• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PREVITAntikomunisticky klub - Antikomunisticky a antitotalitni klub
    KEMAL
    KEMAL --- ---
    PREVIT: tak teď ses v tom sám ztratil a máš tam chybu:
    "Neexistuje neumělec, který by si nevydělával nevlastní prací a nebyl propojenej s komercí."
    PREVIT
    PREVIT --- ---
    Taky by se dalo rict, ze "Neexistuje neumelec, kterej by si nevydelaval vlastni praci a nebyl nepropojenej s komerci"... :o))
    PREVIT
    PREVIT --- ---
    VIRIK: Jakoze existuje umelec, kterej by si vydelaval vlastni praci a nebyl propojenej s komerci? (Dva prvni zapory se rusi...)
    Nebo přilis mnoho zaporu ve vete? :)
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    neexistuje umelec, ktery by si nevydelaval vlastni praci a nebyl tezce propojenej s komerci :D
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BINARY_PARANOIC: Nu, já bych přidal stranu mince zadavatele grafiky :)

    Když tak zhodnotím ten kontrolní vzorek několika desítek grafiků co prošli kolem, tak jen pár mělo formální vzdělání a na všech to "bylo znát". Jak negativně, tak pozitivně. Pozitivně ve smyslu, že lety vydrilovaný talent zvládal levou zadní to, na čem kolemsedící trávili zbytečně moc času (barvy, perspektiva, kompozice) - jeden se nemusel bát zadat práci jen schematicky a nechat mu volnou ruku, protože výsledek býval skvělý.

    Negativa byla často, ale formálního rázu - takový člověk potřeboval specifickou práci. Něco, co nezvládne nikdo jiný, protože na nádeničinu ho je škoda a je na ní moc drahý. Potřeboval zajímavou práci, neb při svém talentu si mohl vybírat a když ho to přestalo bavit, odešel.

    Tzn. ve výsledku bylo takových lidí cca 1/8 - a bylo to tak akorát. Zbytek jsou amatéři, lidé z jiných, něčím spřízněných oborů (třeba vystudovaný architekt), nebo i zcela absurdní kombinace (Eolisem zmiňovaný právník pro nás dělá a je dobrý, nedávno nás opustil bývalý ukrajinský pilot bombardéru atd.). Tito "nevzdělanci" ale mají své místo a svou práci - a věř mi, že práce, kde by studovaný grafik sice podal lepší výkon, ale vlastně zcela předražený vůči tomu, co potřebujeme opravdu je blízko těm 7/8.

    A když se oklikou vrátím k tématu -- jít dělat "něco jiného než jsem studoval", znamená zhusta spadnout někam do mnou popisovaného "nádenického" průměru, bez větších šancí na nějaké vrcholové výkony či ocenění. Neznamená to, že se neuplatním a neznamená to že výsledkem bude nutně šlendrián a neznamená to že nebudu Čapkovsky řečeno "sice ne nejlepší, ale prostě dobrý". Mít schopnost sestoupit kdykoliv z cesty úzké specializace je naopak efektivní sociální strategie a nekončím jako geniální jedinec bez práce, neb mi nikdo nedá adekvátní peníze za to, co umím a za to, že jsem investoval 6 let do získání těch znalostí a teď mi chybí na výdělku a zkušenostech (i také jsme měli).
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    a podle meho nazoru - zadny talent neexistuje. Jsou jen moznosti a pile.

    LOPIK: ehm... negativni. Dostal jsem od pratel z UK knihu o ceske secesi, je to krasne.... a u mnoho z nich jsou zakladem reklamni plakaty pro Nestle. Jmeno jako Mucha ti asi take neco rika, ze? I ve francii se lide jako Toulouse Lotrek zivili delanim reklamnich plakatu, kolikrat pro kolotocare nebo nocni kluby. Zbytek mecenasi, nebo vlastni remeslna vyroba, poltrety obchodnicku, komercni zakazky....
    FIN
    FIN --- ---
    LOPIK: znám několik velice schopných lidí, tak či onak, umělecky, dá-li se to tak říci, a vůbec jim nevadí dělat "spoustej byznys/komerci", aby se uživili a pak se realizovali ve volném čase a další prací na uměleckém poli, které *někdy* jen velice zřídka nese peníze i u jedinců jinak slušně disponovaných.
    samo, přijde na to, zda je zrovna daný styl v módě anebo ne, pak se dá prodat i hodně umělecké umění dobře, zda jsou zrovna lidé "při penězích" anebo ne, za umění se "vyhazuje" až naposled, že jo, většinou a tak dále.
    ale rozhodně už vím, že nadávat "já bysem chtěl" a fňukat, že zrovna tohle (byť vysoce umělecké) mi "teď" v této době nikdy nezaplatí, není znakem umění, ale znakem duševní a rozumové dospělosti - tedy něčeho zcela jiného.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Je ale taky fakt, že umělci málokdy celej život přimalovávali bubliny "sleva" k salámům..
    FIN
    FIN --- ---
    BINARY_PARANOIC: to asi ano.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    FIN: samozřejmě i já jsem pro svobodu výběru grafika :) I když např. u státních zakázek myslím, že by podmínka o vystudované vysoké škole být mohla / měla.

    A výjimečně s tebou souhlasím i ve zbytku příspěvku :) Zejména s poslední větou. Po dosti nepochopitelném zrušení Design Centra ČR (asi nemusím říkat, že jsme bez státem podporovaného design centra opět v rámci Evropy za exoty) je to se „vzděláváním“ laické veřejnosti čím dál tím náročnější, neboť své představy o designu získávají jen z (většinou blbého) okolí a life-stylových magazínů, díky nimž zas dostává výraz „designový“ téměř pejorativní nádech (design je tak v očích mnohých jen synonymum pro předražené nefunkční věci).

    Už dlouho říkám, že bychom potřebovali nějakého Pohlreicha designu :)
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    tak zrovna umeni je vec, ktera se skoro nepodporuje a ktera se ma studovat dlouho a kvalitne. Predstava lidovych umelcu co to maj "od Boha" (mimochodem normalizacni nazor) je pomerne mimo. I vetsina geniu studovala cely zivot. Oni to vlastne byli geniove, protoze jim mozky neodumrely po dochozeni skoly, kdy se vse zapomene, knihy vyhodi a jede se "prakticky" a "dospele".
    FIN
    FIN --- ---
    BINARY_PARANOIC: to + je za poznámku ohledně talentu. je to častý omyl. totiž to, že talent je hlavní. hlavní je ofc práce, viděl jsem už talentované lidi z důvodů absence dalších vlastností méně použitelné než průměrně nadané, ale pilné a disciplinované. on člověk snadno nabude romantickou představu z románů o zneu-/málo uznaných géniích, ale nesmí se to přehánět:-)

    jinak s "oficiálním" státním/společenským omezením na "jen vy a vy" nesouhlasím. jistě, příležitost dostane spousta neumětelů, ale domnívám se, že garantem výběru pak už musí být spotřebitelé sami. prostě musí chtít kvalitu, a ne brát šmejd. a to je složité, protože spotřebitel musí mít vyvinuté praktické vnímání i estetickou úroveň.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    CICO: no, a to se právě velice mýlíš. I u mnohem více „volných“ uměleckých oborů tvoří talent tak 10 % celkového výsledku (např. hra na nástroj). Resp. talent je jen určitým předpokladem pro studium, rozhodně ale ne kvalifikací jako takovou. A kvalita odvedené práce není tak subjektivní, jak se domníváš (ostatně od toho tu zas máme teoretiky design).

    A světe div se, takto to chodí všude v civilizovaném světě. Ale pokud nás chceš vrhnout do úrovně zemí třetího světa, prosím. :)

    Mimochodem abych se také přiblížil tématu — před rokem ’89 mohli užitou grafickou tvorbu (tedy přinejmenším ty větší zakázky) dělat jen umělci, co byli „ve svazu“. Kam se dalo dostat buď tím, že to měl člověk vysokoškolsky vystudované, nebo měl desetiletou praxi a doporučení jiných grafiků. A mimochodem jsme — i díky polskému vlivu — něco v grafickém designu znamenali i ve světě. Ano, myslím tím i západním :) A to normalizační socialisti tvůrčí činnost opravdu zas tak moc nežrali :D
    FIN
    FIN --- ---
    KEMAL: jistě, odrazilo se to dokonce v zeměpisných názvech :-)
    KEMAL
    KEMAL --- ---
    abych kurs debaty posunul zpět k tématu - i za totality se mnoho právníků, inženýrů, kněží apod. uplatnilo v profesích hornických, zednických či zemědělských :-)
    CICO
    CICO --- ---
    BINARY_PARANOIC: ne, v problematice vizuální komunikace se neorientuji, ale jsem si naprosto jistý, že šest let studia jakéhokoliv oboru s ní souvisejícím na veřejné vysoké škole je vyhazováním peněz, které jinde zoufale chybí a taky tím, že ani šest let studia z tebe toho grafika neudělá, pokud jsi to nedostal od Boha a nemáš talent...tahle poznámka o opodstatněnosti existence některých VŠ oborů se, podle mě, týká vlastně všech oborů, kde je výsledek závislý spíše právě na tom talentu a kde je úroveň či kvalita odvedené práce kategorií velmi subjektivní
    ...pravdu máš v tom, že výsledky práce některých taky grafiků bývají zoufalé...nejsem si ale opravdu vůbec jistý tím, jaký podíl mezi těmito zoufalci mají právníci a jaký rádoby profíci s šesti či více lety studia...D
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    CICO: a orientuješ se v problematice vizuální komunikace nebo ani ne a mluvíš o něčem, čemu úplně nerozumíš? A ano, studuje se to (např. u nás na FUDu) 4 roky na BcA. a 2 roky na MgA.
    CICO
    CICO --- ---
    BINARY_PARANOIC: ...podle mě je hlavně průser, že se něco jako grafický design studuje na vysoké škole...je to IMHO přesně jeden z oborů, jehož realizace v magisterském programu je slušně řečeno "problematická"
    ...a šest let se to, doufám, fakt nestuduje...to by totiž odpovídalo délce studia např. všeobecného lékařství, což je, při vší úctě ke grafikům, poněkud mimo...a takové PhD. v oboru grafický design by mě teda taky zajímalo...D
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    BINARY_PARANOIC: *občanských = občasných
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    EOLIS: když ono to má dvě strany mince. Sám mám vystudovaný grafický design a tak trochu skřípu zubama, pokud vidím práce právě těch právníků a spol…ne nadarmo se to studuje na vysokoškolské úrovni 6 let (a jsme tací, co ve studiu pokračujeme i na doktorském studiu). Pak to tu u nás má vypadat, když se lidé živí něčím, co vůbec nemají vystudováno.

    Ano, chápu, že člověk bez zaměstnání jde dělat jakoukoliv práci, kterou zvládne kdokoliv. To je v pořádku, na některé práce není zvláštní kvalifikace tolik potřeba. Ale princip rekvalifikačních kurzů na obory, které se jinak studují x let (uděláme z vás za půlroku občanských dvouhodinových sezení grafika!) není to, co by nás posouvalo někam dopředu. Sám bych se prostě zdráhal dělat jít např. IT, zakládání staveb nebo nasazování bankovních aplikací. Ne protože by se mi ta práce eklovala, ale protože vím, že bych takovou práci nemohl dělat dobře (nejsem k tomu vzdělaný).

    A propos to má ještě své důsledky — pokud práci bude dělat větší procento těch nevzdělaných než vzdělaných, někdy to snižuje úroveň oboru natolik (ano, muvím opět o té grafice, ale jistě se to týká třeba i kuchařů atd.), že ti vzdělaní pak mají problém se ve svém oboru uživit — protože si lidé zvykli na levný šlendrián, neumí rorpoznat kvalitu a její výhody. A dostáváme se do začarovaného kruhu šlendriánství, nízké kvality práce, neschopnosti obstát v mezinárodní konkurenci atd.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam