• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: Ve skutečnosti, pokud nebudu s kolem sjíždět třeba schody, tak tím spodkem o zem prostě nezavadím (a ano: už jsem zkoušel vjet do terénu). Má to cca podobné vlastnosti jako tandem... a na těch se jezdí.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: tobě sem to nenabízel :-) (id CUKI na rozdíl od tebe komunikuje civilizovaně)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: puc mi ho :-) zkusim natocit jak s nim pojedu do prace obycejnym mestem - pojedu stejnou trasu co jezdim na svem kole za 8000 se vsim vsudy ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: uvedl si důvody, proč jsem se po experimentech s vozíkem rozhodl pro dlouhé kolo, které se v terénu, světe div se, chová prostě pořád jako kolo, je jednostopé, není to tříkolka, apod.

    ale uznávám, že jednostopý, _velmi lehký_ vozík by nemusel být úplně špatná volba.. ale víš jak klese výkon FV panelu, když ho zastíníš třeba jen z jedné pětiny? :-) a přívěs prostě... vždycky zastíníš, částečně. samozřejmě, že přívěsy všeho možného typu jsou populárnější, než stříšky... i mezi účastníky Sun Tripu. ale já podnikl první pokus s přívěsem.. sice nevhodně zvoleným, ale stejně - bylo s tím tolik problémů, že prostě never more.

    ...ale když to celé pojmeš jako převážně silniční stroj, tak stříška dává smysl z celé řady hledisek. není nikdy zastíněná - a to nejen jezdcem, ale ani třeba svodidly, křovím kolem silnice, apod. Může naopak vrhat stínit na jezdce a chránit ho před deštěm (tohle se letos povede snad poprvé). A hlavně... panely jsou širší, než běžný průjezdní profil jednostopvého vozidla, tak si představ, že jedeš třeba pěšinkou vyšlapanou v nějaké té trávě, kopřivách (uznáš, že je to celkem běžná situace)... stačí na tom ujet nějaký kousek průměrně offroad (tady v Evropě.. ve stepi ten problém asi nebude :-) a budeš kosit plevel a různé křoví, protože pěšiny jsou vyšlapané tak do šířky max. 40 cm a výška plevele kolem může být klidně kolem metru.

    I se zdánlivě monstrózním solárním tandemem jsem projel místa, která jsem fakt nečekal - polní cesty, lesní cesty, mokré a blátivé travnaté svahy, prostě všechno možné. Střecha byla v 210 cm a vegetaci zezpoda se pohodlně vyhla, ale zase se odírala shora o větve. A měl jsem problém s některými podchody/podjezdy.... (musel jsem to zběsila naklápět do strany, abych podjel, apod). 145 cm by naproti tomu měla být výška, ve které je většina pěšin např. v lesech průchozí, protože lidi většinou větve olámou až tak do těch 180 cm výšky.

    (jinak druhé solární kolo, nákladní CT2, na kterém jsem právě dneska upgradl výkon panelů z 60W (Wp), které se mi zničily díky nevhodné montáži, na 120W (Wp), které přimontuju - doufám - spolehlivěji - má úplně konvenční uspořádání, panely jsou jen na obří bedně na nosiči, a přesně jak říkáš - dojel jsem na něm na místa jako na jakémkoliv jiném kole a občas jsem byl sám překvapený :-) ... ale i tam bednu občas zastíním vlastním tělem)

    Jako víš co ... ty pořád teoretizuješ, ale máš jedinečnou šanci projet se sám na mých dvou solárních kolech (CT2 se teď budu snaži prodat, vyvolávací cena je 30 000 Kč) a srovnat výhody a nevýhody obou koncepcí. Pak by ses mohl samozřejmě vyjadřovat k pohodlí, ovladatelnosti, výkonu a já nevím co všechno :-)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: aha - tak alespon konecne nejaka odpoved :-) Jen ze mluvis jednou o tomhle a pak o nejake s rekuperaci a to podle schematu neni tahle na obrazku atd ... mozna jsem nejakou cast schemata prehlid.

    To ze se nekdo vyjadruje k lowrideru jako k necemu co ma prostupnost limuziny nebo kolobezky s nizko posazenym spodkem vychazi ciste z logiky celkoveho provedeni. Pokud mam mozek, tak je mi jasne ze kde projedu kasickym kolem tak s low riderem bych neujel ani metr ... Treba ke me do prace by jsi s timhle musel objet cele nadrazi atd a ja si to strihnu v klidu po ceste ... Ale chapu ze na tohle to kolo neni pripravene a hlavne takove podminky nikdy nenastanou ... :-P
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: co se chceš vyjadřovat? Fotku a označní jsi viděl. Prostě jsem jí koupil hotovou. Stejně jako motor.

    Hele, tohle není bastlířské fórum. Já se k vnitřku jednotky nebudu vyjadřovat, protože prostě elektrotechnik nejsem. (Stejně tak by se lidi, co nejezdí na lowrider lehokole, neměli vyjadřovat k tomu, jak to je ovladatelné, bezpečné, apod.)
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Jezdi si na čem chceš, každý preferuje něco jiného. Je jasné, že při solární k-ci je potřeba něco s tím těžištěm udělat, ale tohle prostě bezpečné jako klasické loni nikdy zdaleka nebude. To že tě na tom nikdo zatím nesestřelil je jiná věc. Osobně kdybych najezdil všechno to co jsem za svůj život najezdil na kole ve stejných situacích na lehokole-lowrideru, tak už mi asi nebude stačit ani devět kočičích životů. Navíc bych se do těch míst na takových stojích ani nedostal. A to je to co dělá kolo kolem. Dostaneš se velice jednoduše téměř kamkoliv. To proto mi ten vozejk přijde jako rozumný kompromis.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: tedka jim krvaci srdicko ... ale k jednotce jsi se nevyjadril ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak v podstatě ano... když se chceš vyjadřovat k čemukoliv, co se týká ježdění na lowrideru, měl bys mít zkušenost s ježděním na lowrideru. Aspoň teda co se létání týče, tak jste mě v argumentaci jakožto ne-letce dost uzemnili, tak teď to samozřejmě já budu oplácet všem ne-jezdcům na lehokolech (a zejména toho konkrétního typu, na kterém jezdím já, který se od běžných lehokol vlastně dost liší...)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jinak v pripade tehle jednotek nemluvime o stridavem proudu ale o tom ze sepnes jeden mosfet - dole ci dva ... A spinas pwm proti nemu do dalsich dvou kanalu ci jednoho atd... v uhlu 120 stupnu ... postupne simulujes - ve skutecnosti se nejedna o stridavy proud ...

    Pouze o hromadu ruzne sirokych pulsu spinanych totemem proti sobe ... je jasne ze debilni irzeni bude mit hovno vykon a motor bude topit / vylepsis SW a bude to lepsi ... jen bych z toho nedelal zadnou zazracnou vec ... a alespon trosku rozumna jednotka nepotrebuje vubec specialni hrabani softu ... staci ji nastavit tak aby sama merila bod syceni a podle toho zjistis vlastnosti motoru ... nasledne si sama urci co a jak / uci se ... nic extra sloziteho ... nic co by se "bezne" nepouzivalo ... Ono je to strasne slozite najit bod vykonu ...

    Predstav si ze na ty zdroje co mame v praci to dela jeden svab - nema to nic nez vstup z civky a mereni proudu - presne jako ta tva jednotka a s presnosti 10% to dokaze jen podle vlastnosti jadra drzet napeti na vystupu pri zatizeni 1-100% :-P dalo by se to ridit procesorem - vysup DAC atd ... :-P pri frekvenci spinani 1Mhz by jsi z toho mohl dostat ten stridavej proud - za filtrama ... jen to bude velky drahy :-)

    Sup jednotku a schema ...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: víš co, dokud si na tom nejel, tak prostě nevíš, o čem mluvíš. - jo, jasne. Protoze "jezdil jsem na lowrideru" je presne dostatecna kvalifikace k psani blabolu o tom, jak je bezpecne 8)))
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: tak uz konecne po tech letech bude? No jenze firmware ti neda special HW ... proste pokud mas tenhle HW tak z toho spoustu veci nevytahnes ani za zlaty prase ...

    To co chces ty - universalni xhaosuv plan rekuperace energie atd je na tym ing o 100 lidech na par let ... A jestli si mzslis ze tohle jde jen tak tak si to mysli ...

    Tahle jednotka co je na obrazku neni rekuperacni a nejakej kustom vyvod na svetla je zalzitost jednoho boardu z ebay a upravy SW - vyvovu mas dost na celej kolotoc ...

    Muzes tedy poslat z jakej jednotky vychazeji? Misto nic nerikajicich plku?

    PS: jedna krabice s blokem z ebay a mas MPPT nabijecku a do ni dalsi blok - jednotka rizeni :-D
    PSS: jakej maximalni nabijeci proud ma baterie? 1C? kapacita 20Ah? Mi chces rict ze tim solarem a rekuperaci dodas vic nez 20A dlouhodobe? a tak 40A kratkodobe? 100A spickove?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERHIPPY: nemám úplně v paži střídavý proud. jinak tvoje "ne právě levně" nezahrnuje věci, jako že mi vyvedli custom vývod na připojení brzdové světla a tuní se mnou nastavení firmware, apod.

    já bych to samozřejmě radši bral od tebe, ale ty neustále zdůrazňuješ, že nemáš čas, tak co mám dělat? já jsem zaměřený na nějaký cíl a nemůžu být opravdu expert úplně ve všech oborech... naopak propojuju obory, které o sobě navzájem vědí minimum, troufám si říct.

    Je jednoduché se mi smát... ano, o střídavém proudu vím jen to, že se počítá s komplexními čísly, jediná součástka bez imaginární složky je odpor, atd. Ale některé hands-on zkušenosti co jsem získal, myslím použiješ i ty (např. ti můžu s klidem říct, že vychytáním chlazení z panelů zřejmě min. v létě vytřískáš víc, než sun-trackingem, apod... ale hlavně si to taky můžeš změřit sám, jako já bych si mohl sám ubastlit řídící jednotku)

    Mě zajímá když už, tak integrovaná MPPT jednotka s nabíječkou Li baterek a s řídící jednotkou kola, protože systém rekuperace musí rozhodně vědět o stavu nabití baterky a současně musí odpojit soláry, pokud je požadavek na brždění větší, než se do baterky vejde, případně zapojit nějaké to topné těleso. Vývoj takové integrované jednotky přesahuje moje síly, ale bavím se o tom i s dalšími bastlíři, a vycházím i z informací, co si mi dodal ty - tzn. že stejný problém řeší i větrné elektrány, takže výsledkem by mohla být dost integrovaná jednotka, které je celkem jedno, jestli jí připojíš na solární kolo s rekuperačním bržděním, nebo na dům se soláry a větrnou elektrárničkou... měnilo by se jen nastavení firmware (asi jako když wifi APčko přepneš z režimu bridge do režimu router :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: víš co, dokud si na tom nejel, tak prostě nevíš, o čem mluvíš.
    CUKI
    CUKI --- ---
    Nemá někdo typ na nějakej EU-čínskej obchod kde prodávaj středový jednotky na přestavbu kde by se navíc neplatilo clo a dph? Něco jako eglobalcentral.eu, ale na díly od kola?
    Konkrétně mě zajímá bbs02: http://evcomponents.com/bafang-8fun-bbs02-48v-750w-mid-drive-ebike-kit.html

    Za 350 éček bych do toho šel. A taky by mě zajímalo jestli tu má někdo zkušenosti s konkrétní přestavbou. Chci aby to umělo
    1) příšlap (nastavení se dá prý změnit přes kapel z PC)
    2) nastavení intenzity příšlapu alespoň ve 3 krocích dle předem nastavených hodnot z PC, displei bych rád pokud možno odpojil nebo alespoň zmenšil na minimum.
    3) samostatný plyn +XY wattů výkonu dle nastavení
    4) odpojení tlačítek (např. při řazení)
    5) body 3-4 by se měly dát snadno ovládat z jediného místa jedním kabelem. Teoreticky by to neměl být problém. Plyn vyveden je. Dokonce je i součástí té přestavby a stejně tak je ve stavebnici komplet celá odpojovací brzda a optosensor na sledování řazení, což je dost prasárna Já to chci udělat mnohem jednodušeji, předpokládám že v obou případech rozpojuji nějaký obvod, protože rekuperaci tedy jakési brzdění motorem to z toho co jsem našel neumožňuje.

    K tomu jsem našel baterii Li-ion 48V/13Ah s BMS asi za 8k2Kč, tu asi nemá cenu kupovat v číně...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CYBERHIPPY: cekal jsem neco vic nez klasickou jednotku s rychlejsim procakem. tyhle soucastky pouzivam v praci a je to takova klasika. ani to nema zmenu napeti do vinuti dle zavislosti otaceni nic ... jen to bude spinat do nasyceni pak pauza a porad dokola. maximalne pwm simulace prubehu sinusu.

    no mam jen ucnak ale venuju cas uceni a ne kecani. vis nejde o to ze nema znalosti. pokud posle schema nikdo ho prudit nebude... klidne dalsi mnus

    spis je magor nez nevzdelanec. to ze nekdo neco nezna nvadi - kazdej neco nezna ;-) jde jen o postoj hihi
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    ABDULAH: ..tak xChaos neni elektrotechnik ;oD
    ...jak niektore zariadenia funguju, ma skreslenu predstavu...
    ...je limitovany nekomplexnymi znalostami v elektrotechnike a tiez tim, ako mu tu jednotku prezentoval dodavalet, od ktoreho ju kupil... (a nie prave levne)

    ...pre mna je to tiez len obycajna jednotka
    ...ale pacia sa mi tie miniaturne rozmery, takze si ju urcite postavim... ;oD
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    CYBERHIPPY: dekuji zastupci xchaose ze neco poslal ... ale tohle je uplna obycjednotka s lepsima soucastkama ... zadnou specialitu tam nevidim ...
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    VESC – Open Source BLDC ridici jednotka pre elektrokolo
    VESC – Open Source ESC | Benjamin's robotics
    http://vedder.se/2015/01/vesc-open-source-esc/


    vstupne napeti : 8V to 60V
    proud: 50A kontinualne a az do 240A (na 5 sekund)
    zabudovany 5V vystup, pre napajanie externych zariadeni
    male kompaktne rozmery: 40mm x 60mm
    rekuperacne brzdenie
    operacne mody: s hall senzormy, alebo vektorove rizeni



    plne osadena sa da kupit za 100$ (bez chladica)
    TORQUE ESC VESC ® BLDC Electronic Speed Controller - DIY Electric Skateboard
    https://diyelectricskateboard.com/products/torque-esc-vesc-bldc-electronic-speed-controller


    daju sa kupit i neosadene PCB 75$ / 5ks







    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    REDGUY: uz aby to byl
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam