• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JIKENOŽE -
    KURE
    KURE --- ---
    PROZAC: no a brousit co?
    LUCKYBSD
    LUCKYBSD --- ---
    NEVILL: za ty prachy leda, ze by to nabidnuli hardtasku jako dalsi must-have nozik, i kdyz to ANV, ktery to pro ne ted vyrabi, bude precijen kvalitnejsi byt ze stejny lowend oceli :D by me stejne zajimalo ten jejich proces na novy vyrobky, protoze pevnej nuz od Mikovu za 5k z N690 je dost mimo, kdyz za 3-4k ti udela nozir nuz namiru klidne z elmaxu a podle tvych pozadavku a ja nedavno koupil cold steel SRK CPM-3V asi za 2k (novy z eshopu) a to prezije vsechno a jeste to odkazu detem :D
    NEVILL
    NEVILL --- ---
    PROZAC: Já teda používám Lanski. Sice je ten jejich tool kritizovanej že ta karbidová část je moc agresivní a keramická zase moc jemná, ale celkem mi vyhovuje...
    PROZAC
    PROZAC --- ---
    a čím tedy brousit když je člověk levej nebo nechce trávit odpoledne s kamenama? prosím podělte se o alternativu k lanskimu. díky
    FINSON
    FINSON --- ---
    KURE: Naprosto souhlasím! Hromada pičičinek, který se musí upínat, štelovat, hlídat, aby měly správnej úhel, nesmíš se na ně křivě podívat, aby se neohnuly, poskládaný to zabírá místo, takže pro skladování zase rozebrat, a stojí víc jako jeden dva 15 cm kombinovaný kameny (tj. 4 hrubosti), se kterýma když se na začátku potrápíš stejně jako s tím železářstvím, nabrousíš nůž tak, aby holil, taky.

    Nevím, kdo z vás si měří úhly na ostří a na fasetě a jestli je má po celé délce ostří stejné?
    Já nůž prostě sjedu v ruce na kameni s tím, že ten konvex se tam dřív nebo později vytvoří a že to vůbec ničemu nevadí. Udržet menší nebo větší úhel s tím podle toho, jestli brousím kuchyňák nebo chopper, se normální člověk naučí, pokud nemá trauma z toho, že netrefil přesně 40°, ale má tam možná 38° a možná 43°... A?
    NEVILL
    NEVILL --- ---
    CROSS: Ou, to mi uniklo, sorry!

    Jako není to úplně špatný, ale nevím, něco mi na něm vadí...
    CROSS
    CROSS --- ---
    NEVILL: už se tu objevil, viz XMEDA
    NEVILL
    NEVILL --- ---
    Mikov Taurus T1 - MujNuz.cz
    https://www.mujnuz.cz/noze/noze-s-pevnou-cepeli/mikov-taurus-t1.html

    Tenhle nůž od Mikovu jsem ještě neviděl, asi novinka?
    KURE
    KURE --- ---
    IXTREMIST: dovolím si nesouhlasit. Tedy to co píšeš je 100% pravda, ale ten závěr který z toho vyvozuješ, s tím nesouhlasím. :)
    Je jasný, že šikovnej člověk si nějak poradí, a broušení nože neni raketová věda a dá se to udělat skoro čímkoliv, dovedu si představit, že Ty nabrousíš kuchyňák i zlomenou dlaždicí.

    Moje hodnocení je založeno na tom, že tuhle lansky sadu si koupí člověk který očekává že díky tomu nabrousí nůž i když je na všechny ruce levej a/nebo se to nechce učit.
    Jenže místo očekávaného "plag & play" ho čeká " je třeba se naučit par fint, bez kterych se z toho jinak posereš"
    Což je vlastně pravda i pro broušení na kameni, a je pak otázka jestli svoje prachy dát za shit upínku + meh kameny zcela nedostatečný velikosti, nebo za super kamen nebo dva (na nabroušení nože kterej je trochu tupej, na nadstandard běžný domácnosti stačí samotná 1000)
    a trochu fištronu na pomoc s úhlem.
    DACELO
    DACELO --- ---
    HORA: Pardon, zbytečně ostrá formulace z mojí strany :). V kombinaci s "vhodným" nožem může dojít k vytržení části ostří (typicky nějaké záseky po ťukancích s jiným nožem je ocílkou spíš zhorším). Ocílka nebrousí, ocílka srovnává ("oživuje") ostří. Tupý nůž na ocílce nenabrousím.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    ESTEN: wicked edge
    HORA
    HORA --- ---
    DACELO: Můžu se jen zeptat, jak to myslíš, že 'ocílka dělá bugr na ostří'? Ocílku používám a přijde mi ok. Právě bych řekl, že prodlužuje životnost ostří.
    STALK
    STALK --- ---
    IXTREMIST: dodam že já si lanskyho upínam do svěráčku (takovýho malinkýho s nápisem USSR ) co mam doma na parapetu :) - dělam to tak od začátku - sice je to o krok navíc pokaždý povolit, otočit, upnout ale upně si nedovedu představit držet to v ruce
    KALIF_WH
    KALIF_WH --- ---
    IXTREMIST: souhlas, mne vysla pasovka asi na 1500Kc mel sem stesti v tom ze strejda ma soustruh i frezu a navic mel nejakej material i na rolny, takze sem vpodstate resil akorat loziska, jekl a pasovinu. Motor jsem dostal taky od nej
    IXTREMIST
    IXTREMIST --- ---
    KALIF_WH: Jop, v planech máš i dxf na vypalky. Ovšem hnací kolo a rolny doporučuju nechat udělat u zámečníka na soustruhu.
    KALIF_WH
    KALIF_WH --- ---
    VOMAJDA: tak neni to nic extremne sloziteho, ale je to pomerne narocne na presnost, nechces tam vyoseni ani nerovnosti na rolnach, pri rychlostech toho pasu. Kazdopadne kostra se necha poskladat se svarenim i bez svareni, co si vetsinou clovek doma snadno neudela jsou prave rolny a hnaci kolo. Nerikam, ze to nejde vubec, lidi si je delaji z prepravnich voziku nebo kolecek od skateboardu, ale i tam je lepsi to stahnout na soustruhu, aby se to srovnalo a udelal se bombirung na kladkach, kde to je potreba.
    VOMAJDA
    VOMAJDA --- ---
    IXTREMIST: jestli se podělíš o plány, budu určitě rád. Nevím, jestli chci brusku vyloženě stavět sám, ale kdyby se to ukázalo jako přiměřeně jednoduché, proč ne?
    IXTREMIST
    IXTREMIST --- ---
    Po novým roce se chystám pořídit Tormek, tak uvidíme.
    IXTREMIST
    IXTREMIST --- ---
    Další věc, olej.
    Kameny se mega zasirají, tam kde to na waterstone řeší voda, na lanskym to řeší olej. Mrkni se na kameny, budou zespodu úplně černý. staci par kapek toho honovacího oleje, pošmrdlat rukou. okamžitě uvidíš jak to uvolňuje černý úsady, otřít hadrem a opakovat dokud není kamen čistej. V podstatě všechny kameny chceš použivat takto očištěný, zbytkovej olej se postará o správný broušení. U kamenů zelená a výš chceš mít kapku oleje vždy při broušení na kameni.
    BACHA, DIAMANTY OLEJEM ZKURVÍTE. Diamant čistit jarem a kartáčkem pod tekoucí vodou.
    IXTREMIST
    IXTREMIST --- ---
    MATT: Ta upinka je vlastne nejslabší článek celýho Lanskyho, stoji celkem za hovno. Upinat chceš tim šroubem co je bliž noži, ne tím kterým nastavuješ uhel dopnutí. Dávám do kleštin kus papíru aby se nepoškrábal nůž, dotahuju na krev šroubovákem.

    Ohledně podpírání vodící tyčky, to je správná finta, ale nechceš ji dělat pořád. Optimál je držet lehkej přítlak bez podpírání. Podpíráš jen když chceš strhnout jehlu (ostřinu) na jemnějším kameni- příkladem na modrým když sním končíš. stačí jen pár tahů v podstatě jen vahou kamene - cca 3x jedna strana 3x druhá, pak 2x, pak 1x a jít na žlutej zase bez podpírání. Obecně od základního vytvarovaní ostří na nejhrubším kameni už vůbec netlačit.

    Další důležitá věc, používat jednu vodící tyčku na celej nůž! tyčky jsou blato a každa bude mít jinej úhel. úhel v kameni nastavíš tak, že tyčku dáš do kamene a kamen položíš na stůl, tyčka by měla kopírovat stůl (ležet na něm v celé délce), dotahuješ tak, že si přidržíš tycku a kamen na stole, aby se při dotahování nehla vůči stolu ani kameni.

    Po tom co uděláš jehlu na nejhrubším kameni z obou stran, už není třeba a je vlastně kontraproduktivní to nějak moc šudlit na vyšších kamenech, stačí opravdu pár tahů na doleštění ostří. Příkladem šedá diamant nejhrubší - hodně práce, základní naostření. červená max 20 tahů na stranu, zelená 15max, modrá 10max, žlutá 5max. (cca, záleží na oceli, k390 kalená na 63 hrc bude chtít i trojnásobky, mluvim o noži v rozpětí 55-58 hrc, což je většina spyderco a podobně).

    Mega důležitej step je kožený obtahovadlo, výroba je naprosto primitivní, pokud bude zájem rád udělám fotonávod, nebo za 500 + poštovný pošlu i s pastou vyrobený z akátovýho dřeva :D
    Co ta kůže totiž udělá -- srazí 100% jehlu a doleští ostří (5 minut práce max), nože se totiž nejčasteji tupí ohýbáním jehly(ostřiny) a strháváním mikrovrubů (zoubky prostě nemají support oceli kolem nic, takže se strhnou).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam