BINARY_PARANOIC: Nu, já bych přidal stranu mince zadavatele grafiky :)
Když tak zhodnotím ten kontrolní vzorek několika desítek grafiků co prošli kolem, tak jen pár mělo formální vzdělání a na všech to "bylo znát". Jak negativně, tak pozitivně. Pozitivně ve smyslu, že lety vydrilovaný talent zvládal levou zadní to, na čem kolemsedící trávili zbytečně moc času (barvy, perspektiva, kompozice) - jeden se nemusel bát zadat práci jen schematicky a nechat mu volnou ruku, protože výsledek býval skvělý.
Negativa byla často, ale formálního rázu - takový člověk potřeboval specifickou práci. Něco, co nezvládne nikdo jiný, protože na nádeničinu ho je škoda a je na ní moc drahý. Potřeboval zajímavou práci, neb při svém talentu si mohl vybírat a když ho to přestalo bavit, odešel.
Tzn. ve výsledku bylo takových lidí cca 1/8 - a bylo to tak akorát. Zbytek jsou amatéři, lidé z jiných, něčím spřízněných oborů (třeba vystudovaný architekt), nebo i zcela absurdní kombinace (Eolisem zmiňovaný právník pro nás dělá a je dobrý, nedávno nás opustil bývalý ukrajinský pilot bombardéru atd.). Tito "nevzdělanci" ale mají své místo a svou práci - a věř mi, že práce, kde by studovaný grafik sice podal lepší výkon, ale vlastně zcela předražený vůči tomu, co potřebujeme opravdu je blízko těm 7/8.
A když se oklikou vrátím k tématu -- jít dělat "něco jiného než jsem studoval", znamená zhusta spadnout někam do mnou popisovaného "nádenického" průměru, bez větších šancí na nějaké vrcholové výkony či ocenění. Neznamená to, že se neuplatním a neznamená to že výsledkem bude nutně šlendrián a neznamená to že nebudu Čapkovsky řečeno "sice ne nejlepší, ale prostě dobrý". Mít schopnost sestoupit kdykoliv z cesty úzké specializace je naopak efektivní sociální strategie a nekončím jako geniální jedinec bez práce, neb mi nikdo nedá adekvátní peníze za to, co umím a za to, že jsem investoval 6 let do získání těch znalostí a teď mi chybí na výdělku a zkušenostech (i také jsme měli).