• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    HARALDBanky, bankovnictví, bankovní operace
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NELDE: Takze ted tomu dat tech 15 dnu na reklamaci u Fio a pak zkusit COI?
    NELDE
    NELDE --- ---
    LAUNCHER: Jenže ta nabídka na 50% už nemůže platit, když jsi vrátil zboží. Teď je to o tom, že nemáš ani zboží ani peníze.
    Fio i Mastercard to vzrušovat nebude, nicméně Fio by mělo být na tvé straně a MC je arbitr mezi Fio a bankou obchodníka.
    Podle mě v prvním kole Fio neposlalo žádné detaily a bank obchodníka to zamítla. Ve druhém Fio chce tvojí akci, protože předá důkazy a teprve, když to banka obchodníka odmítne, tak bude MC posuzovat detaily (do té doby je to pošťák).
    Podstatné je, aby Fio mělo důkazy, že peníze jsi zaplatil a zboží nemáš. Bohužel se domnívám, že to eshop označil jako reklamaci, nikoli jako odstoupení od smlouvy do 14 dnů (to by muselo ze tvé strany jasně zaznít) - pak ti nezbyde než to hnát přes ČOI - buď ti měli poslat nový produkt nebo peníze. Takže je to spíše nevyřízená reklamace. Tady má ČOI formulář: https://www.coi.cz/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu-adr/
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: V tom dokumentu v emailu z Fio obchodnik znovu pripomina, ze mi nabizel 50pct. Takze jestli ta nabidka jeste trva (netusim?), tak mozna dostanu zpet 50pct. Teda, jestli neco doopravdy poslou... Po zkusenosti nize bych se uz nedivil nicemu :-)

    A predpokladam ze Fio nebo Mastercard nebude nijak vzrusovat, jestli neco obchodnik doopravdy poslal. Protoze takhle nabidka sla zcela po ose obchodnika. Nabizeli mi vystaveni dobropisu, at jim poslu cislo meho uctu. Tzn nevracelo by se to pres kartu.

    Nicmene pockam tech 15 dnu, nez zkusim tohle.

    Ach jo...
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    GHOSTSTALKER: Ze ta arbitraz dopadla tak, ze zamitnuto, protoze zamitnul obchodnik.
    GHOSTSTALKER
    GHOSTSTALKER --- ---
    LAUNCHER: A co se ti na te odpovedi nezda? Opet, precti si ta pravidla. Obchodnik muze chargeback zamitnout, coz pak vede k zahajeni arbitraze.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    VENIKA: Ad odvolani - Dekuji za info, muze to byt tak jak pises.

    Ad co se delo do lhuty 2021-06-18:

    Po me urgenci (body 12 a 13) jsem dostal v priloze k info z Fio anglicko/ceske PDF z rizeni. Zadne logo Mastercard (ostatne ani Fio) nevidim, ale z toho ze to v cestine i v anglictine bych spise tipoval, ze to slo nejakym zpusobem pres Mastercard (eshop je cesky, Fio je ceska). Ale na jistotu nevim.

    Vtipne je, ze z dokumentu nemam co rozporovat, az na ten vysledek. Domnival bych se, ze pokud stul ke me prisel poskozeny a zaroven nasledne pri doprave zpet k obchodnikovi, kde se "jeste vice poskodil" zaridil obchodnik - tak ze za to muze obchodnik. Ale pravnik nejsem.
    VENIKA
    VENIKA --- ---
    LAUNCHER: Ne nutne. Pokud si to pamatuju spravne, u chargeback procesu je samozrejme neco jako odvolani proti tomu vysledku, nevim, jak se to jmenuje ted, mozna neco jako arbitraz. Predpokladam, ze Fio absolvovala jenom to prvni/druhy kolecko, kde se domlouvaji ty zainteresovany strany, a muze to vratit k posouzeni na asociaci.
    Ale zase nevim, jak jsou k tomu ochotni, podle ceho se rozhoduji, urcite se k tomu vztahuji specialni poplatky a pokuty.

    Takze to varovani specificky pred mastercardem imho neni uplne na miste, ten v tom mozna jeste vubec nebyl, jak uz se tu psalo.

    Ale ad Fio, to zamitnuti, ze transakce byla autorizovana, je vtipny, tam evidentne nekde neproteklo info o povaze toho chargebacku. Taky bych jim argumentovala tim, ze pokud ti sami navrhli, at trvas na 100%, predpokladas, ze to postavili na nejakem posouzeni, ze na to mas pravo => meli by to rozporovat dal.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NELDE: Nn.

    Viz LAUNCHER:

    Stalo se to v dubnu. Nejdriv (logicky) reseno pouze s obchodnikem - Obchodnik presetril, pry za to muzu ja. Kontaktovano Fio, zadost o chargeback. Fio kontaktovali obchodnika. Obchodnik znovu presetril+navrhl ze mi vrati 50pct. Fio mi poradilo zamitnout a pozadovat 100pct (bod 7). Pak bezelo vlastni rizeni chargeback u Mastercard s ucasti Fio (za me) a obchodnik s lhutou pro rizeni do 2021-06-18.

    Do tohoto terminu Fio nenapsalo nic, po me urgenci napsali dnes, ze chageback nedopadl (bod 13).

    Dneska jsem ja reklamoval u Fio vysledek toho chargeback (bod 14) zde LAUNCHER. Tohle uz neni chargeback rizeni u Mastercard. Tohle je jen to, ze ja u Fio reklamuji vysledek toho chargeback rizeni.
    NELDE
    NELDE --- ---
    LAUNCHER: Ono je to takhle možná v pořádku. Podal jsi první dokument, obchodník zamítl, protože to "řeší". Pak uplynula lhůta pro řešení, což je nová zkušenost a tedy to znovu otevřeli - teď už obchodník nemá právo to tak snadno zamítnout - leda by ti to mezitím poslal zpět. Možná teprve teď se do toho asociace vloží (napoprvé jen předávali "papíry" a dávali vám možnost se domluvit).

    Mně napoprvé mBank zamítla, protože obchodník nereagoval. Tak jsem to vrátil zpět a pak teprve se něco dělo (u obchodníka).
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Update, email pred 6 minutami:

    14)
    ------------------------------------------------
    Vážený pane XXX,

    na základě Vámi podaného Fio servisu - Protestu jsem reklamaci znovu otevřeli.

    Dle Reklamačního řádu (http://www.fio.cz/docs/cz/I_Reklamacni_rad.pdf) bude protest vyřízen ve lhůtě 15 pracovních dní od jeho podání,
    přičemž v odůvodněných případech může banka lhůtu prodloužit.

    S úctou
    M.V.
    ------------------------------------------------

    Blbe je zejmena to, ze to prislo od stejne pani M.V., ktera mi pise celou dobu. Tzn nepodarilo se to v ramci FIO nijak eskalovat, ac jsem to vyplnil na servis FIO, zavolal a napsal zpravu na FB.

    Obavam se, ze se muze klidne stat, ze pani M.V. neudela nic, jen za tech 15 dnu napise, ze zamitnuto... Netusim vubec, jestli se to kdy dostalo/dostane ke komukoliv jinemu v ramci Fio, nez pani M.V.

    Dost smutne na to, ze v te bance mam pres 1mio CZK :-/
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NELDE:

    1) Toto jsem jiz ucinil v dubnu, 2021-04-08. Vse meli ve Fio vysvetleno ve formulari vyplnenem a vysvetlenem na pobocce, na servis Fio (elektronicke bankovnictvi) a v mailech. K tomu preposlana komplet komunikace s obchodnikem, ktery to nerozporuje. Vysledek viz nize.

    2) Bylo to v reseni, lhuta skoncila 2021-06-18, vysledek celeho chargeback viz nize.
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    Obchodník za chargeback dostane extra poplatek a zvyšuje to jeho možnost, že mu banka vypoví smlouvu na zpracování karet - proč by na to vůbec kdy měl přistupovat?
    NELDE
    NELDE --- ---
    LAUNCHER: Pokud platil dopravu zpět eshop, tak nemáš odpovědnost za poškození při přepravě zpět. Kecy o poškození při dopravě zpět můžeš ignorovat - to si musí řešit s přepravcem oni.
    Fakt jim napiš, že souhlasíš s tím, že zboží je nepoužitelné a že tedy očekáváš, že v zákonné lhůtě ti doruší použitelné zboží nebo vrátí peníze podle zákona o ochraně spotřebitele. Pokud ti napíšou, že nikoli - pak to otevři znovu s bankou, že eshop odmítá plnit závazky.
    LAUNCHER: Pokud je to ve stádiu řešení eshopem, tak asociace nic nezíská zpět - prvně musí být vyřešen tento případ.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    GHOSTSTALKER: Vsak jasne, nikdo netvrdi opak.

    Ale nejmene me a Nelde prekvapuje toto vyjadreni z Fio:

    "Předně bychom se Vám chtěli omluvit za nedoručení zprávy s výsledkem podaného chargebacku, jejíž odeslání nebylo nedopatřením dokončeno.

    Touto cestou bychom Vás dodatečně chtěli informovat, že došlo ze strany obchodníka k zamítnutí chargebacku, tedy žádosti o refundaci finančních prostředků, kterou Banka podala prostřednictvím karetní asociace u Vámi reklamované transakce"
    GHOSTSTALKER
    GHOSTSTALKER --- ---
    LAUNCHER: Nacti si ten proces. Opravdu to nefunguje tak, ze pri chargebacku vzdy banka/vydavatel vraci platbu. Obchodnik se chargebacku muze branit.
    https://midigator.com/blog/mastercard-chargeback-rules-dispute-resolution/#mastercard
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    GHOSTSTALKER: Co jsem pochopil, tak chargeback je sice sluzbou vydavatele karty (Mastercard), ale v tom rizeni te zastupuje banka (Fio).

    Tzn pokud se na to banka vykasle, nebo to zbabraji, nedostanes nic.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NELDE: Dopravu zaplatil eshop, viz bod 3 a bod 5, v mem prispevku LAUNCHER.

    Fotky eshop poslal, stul byl jeste poskozenejsi nez pred tim. Ale tak dopravu sjednali oni a obal jsem pouzil stejny jako v jakem to prislo.

    Eshop mi napsal po zahajeni chargeback ve Fio (bod 6, 7) ze mi daji 50% (puvodne nechteli dat nic). Ale Fio mi poradilo v emailu (bod 8) at toto zamitnu, coz jsem udelal:

    Pani z FIO mi napsala:
    ------------------------------------------------
    "Vážený pane XXX,

    požádala jsem reklamační oddělení k vyjádření a sdělení dalšího postupu. Dle jejich pokynů máte tuto částku odmítnout a trvat na vrácení celé částky.

    Děkuji."

    ------------------------------------------------

    Napsal jsem na eshop ze odmitam 50% a trvam na cele castce, viz rada od pani z Fio.

    Pak jsem odepsal pani z Fio:
    ------------------------------------------------
    "To jsem jiz ucinil. Prosim tedy, abyste to jiz dale resili samostatne."
    ------------------------------------------------

    Pani z FIO mi napsala:
    ------------------------------------------------
    "Vážený pane XXX,

    poprosím Vás ještě o přeposlání komunikace, kde trváte na vrácení celé částky.

    Děkuji.

    S pozdravem"

    ------------------------------------------------

    Ja: Pani z Fio jsem preposlal posledni vymenene emaily z eshopem.

    Pani z Fio odepsala:
    ------------------------------------------------
    "Dobrý den, pane XXX,

    děkuji za přeposlání. Všechny podklady jsem předala na reklamační oddělení.

    S pozdravem"

    ------------------------------------------------
    GHOSTSTALKER
    GHOSTSTALKER --- ---
    NELDE: Znova - chargeback není službou banky, ale službou vydavatele karty. V některých případech by snad měl krýt i dodání poškozeného zboží.

    https://www.mastercard.us/content/dam/mccom/global/documents/chargeback-guide.pdf
    NELDE
    NELDE --- ---
    LAUNCHER: Zkusil bych to tlačit znova přes Fio, případně toho arbitra, případně obchodní inspekci nebo advokáta, případně TV
    Z hlediska banky to je ale asi vnímané jako "reklamace zboží" - tedy není důvod vrácení peněz - musíš to řešit s eshopem. Když jsem takhle reklamoval, tak právě bylo podmínkou, že poskytovatel nereaguje nebo neuznává, což se u tebe neděje.

    Poslali ti fotky toho poškození při dopravě zpět? Je možné to reklamovat u dopravce? Nebo tu dopravu zpět platil eshop? Pak by to bylo na jejich odpovědnost - oni by to měli řešit s dopravcem.

    Jinak se ozvi eshopu, že je sice hezké, že ti nechtějí nic dát, ale že nesplnili smlouvu a že od ní odstupuješ (možná jsi to měl napsat rovnou, že ten stů vracíš v rámci té 14 denní lhůty) - případně počkej 30 dnů na lhůtu reklamace. A pokud ti nevrátí peníze, že to budeš řešit právní cestou.
    GHOSTSTALKER
    GHOSTSTALKER --- ---
    NAVARA: Nejsem si jisty, ze FinArb s tim muze neco delat. Chargeback neni zakonnou (ani smluvni) povinnosti banky, je to sluzba vydavatele karty. Spis bych si nastudoval podminky charbecku vydane MasterCard.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam