• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já chci potáhnout panel zezpoda nějakým staniolem a prošroubovat vlnitý plech přes to - what? Takze tvuj plan je, ze teplo z mista panelu nekde uprostred mezi vlnama toho plechu bude putovat z kremiku skrz podkladovou vrstu do staniolu, skrz (tenouckej) staniol k mistu dotyku s vlnitym plechem, tam do vlnityho plechu (jak to tam bude drzet?) a skrz ten vlnitej plech se to pekne rozsiri nekam, kde to ofouka vetrik?

    Jeminacku 8)))

    nemůže od solárního létání zastavit vůbec nic krome fyziky, xchaosi, krome fyziky. Prave jsme objevili dalsi vec, kde mas krapanek mezery 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to se právě řeší. já chci potáhnout panel zezpoda nějakým staniolem a prošroubovat vlnitý plech přes to...

    ale problém je, že můj flexibilní panel má sice výhodu, že je lehký, ale jinak má spoustu nevýhod a špatná tepelná vodivost je jedna z nich. Rigidní panely mají zezpodu světě div se docela robustní plech...

    co se týče rigidních panelů, tak si prostě představuju, že místo toho rámu by se použilo podložení vlnitých plechem (tedy na jednotku plochy cca stejné množství materiálu. a samozřejmě, muselo by jít o poněkud hlubší "vlnky", než jsou ty běžné co vidíš na běžných plechových kůlnách kolem. představuju si vlnky, které mají hloubku výrazně větší, než je šířka jednoho pruhu přiléhajícího na panel (třeba 1 cm proužky, 10 cm "amplitua" hranaté vlnu)

    cílem je přiblížit se tvarům, které mají pasivní chladiče na elektronice, samozřejmě. vlnitý plech místo robustního odltku volím kvůli nákladům (ale už jsme narazili na to, že ty stroje na "vlnění" plechu - vlničky, vlniče? - ano, takhle se to totiž dělá :-) mají svoje limity, jak to jde nastavit a na chlazení solárů to optimalizované fakt není :-)

    každopádně, jak vidíš, tak někoho, kdo je už jen krůček od vlnění vlastního plechu na míru, nemůže od solárního létání zastavit vůbec nic :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: no ano, ale ne vždy je pro to odpadní teplo využití. Panelům ale klesá dost výrazně účinnost, když se přehřejí.

    V těch textech mluví o rozdíl v řádu jednotek procent, ale tím nemyslí procenta z max. výkonu - myslí tím procenta účinnosti. Přijít o několik procent třeba z 19% účinnosti je tedy docela problém...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hele, chapu spravne, ze ten panel na tom vlnitym plechu lezi rovne? Cili se dotyka je ve velmi tenouckejch podelnejch pruzich? Cili ze naprosta vetsina panelu vubec neni v kontaktu s tim . "chladicem"? Jen jestli to chapu spravne 8))
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: hybrit budis,ale u elektroaut zadnou nadrz ani nemas... Jako ta zima je fakt pro tydle auta naprd...
    Ale ted zijeme v dobe kdy se vlastne moc nevi,jaky system se uchyti,takze tezko predjimat. Jen doufam,ze nebudou dotovat z verejnych zdroju nakupy elektro aut...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: nic va zlymale thermo solarni panely jako kombinace solaru s tepelnym cerpadlem je stara jak system sam. Vlnitej plech bez pohybuvzduchu bude na ...

    Ale verim tomu ze to co pises nemusi byt realne a uz vubec to nemusis myslet vazne. Takze jen dalsi kravina co nema cenu dale rozvijet ...
    CUKI
    CUKI --- ---
    THEODORT: Ještě by to chtělo najít nějakej co zvládá 3x260Wp panely par. tedy nějakých 22A. Všude píšou jen 16A :-( Stačil by troj, ale ideálně někde v ČR nejlépe v Praze a okolí :-)
    THEODORT
    THEODORT --- ---
    XCHAOS: to se pak pochlub, ale pokud nenalepis na zadni stranu panelu hliikovy zebrovany chladice tak rozdil oproti rovny zadni stene(v beznym sklonu solarniho panelu..) bude nula nula prd..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tady jsou zajímavá čísla:
    Passive cooling technology for photovoltaic panels for domestic houses | International Journal of Low-Carbon Technologies | Oxford Academic
    https://academic.oup.com/ijlct/article/9/2/118/633328
    mj. je jasné, že solární panel který se sám uvádí do pohybu (jakýmkoliv způsobem) má okamžitou výhodu v tom, že vyrobenou energii tak jako tak využívá ke svému vlastnímu chlazení...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: budeš se divit, ale ten vlnitý plech není nápad z mé hlavy. Dokonce ten materiál z hloubi duše nesnáším. Ale v kombinaci se solárem dává překvapivě velký smysl... v pohybu i bez.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: tak mám takový pocit, že v elektromobilech stejně většinou bude pro pípad zimy nějaké webasto :-) jinak ano, moje zatím stěžejní cesta elektromobilem z Prahy do Jihlavy (Nissan Leaf, ne Tesla :-)) začínala majitelovým památným výrokem "tak si zatopíme, aby nám nebyla zima na nohy" :-)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: asi bych radeji aby prijel kamos s kabeli a dobil mi to,nez abych nechaval auto nekolik dni nekde cekat,nedej boze mrznout v nem v zime.
    Jinak ony ty elektromobili nejsou zas tak stupidni a predpokladam,ze ani lide co si je muzou dovolit. Ona kdyz se baterie vybije pod urcitou mez tak to jaksi poznas a auto odpojuje dalsi zrouty energie,jako napriklad topeni,coz je vazne neprijemne v zime a s tim ti solari vazne nepomuzou.
    Ted se jen desim toho,ze budes reagovat,ze pri minus dvaceti je solar fakt dobre chlazen a proto podava mimoradny vykon i prez zatazenou oblohu...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Tak Munroovi napis, at misto "Ha ha, good luck" prida jeste "Can you cover it with corrugated aluminum? No -> Haha, good luck, Yes -> Fuck yeah, you are genius & visionary" 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, dobíjecí stanice zatím nejsou rozmístěny tak hustě, jako čerpací, takže v přechodném období před dostatečným rozšířením elektromobility se solární panely na elektromobilech můžou ukázat jako praktický trik. (a po tom větším rozšíření zase nikoho nenapadne, že by se ta plocha využít prostě neměla...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já jsem otázku chlazení vyřešil vlnitým plechem. a popravdě, chci s tím udělat určité testy a aniž bych si to chtěl patentovat, rovnou tvrdím: hliníkový vlnitý plech těch správných rozměrů (hlavně tedy jde o hloubku vln) jednoduše zvětší výkon panelů, oproti dnešním panelům montovaným do hliníkových rámů. Protože prostě pasivní chlazení panelů a basta.

    jednoduše stejný objem hliníku, který se dnes utopí v těch profilovaných rámech, se místo toho použije na vlnitý plech, který bude min. v jedné ose mít stejné mechanické vlastnosti jako rám (v druhé ose se stejně o něco opírá). A pasivní chlazení proudem vzduchu (jako u pasivních chladičů v PC komponentech) jednoduše zvedne výkon panelu...

    každý si to na svém vlastním panelu může s kusem vlnitého plechu vyzkoušet a změřit snadno sám (já nabídnu čísla pochopitelně od jara počínaje)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: srovnej s nutností vracet se k autu s kanystrem, když ti dojde benzín - no urcite. Protoze "o hruza, dosel mi benzin a nemam kde ho doplnit", to je klasickej problem, kterej dnesni motoristi resi dnes a denne 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ANDY_WARHOL: podívej se na to z jiného úhlu pohledu: budoucnost mají 2 trendy, jeden jsou samořídící auta, ta nechme stranou.(pravděpodobně by si vždy přesně spočítala, zda cíl je v dosahu aktuálního stavu dobití akumulátoru...)

    druhou je carsharing. opravdu si myslíš, že carsharingová společnost na elektromobily si nespočítá rizika spojená s tím, že někdo někde odstaví jejich vybité vozidlo na poli?

    celé je to o tom, jestli statisticky vzato přínosy vyváží náklady, nic víc. a když si vezmeš, že lidi berou dnes jako normu klimatizaci a ta se pouští převážně v létě, když svítí sluníčko.. osobně si myslím, že elektromobily, až se budou masově vyrábět, budou přesně z tohoto důvodu zahrnovat pokrytí solárními články jako naprostou samozřejmost (a to včetně věcí, jako že se během parkování budou stahovat solární žaluzie přes okénka, aby se to uvnitř nerozpálilo). prostě to bude tak, že nikoho ani nenapadne takhle vzniknou plochu auta zbytečně nevyužít (současně ale ze stejného důvodu bude řešeno nějaké polo-aktivní chlazení, nejspíš větrákem a vzduchovými kanály.. a opět, zvýšení produkce bude jeden z cílů, druhým bude, aby se vnitřek auta na slunci nerozpálil)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Potrefena husa se vzdycky ozve 8))
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    XCHAOS: ano zase sme u toho, ze nechapes opravdu zakladni veci, ja osobne potrebuji auto pro prepravu, ne pro zabavu. sankovani je zabava, takze kdyz si zrovna nezasankujes, tak to vadit nebude, ale kdyz se nedostanes kam potrebujes, treba do prace, tak to uz problem je. nejsem tak bohaty abych mohl mit vic aut, nejake na zimu a nejake na leto. a taky bych je nemel asi kde parkovat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ANDY_WARHOL: tak jako xkcd zapomněl na podstatnou věc, a sice že solární technologie je prostě sezónní. je jasné, že v zimě budeš mít výsledky, jako se sáňkama v létě. (ale jen kvůli tomuhle nikdo asi nezpochybňuje sáňkování a další zimní sporty a trh s ním existuje...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam