• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KERRAYoO( ) psychedelické memy ( )O๑.. ॐ ..๑O( ) psychedelic memes ( )Oo
    INK_FLO
    INK_FLO --- ---
    "Definition of evil is wasting your time." (David Chaim Smith)
    KAMAHL
    KAMAHL --- ---
    KAMAHL
    KAMAHL --- ---
    KALIPH
    KALIPH --- ---
    SAKJA_PANDITA
    SAKJA_PANDITA --- ---
    If
    Rudyard Kipling

    If you can keep your head when all about you
    Are losing theirs and blaming it on you,
    If you can trust yourself when all men doubt you,
    But make allowance for their doubting too;
    If you can wait and not be tired by waiting,
    Or being lied about, don’t deal in lies,
    Or being hated, don’t give way to hating,
    And yet don’t look too good, nor talk too wise:

    If you can dream—and not make dreams your master;
    If you can think—and not make thoughts your aim;
    If you can meet with Triumph and Disaster
    And treat those two impostors just the same;
    If you can bear to hear the truth you’ve spoken
    Twisted by knaves to make a trap for fools,
    Or watch the things you gave your life to, broken,
    And stoop and build ’em up with worn-out tools:

    If you can make one heap of all your winnings
    And risk it on one turn of pitch-and-toss,
    And lose, and start again at your beginnings
    And never breathe a word about your loss;
    If you can force your heart and nerve and sinew
    To serve your turn long after they are gone,
    And so hold on when there is nothing in you
    Except the Will which says to them: ‘Hold on!’

    If you can talk with crowds and keep your virtue,
    Or walk with Kings—nor lose the common touch,
    If neither foes nor loving friends can hurt you,
    If all men count with you, but none too much;
    If you can fill the unforgiving minute
    With sixty seconds’ worth of distance run,
    Yours is the Earth and everything that’s in it,
    And—which is more—you’ll be a Man, my son!
    DLOUHA_POTVORA
    DLOUHA_POTVORA --- ---
    INK_FLO: ten rocnik na konci me rozsekal!
    INK_FLO
    INK_FLO --- ---
    "Mental health is the ability to deny reality and repress feelings within the boundaries and parameters established by one´s peer group(s)" (Christopher S. Hyatt, Ph.D.)
    INK_FLO
    INK_FLO --- ---
    "The man who loses the path in the morning, if he returns home by the evening he should not be called lost." (eastern proverb)
    INK_FLO
    INK_FLO --- ---
    "The reason that angels can fly is that they take themselves so lightly." (G. K. Chesterton)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Ephemeralization - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ephemeralization

    Ephemeralization, a term coined by R. Buckminster Fuller in 1938, is the ability of technological advancement to do "more and more with less and less until eventually you can do everything with nothing," that is, an accelerating increase in the efficiency of achieving the same or more output (products, services, information, etc.) while requiring less input (effort, time, resources, etc.).[1] Fuller's vision was that ephemeralization will result in ever-increasing standards of living for an ever-growing population despite finite resources. The concept has been embraced by those who argue against Malthusian philosophy.[1] The subsequently coined economics term "dematerialization" refers to essentially the same concept as also does eco-economic decoupling.
    CRS
    CRS --- ---
    Jaký je světadíl s nejnižší dětskou úmrtností? Antarktida (0 %).
    INK_FLO
    INK_FLO --- ---
    "Don´t expect to find any success stories in human bodies." (Grady Louis McMurtry)
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    INK_FLO
    INK_FLO --- ---
    Podle moderního hlediska (jež z hinduistické perspektivy odpovídá vlastnostem příznačným pro nejpokročilejší fázi "temného věku") můžeme realitu poznávat přímo pouze prostřednictvím svých fyzických smyslů a jejich prodloužení, tedy vědeckých nástrojů, anebo - abychom se drželi terminologie jistých filozofií - prostřednictvím "fenomenálních aspektů" reality. Pozitivní vědy shromažďují a organizují data pocházející ze senzorických receptorů, a když si mezi nimi vyberou (vylučujíce data kvalitativní povahy a spoléhajíce se pouze na měřitelná a "spočitatelná" kvantitativní data), induktivně dospějí k poznání a zákonům abstraktní konceptuální přírody. Neřídí se ani intuicí, ani nezprostředkovaným vnímáním, ani vnitřními důkazy. Jejich pravda je nepřímá a podmíněná, závisí na experimentálním ověření, jež může vést k přetvoření původního systému.

    V moderním světě se kromě věd setkáváme s "filosofií", ale nacházíme v něm jenom abstrakce a pouhé spekulování rozpadající se v množství nesouzvučných systémů prosazovaných jednotlivými mysliteli. O tomto filosofickém světě se dá říct, že je neobyčejně "nerealistický". Zdá se, že máme na výběr pouze mezi těmito dvěma alternativami: buď přímé a konkrétní poznání závisející na smyslech, anebo poznání, o kterém se předpokládá, že dokáže přesáhnout tento "fenomenální" svět zdání, přičemž však toto druhé poznání je abstraktní, intelektuální, striktně konceptuální či hypotetické (například vědecké filosofie a teorie).

    To znamená, že ršiovský ideál "vidění" - tedy přímého poznávání čehosi pocházejícího ze samotného srdce reality - je navzdory své noetické, objektivní povaze (což je ideál, jenž se uchoval i v středověkém konceptu intuitio intellectualis) zavržen.

    Každá cesta vedoucí k vyššímu poznání je závislá na jedincově sebeproměně, existenční a ontologické změně roviny existence, tedy na akci - sádhaně. Tento koncept stojí v ostrém kontrastu se světonázorem moderního světa. Moderní vědecké poznání při svém technickém uplatnění poskytuje člověku ohromné možnosti dechberoucích vymožeností na praktické a materiální rovině, avšak na mnohorozměrné rovině mu nejsou k ničemu. Když se například prostřednictvím moderních věd seznámíme s přibližnými procesy a funkčními zákony fyzických fenoménů, naše existenční situace se vůbec nezmění. Zaprvé, fundamentální prvky fyziky nejsou nic jiného než diferenční funkce a integrály, tedy abstraktní algebraické entity, v souvislosti s kterými nemůžeme v striktním smyslu slova říct, že něco intuitivně víme, jelikož jsou pouhými prostředky kalkulace ("energie", "hmota", "zakřivený prostor" jsou pouhé verbální symboly). Zadruhé, i když toto všechno "poznáme", tak se náš skutečný vztah k fenoménům v ničem nezmění. To platí i pro vědce rozvádějícího takovýto druh poznání, či dokonce vyvíjejícího nové druhy technologií. Oheň ho pořád bude pálit, organické proměny a vášně budou pořád lomcovat jeho duší, pořád bude podřízen času a jeho zákonům, a když pohlédne na přírodu, ta k němu nebude promlouvat, ale bude pro něj znamenat míň než pro divocha. Je tomu tak proto, že vědecké vidění světa vyjádřené moderním člověkem desakralizuje svět a utvrzuje ho v holém, mlčícím zdání.

    Toto zdání společně s poznáním, o němž byla řeč, nechává prostor pouze pro estetické a lyrické emoce básníků a umělců, kterým zjevně schází jakákoliv vědecká a metafyzická hodnota, neboť jsou pouhými subjektivními prožitky.

    Julius Evola - Jóga moci (Tantra, Šakti a stezka levé ruky)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Baruch Spinoza believed that God is “the sum of the natural and physical laws of the universe and certainly not an individual entity or creator”. ... God is the only substance in the universe, and everything is a part of God. “Whatever is, is in God, and nothing can be or be conceived without God”.

    "I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with fates and actions of human beings.” These words were spoken by Albert Einstein, upon being asked if he believed in God by Rabbi Herbert Goldstein of the Institutional Synagogue, New York, April 24, 1921, published in the New York Times

    Spinozism - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Spinozism
    INK_FLO
    INK_FLO --- ---
    Moderní západní společnost nemůže snést, že lidé chtějí pracovat méně a jsou ochotni spokojit se s málem, jelikož jediné, co má pro ni váhu, je kvantita a vše, co je smysly nepostřehnutelné, jako by neexistovalo. Kdo se za ničím nehoní a kdo nevyrábí nic hmotného, je v takové společnosti považován za "lenocha", a to v této souvislosti ani nemluvíme o tom, jak se nahlíží na orientální národy, stačí se jen podívat, jak jsou hodnoceny kontemplativní řády, a to dokonce i v takzvaných náboženských kruzích. V takovém světě už nezbývá místo pro inteligenci ani pro nic, co je čistě vnitřní povahy, neboť to jsou fenomény, kterých se nelze dotknout, které se nedají spočítat ani zvážit. Celý prostor zaujímá vnější dění ve všech možných formách, včetně těch, které postrádají jakýkoliv smysl.

    Přesto se však zkusme chvíli na věc dívat z hlediska těch, pro které je ideálem materiální "pohodlí" a kteří se z tohoto titulu radují ze všech zlepšení, jež světu přinesl moderní "pokrok". Jsou opravdu přesvědčeni, že nebyli oklamáni? Je pravda, že dnes jsou lidé šťastnější než dříve, protože disponují rychlejšími komunikačními prostředky a dalšími vynálezy tohoto druhu, protože vedou rušnější a komplikovanější život? Zdá se nám, že je to mu naopak, rozpolcenost nemůže být základem skutečného štěstí. Krom toho čím více toho člověk potřebuje, tím větší je pravděpodobnost, že něco postrádá, a že tedy bude nešťastný. Moderní společnost směřuje ke stále většímu množství těchto artificiálních potřeb, a jak už bylo řečeno výše, bude jich vytvářet stále více a nebude schopna je pokrýt, neboť nastoupila-li již jednou tuto cestu, je obtížné se na ní zastavit, ba dokonce neexistuje žádný důvod, proč se zastavit na nějakém přesně určeném místě.

    Lidé dříve nemohli trpět tím, že postrádali věci, které neexistovaly a o kterých neměli ani tušení. Dnes však samozřejmě naopak trpí, když se jim těchto věcí nedostává, neboť si navykli považovat je za nutnost a vlastně se jim opravdu nutností staly. A tak se snaží všemi prostředky získat to, co jim zaručí materiální uspokojení, tedy to jediné, co dokáží ocenit, jde jen o "vydělávání peněz", neboť právě ty umožňují obstarat si toto uspokojení, a čím více jich máme, tím více jich chceme, neboť objevujeme stále nové potřeby. Tato vášeň se pak stává jediným životním cílem. Zde má svůj původ i ono nelítostné soupeření, které někteří "evolucionisté" povýšili na vědecký zákon pod pojmem "boj o život", a jejímž logickým důsledkem je, že jen ti nejsilnější, v tom nejmateriálnějším slova smyslu, mají právo na přežití. To je také důvodem závisti a dokonce i nenávisti nemajetných vůči bohatým. Jak by se také ti, kterým byly hlásány teorie o rovnosti, mohli nebouřit, když všude kolem sebe narážení na nerovnost, navíc v podobě, na kterou jsou nejvíc citliví, neboť patří k těm nejviditelnějším.

    Je-li moderní civilizace odsouzena k tomu, aby se jednoho dne zhroutila pod prachem bezuzdných tužeb, které se zrodily v lidech, museli bychom být slepí, abychom v tom nespatřovali spravedlivý trest za její základní hřích, nebo chceme-li se vyhnout moralistní hantýrce, "odvetu" za jejich vlastní činy. Ten, kdo rozhýbal hrubé síly matérie, sám zahyne pod jejich silou, neboť svou neopatrností je uvedl do neovladatelného pohybu. Už se nebude moci pyšnit, že se dokáže neomezeně stavět proti jejich osudovému směřování. Ať se jedná o přírodní síly či o síly lidské masy, nebo o obojí, zákony hmoty vždy zasáhnou a neúprosně rozdrtí každého, kdo si myslí, že je může ovládat, aniž se sám pozvedne nad hmotu. V evangeliích se praví: "Dům rozdělený proti své povaze se zhroutí." To přesně charakterizuje moderní svět s jeho hmotnou kulturou, která již samou svou podstatou nemůže kolem sebe vyvolávat nic jiného než boj a rozpolcenost.

    Uveďme znovu, že skutečné pochopení může být završeno jedině shora a zevnitř, tudíž v oblasti, kterou můžeme všeobecně nazvat intelektuální nebo duchovní, neboť pro nás ve skutečnosti obě tato slova znamenají jedno a totéž. Pochopení a shoda by se poté prosadily i v ostatních oblastech, podobně jako od chvíle, kdy je nastolen nějaký princip, z něj stačí vyvodit nebo spíše jím "vysvětlit" všechny důsledky, které jsou v něm podle všeho zahrnuty. Jak jsme již několikrát zopakovali, vše musí mít svůj prvopočátek v poznání, co se zdá být od praktického řádu nejvzdálenější, jeví se i v něm jako nejúčinnější, neboť bez toho zde ani kdekoli jinde nelze dokončit nic, co je opravdu hodnotné, co není zbytečným a povrchním zmatkem. Abychom se tedy vrátili k otázce, která nás v současnosti zajímá, lze říci, že kdyby všichni lidé skutečně pochopili, čím je vlastně moderní svět, přestal by okamžitě existovat, neboť jeho existence, podobně jako existence nevědomosti a všeho, co je pouhou imitací, je čistě negativní. Moderní svět totiž existuje jen negací tradiční a nadlidské pravdy. Tato změna by se pak odehrála bez jakýchkoli katastrof, což se zdá jakýmkoli jiným způsobem nemožné. Mýlíme se tedy, pokud prohlásíme, že toto poznání může mít skutečně nepředvídatelné praktické důsledky? Na druhé straně se však bohužel zdá velice obtížné, aby všichni dospěli k tomuto poznání, od něhož je dnes většina určitě mnohem dále než kdykoliv předtím.

    (René Guénon - Krize moderního světa, 1927)
    KYARA
    KYARA --- ---
    INK_FLO
    INK_FLO --- ---
    Samotné slovo "filozofie" může být jistě pojato ve svém naprosto oprávněném a zřejmě původním smyslu, zvláště pak, je-li pravdivé tvrzení, že jako první je užil Pythagoras: etymologicky neznamená nic jiného než "lásku k moudrosti", označuje tedy především výchozí dispozice, potřebné k dosažení moudrosti, a naprosto přirozeným rozšířením svého významu může označovat také ono hledání, které pocházející z této dispozice samé, musí k poznání vést. Jedná se tedy jen o předběžné, přípravné stadium, o nastoupení cesty vedoucí k moudrosti, o její nižší stupeň. Záhy však došlo k odklonu, který spočíval v záměně tohoto přechodného stupně s cílem samotným, a dále v nahrazování moudrosti "filozofií", což svědčí o zapomenutí nebo neznalosti skutečné povahy moudrosti. Tak se zrodilo to, co můžeme nazvat "profánní" filosofií, ona údajně výhradně lidská moudrost, spadající tedy pouze do řádu racionálního, která zaujala místo opravdové tradiční moudrosti, nad-racionální a "ne-lidské". K definitivnímu vytvoření "profánní" filozofie jako takové bylo nutné, aby přetrval pouze "exoterismus" a veškerý "esoterismus" byl zcela jasně potlačen. Přehnaná důležitost racionálnímu myšlení byla ještě zdůrazněna, aby tak bylo dosaženo "racionalismu", specificky moderního postoje, který nespočívá jen v naprosté neznalosti, ale v úmyslném potlačování všeho, co patří do nad-racionálního řádu.

    René Guénon - Krize moderního světa
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam