• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    XCHAOS: ...jeden tento valecek (66160 2.3V 40Ah) vazi 1.25kg, takze 100kg to bude vazit bez spojovacieho materialu, ale vzhladom k tomu, ze to bude sluzit ako stacionarne uloziste, tak to absolutne nevadi... Su o kusok drahsie ako LiFePo4 ale maju lepsie elektricke vlastnosti i znesu velke cyklicke nabijeni-vybijeni, znesu i nizke teploty, takze mozu byt v nevytapene garazi... ;oD
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERHIPPY: ...a jaká bude energetická hustota, tedy kolik těch 7 kWh váží? :-) I když samozřejmě, do garáže se to LTO hodí víc.. ale podle mě to pod 70 kg nebude :-)

    (To se docela divím, že Elon Musk, kterýmu teď chybí kapacita Li-AlNiCo a začíná do čínských Tesel 3 dávat LiFePO, nezačal tohle dávat do powerwallů už dávno.... do stacionárních instalací to dává fakt hodně smysl...)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    daj potom foto ake je to velke dokopy
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    XCHAOS: ...do mojej solarnej elektrarnicky idem teraz narvat tieto LTO clanky ... 80ks zapojenych po 20 ks v serii a 4 paralelne pre 48V system ...vo vysledku 7360Wh nominalna kapacita... ;oD ...v garazi z nich udelam takovy POWER-WALL

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: no tak aby zabrala podpěťová ochrana jsem jí vybil jen jednou, ale pod 47V jí vybíjím běžně.

    Jako je to zajímavé. Štve mi nízká energetická hustota (jen asi 2x lepší než u olova) - ale je rozhodně impozantní, jak tvrdý je to zdroj (např. při jízdě do kopce - jako nový fenomén se mi přehřívá motor, či co...) a jak dobře se do ní dá rekuperačně brzdit.

    Paradoxně nemám pořád zprovozněný cycleanalyst, takže spoustu čísel odhaduju (např. ujeté km). V zásadě jsem dost spokojený, štve mi jenom to, že je poměrně těžká. Ovšem pro využití např. v ostrovním FV systému by podle mě byla úplně ideální...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    jak hlbokych cykloch?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak moje LTO baterie stagnuje na 54.4V naprázdno, po několika dalších dobíjecích cyklech.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Smradlavé superkondenzátory z durianu?
    Ultracapacitors Might Have Bad Fruity Smell | Hackaday
    https://hackaday.com/2020/07/29/ultracapacitors-might-have-bad-fruity-smell/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    [ XCHAOS @ Elon Musk (SpaceX - Falcon / Dragon / Starship, Tesla Motors, Solarcity, Hyperloop, Neuralink, Starlink, Boring atd.) ]
    sem to chtěl dát sem... LTO který mám, teda má energetickou hustotu něco kolem 100 Wh/kg (no, na letadlo to není :-) Jinak teď se mi už nějak naformátovala a dobíjení se mi zastavuje na 54.4V naprázdno (což je fajn, protože to je kompatibilní s kolem naprogramovaným na 54.6V Li-Ion)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Technologie je založená na lithio-titanových bateriích (LTO)
    České dráhy představily krajům bateriové vlaky ÖBB, přemýšlí o nich v Pardubicích - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/...y-predstavily-krajum-bateriove-vlaky-obb-premysli-o-nich-v-pardubicich-55419/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI:
    CYBERHIPPY: No zrovna jsem to sem chtěl napsat... změna je, že do Li-Ti baterky jde brzdit i kddyž je úplně nabitá a při jakékoliv rychlosti - zatímco s Li-Ion baterií se rekiuperační brždění odpojilo jednak kyž byla baterie nabitá cca na 90% kapacity (a v důsledku toho mi nejspíš někdy na jaře konečně shořel balancer a jedna séroe číánků) a jednak se odpojilo při překročení rychlosti cca 45 km/h (což je celkem nepřjemné - když se rozjíždíš z prudkého kopce a najednou s rostoucí rychlostí brzda zdánlivě selže - samozřejmě jde přibrzdit mechanickou brzdou, ale skoková akcelerace při 45 km/h fakt nebyla příjemná a vedlo to k tomu, že jsem z kopce měl strach nechávat to rozjet, což zase mělo i jiné důvody - moje kola jsou z různých důvodů fakt těžká...)

    Ta Li-Ti baterie se mi zatím nějak "formátuje", tedy zajímavé je, že při nabíjení nabíječkou, která má naprázdno 56.4V se mi nejdřív začala zastavovat nabitá při napětí asi 53.5V naprázdno, pak 54.1V naprázdno, příště 54.2 a dnes ráno byla na 54.3V. Jestli to takhle půjde dál, tak budu muset přeprogramovat řídící jednotku motoru i MPPT solární dobíječku, které mají nastavený strop 54.6V :-)

    Při brždění se podle mě neodpojuje při velkých rychlostech - schválně jsem to nechával hodně rozjet, i když budíky ještě zapojené nemám. Pouze to od určité rychlosti začne kontinuálně brzdit míň a míň - aspoň teda subejktivně, jaký tam teče proud, mi ukážou budíky. Není tam to skokové odpojení ochrany baterie (což by tu baterku mělo ničit míň, než Li-Ion, protože má zvládat obrovské nabíjecí proudy)

    jinak jedna otáčka 26" kola jsou asi 2m, takže 200 rpm je 400m/min, což je asi 24 km/h. To by asi tak odpovídalo mé zkušenosti. Pochopitelně, rekuperaace má problém, že je nastavená na fixní max. proud, ne na tempomat, takže člověk musí pro různé sklony kopce různě přerušovaně brzdit, aby se mu to ani nezpomalovalo, ani nezrychlovalo.. bezpečná rychlost je pro každý sklon kopce subjektivně jiná, z relativně mírného kopce s dobrým nemám problém jet i s těžkým kolem přes 50 km/h, v prudkých serpentinách se bojím i při 30 km/h.
    CUKI
    CUKI --- ---
    CYBERHIPPY: při 72V dost netypický napětí.
    95 a i 80% je dost vysoká účinnost. Furt přemýšlím mezi středovým motorem a do zadního kola...
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    CUKI: mozes sa spitat na skusenosti s rekuperaciou s timto motorom XCHAOSe... testoval rekuperaciu s li-ion clankama a teraz jazdi a testuje rekuperaciu s LTO clankama... ja som s tim motorom robil labolatorne mereni (s ridici jednotkou OPEN VESC) ...kde najvyssiu ucinnost (95%) dosahuje v rozmedzi 142rpm az 260rpm (27Nm/48V), cca 80% je v rozmedzi 77rpm az 115rpm, dalej nad 260rpm uz ucinnost klesa... samotny motor dokaze generovat rekuperacne az 2000W pri 72V....
    CUKI
    CUKI --- ---
    Pojužel o tom výrobku se nedá najít v podstatě nic, ani co to má za ořech. Protože to že je v příslušenství sedmičková kazeta mě trochu dost znervóznuje, že na to nepůjde normální dospělá kazeta. :-(
    CUKI
    CUKI --- ---
    CYBERHIPPY: To jsem nikde nenašel, takovou informaci, stejně jako jaká je účinnost té rekuperace. Nemáš alespoň nějakou představu?
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    ...ten motor v kole, od e-pohon.cz ma zasa tu vyhodu, ze sa s nim da rekuperovat.. to s pouzitim stredoveho pohonu nejde...

    https://www.e-pohon.cz/BLDC-motor-750-1000W-zadni-kolo-d186.htm
    CUKI
    CUKI --- ---
    HERR_FLICK: jo u fulla by to tak bylo
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CUKI: pokud je motor v zadnim kole = neodpruzena hmota
    v ramu = odpruzena

    hlavne pokud jsou odpruzeny, tak kola chces mit pro jizdni vlastnosti co nejlehci
    CUKI
    CUKI --- ---
    REDGUY: Hmm, no učili nás jiné čísla. Jen blbej sajrajt po průjezdu bahnem. Udělá klidně +10 až 15% co si pamatuju. Rozdíl mezi špatným a dobrým řetězem 7-10%, špatně zvolené převody to až 10+ (v té době se jezdilo na 3x9). A docela bych tomu i věřil. Ale je možné že technologie od té doby co jsem jezdil závody o něco pokročila...

    Ale otázkou je s čím to srovnáváme? Dá se najít někde výkonová charakteristika těch motorů? Nebo alespoň něco přibližnýho? Já měl pocit že otáčky u těchhle motorů nejsou zdaleka zas tak podstatné jako u spalovacích motorů.


    HERR_FLICK: S tím odpružením to moc nechápu, to tam bude nebo nebude tak jako tak ne?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    pomaly pomalicky sa nam to dviha

    NTU vyvinulo perovskitový solární panel s nebývalou 18,1% účinností | Svět hardware
    https://www.svethardware.cz/...-vyvinulo-perovskitovy-solarni-panel-s-nebyvalou-18-1-ucinnosti/52560
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam