• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    DZODZO: tak já to bral v obecné rovině. To, že doma zapneš vysavač a žena si pustí televizi neznamená, že si ohrozil Evropu Black-outem ;-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    WARBABY8: no so mnou zasa DS tolko roboty nema, lebo vacsina spotreby je pokryta z panelov/baterky a vacsina pretokov ide do bojleru, takze ked vypne vysavac alebo varna kanvica tak ten spatny naraz ide do prvej bariery, ktorou je bojler a az ked ten je plny tak ide do siete
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    DZODZO: zodpovědnost za přetoky do distribuční sítě máš samožřejmě ty, protože jsi podepsal s distributorem smlouvu o připojení, která ti přetoky zakazuje. Samozřejmě pak můžeš vymáhat vzniklou škodu na dodavateli FVE.

    Ty pořád bereš, že když si dodal elektriku do sítě, že si tím udělal distributorovi laskavost, ale ono to tak není. Spotřeba elektřiny se v daném okamžiku musí rovnat výrobě, což znamená že jak nedostatek tak přebytek elektriky je prostě problém, který musí DS vyřešit. To si stále spousta lidí neuvědomuje.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    WARBABY8: zodpovedni su oni, lebo mi naprojektovali system, ktory sa pri pretoku nevie odpojit od DS, takze s tym asi tak trochu pocitali, ze im budem vyrabat par kWh elektriny zadarmo, ktoru potom oni vyfakturuju niekomu inemu
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    JADR: na to bych fakt nespoléhal a určitě bych to nebagatelizoval. Samozřejmě, že to mohou přejít, ale mám klienta který za nepovolené přetoky zaplatil 20K pokutu.

    DZODZO: Jenže každý ten e-on je fakticky úplně jiná společnost, takže na to bych rozhodně nespoléhal. Navíc můžeš hádat, kdo je za přetoky zodpovědný... ;-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    mozno zalezi na lokalite, ja mam pretoky cca 30% a eon to nejako neriesi (na druhu stranu mam tu elnu od nich, takze jak si to nastavili, tak to maju)
    JADR
    JADR --- ---
    Jj, vím že tam něco málo teklo, to bylo vidět i na statistice victronu. Spíš jsem doufal že v takový prdeli to nebudou nějak moc těšit ty technici. Dala mi měsíc , že to pak zkontrolují.
    Se snad z odběru odhlásim :)
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    JADR: žádná regulační smyčka ti čistou nulu nikdy neudělá a vždy tam budou nějaké i když jen malé přetoky. Určitě si to nastav tak, abys radši odebíral než dodával. Ty pokuty za nepovolené přetoky mohou být dost slušná raketa, tak bacha na to.
    JADR
    JADR --- ---
    Tak mi teď volali z Čezu že se jim nelíbí moje přetoky do sítě, mám victron venus gx který to hlídá, naszavil jsem si tam tu mezní hodnotu kdy má dodávat na 0w, předtím tam bylo -10w, tak nevim jestli tohle má vliv nebo spíš ty přetoky když se rychle odpojí nějaký odběr...
    FATBEAR
    FATBEAR --- ---
    Oxford PV completes 100 MW factory build out – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2021/07/23/oxford-pv-completes-100-mw-factory-build-out/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: je to tak. a u toho palivového článku mi napadá zajímavá ekonomická argumentace: a sice utilizace. privátní osobní automobil ať děláš co děláš, tak většinu času stojí. nejvíc ho utilizuješ, když dojíždíš každý den do práce, což je ale limitované max. časem, který jsi ochoten dojížděním strávit. takže tak hodinu. zbytek to bude někde parkovat... přes den, přes noc.

    takže platina (katalyzátor, který se nespotřebová) v palivovém článku se bude většinu dne v osobním autě flákat - když někde jinde by mohla fungovat a vydělávat peníze (i když vzhledem k nízké účinnosti celého vodíkového cyklu je toto relativní..)

    Tedy tam, kde by vodíková technologie fachala celý den - vodíkové vlaky, autobusy, kamiony - tam mi to ekonomicky dává trochu smysl, navíc spolu s větší energetickou hustotou vodíku jako formy akumulace (šetří váhu baterií, v MHD se navíc vše rozjíždí a brzdí periodicky pořád dokola, takže energetická hustota se projeví tak nějak exponenciálně, i když něco zachrání rekuperace, stejně tak hraje roli doba dobíjení, i když hybriní trolejová vozidla podle mě stejně budou mít výhodu proti vodíku)

    Individuální vodíková mobilita ale při znalosti těch úplně nejzákladnějších ekonomických vstupů, jako je např. cena platiny či jiných vzácných kovů pro palivové články, podle mě smysl nedává. Podle mě možná v nějaké ultra-luxusní kategorii, kde se budou holdebat dojezdem bez dobíjení, jenže tam stejně vyhrajou konvenční hybridy... které mají všechny výhody vodíkového hybridu, akorát jsou levnější (ale smyslem velké části aut je "proof of stake", tedy jde o sociální status, ukázat že na to mám - a tam tedy vodík může nějaký čas být nositelem toho statusu, ukázat, že majitel není socka s Modelem 3...)

    Paradoxně, vysoká cena může být výhodou i u vodíku v MHD, protože u veřejných rozpočtů se nakonec hraje o to co nejvíc peněz z nich vytunelovat - ne co nejvíc v nich ušetřit.

    Efektivním zabijákem vodíku by byly levné baterie, zejména zcela bez vzácných kovů - např. grafénové (tam ale začne hrát roli energetická náročnost výroby grafénu - tedy vyhraje Čína, která bude grafénové baterie vyrábět ze své levné uhelné energie...).

    Myslím, že nejpravděpodobnější vývoj je stejně něco, jako LiFePO4, ale s nižším čistě elektrickým dojezdem - a nějaký druh extendéru, který ale bude ve hře poměrně málokdy, spíš jako nouzovka. Ono málokdo, kdo jezdí dálkové trasy, opravdu rád jezdí víc jak 2h v kuse, takže místo elektromobilů s ultradlouhým dojezdem můžeme směřovat spíš k "ubiquity recharging", kdy se dobíjení plug-in hybridů stane běžnou rutinou při zastavení na WC, na kafe, u supermarketu, všude... stejně tak jeden možný vývoj je ke zpomalení, protože u elektromobilů víc než u spalovacích motorů hraje roli ta 2. mocnina rychlosti... lidi si zvyknou, že konstantní doba jízdy, pokud sečteš samotnou jízdu a čas strávený na nabíječce, je vlastně konstantní, takže když pojedeš pomaleji např. na dovolenou, tak ti palubní počítač začne ukazovat příznivější čas dojezdu a nižší náklady, než když tomu budeš šlapat na krk. A pokud bude pobyt v dopravním prostředku příjemný sám o sobě (proto se Tesla snaží o to být špička v těch palubních audiovideo systémech), tak nás vlastně čeká zpomalení pohybu.. při 70 km/h je propustnost komunikací stejně maximální...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MOBYL: záleží na reálných parametrech, které by se na tom naměřily, ale jestli jsou nepoškozené a skutečně dají 400 Wp, tak je to celkem dobrá cena
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    WARBABY8: ne "zaplati" ale "plati" lebo platime to uz teraz, mne to v lete tvori viac jak polovinu faktury, ked mam maly odber silovky
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    KEB: Bagry na baterie už jsou, pro aplikace bez čerstvýho vzduchu (tunely, doly, demolice) nestíhají vyrábět, poptávka je obrovská :-) ale s dnešníma bateriema to u větších/outdoor mašin zatím není praktický. Ale jde to rychle, stačí počkat.
    KEB
    KEB --- ---
    THERIDANE: proto bych u těžkých strojů a techniky jako třeba hasiči šel cestou CNG nebo lng. A kdyby náhodou došlo tak kanystr benzínu na dojetí. Moc si nedokážu na baterie představit třeba bagr nebo ty velký mašiny na čištění kanálů atd.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    LINKOS: U syntetických paliv (třeba e-diesel od Audi) máš ale pořád šílený lokální emise (NOx, nanočástice, ...) na jejichž potlačení i u dnešních aut padne tak 150 tisíc Kč BOMu (filtr pevných částic, SCR katík s močovinou, AGR, ...)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    vodíkové auto potřebuje elektromotor, baterku (ač menší), zdroj elektřiny v OZE (vítr, slunce, voda), akorát 3x víc než elektromobil... a k tomu hromadu harampádí navíc. A má dražší provoz a víc věcí které se můžou rozbít
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    WARBABY8: ten - návrh - je jen o tom, že to má být bezemisní, pokud se automobilky rozhodnou dělat místo bateriových vodíkavá auta, není s tím žádný problém. Jen teda vodíkový pohon má nižší účinnost než ten bateriový a stále to je elektromobil.
    K tomu můžou samozřejmě začít automobilky dělat motory na nějaké syntetické bezemisní palivo, ale tam je stále ta nevýhoda nízké účinnosti spalovacího motoru v porovnáním s elektro.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    WARBABY8: Podle me nejaka takova alternativa bude. Precijen se na neco preorientovat klasicke benzinky museji a mit vsude rychlonabijecky neni realne.
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    LINKOS: Promiň, ale pokud je to dané zákonem, tak je to mocensky vynucené, takže nemáš možnost volby. Automobilky si s tím poradí tak, že to promítnou do finální ceny z toho plyne, že to zase zaplatí koncový zákazník.
    Tohle je prostě státně propagované jedno řešení na úkor ostatních. Mohu ti namítnout proč se třeba nepropaguje vodíková pasta proč zrovna baterie?
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    WARBABY8: Jinak jo, ty ztráty při rychlonabíjení (nejen v kabelu) jsou významný, ale v kontextu (rychlonabíjení pro většinu EVs není hlavní zdroj energie) je to tolerovatelný.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam