• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JIKEKlavir, dospeli zacatecnici


    Pouze pro NYXáky je zde k dispozici FTP s notama pro vzájemné vyměňování



    Pokud budete uploadovat své noty, uvádějte tam prosím celé názvy skladeb, nejlíp včetně autora (i když to bude v adresáři s autorem).
    Soubory, co patří k sobě, házejte do archivu (zip).
    rozbalit záhlaví
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: No, tak to u nás také bývalo. Ale školní inspekce to nerada vidí a my ostatně také potřebujeme, aby žáci v nástroji tu nauku znali, takže individuální docházka je jen na povolení ředitele a ty pololetní zkoušky jsou také.

    A musím sem ještě okomentovat to, jak jinde píšete, že jste si kopírovali jen tu část učebnice, která bude letos potřeba... TO je opravdu šílené. 1. ta učebnice je poměrně nevyhovující, vybírat se z ní dá, některé věci jsou fajn, ale... opravdu nelze říct, kam má díte dojít v prvním ročníku - jak to může být jinak individuální výuka? Jak může učitel nechat všechny děti ve stejném ročníku hrát to samé? Vždyť těch materiálů je tolik. Asi je to možné takto učit, nebudu snižovat kolegu, když neznám výsledky, ale moc mi to hlava nebere.
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    MEDVED007: Já teda ze své zkušenosti zatím nedám na BGSku dopustit. Naopak z ní cítím ten systém, kterým je tvořena, každé cvičení chápu, kam mě posouvá, co nového mě učí, takže mi vyloženě sedí. A taky jsem si tam někde přečetl, že to vydání se aktualizuje a ladí. Asi nijak dramaticky, ale můj dojem z těch not je fakt moc příjemnej.
    Do toho trénuji prstová cvičení podle Hannona, ta jsou tuším populární spíš v zahraničí - kdesi jsem na ně narazil a hrozně mě to chytlo. No apokud jde o noty, tam se mi osvědčilo to moje online udělátko, teď s odstupem pár týdnů můžu říct, že jsem se s ním zcela bezbolestně naučil téměř perfektně houslový klíč a basový už zvládám tak na 50% a dostávám čím dál větší jistotu, přičemž nedělám nic jiného, než si s tím ve volných chvilkách když mám chuť vždycky jen chvilku hraju. Čili BGS, Hannon a notové udělátko je teď moje trojkombinace, než přijde nové piano a s ním i znovu učitel.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    NIMUI: u dcery v ZUŠ nechuť k nauce vyřešili tím, že nauka není povinná ve smyslu docházky, ale kdo na ní nechodí, tak musí každé pololetí skládat poměrně ostré zkoušky z nauky čili většina radši chodí a nauku si "vysedí" neboť chodící žádné takové zkoušky neskládají :-)


    MICKEY_MOUSE: tak to ráda slyším, že jsou lidi, kterým se obligátní BGSka líbí...já když zjistila, že i po třiceti letech se pořád učí z téhož, byla jsem docela překvapená....myslela jsem, že doba se už hnula a třeba by bylo vhodné některé věci trochu oživit, protože i to tupé nacvičování techniky lze pojmout různě....a BGSka to podle mě dělá dost neohrabaně a minimálně pro malé žáky neatraktivně :-( tak aspoň, že dospělým začátečníkům to vyhovuje, byť pro ně to asi primárně dělané nebylo :-)
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    REPLIKANT: ještě jeden výborný postřeh z hodiny s učitelem - taky jedu hlavně z "Klavírní školy pro začátečníky; Bohmová, Grunfeldová, Sarauer" a hrozně mě překvapilo i potěšilo, jak bylo fajn hrát s učitelem už v úplném začátku čtyřručně. To pro mě byla ohromná motivace. A úplně podobně mě motivovaly i jeho připomínky typu "pořád zvedáš levej malíček, to se teď odnauč a hrej tohleto cvičení, dokud se toho nezvbavíš". A já jel, furt dokola, a přesto mě to nesmírně bavilo. A takovýhle rady jsem dostal každou hodinu dvě tři. Naučilo mě to sám sebe motivovat a užívat si hraní čehokoli.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    FIFI: Je pravda, že hrozně záleží na tom, jak to učitel podá. Ale i na tom, na co jsou děti od mala zvyklé. Normální, nepřecitlivělé dítě by to mělo zvládnout bez problémů. My poměrně bojujeme s rodiči, kteří se nám (na rozdíl od vás) snaží neustále do naší práce mluvit a mají občas opravdu podivné požadavky, takže vymýšlíme, jak to udělat, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Také máme dost dělí s individuálním plánem právě kvůli různým diagnózám z poraden. Ale myslím, že poslední roky se tento "spor" zlepšuje.
    A je výborné, že máte tak dobrou nauku, resp. tak oblíbenou. Myslím, že máme také velmi schopné učitele na nauku, jen opět - bojujeme s opačným problémem, rodiče ani nechtějí děti do HN posílat, nemají čas, chtějí individuál... ale i to se nám poslední roky daří zlepšovat a myslím, že samotné děti jsou s výukou spokojené... prostě jsou to velmi individuální problémy a velmi individuální přístupy. Nechci, aby to vyznělo ode mne jako kritika, vím, jak jsou to opravdu specifické situace a podmíny - každá škola jinak. Každý učitel jinak.
    REPLIKANT
    REPLIKANT --- ---
    MICKEY_MOUSE: Stim učitelem to je pravda, není nad to když ti někdo řekne co a jak dělat hned, osobně, nicméně přesto přezevšechno stále platí ta prosba (kdyby ostatní napadlo).

    Ad moje tvrzení, nikde sem netvrdil, že je to špatně a že je to offtopic, nevím jak tě to napadlo (hlavně z jakého mého tvrzení). Ale ať se nevrtámě v blbostech... Nemyslím si že je to offtopic. :)
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    REPLIKANT: Já ti (jako takyzačátečník) doporučím svoji velice dobrou zkušenost. Najdi si učitele, alespoň do začátku. Nemyslím teď lidovku, ale soukromého učitele, najdeš jich spoustu a platíš je od hodiny, není nikde napsáno, že k němu musíš chodit dlouhodobě. Nic se nevyrovná tomu, když vedle tebe sedí, kouká na tebe a říká ti - tohle děláš blbě, musíš takhle. Tohle se dělá takhle a takhle. Tohle teď hrej pomalu. Tohle rychlej. Atd. I když chceš být samouk, aspoň do začátku to je neocenitelná pomoc, vím, co říkám. Tohle ti žádná kniha ani video nedá. Když to jednou zkusíš, uvidíš, kolik toho spolu vyřešíte.

    A teď se ještě zastavím se u tvého tvrzení: proč si myslíš, že v diskuzi o dospělých začátečnících je offtopic téma digi versus klasický klavír? Pro mě jako začínajícího klavíristu to je téma důležité. Nechci tím říct, že to tak musí vnímat každý, spíš to, že mi nepřijde vůbec mimo mísu, když pořízení klavíru je to první, co začátečník potřebuje.
    REPLIKANT
    REPLIKANT --- ---
    Když tady čtu tu diskuzi, tak tu celkem dost probral rozdíl živý - elektrický nástroj, potom různé metody přístupu a motivace dítěte k hraní, pak se tu občas mihne jakási podivná diskuze na téma nevraživost nyxích id ;), ale na hlavní téma klubu (kvůli kterému jsem ho navštívil) tu nepadlo mnoho - DOSPĚLÍ ZAČÁTEČNÍCI. (Což neznamená, že by diskuze mimo toto téma, nebyla vítaná!)

    Tak se hlásím jako začátečník, rád bych se dozvěděl jak nejlépe začít. Doposavaď sem spíše samouk a vycházím ze zkušeností z jiného nástroje, který sem studoval pět let na soukromé škole (ale dost sem to flákal, takže reálně mám odstudováno tak půlku), kterou sem přestal navštěvovat v momentě, kdy sem vpodstatě přehrával a přehrával stohy not, které sem ani ze třetiny nedokázal přečíst (za to sem je před učitelem přehrával z paměti a dělal že čtu, většinou u třetí strany sem se ztrácel, hlavně když mi ukázal, začni tady a tady, tak to prasklo :)), protože přes moji lenost (psycholog to nazval disortografií) sem prostě noty nezvládal na takové úrovni, jak by se očekávalo.
    Nicméně klavír mě fascinuje svoji komplexností a jelikož je to též strunný nástroj, aj svým zvukem (možná proto nechápu ty elektrické klavíry, jejich zvuk mi přijde sterilní a neautentický - ano, dokonce i Clavinova). Mám publikaci "Klavírní škola pro začátečníky; Bohmová, Grunfeldová, Sarauer; Editio Supraphon, Praha", tam sem našel základy prstokladu, ale mám problémy s jejich dodržování hlavně když hraju přes více křížkové stupnice. Stupnice a teorii studuji z publikace "ABC Hudební nauky; Luděk Zenkl; Editio Supraphon, Praha" a vpodstatě sem skončil u přehrávání některých stupnic v některých polohách (ty základní povětšinou), pak základní kvnitakordy cvičím v různých dvanáckách nebo písničkách vlastní fantazie.

    Otázka zní, jak se vyvarovat nějčastějším chybám, abych je neopakoval pořád dokolečka. Budu také rád když uslyším nějaká doporučení kde sehnat nějaké nahrávky (i s notami?), nebo jen tak na přehrávání, protože samotné noty jsou pro mě trest, když to jednoduché písničky dokážu i odposlouchat. Neaspiruji být kdovíjaký hráč, ale chtěl bych umět zahrát svoje hudební fantazie v potřebné rychlosti, přesnosti a barvě, díky za postřehy.
    FIFI
    FIFI --- ---
    CORNELA:
    NIMUI: jako nevim, co Vam na to napsat. Proste to ucka takhle dela a ja s tim nic nezmuzu a rikat ji nic nebudu. Jsem rada, ze dcera do mistni ZUSky samostatne dojde, jinam ji vozit nemuzu a ona by ani ucku menit po tech letech nechtela (hraje u ni sedmym rokem), to by rovnou s nastrojem skoncila. Byla bych rada, kdyby jeste pokracovala, uz skoncila fletnu, na kterou hrala 8 let.
    Tuhle ucitelku ma i na nauku, obe me deti mely na nauku tuhle pani ucitelku a strasne je nauka bavila, zvlaste to starsi dite. Starsi dite mi ze ZUSKy vyhodili, kdyz melo uraz a operaci a pul roku nemohlo hrat, pak dite zacalo soukrome v dalsim skolnim roce (a i v tomhle skolnim roce nebylo jasne, zda bude cely rok hrat- cekala ho dalsi operace spojena s urazem a nevedeli jsme dopredu, zda stav nebude stejny jako po prvni operaci).

    No a v tom pul roce po urazu - prestoze jsme uz neplatili skolne - dite na nauku chodilo, byl to jeho posledni rocnik, ucka si ho tam normalne nechala, verim tomu, ze jinde by rekli - nechodis do ZUSKy=nemas zaplaceno -> zadna nauka.
    Jinak soukroma hodina u nas nestoji tolik, co psala medved, ale jedna se tedy o jiny nastroj nez, klavir. Cenu, kterou jsme platili, kdyz me starsi, nesikovne dite chodilo rok na klavir soukrome (jen na "pisnick") si uz nepatuji, ale i bylo to mene, mozna se ceny soukromeho zmenily, to je mozne - ale u nas jsme na malem meste, myslim, ze to zadna palka nebude.

    Jinak obe me deti chodi na gymnazium, ale to mladsi, ktere hraje na klavir, jeste na nizsi stupen, zatim povinnosti se skolou a z toho plynouci mene casu na cviceni na klavir nepocituji. Ovsem ted treba byla dcera 14 dni na lyzich a necvicila a pod dojmem teto diskuze jsem ji hned po prijezdu narvala za klavir:)
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    Rozhodne je dobre vystupovat, kdyz nekoho bavi hrat na klavir a zacit by s tim mel co nejdriv. Ale nutit do toho mi prijde v kazdem pripade nesmysl. Neco jineho je trema pred vystoupenim a stres z toho, ze me nekdo nuti silou delat co nechci. Tim rozhodne v nikom lasku neprobudim. Mam vlastni zkusenost, v detstvi me nutili hrat, nikdo se se mnou nebavil, proste jsem musel, a tudiz jsem hrani nenavidel a vystupovani pro me byl stres nejvetsi, tudiz jsem jej nenavidel dvojnasob. Mala si ted vybira vsechny krouzky sama a at je to tanec, sport ci muzika, vystupuje rada, protoze ji to bavi a nikdo to od ni nevyzaduje silou. A o tom to podle meho cele je - nechavat vecem volny prubeh a detem vlastni volbu.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: Nojo :-) ona se tréma objevuje až kolem 8. roku. To je vývojová psychologie, je to sice individuální, ale je fakt, že ti nejmladší s tím problém nemívají. A potom nastujuje i určitý pocit zodpovědnosti u školáků, kdy začínají poznávat hodnocení za výkon, špatné svědomí z nedostatečné přípravy a už to jede. Já mám příšernou trému doteď a nejvíc, když doprovázím plně ty nejjednodušší věci (protože se bojím ostudy)... Samozřejmě, že tam hraje roli hodně aspektů, ale nejlepší lék na trému je časté vystupování :-/
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    FIFI: No, to nepovažuji za moc pedagogické... To lze dělat s dětmi stejné kategorie - tedy připravují-li se na soutěž obě (předpokládám nějaké kompetitivní skolny, porovnávní je tedy druhem motivace), ale jinak ne.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    moje osobní zkušenost je, že čím je dítě starší, tím mu vystupování dělá větší problém...víc se stresuje...potvrdila mi to teď i dcery učitelka při hodnocení koncertu, když se zmínila, že je zvlášť pyšná nikoliv na ty malé, kteří třeba hráli veřejně poprvé, ale právě na ty větší děti, které se víc stresují.....což mi jde proti tomu zde popsanému, že to jako dítě posilní, že si na to nějak zvykne....nezvykne :-(
    MISERY
    MISERY --- ---
    Já si myslím, že to vystupování něco do sebe má. Já z toho sice byla nervní, ale je to věc, která dítě posilní, zvlášť když to zvládne fakt dobře. A když to tak dobře nezvládne, tak ho to třeba alespoň vyburcuje k tomu, aby to příště zvládlo lépe.
    FIFI
    FIFI --- ---
    NIMUI: u nas se teda na prehravkach rozhodne porovnava. Ucitelka rekne, tak ted bude hrat Terezka, chodi do toho a toho rocniku. uslysite to a to. Uslysite rozdil mezi Pepickem a Tonickem, kteri hrali ted, jsou ve stejnem rocniku jako Terezka, ale slysite, ze Terezka se pripravuje letos na soutez a je tam Kabalevskij, je tam tohle a tohle. Terezka nacvicila tyhle tri skladby, merime to na cas, tak uvidime na soutezi. Oproti Pepickovi a Tonickovi je Terezka uplne jinde.
    To si teda myslim, ze porovnavani je.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: No, u nás na přehrávkách teda nikdo nikoho s nikým neporovnává. Když mluvím ke každému žákovi a každé skladbě samostatně, tak usiluji o to, aby děcka (sice mající trému) neodcházela znechucená a vystresovaná. Řeknu, co se učíme, co umíme, co zkoušíme a hotovo, žádné jestli je někdo lepší, horší - každý je jiný. A taky škola nenutí do vystupování - to je součást toho oboru, to je jako když se v matice učí násobilka, veřejné vystupování je s tím prostě spojené a rodiče to u nás podepisují spolu s přihláškou, takže ví, co jejich dítě čeká, je to dobrá průprava pro spoustu jiných věcí v životě. A jak se často ukazuje, tak je to také jediná páka na to, aby někteří flákačští žáci začali něco dělat :-) Ale když má někdo fakt takové stavy, že by měl zvracet nebo má posudek z pedagogicko-psychologické poradny, tak samozřejmě vystupovat nemusí, ale vím o jediném takovém případu z našich 400-500 žáků.
    PETGRIDUS
    PETGRIDUS --- ---
    ale kdyby se tím pravidlem řídili všichni, tak by podle mě nebyla tak půlka nyxu na světě.
    PETGRIDUS
    PETGRIDUS --- ---
    CORNELA: proč se ptát, když je jasné co bude po odpovědi následovat.
    PETGRIDUS
    PETGRIDUS --- ---
    CORNELA: jen sem se chtěl podívat, zda nedošlo k názorové změně, ale koukám že ne.
    PETGRIDUS
    PETGRIDUS --- ---
    trochu více té empatie
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    CORNELA: bohužel žiješ zcela mimo realitu.....absolutně mimo téma tohohle auditka a jen pro tvou informaci....ve školce došlo prakticky k revoluci, když bylo školkovné zvýšené měsíčně o 250Kč, přičemž konkurenční v soukromé školce je cca desetinásobné.....na třídních schůzkách se pravidelně řeší, proč školní výlet stál 300Kč, když jedna pani povídala, že výlet jejich Boženky byl za dvě stovky a na školu v přírodě za 2500 Kč nedeje třetina třídy a to zejména z finančních důvodů...a to je pražská realita, o regionech ani nemluvím.....
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    CORNELA: máš to rozmyšlený pěkně.....až budeš schopná ve dvou letech prvního dítěte zjistit, jestli se jeho zájmy budou ubírat levnou nebo drahou cestou, tak dej vědět, to bych se ráda poučila :-)))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam