fakt bych to privital.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam