H_U_N_T_E_R: Nevím jak velkou kocabku máš, ale na lodí zrovna ty baterky dostávají celkem zabrat. Lednice, kotevní světlo celou noc, čerpadlo na sprchu a kuchyň, hajzlíky, rádio, notebook, ráno vrátek... Osobně bych neváhal ani minutu a šel do lifepo4.
Osobně bych vše napojil na lifepo4 - pouze navigační světla a kritické navigační přístroje na olovo (žádnou velkou zátěž jako je autopilot pokud možno). Olovo bych pak dobíjel a udržoval nabité (např. nějakým nejlépe izolovaným victronem z lifepo4 větve, která může být živená ze soláru, alternátoru i břehovky. Cílem je vše nastavit tak aby se olovo prakticky nevyužívalo, jen v případě že lifepo4 bude vybitá by olovo podrželo přístroje a světla. Samozřejmě záleží i na velikosti lodi...
Když ti umře čínská BMS, můžeš mít v šuplíku druhou. Nejsou tak drahé ani velké a na nějakou přeplavbu bych doporučil. Stejně tak ti může zase odejít ( a za dva tři roky odejde) to olovo. Vem že papírově má olovo málo cyklů, taková Varta hobby má cca 400 když ji vybíjíš max do půlky a hned zas nabiješ, Varta AGM cca 800 cyklů , nejlépe na tom jsou gelový baterie.
Dlouho jsem to nedělal ale zkus si spočítat počet korun na cyklus při 50% procentním vybití (olovo, AGM, gel, lifepo4). Mě to před x lety vyšlo jednoznačně nejlevnější pro lifepo4 - olovo s agm mnohonásobně dražší.
Pro zajímavost, zrovna v Řecku pokud bys loď provozoval na kšeft a vozil lidi, musíš mít na navigaci a základní systém lodi "schválený" systém založení baterie. Takže máš olověnou záložní na přístroje a zbytek z jiné baterie.