• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MOBYL: záleží na reálných parametrech, které by se na tom naměřily, ale jestli jsou nepoškozené a skutečně dají 400 Wp, tak je to celkem dobrá cena
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    WARBABY8: ne "zaplati" ale "plati" lebo platime to uz teraz, mne to v lete tvori viac jak polovinu faktury, ked mam maly odber silovky
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    KEB: Bagry na baterie už jsou, pro aplikace bez čerstvýho vzduchu (tunely, doly, demolice) nestíhají vyrábět, poptávka je obrovská :-) ale s dnešníma bateriema to u větších/outdoor mašin zatím není praktický. Ale jde to rychle, stačí počkat.
    KEB
    KEB --- ---
    THERIDANE: proto bych u těžkých strojů a techniky jako třeba hasiči šel cestou CNG nebo lng. A kdyby náhodou došlo tak kanystr benzínu na dojetí. Moc si nedokážu na baterie představit třeba bagr nebo ty velký mašiny na čištění kanálů atd.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    LINKOS: U syntetických paliv (třeba e-diesel od Audi) máš ale pořád šílený lokální emise (NOx, nanočástice, ...) na jejichž potlačení i u dnešních aut padne tak 150 tisíc Kč BOMu (filtr pevných částic, SCR katík s močovinou, AGR, ...)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    vodíkové auto potřebuje elektromotor, baterku (ač menší), zdroj elektřiny v OZE (vítr, slunce, voda), akorát 3x víc než elektromobil... a k tomu hromadu harampádí navíc. A má dražší provoz a víc věcí které se můžou rozbít
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    WARBABY8: ten - návrh - je jen o tom, že to má být bezemisní, pokud se automobilky rozhodnou dělat místo bateriových vodíkavá auta, není s tím žádný problém. Jen teda vodíkový pohon má nižší účinnost než ten bateriový a stále to je elektromobil.
    K tomu můžou samozřejmě začít automobilky dělat motory na nějaké syntetické bezemisní palivo, ale tam je stále ta nevýhoda nízké účinnosti spalovacího motoru v porovnáním s elektro.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    WARBABY8: Podle me nejaka takova alternativa bude. Precijen se na neco preorientovat klasicke benzinky museji a mit vsude rychlonabijecky neni realne.
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    LINKOS: Promiň, ale pokud je to dané zákonem, tak je to mocensky vynucené, takže nemáš možnost volby. Automobilky si s tím poradí tak, že to promítnou do finální ceny z toho plyne, že to zase zaplatí koncový zákazník.
    Tohle je prostě státně propagované jedno řešení na úkor ostatních. Mohu ti namítnout proč se třeba nepropaguje vodíková pasta proč zrovna baterie?
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    WARBABY8: Jinak jo, ty ztráty při rychlonabíjení (nejen v kabelu) jsou významný, ale v kontextu (rychlonabíjení pro většinu EVs není hlavní zdroj energie) je to tolerovatelný.
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    THERIDANE: Ony jsou jak AC tak DC, ale pokud si bral DC, tak potom ano.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    THERIDANE: (a už brzo i 800 V DC)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    WARBABY8: není to násilím a tlačí se na to, protože nechat to čistě na trhu bude trvat mnohem déle. Plán je jasný, snížit emise v dopravě, jak to automobilky udělají je na nich. Teď je snaha aby nám technologicky neutekla Čína a další konkurenční země, protože jsme na automobilovém průmyslu závislí, vyrábíme nejvíce aut na světě na počet obyvatel.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    WARBABY8: Nezapomněl, rychlonabíječky nejsou 3×400 V AC, je to 400 V DC.
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    THERIDANE: Ale prosim tebe při 128kW u systému 3x400VAc proud vychází 320A ? Nezapomněl si ve vzorečku na něco? Tak samozřejmě jsem počítal kabely chlazené vzduchem a tabulky na ně jsou stejné a je jedno jestli jde o byt, dům, fabriku nebo nabíječku. Ale bagatelizovat 320A jako "domovní" instalaci? Já osobně žádný rodinný dům s přívodem 3x320A neznám, ale ty to asi děláš běžně.
    Jo vodou chlazenej kabel je super věc. Pokud budeme počítat, že použiješ třeba 16ku kabel, tak při délce 5 metrů v něm budou ztráty 1kW což je hrozně ekologický a to nepočítám vodní hospodářství na chlazení. Ale tak to už prostě vidět neni.

    LINKOS: tak mě vadí, že se to prosazuje násilím. Kdyby se tomu nechal volnej průběh neřeknu ani slovo. Určitě jsou lidi, kteří elektroauto využijou a je to pro ně super řešení. Já sám využívám akumulátorovou sekačku a jiné nářadí a je to bomba. Ale pokud to jde befelem, že na to všichni musí do 20ti let přejít je to prostě špatně. Pořád je tu řada nezodpovězených a nedořešených technických otázek a bez těch se to prostě masově rozšířit nemůže.

    DZODZO: neboj on se postará, ale hádej kdo to všechno zaplatí. ;-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    WARBABY8: za vykon si uz teraz platime nemaly mesacny pausal, takze nech sa postara distributor :)
    KEB
    KEB --- ---
    Máte někdo zkušenosti se solárními nabijeckami na mobily atd. Rád bych něco relativně levného a funkčního. Máte někdo doma ověřený model?
    KEB
    KEB --- ---
    LINKOS: Ještě bych nekřičel hop. Elon musk je tímto způsobem největším výrobcem bev na Marsu. Dokud to nezačne jezdit po silnici, tak bych to bral s rezervou.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    WARBABY8: to jsou problémy jen při povrchní představě, že všechny auta budem nabíjet za pár minut a ne jak to je v reálu, že to píchneš na nabíječku jednou za pár dní a neřeší to třeba několik dní. Zároveň ti to může fungovat jako záloha pro dům apod. Nabíjet auto rychlonabíječkou je extrém který drtivá většina lidí nebude skoro nikdy potřebovat.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    WARBABY8: K tomu kabelu... 481 kW při Tebou uvedených 1.5 kV je jen usoplených 320 A. To je dnes úplně normální nabíjecí proud rychlonabíječek (odpovídá to 128 kW u 400V systémů). Těch 150 mm² je podle AWG tabulek pro domovní instalace (:-D) a ne pro vodou chlazenej nabíjecí kabel. Třeba V3 superchargery tesly mají kabely něco přes 20 mm průměr, a v tom je krom dvojice silových kabelů (průřez jsem nedohledal) ještě signalizace, hadice s vodou a velmi silná izolace (10kV@1min). A těžký nejsou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam