COOK: Nemam odpovedi na vsechno a rad bych se eventualne dobral k necemu rozumnymu. Vystrelim takovou hypotezu, kdo by mohl astroturfovat ty ekology, ktera vychazi z meho dlouhodobeho (profesionalniho) pozorovani zakonitostu trhu.
Bohuzel nemam cas vsechno zdrojovat a pripadne uplne dohledavat a blabolit trochu vic koherentne, takze me klidne nekdo opravte.
Podle me jsou za tim pracovni mista a zvysujici se tlak na stagnujicim globalnim trhu, coz nuti inovovat a "inovovat".
V Dieselgate primarne neslo o to, ze by VW podvadel pri mereni emisi, ani o to, ze by nekoho az tak zajimalo zivotni prostredi. Primarni duvod, podle me, byla ochrana americkyho trhu (ale potazmo i ziskani relativni vyhody na ostatnich trzich), kdy GM byl v problemech, po restrukturalizaci, Ford, Chrysler ztraceji podil na vlastnim trhu proti japoncum a evropanum. Globalni peak prodeju aut byl na dohled (a uz v 2018 prodeje poklesly). V automotive pracuje zhruba kazdej 7.-8. pracujici american, mimochodem. [1] V nemecku zamestnava automotive pry temer milion lidi. [2]
A tahle zaminka (jakkoli opravnena) se naramne hodila. Koneckoncu Trump od sveho nastupu do funkce v 2017 nedela nic jineho, nez ze se snazi chranit vlastni trh, jen to dela mnohem vic okate a min "sofistikovane", nez to byvalo zvykem. Principialne se, dle me, zajem v Dieselgate nelisi od zajmu s napr. takovym Nordstreamem, kdy se zjevne Americani snazi podporit vlastni vyvoz kapalnyho plynu a zabranit souperum, atd, atp.
Jenze zvysit celkovy trh prodanych aut uz moc nelze a bojuje se o stale zmensujici se kolac (global car sales -0.8% Y/Y v 2018, -4.4% Y/Y v 2019 a -0.3% projekce na 2020 {coz mi prijde jeste optimisticky})[3].
Konkurovat kvalitou na cim dal vic spotrebnim trhu? Good luck. Kvalita nikoho nezajima :) A kdyz budu kousavej, podivejme se, jak to s kvalitou myslel takovej Boeing s 737 Max. Testovano na lidech. Microsoft a Windows 10 se testovanim na lidech moc nelisi, akorat u toho snad nejsou mrtvi.
Proste kvalita je draha a tezko se vysvetluje zakaznikum, tak se, pardon, na to sere.
Konkurovat spotrebou paliv tedy inovacemi ciste ve spalovacich motorech? Tam uz mezni uzitek poklesl a vysledkem bylo mmj. podvadeni na emicich a Dieselgate. Zlepsovani jinych technickych vychytavek akorat kanibalizuje prodeje vyssi tridy aut. Taky ne.
Takze nezbylo, nez udelat nejaky vetsi veletoc, napriklad:
- udelat hype se samoriditelnymi auty (blbost, ale Tesla a Google tam maji nakroceno)
- podporit elektromobily (Tesla, atp) a doufat, ze par automobilek, co se nechyti, uvolni trh pro ostatni
A elektromobily pekne "synergizuji" :) s ekologii, snizovanim CO2. Jinymi slovy, lip se ta inovace prodava, kdyz je podporena mnoha ruznymi argumenty, kde si kazdej najde to svoje.
Takze nakonec proti silne lobby tezaru nakonec muze stat paradoxne lobby vyrobcu aut (a spjati politici, investori, atp).
[1]
https://www.thebalance.com/economic-impact-of-automotive-industry-4771831
[2]
https://www.ozy.com/fast-forward/germanys-auto-woes-could-point-to-a-recession/95960/
[3]
https://edition.cnn.com/2020/01/20/business/global-auto-recession/index.html