CUKI: Mám na mysli třeba 19.století :-) Nebo možná začátek 20tého, nevím. Možná ne u nás. Byly ale období lidské historie, kdy se věci děly tak nějak hladce a podle plánu. Kultura dopravních zácp je taková svérázná. Podle mě by hodně toho mohly řešit třeba mobily, a home office přes internet, že lidi zjistí, že nemusí nutně sedět v kanclu, ale prostě někde, kde jsou schopni reagovat na podněty, a že takových lidí bude víc a víc... stejně ty zácpy ustupujou pomaleji, než bych čekal a vytvářely se dokonce i v teď v éře koronaviru, kdy teoreticky byl skoro zákaz vycházení, proboha! (a jezdit kamkoliv stejně nikdo nezakázal)
Zácpy nevyřeší ani elektromobilita, teoreticky by je vyřešily samořídící auta, kdyby spolu nějak komunikovala, ale pro cestující by pak byla obrovská nuda čekat, až je samořídící auto doveze někam třicítkou (protože nemá cenu spěchat, protože zabookovaný slot na hlavní silnici je stejně až třeba za 15 minut...). Já si myslím, že kdyby se to zanalyzovalo ekonomicky, tak zábor veřejné komunikace o určité šířce pro jízdu určitou rychlostí má svojí hodnotu, a i když spotřební daň na pohonné hmoty to částečně pokrývá, tak prostě jde o vzácnost toho zdroje: dnes se to řeší tím, že vzácný zdroj je čas těch lidí a tím, že v té zácpě uváznou, tak vlastně platí skutečnou cenu za individuální dopravu, která je vždy vyšší, než se zdá - kdyby se ten přístup na dálnice dražil a ve špičce byla jízda po dálnici prostě výrazně dražší, zácpy by zmizely - ale lidi by to nenáviděli (v podstatě podobně funguje systém placených dálnic v západních zemích, akorát tady by ta cena nebyla ani tak podle km, jako podle konkrétního úseku v koknkrétním dením čase).
MHD nebo carsharing nevyřeší všechno, já se domnívám, že skutečná individální mobilita je elektrokolo, ale to je jen pro jednoho a ještě ne za každého počasí. Pořád vidím nejlepší šance v té elektromobilitě, tady by se mi líbilo výrazné snížení hmotnosti vozidel, které by se ale mělo dít plošně, protože malá lehká auta mezi dvoutunovými limuzínami budou pro své uživatele dost riskantní v případě nehody...