Ahoj. Mám problém s bankou Fio.
V říjnu 2016 jsem přes svůj internet banking v přehledu našel tři transakce, platby přes platební kartu, o kterých jsem nic nevěděl. Jednalo se o nákupy ve dvou různých e-shopech (pokud jsem to pochopil správně) v rozmezí tří dnů. Problém jsem zjistil dva dny po poslední transakci. Obratem jsem platební kartu zablokoval. Druhý den jsem na pobočce nahlásil zneužití karty a rozběhlo se reklamační řízení.
V současnosti s bankou řeším tři sporné body:
1) Nezákonný postup vidím v tom, že banka si standardní zákonnou lhůtu 30 dnů pro vyřízení reklamace (§ 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele) prodloužila na 180 dnů. Tento svůj krok opřela o ustanovení v svých Obchodní podmínkách pro vydávání a používání vlastních platebních karet.
Můj právní názor je, že banka se sice oprávněně odkázala na obchodní podmínky, tak jak je definováno v občanském zákoníku (zákoně č. 89/2012 Sb.) § 1751, nicméně možnost porodloužit lhůtu na vyřízení reklamace na 180 dní stanovenou v Obchodních podmínkách, což je !!!šestinásobek!!! zákoné lhůty, bych zařadil mezi tzv. překvapivé ustanovení v obchodních podmínkách podle § 1753 stejného zákona. Mezi tato ustanovení patří taková, která jsem nemohl rozumně očekávat, a s kterými jsem nedal výslovný souhlas. Jako taková jsou tedy neúčinná, tudíž se podle nich nemusím řídit.
2) Banka nebyla schopna dodržet ani lhůtu 180 dnů. Reklamaci uzavřela po 188 dnech.
3) Banka zamítla mou reklamaci jako neoprávněnou.
Banka rozhodnutí odůvodnila tím, že transakce platební kartou byla z pohledu banky autorizovaná. Pokud jsem transakce neautorizoval já, tak to udělala třetí osoba. Tím pádem má banka za jasně prokázané, že někdo použil mé důvěrné údaje, ergo já jsem tyto důvěrné údaje neochránil a tím porušil Rámcovou smlouvu s bankou.
Vzniklou škodu tedy nesu dle banky já podle ust. § 116 odst. 1 písm. b) zákona č. 284/2009 Sb., zákon o platebním styku. Údajně jsem totiž nezajistil dostatečnou ochranu důvěrných údajů. Dále jsem měl údajně porušit ust. § 101 zákona o platebním styku: Uživatel oprávněný používat platební prostředek je povinen a) používat platební prostředek v souladu s Rámcovou smlouvou, zejména je povinen okamžitě poté, co obdrží platební prostředek, přijmout veškerá přiměřená opatření na ochranu jeho personalizovaných bezpečnostních prvků.
S odůvodněním nesouhlasím a trvám na tom, že jsem důvěrné údaje chránil dostatečně. Například si nejsem vědom, že by s kartou někdy manipuloval někdo jiný, než já. Kartu jsem měl vždy u sebe.
Někdo nějaký komentář, návrh, doporučení? Jde mi pochopitelně zejména o problém číslo 3. Díky!