JIMIQ: je to tak. a u toho palivového článku mi napadá zajímavá ekonomická argumentace: a sice utilizace. privátní osobní automobil ať děláš co děláš, tak většinu času stojí. nejvíc ho utilizuješ, když dojíždíš každý den do práce, což je ale limitované max. časem, který jsi ochoten dojížděním strávit. takže tak hodinu. zbytek to bude někde parkovat... přes den, přes noc.
takže platina (katalyzátor, který se nespotřebová) v palivovém článku se bude většinu dne v osobním autě flákat - když někde jinde by mohla fungovat a vydělávat peníze (i když vzhledem k nízké účinnosti celého vodíkového cyklu je toto relativní..)
Tedy tam, kde by vodíková technologie fachala celý den - vodíkové vlaky, autobusy, kamiony - tam mi to ekonomicky dává trochu smysl, navíc spolu s větší energetickou hustotou vodíku jako formy akumulace (šetří váhu baterií, v MHD se navíc vše rozjíždí a brzdí periodicky pořád dokola, takže energetická hustota se projeví tak nějak exponenciálně, i když něco zachrání rekuperace, stejně tak hraje roli doba dobíjení, i když hybriní trolejová vozidla podle mě stejně budou mít výhodu proti vodíku)
Individuální vodíková mobilita ale při znalosti těch úplně nejzákladnějších ekonomických vstupů, jako je např. cena platiny či jiných vzácných kovů pro palivové články, podle mě smysl nedává. Podle mě možná v nějaké ultra-luxusní kategorii, kde se budou holdebat dojezdem bez dobíjení, jenže tam stejně vyhrajou konvenční hybridy... které mají všechny výhody vodíkového hybridu, akorát jsou levnější (ale smyslem velké části aut je "proof of stake", tedy jde o sociální status, ukázat že na to mám - a tam tedy vodík může nějaký čas být nositelem toho statusu, ukázat, že majitel není socka s Modelem 3...)
Paradoxně, vysoká cena může být výhodou i u vodíku v MHD, protože u veřejných rozpočtů se nakonec hraje o to co nejvíc peněz z nich vytunelovat - ne co nejvíc v nich ušetřit.
Efektivním zabijákem vodíku by byly levné baterie, zejména zcela bez vzácných kovů - např. grafénové (tam ale začne hrát roli energetická náročnost výroby grafénu - tedy vyhraje Čína, která bude grafénové baterie vyrábět ze své levné uhelné energie...).
Myslím, že nejpravděpodobnější vývoj je stejně něco, jako LiFePO4, ale s nižším čistě elektrickým dojezdem - a nějaký druh extendéru, který ale bude ve hře poměrně málokdy, spíš jako nouzovka. Ono málokdo, kdo jezdí dálkové trasy, opravdu rád jezdí víc jak 2h v kuse, takže místo elektromobilů s ultradlouhým dojezdem můžeme směřovat spíš k "ubiquity recharging", kdy se dobíjení plug-in hybridů stane běžnou rutinou při zastavení na WC, na kafe, u supermarketu, všude... stejně tak jeden možný vývoj je ke zpomalení, protože u elektromobilů víc než u spalovacích motorů hraje roli ta 2. mocnina rychlosti... lidi si zvyknou, že konstantní doba jízdy, pokud sečteš samotnou jízdu a čas strávený na nabíječce, je vlastně konstantní, takže když pojedeš pomaleji např. na dovolenou, tak ti palubní počítač začne ukazovat příznivější čas dojezdu a nižší náklady, než když tomu budeš šlapat na krk. A pokud bude pobyt v dopravním prostředku příjemný sám o sobě (proto se Tesla snaží o to být špička v těch palubních audiovideo systémech), tak nás vlastně čeká zpomalení pohybu.. při 70 km/h je propustnost komunikací stejně maximální...