BONGI: a) "Když to svým způsobem vyhovovalo všem, tak to nebylo tak špatné" je rovnítko co si tam dáváš sám a je poněkud nekošer předpokládat, že to dělají jiní. Takže ano, jsi zaujatý.
b) " Zpočátku je ta podpora vynucená strachem, represemi a někdy i terorem" je, takto oběcně položeno, samozřejmě uplně blbě (zejména v aktuálním tématu). Velká část té podpory vůbec nebyla vynucená.
Když pomineme zcela netriviálně velkou část přesvědčených komunistů a zapálených revolucionářů se KSČ těšila pragmatické podpoře značné části populace podle mustru docela podobného, jako se nyní těší podpoře Bureš. Lidé, kteří z cynismu, nevědomosti, pragmatičnosti či absolutního odtržení od politiky, mentálně zracionalizují sami sobě výměnu morálních aspektů politiky za odplatu/pocit výhry/klid na práci/dodejte tvořili obrovskou skupinu a KSČ by bez jejich podpory měla situaci řádově horší.
Poznání a prozkoumání tohoto netriviálně, neutlačovaného represemi nedotčeného segmentu lidí, kteří stáli za cestou KSČ k moci neříká _nic_ o podstatě, či morální kvalitě režimu jako takového. (stejně jako zkoumání mystických prvků a historie u kmenů provozujících kanibalismus a zdrůrazňování toho, že není možné spirituální stránku věci a její důležitost pro aktéry pominout neříká nic o morálním zhodnocení kanibalismu). Prostě se předpokládá, že čtenář není skladník ze šroubárny a dokáže od sebe oddělit analýzu a studium situace a její nějaké morální zhodnocení.
V rámci nějaké sociální sebereflexe je to téma důležité, již vzhledem k aktuální době.
A vůbec komparativní studie "skupin pragmatické podpory" mezi diktátorskými režimy a organizacemi ala mafie by vůbec nebyla od věci.