• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Lze jednoduše spočítat, od kolika hodin na sluníčku se ti vyplatí stěhovat křemík místo lithium - ne, nelze, porad opakujes tenhle nesmysl. Kilo LiPo baterie neni to samy jako kilo FV. Baterie je peknej, kompaktni balicek, schovanej nekde v ramu, kde potrebuje jen minimalni extra konstrukci a klade minimalni odpor. Panel je obrovska plachta, ktera potrebuje mohutnou konstrukci a klade velkej odpor. Navic, baterie funguje porad, FV jen obcas (coz bych skoro cekal, ze po tom fnukani "nesviti slunicko" uz chapes 8))) ). Takze ne, zadny "jednodyuchy spocitani" proste neni.

    jsem kritikem přídavných panelů, které za jízdy nejsou vystavený slunci, a vítězství Rafa, který nakonec přídavný panel shodou okolností nevezl, mi dalo dost za pravdu. - ale prdlajs. To je zase ucelova manipulace s fakty. Celou dobu vykrikujes, jak Raf vyhrava proto, ze brutalne slape a ted najednou ti dava za pravdu jeho konstrukce? LOL. Proste co se ti zrovna hodi, ze jo...
    CUKI
    CUKI --- ---
    REDGUY: Tak do kempu ani hotelu by mě asi nikdo dobrovolně nedostal. Cestuji abych poznával cizí země a lidi a ne abych byl nasáčkovanej v kempu, to může jet na Mácháč! Tohle by mi umožnovalo být mnohem dál od civilizace než třeba to auto.
    Tedy elektrokolo by bylo asi evidentně samo o sobě na prd. Druhá věc je ta že na takovou cestu už potřebuješ víc věcí, taky nevím kam bych dal na kole psa... Tedy logicky -trailer
    A neposlední řade, když jsme jezdili s autem ale spali jsme ve stanu, tak jsme ztrácely spoustu času hledáním místa pro stan stavěním a hlavně rozděláváním stanu.


    XCHAOS: Tak to je otázka jak to bereš. Panel váží 1Kg/60W ale na 400W jich potřebuješ 8Kg A konstrukce co potřebuješ na víc ještě mnohem víc, A to nepočítám potřebný další serepetičky. Tedy suma sumárum s použitelnou bateriíí (lithium) jsi na nějakých 30-40Kg. A to nepočítám že je to jen 400Wp, což je podle mě ukrutně málo. Tedy zase to míří tam kde to bylo-trailer.
    A druhá věc o které jsem se zmiňoval je ta že flexy panely jsou ukrutně drahé. Cca 3,5x proti běžnému panelu. Tož tak.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    XCHAOS: samotnej panel sice vazi prd, jenomze kvuli dvoum mrnavejm panylkum konkretne ty mas navrhnuty tak debilne tezky kolo, ze ho nejses schopnej rozjet ani na prumernejch 10km/h kdyz nesviti, abys takhle zvladl jet aspon 12h denne, nedejboze kdyz ti prijde kopcovata oblast, to jsi namydlenej uplne a bud stojis, nebo tlacis (wtf)
    kdybys misto toho mel lehky 9kg kolo a k nemu 2kg zakladni bagaz, tak uz jses v cili par tejdnu i ty.. bez pouziti jakyhokoliv panelu
    coz ukazuje na to, ze solarni kolo je nahovno, minimalne v tvym provedeni

    priste se inspiruj uspesnejma zavodnikama, v tomhle pripade bych si dovolil citovat genialniho konstruktera, jehoz vytvory diky filozofii opravdu vyhravaly, a to nejprestiznejsi zavody v obri konkurenci po dekady:

    "Simplify, then add lightness"
    Colin Chapman, Lotus

    jeho dalsi, obecne platna hlaska je

    "Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere"

    kdyz sviti, tak ti to jaktakz po rovince jede
    jenze jakmile se ti jakkoliv ztizi podminky, tak jsi namydlenej
    zaklad je tak mit kolo o celkovy vaze takovy, i kdyby se ti posraly elektricky systemy, abys byl schopnej vyvinout pozadovanou rychlost jen vlastnimi silami

    nonic, hodne stesti do zbytku zavodu, na kterej neprskej, mohls mu uzpusobit vybaveni, jak bylo potreba
    taky se mohl jet nejakej podzimni run, v desti, megavetru, zime a naprosto nevyhovujicich svetelnejch podminkach, ktery panujou po vetsinu roku, kde by solarni kola teprv ukazaly uplnou miskoncepci
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: tak zrovna s váhou solárního panelu se pleteš. Flexibilní panely z i4 jsou lehce pod 1kg/60W. Lze jednoduše spočítat, od kolika hodin na sluníčku se ti vyplatí stěhovat křemík místo lithium (já osobně jsem kritikem přídavných panelů, které za jízdy nejsou vystavený slunci, a vítězství Rafa, který nakonec přídavný panel shodou okolností nevezl, mi dalo dost za pravdu.

    Obecně jsou solární kola super pro lidi, kteří rádi přes léto tráví aspoň 6 hodin na cestách v přírodě. Sun Trip use case je v řadě ohledů poněkud nešťastný, ale jiný závod solárních kol bohužel zatím není.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    CUKI: Dyt pisu ze ta auotnomonst muze fungovat, ale jen pro minimum pripadu, rikame to samy.

    No, a v cem by na cestu do spanelska bylo lepsi solarni kolo nez elektrokolo? Stejne spis v kempech/hotelich, ne? Zasuvka je k dispozici, elektrika stoji par korun... a zadna solarni plachta, zadny strachy o pocasi...
    CUKI
    CUKI --- ---
    REDGUY: Já třeba ten přínos "autonomnosti" vidím. Ale jak jsem psal je to velmi malá skupina lidí. Na druhou stranu se tím zatím nikdo nezabývá, tedy i takto malá skupina lidí je velice zajímavá z podnikatelského hlediska. Tedy pokud bych se soustředil na to abych udělal 10-100 kol ročně, tak věřím že najdu zákazníky. Nicméně ani jeden Xchaosův produkt, bych asi nedokázal prodat, protože si neumím představit cílovku. Pro mě by tohle řešení bylo zajímavé až tehdy, když bych dosáhl nějakého uživatelského komfortu. A to jízda nakole s batohem a brašnamy určitě není. Postavit ten trailer tak aby se v něm dalo spát je pro mě úžasný přínos. Odpojit ho a používat jen elektrokolo, je druhý důležitý fakt. Něco co by vyvážilo to nepohodlý nejezdit autem. Například jezdím na zimu do Španělska (malým autem ve kterém mám vše potřebné), tohle by mi umožnilo tu cestu prožít zase trochu jinak. Dostal bych se na místa kam se nedostanu autem. Navíc by mě cesta nic nestála... Tedy větší svoboda.
    Ale představuju si větší plochu na panely...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    CUKI: Ja hlavne myslim, ze XChaos hrube precenuje prinos autonomnosti. Soucasny elektrokola maji dojezd 100-200km a v podstate vypadaji jako normalni kola. Jako jasne, existuje par usecases, kde solarni pseudoautonomie muze fungovat, ale bude jich extremni minimum, obzvlast pokud si uvedomis, ze krome energie pro pohon potrebujes nejaky jidlo, piti, servis, nouzovy sluzby a podobne. Takze omezeni "150km od zasuvky k zasuvce" imho fakt neni takovej problem. Vzdat se spis romantickyho pocitu autonomie a zaroven s tim se nemuset srat s obrovskou plachtou panelu... pro naprostou vetsinu uzivatelu to je spis vyhoda.
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: A která země je ideální na solární kola? Nějaký žebříček destinací by nebyl?
    Prostě a jednoduše to shrňme. Krom toho faktu, že solární panel v nějaké použitelné váhové kategorii stojí majlant, je na kole další nepříjemná skutečnost, že není ten panel kam umístit. Tedy další problém z váhou navíc díky nutné notné k-ci, což z kola prostě dělá malý vícekolový automobil. Tam si myslím že je opravdu díra v trhu pro velmi úzké a specifické spotřebitelské spektrum. Ale ty vše propaguješ jako masovou záležitost a proto (už jen proto) je to obrovská utopie.

    Podle mě asi nejpoužitelnější k-ce mimo tento závod je ta kde máš samostatně obyčejné elektrokolo a za ním budeš mít odpojitelný solární přívěs, který bude tvořit souvislou střechu pro pohodlné spaní a převážení nejdůležitějších věcí za sebou. Systém by měl mít ale nemalou baterii, aby to najednou dokázalo i s nákladem ujet alespoň 100Km. Jedna baterie bude na kole a druhá na vozíku. Tedy i v době kdy budu pryč s kolem se bude dobíjet.

    S takovým vozidlem si dokážu představit že rád vyjedu na cesty. Musí to ale stále spňovat legislativu alepoň v Evropě. Taková k-ce bude sic jen pro velmi úzkou zkupinu lidí, ale bude mnohem vyšší využití těch panelů. Protože to budou využívat lidé, kteří takto budou cestovat třeba měsíce či roky.
    Nevíhoda tohoto systému oproti autu je ta že se část nebo celý vozík může často vytratit v době kdy ty budeš s kolem pryč. Naší zemi bych na takové cestovaní asi úplně vynechal...

    Pro tebe jako konstruktéra by z toho plynulo jedno velké plus. Budeš navrhovat akorát ten vozík.
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: To je tedy terno když je problém na tom kole šlapat 12km/h. Protože na normálním kole pojedeš 20km/h aniž by jsi se nějak unavil (krom prdele :-))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Čína je blbá země na solární kola
    z jakého důvodu? Protože co se týče stacionárních panelů, tak jich má z celé Země nejvíc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ale ne, spíš kopce vyšlapeš, z kopce rekuperuješ. Moc solární to pak ovšem není...

    Čína je blbá země na solární kola, no. Pořadatelé mi volbou destinace trochu naštvali.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    Bifacial Solar Panels + Solar Trackers — Do They Have A Future? (#CleanTechnica Exclusive, Part 2) | CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/...ls-solar-trackers-do-they-have-a-future-cleantechnica-exclusive-part-2/
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    tady je zase nablito a vysledek vlastne zadnej ...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: rám takových parametrů, jaké jsem potřeboval, Azub nevyrábí. - ach jo. Premejslis aspon trochu nad tim, co ti rikam? Co je podle tebe lepsi: mit ram "tvych parametru", ale spalit na nem spoustu casu a penez, takze ti nezbyde na poradnej vyvoj a testovani zbylejch komponenty, nebo udelat trochu kompromis a smirit se s tim, ze to sice neni uplne presne ono, ale na druhou stranu mas cas a penize na zbytek kola? Nebo jeste lepe, navrhnout to uz od zacatku tak, abys mohl pouzit co nejvic hotovejch veci a nestravil tri ctvrte roku sranim s ramem? To neni recnicka otazka, co z toho je podle tebe lepsi? A zkus prosim vzit do uvahy svoji aktualni situaci a treba i to, jak dojel Mickael Joguet, kterej jel na dost off-the-shelf kole.

    Prosim, povsimni si, ze tady vubec nejde o to, jestli ty "tvoje parametry" jsou spravny nebo dosazitelny. To je ciste o tom, ze tvuj pristup k projektu, kdy do nej nasazis spoustu rizikovejch prvku, s kterejma mas nulovy zkusenosti a u kterejch je velka sance na nejakej zadrhel je proste silenej.

    A jen tresnicka na dortu, nejvtipnejsi na tom je, ze "ram takovych parametru, jake jsi potreboval" jsi nakonec stejne neziskal, protoze ten tvuj ram je +-dvakrat tezsi, nez jsi planoval. Takze se to fakt vyplatilo. Plus takovy detaily, ze tvuj pristup k odpruzeni (at uz je potreba nebo neni) je imho uplne komicky spatnej 8))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: takze z kopce? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: rám takových parametrů, jaké jsem potřeboval, Azub nevyrábí.

    BTW Azub mi zasponzoroval sedačku výměnou za to, že se s nima podělím o zkušenosti se svým rámem.. :) asi se za nima na jaře vypravím na výlet, aby se svezli
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: jestli ti to udělá radost, tak poslední 3 dny jedu za cca 2.9, 0.5 a 2.9 Wh/km. S tím, že včera byla nakonec míra rekuperace přes 200% :) prostě totální mraky, jediný zdroj dobíjení bylo brždění.

    Taky si myslím, že by dobré elelektrokolo mělo jezdit po rovině tak 36 km/h za 5 Wh/km...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Hele, xchaosi, má někdo z účastníků na kole powermetr na šlapání? Pro porovnání lidskýho a solárního výkonu, to by mohlo bejt zajímavý...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: 380 Wp panely budu davat 380 Wp iba v laboratornych podmienkach ne? ja tiez pocitam ze z 2,7 kWp systemu vytiahnem max tak 2,4 uprostred leta v prave poludnie alebo mas to nejako spravene natacacie? videl som tuto u sokolnic u rozvodny aj 2 take panely ale to tam maju asi iba na nejake testovanie, myslim si ze prakticky je to nepouzitelne, lebo ten natacaci system nemusi byt 100% spolahlivy a bude vyzadovat udrzbu ako cokolvek zalozene na mechanickom pohybe
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    ANDY_WARHOL: To by bylo fakt zajimavy a uzitecny cteni, kdyby cely posledni kolo tehle sracek nezacalo v okamziku, kdy ty jsi pocitil nalehavou potrebu mi vysvetlit, jak jsem "prudici troll", "ubozak", "pijavice" a nasledne "magor" s "obsedantni poruchou". Vis, ja nevim, mozna mas pravdu nebo ne. Ale diky zpusobu, jakym mi to vysvetlujes, jsem si vcelku jistej, ze v nejhorsim pripade jsme na tom stejne. A ja aspon sem tu a tam postnu nejakou tu statistiku, graf nebo mapu s vejskovym profilem. Ty? No... snazis se 8)
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    Je vtipný REDGUYcku, jak se tu pořád snažíš aby chaos pochopil v čem vlastně dělá chybu a co je v jeho povaze špatně a máš tu k tomu sahodlouhy teorie a přitom si nedokážeš uvědomit co je špatně s tebou, i když se ti to tady taky několik lidí včetně mě, snažilo vysvětlit. Ses magor, už si to konečně uvědom. Jazzz má naprostou pravdu. Většina lidí tady tvoje válka s chaosem nezajímá. Když tě dám do ignore, tak ty konverzace pak postrádá smysl. Ne netoužím to číst, ale když tu toho půlka chybí, protože se tu prostě roztahujes, tak je to nahovno. Když si tak chytrej, jak ze sebe děláš, tak mi Teda vysvětlí, proč nedokážeš tak jednoduchou věc pochopit a meleš tady debiloviny o tom, že je to zvláštní. Mě zas přijde zvláštní, že to tady tak tapetujes a přitom si hraješ na normálního. Musíš mít opravdu velké problém sám se sebou.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    JAZZZ: Kruciš. Až k těm posledním čtyřem slovům jsem ti chtěl dát plusko, ale pak sis to zkazil. Hele fakt, radši si mě dej do ignore. Jestli tě fakt nezajímám tak, jak říkáš, udělá to to dobře.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    REDGUY: ano, zareagoval jsem na tebe. muzes bouchnout lahev sampana a spokojene se tetelit.

    tohle ma byt auditko o solarni technice a ne o patlogickych jevech internetove komunikace. kazdymu je to uplne sumak co jsi rikal a co rikal chaos. me zajima jenom to zelezo a draty. jaky to ma vykon, jak to jezdi .. konstrukcni detaily. s timhle permanentnim shitstormem uz bezte do prdele.

    jestli te to potesi, tak jsi vyhral internetovou paralympiadu, svuj diplom si muzes vyzvednout na lamparne, chaos se vytahoval, tys mel desnou pravdu a ted uz tu prosimte ten svuj verbalni ejakulat dal nerozmazavej a drz uz kurva hubu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam