• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    CUKI
    CUKI --- ---
    SPECZ: Myslím, že ochránit cca 5l LPG nádrž na druhém konci auta je mnohem snazší než konvenční 40l. A elektriku má dneska každé auto. Hořící elektromobily jsou pouze mediální senzace, kterou se snaží přiživovat automobilové koncerny co to jde. O tom, že sousedovi komplet shořelo konvenční auto jsem se dozvěděl až po měsíci náhodou. A o Tesle co jí po nárazu do sloupu blafl kufr na druhé straně zeměkoule ví dnes kde kdo. Mimochodem shořel jen ten kufr nic jiného.
    SPECZ
    SPECZ --- ---
    ABDULAH: No nevim, mit v jednom aute kopu li-xx clanku a k tomu flasku s plynem - to je v pripade nehody dost vybusnej mix ...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: to neni spatnej napad :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    ABDULAH: nezávislé plynové topení dává smysl, nějak jsem z toho co se tu psalo pochopil že by mělo být elektrické.
    Svým způsobem by nemuselo být marné mít v elektromobilu nezávislou plynovou nádrž na topení a vaření (rád bych obytný elektromobil). Cena plynu z pistole je mnohem nižší než výměnné PB bomby.
    Celý systém by se dal udělat modulový a nezávislý. Tedy by to neubíralo spolehlivosti systému.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: kamos na c5 ho ma rizeny pwm ... Oba dva i kabinovej.

    Nezavisle topeni bejva plynove ...
    CUKI
    CUKI --- ---
    No budu se ta to muset podívat. Mám pocit, že jsou dva, ale jestli to dobře chápu tak ten první je společný s chlazením motoru a je podstatně silnější. Ten je vlastně spínán automaticky kdy je potřeba a nemůžu ho sám ovlivnit. Buď motor nebo klimoška si ho sepne, kdy chce. Mám pocit, že není vícestupňový ale jede jen opravdu občasně.
    No a ten druhý ten je manuálně spínán z kabiny. Pokud zrovna neodmlžuju jede na první stupeň z pěti klimoška neklimoška. Takže to s tou potřebou energie na víc nebude tak žhavý. Ten druhej prostě pojede v jakémkoli autě.

    Prostě a jednoduše topit odporovým drátem z baterie je podle mě šílenost. To ty nezávisle topení v obytňácích topí taky odporovým drátem?
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: fabie ukazuje od 0,1 a sahara bezi automaticky po zapnuti klimatizace ... ma 4ri stupne toceni - typuju podle hluku co vydava - ale bezi porad ... Pokud bude odporovy drat - bude stacit jeden - pokud mas TC musis mit dva ...

    Prosim te ber to logicky ... nemuzes mit vetrak spolecnej - musis mit dva ...
    CUKI
    CUKI --- ---
    ABDULAH: Nemám fóbii ale Toyotu. Ten počítač je fakt přesnej, ale ukazuje asi od půl litru vejš, takže pokud se nerozjedu tak je stále 0,0 ne že by to neměřil, ale nezobrazuje to. Na průměrech to ale poznat skoro není.
    A ty větráky nejedou podle mě furt a hlavně tam bude potřeba větrák i když to bude pouze odporový drát, pokud nebudeš mít v kabině elektrický křeslo :-)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    10 nanometer materials enable three times the conversion of heat to electricity | NextBigFuture.com
    https://www.nextbigfuture.com/...rials-enable-three-times-the-conversion-of-heat-to-electricity.html

    dobre :-)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: podivej se pokud mas nejakou klimu mas dva vymeniky ... jeden musis ofukovat - sahara a z nej beres teplo ... a druhej vymenik predava teplo do kabiny - 1W vetrackem to neudelas ani jedno ani druhe ...

    oje pidi sahara ma na aute bez klimy blbejch 5A 12V motor - to mas 60W a vetrak do kabiny ma take 5A 12V Motor ano u meho auta je to jeste odporem - rizeni otacek - dnes PWM ... Co mame vetsi auta v praci je na vetrak 6A 24V motor ... to musis pricist k tomu kompresosru a vsemu na TC ...

    Je jasne jak to myslim? dekuji

    Heled mluvilo se o extremu ne o tom co je normalni - netocim se kolem - pouze me zajimal extrem - kdy ucinnost TČ je proste skoro nulova - nic vic nic min ...

    Jak jsem psal - doufam ze muj pristi vuz bude elektromobil - a ze treba problem s teplotni konstantou baterek taky pohnou nejakym jinym dielektrikem atd ...

    PS: u fabie ma palubni pocitac klidne litr rozdil od zkutecne hodnoty - a reknou ti to sami ve skodovce :-) takze pokud mas opravdu presny pocitac tak bud rad, ale nikdo mi nepotvrdil ze by presnost byla pod pul litru. Klidne se optej po lidech co do toho delaji :-)

    PSS: pokud fabia 1.4 16V stoji na miste je jeji spotreba podle meraku pod 1.2 litru :-) coz neni tak spatne ... se vsim spustenym pokud se nepletu ukazovala 1,5l coz je pekne ... Beru ze ma automatickou klimu a prumer za cekani na 35ce v kolone v tomhle peknem pocasi kolem nuly ...
    CUKI
    CUKI --- ---
    ABDULAH: Co mám v tom článku najít? krom toho že stále nevím na co je tam ten 70W větrák? Ten výkon je podle mě nutný jen na dochlazování spalovacího motoru ne? U elektromobilů by ten ventilátor mohl být IMHO mnohem slabší.
    A dost stupidní jak v tom článku udávají spotřebu na 100Km. Sice jízda trochu pomůže právě s tou výměnou vzduchu v kondenzátoru. Nicméně je jasné že pokud auto stojí může spotřeba na 100 limitovat k nekonečnu, že? Respektive bude rovna spotřebě nádrže :-)
    Větrák v klimě jede jen když auto stojí nebo jede pomalu.
    A spotřebu 0,1l/h jsem vyhodnotil dle palubního počítače, který je u mého auta přesný. Ta klimatizace podle některých asi nemá dostatečný výkon, nicméně větší jsem zatím nepotřeboval. Stejně tak nepocituji nedostatečný (snížený) výkon auta při puštěné klimatizaci.

    Stále se točíme kolem teoretických potřeb. Skoro mi přijde, že ty jezdíš, tedy vlastně pouze stojíš, věčně v koloně při -20°C :-D
    Kdybych chtěl rejpat, tak v té koloně ti to ani nedobije baterii a motor musí stále zbytečně jet.

    Myslím, že mnohem vhodnější, než porovnávání nevýhod oproti spalovacím motorům by bylo vhodné se nejprve soustředit na ty nesporné výhody a využít jich. Dle toho se dá zaměřit na primární cílové skupiny, díky kterým se elektromobily rozšíří a vývoj půjde mílovými kroky kupředu. Do té doby dokud ta cílovka bude z většiny pouze pro lidi co si potřebují zlepšit kredit se vývoj nikam daleko nedostane.
    Druhé poposunutí výhod by bylo vojenské využití, ale bez něj bych se raději obešel...

    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CUKI: vidis a co jsem psal chasoj? Kolega dela klimy a tc tak jiste jeho teorie je jina ;-) misto odpovedi na klimu posilam tohle - http://www.auto.cz/klimatizace-69059 spocitej si to sam ;-) ps: kdyz stojis musi foukat vetrak a ten neco zere ...
    CUKI
    CUKI --- ---
    ABDULAH: Seš strašnej teoretik. Ano účinnost při -20°C bude někde jinde, nicméně každé dnešní auto má klimošku a když ji malinko poupravíš, tak i při -20°C ti z toho poleze něco víc než z odporového drátu. A nevím co máš pořád s tím 70W větrákem? Chladíš/ohříváš vilu nebo kabinu osobního auta? A hlavně nikde není po celý rok běžná teplota -20°C, Takže většinou ta účinnost bude mnohem lepší. Vzhledem k ceně baterek se vyplatí tu klimu udělat kvalitní a tak i při -10°C se dá dosáhnout násobně lepších výsledků.
    Navíc nevím proč se vůbec zabrousilo k tomu topení. Je to sekundární problém v krajinách kde se elektromobily jako první určitě nerozšíří. V Evropě to bude určitě u středomoří, kde ta jednotka pojede v 99% případů s účinností 3x a více.
    A ten potřebný výkon taky nebude tak šílený. Chlazení v létě je energeticky náročnější než zimní vytápění a udává se že spotřeba klimošky v autě je maxi deci benzínu/h.
    Což je 33 580KJ/l což je asi 9,3kWh/l
    tedy při dejme tomu 20% účinnosti a 80% účinnosti altíku je asi 1,5KWh z jednoho litru benzínu i ideálním případě. Tedy klimoška nemá ani 150W maximální výkon, topení na tom bude podobně. Je to špatná úvaha?
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    JIMIQ: proti tomu zadna :-D dneska by se mi elektromobil hodil :-) kdyz si vezmu kolik jsem projel kdyz nejvyssi rychlost zarazena na aute byla 2 :-DDD

    Debata byla o tom ze jsou podminky - kde topeni dratem je pomalu stejne ucinne jako tepelnym cerpadlem .... Take to ze by nemel zanedbavat vse okolo tepelneho cerpadla - vymeniky atd ... Proste pokud vidi jen nejaky cislo a ne vsechno co je okolo - mel by mlcet :-)))

    Osoben doufam ze pristi auto bude elektromobil :-) Jen dnesni zpravy o tom jak je to super atd a pak realita trosku nekde jinde ... me nedrzi v pozoru ...

    Neznam nikoho kdo by mel vyhrejvanou garaz - a dobre vetrana aby ti to tam nerezlo vic nez venku se zase moc neohreje ...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ale jinak teda si taky myslím, že než půjdeme do důchodu (teda nevím kolik vám je, ale než já půjdu do důchodu za cca 35 let) tak už se bude prodávat víc EV než spalovacích
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ABDULAH: já myslel že debata je o tom, že je lepší v elektrickém autě topit TČ než odporovým drátem, což skutečně je. Samozřejmě benzínový (naftový) motor ti auto vyhřeje lépe, levněji, rychleji, protože má 80% tepelné ztráty, kterých se potřebuje zbavit. A to nejen při mínus 10 stupních, ale i při plus 40...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: perpetum mobile je to ze nepocitas ale proste pokud budut na horach -20 tak nedostanu nic :-D Proto perpetum mobile ... mzslel jsme ze ti to dojde - ale pravy xchaos ... vymenik mam v aute hlinikovej a je malinkatej ... opet si jiste spocital potrebnou velikost a plochu ... :-D

    Vidis ty mluvis o doma a ja se celou dobu bavim o aute na horach :-D To je zase xchaos ... LOL

    Zase vidis jen pulku - paleni uhli plus teplarna muzes ziskat take az 60% energie :-P Je jedno cim tam palis jestli plynem v turbine nebo jestli uhlim a to co jde do vezi se posila dale lidem ... nemas jen parovody ale uz mas i systemy s kapalnym mediem - sice para prenese mnohokrat vice ...

    Selsky rozum rika - cim nizsi teplota - blizime se kapalneni media - tim bude nizsi ucinnost :-) Cili tepelne cerpadlo co ma pri 15 stupnich venku - 9 nebude mit pri minus 15 take 9. Jinak by jsme nemeli ve firme plynovy kotel co pri minus 10 topi misto tepelneho cerpadla - teda pri minus 10 jeste jedou spolu ale od minus 15 uz jede jen kotel :-PPPPP

    Je videt ze rozumis motorum - ve sve dobe dvoutaktni motory meli lepsi emise nez 4 takty - to ze to trbant nemel neznamena ze to nebylo na vychode vyrobene :-) No jaksi 4 takt to prevalcoval takze asi tak ...
    Co treba dvoutaktni diesel - ten mel ve sve dobe take opodstatneni a dneska ho nikde nevidis :-D :-P

    Alespon si procti wikipedii a jeste si precti o cem se bavime :-) Nejaky datacentrum a jeho klima co s 3 koeficientem je dost mizerna me moc nezajima ...

    A pokud chces udelat rekuperaci kompletni auta - tak si spocitej kolik te to bude stat a kolik na to vynalozis energie - kolik filtru atd ... je s tebou sranda :-) Zvlastni ze spousta ekologu co znam tvrdi ze rekuperace pro dum horsi nez nejaky Bcko je totelni nesmysl co jen zere proud ... 2x denne poradne vyvetrat vzhledem k tepelne kapacite vzduchu je mnohem lepsi - nehlede na to plynovej kotel vetra za tebe ...

    No vidis a jsme u baterek co by meli mit izolaci aby se pri minus 20 vubec dali nejak rozjed - zatimco benzinovej krap nastartuju - necham minutku dve bezet aby se prohral motor a jedu ... proste pokud chces obhajovat nejakou technologii za kazdou cenu - tak se nad tim nejprve zamysli a pak kvakej ... jinak to bude porad perpetum debile ...

    Nebo rekni - ano auto do nizin v teplem pasmu bude vyhodne - elektromobil s tepelnym cerpadlem a pak ti nikdo nemuze nic rict :-) Ale tvrdit ze elektromobil plne nahradi benzinaka je kravina ... :-P

    tedka si predstav pokud u lenky je porad teplota pod nulou uz v tomhle obdobi a bezne je tem 2x min nez u me doma cili -20 nebyval problem - a treba opet nebude - tak bych mel dodrzovat tohle - https://www.teslafan.cz/clanky/5-zpusobu-jak-zvysit-dojezd-elektromobilu-v-zime

    kolik mi to auto sezere elektriny? Na to abych dojel 20km do prace? A nerikej mi ze mam jezdit autobusem a vlakem - to me prijde stejne draze jako to jezdeni autem - a nepocitam jen benzin ... Plus budu muset svtavat po 4 abych se do prace dostal na tu sestou :-) Jo vesnice ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: (nebo ještě jinak, to s tím výdechem je nesmysl, max. bych výměníkem mohl předehřát vzduch co jde ventilátorem dovnitř a ne s velkou účinností, pokud to nemá byt hodně kil mědi, což není v autě praktické... ale každopádně i elektomotor přeci jen nemá 100% účinnost a trochu hřeje, takže vhodným vedením trubic se vzduchem na vstupu TČ lze i v elektromobilu většinou získat trochu předehřátý vzduch.. ale jinak trochu "Trabant efekt" - jo, dvoutakty holt měly vyšší účinnost, za cenu rámusu a smradu... takže i méně tepla... )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: ale houby perpetummobile... to, že získáme toho tepla cca 2.5x víc, než je na vstupu, není perpetum mobile, protože pochopitelně: tepelný stroj, schopný získávat znovu energii z takto nízkého teplotního gradientu vůbec neexistuje.

    Termodynamika je zábavná věda. Ano, jistě, perpetum mobile udělat nejde, ani stroj se 100% účinností.. ale to pořád neznamená, že doma můžeme tím pádem v klidu topit odporovým drátem.

    Já používám takovou nevědeckou metaforu: představ si, že abys vyrobil elektřinu z uhlí, a účinnost je jen asi třetina - zbytkem si jen ohřál vzduch. Takže elektřina je jaksi "vyšší" či "čistší" forma energie, intuitivně řečeno - a je snad srozumitelné, že když jí proženeme něčím jiným, než odporovým drátem, tak si to teplo z toho vzduchu můžeme v pohodě vzít zpět :-)

    (ale vtipný je, že ze zemního plynu můžeš v kombinovaném cyklu spalovací turbína + pára získat snad až 60% účinnosti... jak je to s elektřinou + tepelným čerpadlem to ponechávám představivosti všech, ale pointa pořád je, termodynamické zákony to neporuší ani tak :-) protože něco jiného jsme ochladili ... takže ne, nakonec TČ jsou fakt o tom, odkud čerpáme to teplo kam, kdybychom měli hypoteticky stroj se 100%, vyrobíme toho tepla pak ještě víc... a metafory selského rozumu se můžou jít zahrabat, zhruba fungují jen díky velmi vzdálené podobnosti parní turbíny a turbíny v tepelného čerpadla.... jde o rámcově stejnou kategorii tepelných strojů, rámcově podobný tepelný gradient)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: tak je pravda, že se většinou na horách pro tepelná čerpadla dělají vrty, zatímco auto pravda žádný vrt neudělá. ale můžeš to trochu postavit na principu výměníku tepla" - vevnitř stejně musíš větrat, takže pokud chladíš výdech odvětrávaného vzduchu, asi nebudeš úplně na těch -20 stupních, že jo

    (v -20 stupních bude obecně problém vůbec dostat lithiovou baterku na provozní teplotu, když jsme u toho...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam