• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    CUKI
    CUKI --- ---
    ABDULAH: Seš strašnej teoretik. Ano účinnost při -20°C bude někde jinde, nicméně každé dnešní auto má klimošku a když ji malinko poupravíš, tak i při -20°C ti z toho poleze něco víc než z odporového drátu. A nevím co máš pořád s tím 70W větrákem? Chladíš/ohříváš vilu nebo kabinu osobního auta? A hlavně nikde není po celý rok běžná teplota -20°C, Takže většinou ta účinnost bude mnohem lepší. Vzhledem k ceně baterek se vyplatí tu klimu udělat kvalitní a tak i při -10°C se dá dosáhnout násobně lepších výsledků.
    Navíc nevím proč se vůbec zabrousilo k tomu topení. Je to sekundární problém v krajinách kde se elektromobily jako první určitě nerozšíří. V Evropě to bude určitě u středomoří, kde ta jednotka pojede v 99% případů s účinností 3x a více.
    A ten potřebný výkon taky nebude tak šílený. Chlazení v létě je energeticky náročnější než zimní vytápění a udává se že spotřeba klimošky v autě je maxi deci benzínu/h.
    Což je 33 580KJ/l což je asi 9,3kWh/l
    tedy při dejme tomu 20% účinnosti a 80% účinnosti altíku je asi 1,5KWh z jednoho litru benzínu i ideálním případě. Tedy klimoška nemá ani 150W maximální výkon, topení na tom bude podobně. Je to špatná úvaha?
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    JIMIQ: proti tomu zadna :-D dneska by se mi elektromobil hodil :-) kdyz si vezmu kolik jsem projel kdyz nejvyssi rychlost zarazena na aute byla 2 :-DDD

    Debata byla o tom ze jsou podminky - kde topeni dratem je pomalu stejne ucinne jako tepelnym cerpadlem .... Take to ze by nemel zanedbavat vse okolo tepelneho cerpadla - vymeniky atd ... Proste pokud vidi jen nejaky cislo a ne vsechno co je okolo - mel by mlcet :-)))

    Osoben doufam ze pristi auto bude elektromobil :-) Jen dnesni zpravy o tom jak je to super atd a pak realita trosku nekde jinde ... me nedrzi v pozoru ...

    Neznam nikoho kdo by mel vyhrejvanou garaz - a dobre vetrana aby ti to tam nerezlo vic nez venku se zase moc neohreje ...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ale jinak teda si taky myslím, že než půjdeme do důchodu (teda nevím kolik vám je, ale než já půjdu do důchodu za cca 35 let) tak už se bude prodávat víc EV než spalovacích
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ABDULAH: já myslel že debata je o tom, že je lepší v elektrickém autě topit TČ než odporovým drátem, což skutečně je. Samozřejmě benzínový (naftový) motor ti auto vyhřeje lépe, levněji, rychleji, protože má 80% tepelné ztráty, kterých se potřebuje zbavit. A to nejen při mínus 10 stupních, ale i při plus 40...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: perpetum mobile je to ze nepocitas ale proste pokud budut na horach -20 tak nedostanu nic :-D Proto perpetum mobile ... mzslel jsme ze ti to dojde - ale pravy xchaos ... vymenik mam v aute hlinikovej a je malinkatej ... opet si jiste spocital potrebnou velikost a plochu ... :-D

    Vidis ty mluvis o doma a ja se celou dobu bavim o aute na horach :-D To je zase xchaos ... LOL

    Zase vidis jen pulku - paleni uhli plus teplarna muzes ziskat take az 60% energie :-P Je jedno cim tam palis jestli plynem v turbine nebo jestli uhlim a to co jde do vezi se posila dale lidem ... nemas jen parovody ale uz mas i systemy s kapalnym mediem - sice para prenese mnohokrat vice ...

    Selsky rozum rika - cim nizsi teplota - blizime se kapalneni media - tim bude nizsi ucinnost :-) Cili tepelne cerpadlo co ma pri 15 stupnich venku - 9 nebude mit pri minus 15 take 9. Jinak by jsme nemeli ve firme plynovy kotel co pri minus 10 topi misto tepelneho cerpadla - teda pri minus 10 jeste jedou spolu ale od minus 15 uz jede jen kotel :-PPPPP

    Je videt ze rozumis motorum - ve sve dobe dvoutaktni motory meli lepsi emise nez 4 takty - to ze to trbant nemel neznamena ze to nebylo na vychode vyrobene :-) No jaksi 4 takt to prevalcoval takze asi tak ...
    Co treba dvoutaktni diesel - ten mel ve sve dobe take opodstatneni a dneska ho nikde nevidis :-D :-P

    Alespon si procti wikipedii a jeste si precti o cem se bavime :-) Nejaky datacentrum a jeho klima co s 3 koeficientem je dost mizerna me moc nezajima ...

    A pokud chces udelat rekuperaci kompletni auta - tak si spocitej kolik te to bude stat a kolik na to vynalozis energie - kolik filtru atd ... je s tebou sranda :-) Zvlastni ze spousta ekologu co znam tvrdi ze rekuperace pro dum horsi nez nejaky Bcko je totelni nesmysl co jen zere proud ... 2x denne poradne vyvetrat vzhledem k tepelne kapacite vzduchu je mnohem lepsi - nehlede na to plynovej kotel vetra za tebe ...

    No vidis a jsme u baterek co by meli mit izolaci aby se pri minus 20 vubec dali nejak rozjed - zatimco benzinovej krap nastartuju - necham minutku dve bezet aby se prohral motor a jedu ... proste pokud chces obhajovat nejakou technologii za kazdou cenu - tak se nad tim nejprve zamysli a pak kvakej ... jinak to bude porad perpetum debile ...

    Nebo rekni - ano auto do nizin v teplem pasmu bude vyhodne - elektromobil s tepelnym cerpadlem a pak ti nikdo nemuze nic rict :-) Ale tvrdit ze elektromobil plne nahradi benzinaka je kravina ... :-P

    tedka si predstav pokud u lenky je porad teplota pod nulou uz v tomhle obdobi a bezne je tem 2x min nez u me doma cili -20 nebyval problem - a treba opet nebude - tak bych mel dodrzovat tohle - https://www.teslafan.cz/clanky/5-zpusobu-jak-zvysit-dojezd-elektromobilu-v-zime

    kolik mi to auto sezere elektriny? Na to abych dojel 20km do prace? A nerikej mi ze mam jezdit autobusem a vlakem - to me prijde stejne draze jako to jezdeni autem - a nepocitam jen benzin ... Plus budu muset svtavat po 4 abych se do prace dostal na tu sestou :-) Jo vesnice ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: (nebo ještě jinak, to s tím výdechem je nesmysl, max. bych výměníkem mohl předehřát vzduch co jde ventilátorem dovnitř a ne s velkou účinností, pokud to nemá byt hodně kil mědi, což není v autě praktické... ale každopádně i elektomotor přeci jen nemá 100% účinnost a trochu hřeje, takže vhodným vedením trubic se vzduchem na vstupu TČ lze i v elektromobilu většinou získat trochu předehřátý vzduch.. ale jinak trochu "Trabant efekt" - jo, dvoutakty holt měly vyšší účinnost, za cenu rámusu a smradu... takže i méně tepla... )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: ale houby perpetummobile... to, že získáme toho tepla cca 2.5x víc, než je na vstupu, není perpetum mobile, protože pochopitelně: tepelný stroj, schopný získávat znovu energii z takto nízkého teplotního gradientu vůbec neexistuje.

    Termodynamika je zábavná věda. Ano, jistě, perpetum mobile udělat nejde, ani stroj se 100% účinností.. ale to pořád neznamená, že doma můžeme tím pádem v klidu topit odporovým drátem.

    Já používám takovou nevědeckou metaforu: představ si, že abys vyrobil elektřinu z uhlí, a účinnost je jen asi třetina - zbytkem si jen ohřál vzduch. Takže elektřina je jaksi "vyšší" či "čistší" forma energie, intuitivně řečeno - a je snad srozumitelné, že když jí proženeme něčím jiným, než odporovým drátem, tak si to teplo z toho vzduchu můžeme v pohodě vzít zpět :-)

    (ale vtipný je, že ze zemního plynu můžeš v kombinovaném cyklu spalovací turbína + pára získat snad až 60% účinnosti... jak je to s elektřinou + tepelným čerpadlem to ponechávám představivosti všech, ale pointa pořád je, termodynamické zákony to neporuší ani tak :-) protože něco jiného jsme ochladili ... takže ne, nakonec TČ jsou fakt o tom, odkud čerpáme to teplo kam, kdybychom měli hypoteticky stroj se 100%, vyrobíme toho tepla pak ještě víc... a metafory selského rozumu se můžou jít zahrabat, zhruba fungují jen díky velmi vzdálené podobnosti parní turbíny a turbíny v tepelného čerpadla.... jde o rámcově stejnou kategorii tepelných strojů, rámcově podobný tepelný gradient)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: tak je pravda, že se většinou na horách pro tepelná čerpadla dělají vrty, zatímco auto pravda žádný vrt neudělá. ale můžeš to trochu postavit na principu výměníku tepla" - vevnitř stejně musíš větrat, takže pokud chladíš výdech odvětrávaného vzduchu, asi nebudeš úplně na těch -20 stupních, že jo

    (v -20 stupních bude obecně problém vůbec dostat lithiovou baterku na provozní teplotu, když jsme u toho...)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    JIMIQ: me slo o to aby xchaoz udelal nejaky vypocet ale tak to udelam za nej

    vezmu tepelne cerpadlo ... pak nejakej fukar na vymenik a to mi neco sezere ... a abych pri minus 10 delal jeste -20 a k tomu z tech 10 stupnu bral par kw - ve srounani s benzinakem tak jaksi odeberu hodne elektriny na oboji.

    pokud vezmu ze mam jeden KJ na kilogram vzduchu na kelvin ... tak abych dostal pri rozdilu deseti stupnu 1KWh (beru jednu kw elektrickeho prikonu na odporu po odbu jedne hodiny) - to mame jestli se nepletu 3600000 J - coz je cca 3600KJ takze mi tam vetrak musi procpat pri ucinnosti vymeniku 100% - 360 kubiku vzduchu za hodinu ... coz je vetsi vetrak ... pokud vezmu ucinnost 50% jses na nejakym 150W vetraku ...

    co jsem nasel topny faktor cerpadel je az 15 ... to by pak znamenalo ze na tu jednu kilovatu spotrebujes 200W jenze pri minus 10 uz je to klidne 2 (pri vystupni teplote 35 stupnu) ... takze vysledny odber je cca 500W ...

    jeste pricist dalsi vetrak - klidne 70W do kabiny a mam to trosku jinde ...

    Takze pokud se nepletu - a nebudu odebirat teplo z motoru atd v ramci toho cerpadla - potrebuju minimalne 640W na to abych pri minus 10 stupnich dostal ven jednu kW :-))) A na horach kde je minus 20 coz je bezne teplota pri ktere je ucinnost skoro nula prd - u beznych typu co znam - je tudiz XCHAOS opet nekde mimo ...

    Pokud bych vzal to teplo z vetraku a motoru na tom kompresoru - ziskal bych vice :-)))

    Predpokladam ze se najdou lepsi systemy co jsou znatelne drazsi ... a jiste o to vice znatelne ekologictejsi ...

    pletu se moc?


    XCHAOS: kde mas ty vypocty? :-D Jo ja zapomnel v datacenstru pri 30 stupnich bude stejnej ucinnik jako na horach pri minus 10 :-D

    koukni sem :-) http://klimatizace-hustopece.cz/klimatizace-toshiba-super-daiseikai-8-2/

    nikde jsem nenasel tabulku kolik pri jake teplote :-) Takze ano budeme brat ze pri 20 stupnich venku vytopi stejne jako pri 10 stupnich pod nulou :-) Perpetummobile je na svete ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ:
    JIMIQ: ano, z tohoto úhlu pohledu dává smysl, že chladící faktor není 1+(1/topný faktor).

    nicméně dobrá zpráva je, že TČ topení v autě tím pádem bude účinější, než když se použije jako klimoška :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    proto u ledniček/klimatizací vychází účinnost "blbě", protože tam to teplo je opravdu zbytečné (nebo dokonce kontraproduktivní). Čili i když chladíš TČ které má koeficient 3, výsledně dostaneš ztěží těch 1.3 :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    když je tvůj cíl teplo (a neztrácíš ho cestou, t.j. motor je uvnitř vytápěného objektu), tak máš 100%. Protože sice účinnost motoru kompresoru je 95% (napr), ale těch 5% je stejně teplo... čili na topení TČ jde 95% a na topení odporem jde 5%...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no... za předpokladu, že motor čerpadla je dokonale chlazen tím chlazeným médiem :-) ve skutečnosti tam asi nepatrné ztráty budou... jenže pointa je, že ten princip má daleko větší účinnost, než 100% (což není žádné perpetum mobile, jen to ukazuje na to, jak "selský rozum" ne vždy nabízí pohotové řešení - např. na intuitivní model tepla se tepelné čerpadlo napasovává špatně)

    Tvých 100% je BTW zajímavé číslo... vyžehlil jsem to tím chlazením motoru, ale motor kompresoru samozřejmě nemá 100% účinnost, takže je to... zajímavé :-) jo, a přesně cca těsně nevychází pohon tepelného čerpadla fotovoltaikou (nebo i u nejnovějších typů panelů i čerpadel vychází - ale z hlediska ekologické stopy je určitě vhodnější solární termál...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: jj, mluvili jsme o tom, ael tohle byl prý nějakej starší model, ten kterým jsme jeli :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jinak TČ nikdy nemůže být horší než odporový drát, vždy bude mít "účinnost" alespoň 100%, může být pouze stejné nebo lepší a za 99% podmínek opravdu lepší je
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    pokud vím nové Nissan Leaf používají na topení tepelné čerpadlo
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: To jsou velmi přesná čísla: topný faktor tepelného čerpadla je přes 2 (tedy např. z 3 kWh spálené elektřiny získáš 10 kWh tepla, když něčemu jinému to teplo ovšem odebereš, což ale jde i v zimě)

    Stejně tak stejné čerpadlo v našem datacentru projevuje chladící koeficient cca 1.3 (tedy pro uchlaení 1 kWh potřebujeme 300 Wh elektřiny a vyprodukujeme - logicky - 1.3 kWh odpadního tepla).

    Protože skutečně klimoška v autě funguje na stejném principu, tak je jedině logické k ní přidělat nějaký "obraceč tahu" a v elektromobilech jí používat k topení (naopak u spalovacích motorů máš odpadního tepla přebytek).
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: dej cisla o kolik je to efektivnejsi ... Yapominas na jednu vec :-D

    Pokud napises - co s tim mas ya problem? Po aute jsou vedeny trubicky co ohrivaji kapalinu ye kterz odebiras teplo a yaroven chladis + jeste muyes brat teplo z toho kompresoru a pri vzssich vzkonech i y baterek ... tak reknu jen - pokud udelas to auto vice neekologicke z dubodu hromadz hejblatek tak ano ... V tomto pripade ano ...

    Ale jinak mi prosim ukay jakou ucinnost bz melo to teplene cerpadlo - pokud budu z -10 delat -20 a kolik seyere ten vetrnik atd ... prosim dej sem tz cisla - moyna se budes divit ... Kdyz to vsechno sectes ...

    Protoze kdyz to nesectes je to presne to perpetumdebile ...

    PS: kolik toho vis o tepelnzch cerpadlech? Napriklad rekuperacni jednotkz atd???
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: co máš za problém s tím ochladit vzduch z -10 na -20 stupňů? je to prostě efektivnější, než jen pálit energii v odporových drátech.. smiř se s tím.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: mzslis tepelne cerpadlo? To neni otoceni kompresu ale otoceni celel lednicky na ruby :-D vse je stejne ... a co mzslis si ze tim extra usetris? Na horach v zime? hm ...

    Kde ze mas to perpetumdebile?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam