• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEB: 20 km už je hraničních, to už je na elektrokole výlet, ne běžný provoz.

    podstatné mi přijde, že prostě nejde populaci ze dne na den překlopit na elektrobily... i kdyby se přijatelný elektromobil na trhu objevil (a to spíš raději více typů), tak náhrada vozového parku potrvá 10-20 let. a pak bude zase problém vyrobit všechnu tu elektřinu...

    elektrokola jsou lokální optimum, které ale samozřejmě nejde lidem vnutit, musí si ho najít sami.
    KEB
    KEB --- ---
    XCHAOS: jasně argument Prahou beru, ale čím v menší aglomeraci se nacháíš tím míň tenhle argument funguje. A ted mi vysvětli, proč bych měl jet 20km na kole, když mám auto. Co mě motivuje k tomu pořídit si relativně drahý krám navíc? Ekologie? Budiž, ale takových moc nebude.

    Nechme toho, pro mě ekolo nedává smysl a ještě nějakou dobu dávat nebude :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ford unveils the F-150 Lightning, its all-electric pickup truck that will start under $40,000 – TechCrunch
    https://techcrunch.com/2021/05/19/ford-unveils-the-f-150-lightning-its-all-electric-pickup-truck-that-will-start-under-40000/
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: To jsou argumenty... 300m nad morem je irevelantni. Dulezite je prevyseni, coz z toho centra je asi 140 metru. To ale uz nezni tak efektne jako "300m", ze jo? Stejne tak tech 20km. Jo, urcite existuje clovek a teren, kdy to da zabrat. Ale pro normalne schopenho cyklisu v rovinatem terenu je 20km naprosto nulovej problem.
    Xchaosova schopnost i pro dobrou vec, jako jsou ekola, argumentovat naprosto nesmyslne je obdivuhodna *)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEB: tak se někdy zkus v letním horkém odpoledni zajet projet z centra Prahy k nám do Břevnova (300 m nad mořem) a pak si můžeme pokecat, jak to můžeš vyjet na normálním kole :-) nemluvě o tom, že dát na kole 2 km je pohoda, ale třeba 20 km už dá člověku trochu zabrat... ale na elektrokle ne.

    víš, Praha stojí na 7 pahorcích jako Řím a doprava musí být praktická, a ne o tom, že v cíli je potřeba sprcha. ale MHD není zvlášť rychlá.. .člověk jí často předjede i když se nebere v úvahu čekání na zastávkách. průměrná rychlost tramvaje při jízdě napříč centrem je nějaká úplně absurdně nízká, to člověk předjede fakt i na obyčejném kole, na rodině... tramvaje se trochu rozjížděj na těch samostatných drážních tělesech mimo centrum, ale i tam to brzděj ty zastávky.

    elektrokoloběžky komentovat nechci, ale ektrokola jsou fakt docela vychytaná on-demant p-t-p individuální doprava bez čekání, a dělaly se i výzkumy, že to nemá konkureci. ale cena a životnost baterií roli hraje... třeba svůj šrot zaparkuju kdekoliv, protože je neukradnutelnej, ale už třeba tátovo elektrokolo když jsem s ním jezdil po městě jsem trochu měl blok nechávat někde zamknutý. pokles ceny baterií by to celé hodně zlidověl. sice MHD je pořád potřeba, třeba pro deštivé dny, ale máš prostě nějaký mód dopravy, který prefereuješ... a tady prostě s 1 kw motorem na 50 kg kole mám lepší pocit, než v 2t autě..
    KEB
    KEB --- ---
    Já se pořád snažím pochopit význam elektrokol nebo Elektro koloběžek jako městské mobility a pořád nechápu proč. V létě můžu jet na normálním kole a v zimě bych bez šlapání umrzl.

    Dokážu to pochopit třeba v Liberci kde do kopce jedeš na El a z kopce dobijis nebo po Praze kde jsou vzdálenosti velké, ale čím menší aglomerace tim menší smysl to dává.

    Jo a faktor fyzické aktivity hraje taky roli. Na normálním kole se Hybeš je to sport a máa to svoje fyziologické výhody. Na El jen jedeš.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Podstatná chyba je, že větišna lidí si příliš samolibě věří, že opravdu dělají něco, co sami chtějí: tedy že auta jsou tady kvůli nim, benzínové pumpy jsou tady kvůli nim a stačí drobná změna, auta na elektřinu a nabíječky na pumpách, a všechno bude sluníčkové.

    Opak je pravdou: jsme ve vztahu k automobilismu fakt mravenci. naše role v dopravě vyplývá z toho, že auta se chtějí mít dobře a benzínové pumpy se chtějí mít dobře a továrny na auta se chtějí mít dobře - to je to, čemu v pradávných dobách levice říkala "kapitál", ale bylo to celé špatně pochopeno, protože koneckonců politici se taky chtěli mít dobře, za všech systémů :-) To znamená, že žádná drobná změna, spočívající v tom že auta jen tak zčista jasna začnou jezdit na elektřinu, možná nebude - každá politická síla, která si s tím chtěla zahrávat, zatím tvrdě dojela, samozřejmě je velkou otázka, zda Elon spíš než podnikatel taky není politická síla a jak celá ta jeho jízda nakonec dopadne :-)

    změna paradigmatu v dopravě by byla skvělá věc, ale je fakt velká otázka, jak začít... moje představa by byla, aby se coolness faktor elektrokol vrátil někam tam, kde byl historicky coolness faktor motocyklů, ale taková věc se snáze řekne, než provede... dnes mají elektrokola spíš pověst jednostopého invalidního vozíku pro důchodce...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: tak teď si mě naštval, označovat mě za "churavého důchodce" :-)

    ano, není to tu úplně všeobecně akceptované jako dopravní prostředek, ale to je obrovskou mírou sociální setrvačnosti (konzervativismu). samozřejmě by pomohl podobně disruptivní krok, jako byla první světová válka ve vztahu ke koním ve městech (prostě byl hlad, tak naši předkové koně snědli :-) ono se málo ví, jak to s tím vzestupem motorismu v Evropě po 1.světové válce vlastně doopravdy bylo :-))

    ovšem auta jsou špatně stravitelná, takže se spoléhalo spíš na nějaký ten peak oil, ale ten asi hned tak nenastane. zajímavou motivací byla pandemie (lidé se báli do MHD, ale ne všem auta přišla praktická), ale nebylo to pořád dostatečné. dílem za to může i relativně přísná regulace (250W i 25 km/h je fakt málo, aby to přestal být sport a začal být dopravní prostředek.. faktem je, že praktické jsou spíš e-mopedy s vlastnostma jako mají mopedy...)

    obecně překlopení dnešní formy individuální mobility do podoby elektromobility mi přijde stejně naivní, jako bylo očekávání, že lodní dopravu rutinně nahradí vzducholodě, na kterých bude pracovat srovnatelný počet kapitánů, kormidelníků, palubních mechaniků, apod. - nakonec šlo letectví více a více odlišnou cestou až k dnešní podobě. to už má dnešní automobilismus více podobného s koňskou dopravou (v benzínových pumpách je pořád vidět nástupce stanic, kde poštovní dostavníky přepřahaly...). nabíjecí stanice budou mít blíže k placeným parkovacím místům, než k těm přepřahacím stanicím.

    podstatné je, že málokdy se společnost rozvíjí jen skrze drobnou technologickou změnu - většinou přichází zásadnější změna paradigmatu, protože bez té mají jinak lidé hroznou setrvačnost, jsou příliš pohodlní nato něco měnit (a to je tím horší dnes, kdy spojené síly boomerů a generace X představují dvě obrovské masy lidí ve věku, kdy už jsou zajetí ve stereotypech a nehodlají se měnit, a mladí jsou dnese početně výrazně slabší...)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak možná v Nizozemsku a Dánsku, ale tam je zase jiná cenová hladina obecně (a i auta jsou dražší, aspoň v Dánsku) než u nás. Tady jsou (dle mě) elektrokola spíš jako zábava nebo dopravní prostředek pro churavé důchodce
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: naprosto nesouhlasím: elektrokolo je hybridní dopravní prostředek (na rozdíl od e-scooterů všeho druhu má záložní pohon - šlapání - zatímco v ostatních případech po vybití zcela končíš a max. tlačíš). jízdní kola byla součástí průmyslové revoluce všude na světě, šlo především ve své době o extrémně levnou formu mobility, která navíc dala masám nezávislost na dodavatelách energie (pokud nepočítáš náhradní díly a pneumatiky :-) V současné době jsou OZE právě tak na úrovni, že by lidé dosáhli na elektrokola - představa plošného nasazení elektromobilů dobíjených výhradně z OZE je utopie.

    Transformace taky bude muset být poměrně rychlá a tady bude hrát roli investiční náročnost. Pokud lidé pochopí, že elektrokola nejsou niche, ale nová forma městské mobility, tak je možná daleko rychlejší transformace, než když se jen statisíce lidé budou přesvědčovat, že jejich příští nové auto bude elektromobil - ale ve skutečnosti si zase budou moci dovolit jen ojeté auto na fosilní paliva (já to takhle dělal 20 let a nakonec mi to přestalo bavit)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: jednou větou: mětská elektromobilita. Ve městě naprostá většina tras je pod 100 km, a když to spojíš s rychlostí nabíjení a hustou sítí dobíjecích stanic, tak ti levné baterie s městskou mobilitou výrazně pomůžou.

    Vem si třeba jen takové elektrobusy. Tam není problém je dobít na každé konečné... a autobusy jsou stejně těžké já kráva. problémem je vysoký počet dobíjecích cyklů a rychlost dobíjení.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    to je ale o nabídce a poptávce, ta cena. Ne o ceně vstupních surovin. Až opadne poptávka po elektrokolech, nebo se zvedne nabídka, tak ceny relativně klesnou. Ale je taky možný (s tím jak se rozjíždí ev byznys) že poklesnou ceny elektroaut ještě víc. Elektrokolo je ve své podstatě dost niche
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ano, jsou relativně levná.. ale když se podíváš na poměr ceny značkového elektrokola k ceně nového auta, tak přeci jen něco nehraje... když porovnáš množství materiálu, součástek, apod. (zase je fakt, že když je něco příliš levné, lidi si toho neváží, neopravují to, zahazují to...). V podstatě v současnosti ale koupíš nové elektrokolo dráž, než ojeté použitelné auto... a to je podle mě faktor, který hraje roli.

    DZODZO: kupodivu, roli hraje třeba i počet cyklů. Tesly mají bateriová pole, u kterých simulují cca konstantní kapacitu v čase podle mě tím, že její část zpočátku vůbec nepoužívají a smart balancer postupem času vyřazuje články, u kterých došlo k největšímu poklesu kapacity a zapojuje ty nepoužívané (nemůžu dát ruku do ohně za to, že to takto opravdu je, ale současně, bez tohoto mechanismu jsou některá čísla o poklesu kapacity baterie udávaná uživateli jen stěží uvěřitelná, u dané technologie).

    Pokud by si odlehčil baterii jako celek o nehořlavá oddělení (toto by mělo být možné u lithium-titanát baterií) a současně měl životnost článků tak vysokou, že bys sebou vláčel jen minimum těch dosud nezapojených či již vyřazených, tak by teoretická energetická hustota článku nehrála takovou roli - počítá se energetická hustota baterie jako celku a veškeré úsilí, které musíš vynaložit na nehořlavost, mechanickou kompaktnost, apod.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Vo Francúzsku objavili cintorín elektromobilov. Sú ich tisíce! - Magazín - Auto - Pravda.sk
    https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/581541-vo-francuzsku-objavili-cintorin-elektromobilov-su-ich-tisice/#google_vignette
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tak vzdy mozu byt este levnejsie, to nicomu nevadi, ale hlavne aby boli lahsie
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    proč by u elektrokol byly levné baterie přínosem když už teď jsou elektrokola relativně levná? Nikdo u elektrokola nepotřebuje dojezd 200km. Já vím, ty furt sníš o cargokole dopravě po celé Praze
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: jde i o cenu... a když bude dobíjení, tak budeš holt levně hopkat od nabíječky k nabíječce :-)

    třeba u elektrokol by levné baterie byly přínosem a vezmi si, že elektrické mopedy pořád občas jezdí i s olověnými baterkami, kde jsi těžce pod 100 Wh/kg... 160 Wh/kg je srovnatelné třeba s Li-Ti, což se už normálně dá...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: este musia dopilovat tu hustotu, inak budu tie auta stale moc tazke

    "The GMG-UQ battery heaves that forward to between 150 and 160Wh/kg and 7000W/kg."
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    pokud by tohle byla pravda, byla by to naprostá bomba....
    Aluminum-Ion Battery Claimed to Charge 60 Times Faster, Hold 3X the Energy - Slashdot
    https://hardware.slashdot.org/story/21/05/16/2218209/aluminum-ion-battery-claimed-to-charge-60-times-faster-hold-3x-the-energy
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Mustafa chova kozy ale ti afghanci idu opiovy solarpunk pozeram

    What the heroin industry can teach us about solar power - BBC News
    https://www.bbc.com/news/science-environment-53450688
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam