• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JIKEKlavir, dospeli zacatecnici


    Pouze pro NYXáky je zde k dispozici FTP s notama pro vzájemné vyměňování



    Pokud budete uploadovat své noty, uvádějte tam prosím celé názvy skladeb, nejlíp včetně autora (i když to bude v adresáři s autorem).
    Soubory, co patří k sobě, házejte do archivu (zip).
    rozbalit záhlaví
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    REPLIKANT: Já ti (jako takyzačátečník) doporučím svoji velice dobrou zkušenost. Najdi si učitele, alespoň do začátku. Nemyslím teď lidovku, ale soukromého učitele, najdeš jich spoustu a platíš je od hodiny, není nikde napsáno, že k němu musíš chodit dlouhodobě. Nic se nevyrovná tomu, když vedle tebe sedí, kouká na tebe a říká ti - tohle děláš blbě, musíš takhle. Tohle se dělá takhle a takhle. Tohle teď hrej pomalu. Tohle rychlej. Atd. I když chceš být samouk, aspoň do začátku to je neocenitelná pomoc, vím, co říkám. Tohle ti žádná kniha ani video nedá. Když to jednou zkusíš, uvidíš, kolik toho spolu vyřešíte.

    A teď se ještě zastavím se u tvého tvrzení: proč si myslíš, že v diskuzi o dospělých začátečnících je offtopic téma digi versus klasický klavír? Pro mě jako začínajícího klavíristu to je téma důležité. Nechci tím říct, že to tak musí vnímat každý, spíš to, že mi nepřijde vůbec mimo mísu, když pořízení klavíru je to první, co začátečník potřebuje.
    REPLIKANT
    REPLIKANT --- ---
    Když tady čtu tu diskuzi, tak tu celkem dost probral rozdíl živý - elektrický nástroj, potom různé metody přístupu a motivace dítěte k hraní, pak se tu občas mihne jakási podivná diskuze na téma nevraživost nyxích id ;), ale na hlavní téma klubu (kvůli kterému jsem ho navštívil) tu nepadlo mnoho - DOSPĚLÍ ZAČÁTEČNÍCI. (Což neznamená, že by diskuze mimo toto téma, nebyla vítaná!)

    Tak se hlásím jako začátečník, rád bych se dozvěděl jak nejlépe začít. Doposavaď sem spíše samouk a vycházím ze zkušeností z jiného nástroje, který sem studoval pět let na soukromé škole (ale dost sem to flákal, takže reálně mám odstudováno tak půlku), kterou sem přestal navštěvovat v momentě, kdy sem vpodstatě přehrával a přehrával stohy not, které sem ani ze třetiny nedokázal přečíst (za to sem je před učitelem přehrával z paměti a dělal že čtu, většinou u třetí strany sem se ztrácel, hlavně když mi ukázal, začni tady a tady, tak to prasklo :)), protože přes moji lenost (psycholog to nazval disortografií) sem prostě noty nezvládal na takové úrovni, jak by se očekávalo.
    Nicméně klavír mě fascinuje svoji komplexností a jelikož je to též strunný nástroj, aj svým zvukem (možná proto nechápu ty elektrické klavíry, jejich zvuk mi přijde sterilní a neautentický - ano, dokonce i Clavinova). Mám publikaci "Klavírní škola pro začátečníky; Bohmová, Grunfeldová, Sarauer; Editio Supraphon, Praha", tam sem našel základy prstokladu, ale mám problémy s jejich dodržování hlavně když hraju přes více křížkové stupnice. Stupnice a teorii studuji z publikace "ABC Hudební nauky; Luděk Zenkl; Editio Supraphon, Praha" a vpodstatě sem skončil u přehrávání některých stupnic v některých polohách (ty základní povětšinou), pak základní kvnitakordy cvičím v různých dvanáckách nebo písničkách vlastní fantazie.

    Otázka zní, jak se vyvarovat nějčastějším chybám, abych je neopakoval pořád dokolečka. Budu také rád když uslyším nějaká doporučení kde sehnat nějaké nahrávky (i s notami?), nebo jen tak na přehrávání, protože samotné noty jsou pro mě trest, když to jednoduché písničky dokážu i odposlouchat. Neaspiruji být kdovíjaký hráč, ale chtěl bych umět zahrát svoje hudební fantazie v potřebné rychlosti, přesnosti a barvě, díky za postřehy.
    FIFI
    FIFI --- ---
    CORNELA:
    NIMUI: jako nevim, co Vam na to napsat. Proste to ucka takhle dela a ja s tim nic nezmuzu a rikat ji nic nebudu. Jsem rada, ze dcera do mistni ZUSky samostatne dojde, jinam ji vozit nemuzu a ona by ani ucku menit po tech letech nechtela (hraje u ni sedmym rokem), to by rovnou s nastrojem skoncila. Byla bych rada, kdyby jeste pokracovala, uz skoncila fletnu, na kterou hrala 8 let.
    Tuhle ucitelku ma i na nauku, obe me deti mely na nauku tuhle pani ucitelku a strasne je nauka bavila, zvlaste to starsi dite. Starsi dite mi ze ZUSKy vyhodili, kdyz melo uraz a operaci a pul roku nemohlo hrat, pak dite zacalo soukrome v dalsim skolnim roce (a i v tomhle skolnim roce nebylo jasne, zda bude cely rok hrat- cekala ho dalsi operace spojena s urazem a nevedeli jsme dopredu, zda stav nebude stejny jako po prvni operaci).

    No a v tom pul roce po urazu - prestoze jsme uz neplatili skolne - dite na nauku chodilo, byl to jeho posledni rocnik, ucka si ho tam normalne nechala, verim tomu, ze jinde by rekli - nechodis do ZUSKy=nemas zaplaceno -> zadna nauka.
    Jinak soukroma hodina u nas nestoji tolik, co psala medved, ale jedna se tedy o jiny nastroj nez, klavir. Cenu, kterou jsme platili, kdyz me starsi, nesikovne dite chodilo rok na klavir soukrome (jen na "pisnick") si uz nepatuji, ale i bylo to mene, mozna se ceny soukromeho zmenily, to je mozne - ale u nas jsme na malem meste, myslim, ze to zadna palka nebude.

    Jinak obe me deti chodi na gymnazium, ale to mladsi, ktere hraje na klavir, jeste na nizsi stupen, zatim povinnosti se skolou a z toho plynouci mene casu na cviceni na klavir nepocituji. Ovsem ted treba byla dcera 14 dni na lyzich a necvicila a pod dojmem teto diskuze jsem ji hned po prijezdu narvala za klavir:)
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    Rozhodne je dobre vystupovat, kdyz nekoho bavi hrat na klavir a zacit by s tim mel co nejdriv. Ale nutit do toho mi prijde v kazdem pripade nesmysl. Neco jineho je trema pred vystoupenim a stres z toho, ze me nekdo nuti silou delat co nechci. Tim rozhodne v nikom lasku neprobudim. Mam vlastni zkusenost, v detstvi me nutili hrat, nikdo se se mnou nebavil, proste jsem musel, a tudiz jsem hrani nenavidel a vystupovani pro me byl stres nejvetsi, tudiz jsem jej nenavidel dvojnasob. Mala si ted vybira vsechny krouzky sama a at je to tanec, sport ci muzika, vystupuje rada, protoze ji to bavi a nikdo to od ni nevyzaduje silou. A o tom to podle meho cele je - nechavat vecem volny prubeh a detem vlastni volbu.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: Nojo :-) ona se tréma objevuje až kolem 8. roku. To je vývojová psychologie, je to sice individuální, ale je fakt, že ti nejmladší s tím problém nemívají. A potom nastujuje i určitý pocit zodpovědnosti u školáků, kdy začínají poznávat hodnocení za výkon, špatné svědomí z nedostatečné přípravy a už to jede. Já mám příšernou trému doteď a nejvíc, když doprovázím plně ty nejjednodušší věci (protože se bojím ostudy)... Samozřejmě, že tam hraje roli hodně aspektů, ale nejlepší lék na trému je časté vystupování :-/
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    FIFI: No, to nepovažuji za moc pedagogické... To lze dělat s dětmi stejné kategorie - tedy připravují-li se na soutěž obě (předpokládám nějaké kompetitivní skolny, porovnávní je tedy druhem motivace), ale jinak ne.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    moje osobní zkušenost je, že čím je dítě starší, tím mu vystupování dělá větší problém...víc se stresuje...potvrdila mi to teď i dcery učitelka při hodnocení koncertu, když se zmínila, že je zvlášť pyšná nikoliv na ty malé, kteří třeba hráli veřejně poprvé, ale právě na ty větší děti, které se víc stresují.....což mi jde proti tomu zde popsanému, že to jako dítě posilní, že si na to nějak zvykne....nezvykne :-(
    MISERY
    MISERY --- ---
    Já si myslím, že to vystupování něco do sebe má. Já z toho sice byla nervní, ale je to věc, která dítě posilní, zvlášť když to zvládne fakt dobře. A když to tak dobře nezvládne, tak ho to třeba alespoň vyburcuje k tomu, aby to příště zvládlo lépe.
    FIFI
    FIFI --- ---
    NIMUI: u nas se teda na prehravkach rozhodne porovnava. Ucitelka rekne, tak ted bude hrat Terezka, chodi do toho a toho rocniku. uslysite to a to. Uslysite rozdil mezi Pepickem a Tonickem, kteri hrali ted, jsou ve stejnem rocniku jako Terezka, ale slysite, ze Terezka se pripravuje letos na soutez a je tam Kabalevskij, je tam tohle a tohle. Terezka nacvicila tyhle tri skladby, merime to na cas, tak uvidime na soutezi. Oproti Pepickovi a Tonickovi je Terezka uplne jinde.
    To si teda myslim, ze porovnavani je.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: No, u nás na přehrávkách teda nikdo nikoho s nikým neporovnává. Když mluvím ke každému žákovi a každé skladbě samostatně, tak usiluji o to, aby děcka (sice mající trému) neodcházela znechucená a vystresovaná. Řeknu, co se učíme, co umíme, co zkoušíme a hotovo, žádné jestli je někdo lepší, horší - každý je jiný. A taky škola nenutí do vystupování - to je součást toho oboru, to je jako když se v matice učí násobilka, veřejné vystupování je s tím prostě spojené a rodiče to u nás podepisují spolu s přihláškou, takže ví, co jejich dítě čeká, je to dobrá průprava pro spoustu jiných věcí v životě. A jak se často ukazuje, tak je to také jediná páka na to, aby někteří flákačští žáci začali něco dělat :-) Ale když má někdo fakt takové stavy, že by měl zvracet nebo má posudek z pedagogicko-psychologické poradny, tak samozřejmě vystupovat nemusí, ale vím o jediném takovém případu z našich 400-500 žáků.
    PETGRIDUS
    PETGRIDUS --- ---
    ale kdyby se tím pravidlem řídili všichni, tak by podle mě nebyla tak půlka nyxu na světě.
    PETGRIDUS
    PETGRIDUS --- ---
    CORNELA: proč se ptát, když je jasné co bude po odpovědi následovat.
    PETGRIDUS
    PETGRIDUS --- ---
    CORNELA: jen sem se chtěl podívat, zda nedošlo k názorové změně, ale koukám že ne.
    PETGRIDUS
    PETGRIDUS --- ---
    trochu více té empatie
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    CORNELA: bohužel žiješ zcela mimo realitu.....absolutně mimo téma tohohle auditka a jen pro tvou informaci....ve školce došlo prakticky k revoluci, když bylo školkovné zvýšené měsíčně o 250Kč, přičemž konkurenční v soukromé školce je cca desetinásobné.....na třídních schůzkách se pravidelně řeší, proč školní výlet stál 300Kč, když jedna pani povídala, že výlet jejich Boženky byl za dvě stovky a na školu v přírodě za 2500 Kč nedeje třetina třídy a to zejména z finančních důvodů...a to je pražská realita, o regionech ani nemluvím.....
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    CORNELA: máš to rozmyšlený pěkně.....až budeš schopná ve dvou letech prvního dítěte zjistit, jestli se jeho zájmy budou ubírat levnou nebo drahou cestou, tak dej vědět, to bych se ráda poučila :-)))
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    CORNELA: tak já spočítala, že by to bylo spíš 5tis. za pololetí a přijde mi to na fakt dost peněz.....když si vezmu, že to je jen jeden kroužek a běžné dítě jich má několik, takže já tuhle sumu za pololetí v pohodě vypláznu za všechny a to za jedno dítě....a máme dvě.....
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    CORNELA: hele, to už sme to řešili 100x....u "jiných" řešení vidím jako zásadní bariéru finance...v ZUŠ platím za nauku, sbor a hodinu nástroje 1900 Kč za pololetí....za soukromou hodinu jen nástroje je to od 300Kč výš, takže je zřejmé, že za to pololetí to bude někde úplně jinde....a to nemluvím o teorii, která je aspoň v začátcích taky dost podstatná....
    RAVENIUZ
    RAVENIUZ --- ---
    ADMAN: zavisi, aky zvukovy charakter ocakavas, ake zanre chces robit. Korg je skor na ostrejsie synteticke zvuky, menej na akusticke. Kurzweil je skvely nastroj, s viacerymi silnymi strankami, specifickym zvukom. skor by som isiel do PC3k8, kvoli obmedzenej editacnej moznosti na LEcku. Yamaha v tejto kategorii je MOX8 (mozno horsia mechanika), ale podla mna v danej triede zvukovo najuniverzalnejsi.
    ADMAN
    ADMAN --- ---
    A ještě jeden dotaz, najde se tu nějaký klávesák?

    Koukám se po klávesách do studia s požadavky:
    - 88 pořádných kláves
    - pořádná banka pořádných zvuků s mnoho možnostmi
    - značka asi jedině KORG, KURZWEIL nebo YAMAHA ... vedou se spory :)
    - max 40k

    Nejlepší z hlediska poměru cena/výkon... zatim mě láká
    KORG KROME 88 http://kytary.cz/kurzweil-pc3-le8/HN114681/
    KURZWEIL PC3 LE8 http://kytary.cz/korg-krome-88/HN133002/
    do Yamah jsem se zatim nepustil, jsou mi nejnesympatičtější.. :P

    Díky )
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TRISSIE: nevěřím, že takové dítě dlouhodobě vydrží....jak píše nimui...škola neustále nutí do veřejného vystupování, takže když pořád vidíš, že si v porovnání se spolužáky dlouhodobě za osla, tak tě to dříve nebo později otráví a ne že ne.....
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    TRISSIE: Zkoušíme, co se dá, hledáme, konzultujeme mezi sebou :-) Často se ukáže, že byl třeba problém v jednotlivosti, např. ve čtení not a současném hledání kláves na klavíru, tak se ty činnosti oddělí, ten nácvik se zpomalí... Nebo se prohodí probíraná látka (dítě nezvládá rytmus, tak mu nenacpu tečkovaný rytmus a trioly, ale bude třeba dřív hrát vícezvuky, skoky, pedál atd.). Ale nevzpomínám si, že bych za těch svých 11 let potkala vyloženě takhle jednoznačný případ.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    NIMUI: jen ze zvědavosti, co děláte s nadšenými, přesto však zoufale netalentovanými dětmi (myšleno takové, které chtějí chodit samy od sebe, ne nuceny rodiči, ale prostě jim to fakt nejde)?
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    NIMUI: A žáků, kteří dodělají i II. cyklus, těch je málo. Cca čtvrtina všch začně chodit, ale třeba na gymplech mají postupně takový zápřah, že to s maturitou nedochodí.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    NIMUI: Ale ještě bych dodala, že vím, že některé ZUŠky případně konkrétní učitelé jedou víc na výkon a žáky si vybírají nebo prostě mají větší požadavky a potom opravdu mohou děcka nestíhat. I to je v pořádku - podle mne by na škole měly být i různé typy učitelů, ale učitl by i tak měl mít schopnost se víceméně přizpůsobit jednotlivým žákům. Hranice, které by ale učitel neměl překročit, jsou dané školním vzdělávacím programem a vnitřními dokumenty té které ZUŠ - prostě by neměli jít pod opravdu své vlastní minimum. Pokud by to mělo být, je to situace, která se řeší s rodiči a ti rozhodnou, zda na ratolest dohlédnou, nějak jí pomohou, namotivují nebo ji z klavíru přesunou do výtvarky nebo do fotbalového kroužku....
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    FIFI: No. Krizové ročníky jsou 3. a 4. Tam končí hodně dětí. Částečně je to dáno věkem - ozve se puberta a takové trochu flákačské sklony. A většinou, kdo dojde do 5. roč. dodělá i I. cyklus (a ano, jsou 2 cykly, první 7 a druhý 4 roky). Obecně jsou teď poměrně nízké nároky na žáky, takže už se nedá říci, že někdo něco nezvládá. Pokud chce chodit, tak chodí, i když není disponovaný, necvičí apod. Prostě nesplní to, co je považováno za průměr, takže může čekat horší hodnocení na vysvědčení. Ale alespoň u nás se snažíme, aby mohl hrát fakt každý. Na postupových zkouškách (které jsme se jednoznačně rozhodli zachovat) musí zahrát povinné "typy" skladeb (pravidelně stupnice, etuda a 2 skladby rozdílného charakteru). Ale jeslti jedna skladba bude lidovka z Já písnička, to už neřešíme - prostě nebude mít jedničku, ale dvojku nebo trojku. Ale tu má z češtiny taky, takže kde je problém... Děti u nás mají povinnost také vystupovat - min. 1x za pololetí alespoň na třídná přehrávce. Ty ale nepojímáme koncertně, ale pracovně, takže tam lze hrát rozpracovnaé věci, nebo jen část nějaké skladby a učitel to komentuje, aby rodiče věděli, co a proč a jak se jejich děti v té škole učí. Na koncertech hrají i průměrní žáci, jen to musí mít už nějaký ksicht. Takže shrnuto - když je vůle ze strany rodičů a žáků chodit, tak se cesta najde.
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    Jeste resim stolicku k pianu. Opet jsem byl vyveden z naivity a v brnenskych kamennych prodejnach zadny vyber ani radu nenasel. V eshopech je klavirnich stolicek spousta, ale rad bych si vybral "nazivo" a vyzkousel. Koukal jsem treba na radu Beethoven, kde z tech obrazku ani nepoznam rozdil mezi modely a uz vubec ne kvalitu provedeni. Chci neco kvalitniho s nastavitelnou vyskou, tvarove treba jako Beethoven 559. Mate nekdo tip na kamenny obchod kdekoli v Cesku, kde maji vyber? Idealne Brno a okoli, Praha. Diky.
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    RAVENIUZ: mas pravdu, ja bohuzel aktualnejsi podobne ladene video nenasel.
    RAVENIUZ
    RAVENIUZ --- ---
    MICKEY_MOUSE: akurat toto je 300 seria a 400 seria bol velky krok dopredu, takze uz trosku mimo dobu. ale peter barthman je fajn typek a klavirista.
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    tady ještě jedno video ukazující hru na digipiánu + povídání o tom, jak je zvuk tvořen:
    Clavinova CLP - Introduction - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=IE9kkGpSJy4
    FIFI
    FIFI --- ---
    MEDVED007: ja ted nemuzu najit dcery zakovskou a nemuzu se ani podivat, jakej je rocnik:)

    Jinak chodila na fletnu 8 let (pravda, ty prvni dva roky se pocitat moc nedaji), s fletnou skoncila v cervnu a od ty doby snad skoro nehrala. Tak mi jde o to, jestli napr. za dva roky skonci s klavirem, tak u nas asi nema smysl spekulovat nad klasickym nastrojem...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam