Predne doufam ze si rozumime v zamerne prehnanosti tvrzeni na adresu invence ve slovenskych umeleckych kruzich (ci jak to chcete nazyvat)
K druhy otazce, co je a co neni klise, myslim ze by vystacila na samostatnej esej.
Uznavam ze je snadnejsi rikat co neni originalni a fresh nez co je.
Z hlavy mne napada hned nekolik, diametralne odlisny pojeti post-apokalypticky estetiky. Podstata jejich odlisnosti lezi v samotnem pojeti apokalypsy, respektive jejiho fiktivniho umisteni na casovy ose historie. Tedy v tom, co apokalypse predchazelo. Apokalypsa je takovy bod NULA, bod zamrznuti historie, respektive jejiho dosavadniho vyvoje.
Nevim jak ostatnim, ale mne osobne prijde az bolestne neoriginalni pojeti post-apo kostymu a'la vojenske svrsky kombinovane se sportovnimi chranici, doplnene o "trash" doplnky, ktere maji symbolizovat dekadenci a upadek vnimani krasy, celkove odkazujici na punkovou vlnu. Proste "MAD MAX" styl, u ktereho muzeme moment apokalypsy datovat k prelomu 70./80. let.
Dost pochybuju ze by se tvurci zminovane jevistni akce zamysleli nad jejich ztvarnenim post-apo timhle, ci podobnym zpusobem a stejne mi prijde pres dvacet let starej MAD MAX styl uplatnovat jako mustr k to jak vypada post-apo.
Mne osobne se treba libi a prijde mi ve sve dobe originalni pojeti post-apo takove, jak ho pojali designeri Falloutu. Bod NULA jako vyvrcholeni studene valky a jeji jaderne krize v 50./60/ letech.
Originalni pro mne je i znacne ulitly, ale o to zabavnejsi post-apo jak ho nastinil snimek Six String Samurai, kde novy rad veci a civilizace ma jmeno rock'and'roll.
Takze asi tak.
Mimochodem mne jeste napada, ze michat dohromady post-apokalypsu a cyberpunk je tak trochu ignoranstvi a amaterismus, pac kazde male dite vi letmy pohled na casovou osu napovi ze z vlastni podstaty veci se tyhle fenomeny tezko mohli stretnout i v te nejvetsi fantasmagorii. Cyberpunk mohl bejt jedine pred apokalypsou preci.. :)