• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: nedoufejk ber to co je ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: držíš se moc při zemi. V roce 2050 už doufám aspoň v osobní elektrické letadlo.. aspoň ušetříme za rozšiřování dálniční sítě :-)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: ber to nasledovne napriklad u nas ... cena baterii na UPS: 50000Kc ... cena racku kam se strkaji - 25000Kc ... cena montaze a instalace 5000Kc ... a jsou to jen klasicke krapy co jen nastrkas do klasicke kysny s dvirkama svarene z jeklu a nastrikane ...

    Jakmile potrebujes lepsi materialy tvarovani izolace atd vse se prodrazi - pokud nebudes hned vyrabet miliony kusu tech bateriii
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: nemuzes koukat na minimalni cenu ale parametry baterii ... mam doma 5Ah clanky co stoji par buck a pri odberu 1A jsou jeste pouzitelne ... ale taky mam doma clanek co stoji 800 ale nastartujes s nim bez problemu auto ... kratkodobe doda 50C ...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: podivej se rozdil mezi mou euro 2 a euro 3 jak jsem zjistoval je nasledujici:

    stejne soucasti renault clio2 euro 2 prechodovy rok s euro 3:
    ridici jednotka
    palivova cast az po vstupy - vstriky, hadicky cerpadlo atd ...
    katalizator - cely vyfuk krome parohu
    dve lambda sondy
    telo motoru
    zapalovaci civka a svicky ... rozdil jen v delce kabelu ...

    rozdily - filtr sani a viko hlavy a parohy a sani a hlavne to ze tam jsou hydrostely ...

    jinak na to ze jsme mel vstriky uplne v prdeli - zamrzly krouzky na dvou valcich atd ... ze mi to zralo a pritom redilo olej benzinem atd jsem byl kousek nad limitama euro3 ... po vymene vseho jsem hluboko pod limitama normy na euro2 ... a vesel bcyh se do euro3 ...

    je to take o stylu jizdy a udrzby ... tankuju jen optimal a lepsi benziny - mam indukcni kabely - lepe to pali smes atd ...

    nechtej videt rozdily v emisich na uero 6a po ujeti 100000 dokud se neohreje atd ... LOL
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: rozdíl je jen v nutnosti vytápět kabinu a ohřívat baterii - chybí odpadní teplo motoru :-(

    taky na ulici v mrazech bych elektromobil radši neparkovat.. předpokládá se, že je to hračka pro lidi, co vlastní garáž, nasazení ve městech ještě bude zajímavé...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: já získal 1 kWh (reálně teda 8000 Wh) za cenu ~10000 články s vlastními ochranami a ~1000 Kč balancer. Bylo to ale bez nákladů na výrobu baterie a bez ceny práce (id CYBERHIPPY, kterého to ale zajímalo jen jako prototyp). Na druhou stranu si nedovedu představit, že by při sériové výrobě cena montáže baterie byla nějak dramatická... podstatné je, že v článcích je možné se dostat na polovinu téhle částky.

    nicméně - v tom grafu mají 1 kWh od cca 5000 Kč, což by podle mě odpovídalo víc :-) je to podle mě cena syrových článků (já kupoval články se základními ochrannými obvody, což se ale z hlediska životnosti celé baterie rozhodně vyplatí...)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    JIMIQ: no nevim jak zjistit kolik bude zrat elektromobil v zime - nikdo nema ...
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: To jako by měl teď stát jeden kWh 22500Kč? Tedy nějakých použitelných 50kWh za cenu 110k Kč? Kde to maj?
    To jim to nevyšlo ani na rok dopředu :-D Já prostě nějaké dramatické snižovaní ceny nevidím. Akorát spoustu článku jak někdo našel super možnost jak udělat nový typ článku za pár kaček a mnohem lepší a výkonnější než ty stávající, ale pak už je ticho po pěšině.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: ty limity se týkají nově prodávaných aut... provoz ojetých aut je regulován "ekologickou daní" placenou při registaci na nového majitele, ale jinak ty emisní kontroly co se musí provádět současně s technickou jsou myslím řádově mírnější, než pravidla pro nově prodávaná auta.

    já elektromobilům v zásadě fandím, ale snažit se je řidičům vnutit násilnou regulací bude tragické. dokonce i poměrně mírný způsob nátlaku, kterým bylo to zvýšení spotřební daně ve Francii, se setkal s dost negativní odezvou (otázka je, do jaké míry zinscenovanou politickou opozicí... ale přesto dost výraznou). uvítal bych nějaké soft-pobídky, typu aby kdo si ve městě platí parkovací místo (což je samo o sobě dané), tak by měl automaticky nárok na dobíjení se stojanů zřízených v rámci kandelábrů pouličního osvětlení - což je ale teda dost megainvestice a peníze se budou muset vzít jinde (ideálně na úkor všech,kteří se naučili stát dojit, což se dlouhodobě odhaduje na cca 20% rozpočtu.. tyto struktury se ale budou chtít bránit...)
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Tak to já vidím v roce 2050 spíše na nějakej elektrovozíček :-D

    JIMIQ: To je u jednoho druhu baterie, myslel jsem obecně. a ty ceny mi vůbec neseděj.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    v roce 2050 si koupím elektromobil s dojezdem 800km, který budu nabíjet s domácího 30kW solárního pole na střeše :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: ale no tak, tohle už opravdu hraničí...
    the economist
    https://www.economist.com/graphic-detail/2017/08/14/the-growth-of-lithium-ion-battery-power
    2008 něco přes 200, nyní skoro 400
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: jen abychom nepotřebovali každý rok nové auto, protože to staré nesplňuje normy!

    XCHAOS: energie bude dostatek, ale horší je to s tou distribucí ve špičce. Nebude odkud brát a pak ta energie pro elektromobily bude zatraceně neekologická i neekonomická
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: no a co ty akumulátory? tam žádná změna...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: a já říkám, uvidíme :-) elektromobilům i FV fandím a mám pocit, že jsou budoucností lidstva... jestli má někdo pocit, že za 50 let budeme furt jezdit spalovákem, akorát se spotřebou 3,9 místo 5 a v elektrárnách spalovat uhlí s plynem, tak je mi ho líto :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ABDULAH: za poslednych 17 rokov? ja som mal spotrebu u benzinu 8,5 uz na 626 z roku 1998 :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: prostě myslím si, že argumentace pro elektromobily musí předokládat, že ta energie je z OZE, případně z jaderné energie - pokud je to soutěž uhlí s ropou, vychází to po všech stránkách dost natěsno (protože turbína na tom s účinností je jen mírně líp, než spalovací motor).

    v zásadě ale pokud někdo sází na OZE, tak ví, že elektřiny nebude nikdy tolik... a bude propagovat spíš elektrokola. pokud někdo věří na jádro (ať už další štěpné elektrárny jakékoliv příchuti, nebo fúze, viz [ XCHAOS @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ] ), tak bude asi spíš propagátorem elektromobilů (elektřiny je v tomhle případě potřeba fúra a dobíjet se bude hodně přes noc)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: actually, polovina výhody mild hybridu je v tom, že nejede volnoběh. Pouze druhá polovina je rekuperace (ale ano, díky rekuperaci může vypínat spalovací motor, obyč stop-start to nemají tak jednoduché)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SHINIGAMI:
    JIMIQ:
    JIMIQ: pointa je v rekuperaci. čísla pro mild hybrid, vybavený rekuperačním bržděním do baterie, zřejmě budou o něco lepší, než pro spalovací motor (ale je tam háček v tom, že ten hybrid by nesměl být až tak "mild", protože největší část energie kterou můžeš získat bržděním získáš v té nejvyšší rychlosti, kde je současně potřeba brzdit zatraceně výkonným motorem a současně taky do baterie s nějakým podstatným maximálním dobíjecím proudem...)

    jinak elektromobily, zvlášť ty s asynchroním motorem jako Tesla, nemají žádné preferované otáčky, ve kterých by byla spotřeba minimální... spotřeba klesá prostě s klesající rychlostí, protože odpor vzduchu je od určité rychlosti hlavním žroutem energie.

    elektromobil bude výrazně efektivnější v městském provozu, který je pomalý, s častým dobržďováním na křižovatkách. maximálně se tedy využije schopnost rekuperace.

    na dálkových trasách ta efektivita klesá - a to po všech stránkách, např. delší doba dobíjení oproti tankování znamená, že průměrná rychlost přesunu na opravdu dlouhé vzdálenosti bude špatná (na druhou stranu, na takové vzdálenosti se většinou nejezdí nonstop, takže případné dobíjení přes noc to celkem řeší)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam