• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    P0L0US
    P0L0US --- ---
    P0L0US: ještě dodám že ty life mají cykly v tisících, při 50% vybití kolem 5-6tisic podle výrobce.

    Rozdíl je v tom, že když vybijes olovo úplně, uděláš to několikrát a umře, zejména pokud tam nejsi a hned ji nenabiješ.

    Lifepo4 má takových cyklů 2-3tisice a navíc nemá paměťový efekt jako olovo takže když ji delší čas nenabiješ na 100% nic moc se jí nestane.

    Jediná nevýhoda life je, vyšší prvotní investice, náročnější elektornika (BMS a balancery) a troška toho nastavení.
    P0L0US
    P0L0US --- ---
    H_U_N_T_E_R: ledničku, pokud nemáš bych pořídil kompresorovou - pokud tedy už nemáš. Jsou drahé, ale žerou oproti běžným autoledničkám podstatně méně (50l např. 3-4A po 30% času podle toho jak ji otevíráme), ale hlavně mnohonásobně lépe chladí a mrazí. Dělají se i přenosné do auta.
    P0L0US
    P0L0US --- ---
    H_U_N_T_E_R: Nevím jak velkou kocabku máš, ale na lodí zrovna ty baterky dostávají celkem zabrat. Lednice, kotevní světlo celou noc, čerpadlo na sprchu a kuchyň, hajzlíky, rádio, notebook, ráno vrátek... Osobně bych neváhal ani minutu a šel do lifepo4.

    Osobně bych vše napojil na lifepo4 - pouze navigační světla a kritické navigační přístroje na olovo (žádnou velkou zátěž jako je autopilot pokud možno). Olovo bych pak dobíjel a udržoval nabité (např. nějakým nejlépe izolovaným victronem z lifepo4 větve, která může být živená ze soláru, alternátoru i břehovky. Cílem je vše nastavit tak aby se olovo prakticky nevyužívalo, jen v případě že lifepo4 bude vybitá by olovo podrželo přístroje a světla. Samozřejmě záleží i na velikosti lodi...

    Když ti umře čínská BMS, můžeš mít v šuplíku druhou. Nejsou tak drahé ani velké a na nějakou přeplavbu bych doporučil. Stejně tak ti může zase odejít ( a za dva tři roky odejde) to olovo. Vem že papírově má olovo málo cyklů, taková Varta hobby má cca 400 když ji vybíjíš max do půlky a hned zas nabiješ, Varta AGM cca 800 cyklů , nejlépe na tom jsou gelový baterie.

    Dlouho jsem to nedělal ale zkus si spočítat počet korun na cyklus při 50% procentním vybití (olovo, AGM, gel, lifepo4). Mě to před x lety vyšlo jednoznačně nejlevnější pro lifepo4 - olovo s agm mnohonásobně dražší.

    Pro zajímavost, zrovna v Řecku pokud bys loď provozoval na kšeft a vozil lidi, musíš mít na navigaci a základní systém lodi "schválený" systém založení baterie. Takže máš olověnou záložní na přístroje a zbytek z jiné baterie.
    CUKI
    CUKI --- ---
    H_U_N_T_E_R: sem bych klidně nacpal zase olovo. Nemusíš řešit složitější dobíjení pokud nemáš regulátor na LFP. Pokud máš tak klidně LFP. Přd třemi měsíci jsem 200Ah kupoval z Číny vyšla mě nakonec na 11k a kvalitní BMS 2A (balanční proud) asi 3k. Ale prošlo to bez cla a 3 měsíce jsem na to čekal...

    Pokud olovo tak doporučuju trakční: https://www.battery.cz/trakcni-baterie-varta-agm-professional-830-210-118--12v-210ah--lad210/?_gl=1*rmsu8x*_up*MQ..

    mám ji v obyt autě asi 5let a pořád se drží.

    Když na to koukám tak ta cena je už ale srovnatelná s LFP...
    H_U_N_T_E_R
    H_U_N_T_E_R --- ---
    CUKI: FVE tam mám, ty aktuální PB baterky jsou mrtvé stářím, nedrží kapacitu - 3x100ah a neudrží přes noc campingovou ledničku s odběrem cca 5A.
    S tím vytržením máš vlastně pravdu, pár dní by to vydržet mělo. Použití je jako v ostrovním baráku - světla, notebook, mobily, ... Z žravých věci lednice. Občasná potřeba velkého nářadí (odběr klidně 50A+)
    CUKI
    CUKI --- ---
    H_U_N_T_E_R: Loď tedy jedna nevýhoda LFP padá (nabíjení v mraze).
    Když umře čínská BMS tak ho akorát vytrhneš a pojedeš bez něj, ona se ti hned nerozjede. A nebo nastavíš nabíjení na malinko nižší napětí.

    Předpokládám že nedobíjíš s FVE? Chápu to správně že baterie je mrtvá samovybitím? V tom je zase bod pro LFP. Na druhou stranu nevím na co ji používáš. Podle toho bych se zařídil.
    H_U_N_T_E_R
    H_U_N_T_E_R --- ---
    H_U_N_T_E_R: a pak samozrejme ty spicky, kdy potrebuju neco opravovat a z baterek mi jede maflik / primocarka.
    H_U_N_T_E_R
    H_U_N_T_E_R --- ---
    CUKI: konkretne mi jde o lod. Takze neresim vahu (a castecne ani prostor).
    Vyhoda dlouhodobe pro mne je, ze si nemuzu dovolit vypadek (umre cinsky bms a jsem bez svetel, navigace, ...). Kratkodobe resim to, ze mam lod momentalne v Recku a baterky jsou total. Takze idea je koupit novou PB a s ni dojet za 2 mesice do Chorvatska, kam si privezu lifepo, ale bude mi lito vyhodit v podstate novou 200ah PB.
    CUKI
    CUKI --- ---
    H_U_N_T_E_R: A v jakém řešení by ji to chtěl použít? Jen mě zajímá co je tam za výhodu.
    Protože aplikace kde by to mělo IMHO smysl jsou dosti vzácné. Dokážu si představit větší totální offgrid řešení, kde špičky pojedeš s LFP a PB bude jen rezerva. Nevýhody LFP tím ale nevyřešíš.
    U aut je to naprostý nesmysl (hmotnost a velikost) a u většinového řešení solárů u RD jinak připojených do sítě se dimenzuje výkon tak aby byl ještě rentabilní, tedy dochází k velkému vybíjení. U malých projektů je zase znát cena složitější elekktroniky.
    H_U_N_T_E_R
    H_U_N_T_E_R --- ---
    Ahoj,
    nemáte někdo zkušenost s hybridním systémem LiFePo + olověnka? (např. https://www.wildebus.com/hybrid-battery-bank-introduction/ ). Myšlenka se mi líbí, ale z nějakého důvodu se tomu nevěnuje žádná komerční firma a google vyhodí jen tohodle a další 2 týpky z garáže
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    MADBANANA: hele tenhle typ panelu jsem nikdy nepoužil, ale je to obyčejnej panel z číny což jsou dneska prakticky všechny a dlužno dodat, že technologicky jsou dál než evropa. Takže proč ne. Jinak to samozřejmě někdo musí napočítat, udělat projekt atd. spíš si říkam proč když máš montážní firmu, tak proč ti oni něco nedoporučí.
    MADBANANA
    MADBANANA --- ---
    WARBABY8: Díky :) Máš s tou firmou zkušenosti?
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    MADBANANA:
    165W ~ 330W polykrystalické BIPV transparentní solární Panel výrobci - velkoobchodní produkty - Jang solární Power Co., Ltd
    http://cz.yangtze-power.com/solar-panel/bipv-transparent-solar-panel/165w-330w-polycrystalline-bipv-transparent.html
    MADBANANA
    MADBANANA --- ---
    WARBABY8: Ano, obojí je mi jasný. Nehodlám to zapojovat svépomocí, ale v kooperaci s montážní firmou FVE a úpravou smlouvy s distributorem. Ale ptal jsem se na to, jestli nevíte, kde je sehnat :)
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    MADBANANA: je ti jasný, že pokud si takhle pár panelů koupíš a zapojíš svépomocně do střídače, tak ti montážní firma FVE může odmítnout plnit záruku?
    Dále taky pokud navýšíš výkon FVE, která je připojena do sítě, tak samozřejmě porušuješ smlouvu o připojení s distributorem.
    MADBANANA
    MADBANANA --- ---
    Minulý rok jsem postavil dřevěnou pergolu a postupně zjišťuju, že bych ji chtěl zastřešit. Narazil jsem na přístřešky firmy Hobbytec s těmito poloprůhlednými panely a jelikož mám novou FVE s volným připojením na jeden string, přišlo by mi to jako skvělé řešení. Oslovil jsem firmu Hobbytec, jestli by mi dodali jen samotné panely s montážním příslušenstvím a odpověděli, že ne, že si můžu koupit akorát celý přístřešek včetně konstrukce, což z pochopitelných důvodů nechci.

    Dokážete mi poradit, kde bych takovéto panely mohl koupit?

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    taketo dlhodobe skusenosti su dobre, ak sa nepokazil ani menic

    Díky zelenému bonusu, který dostává pan Nešvara za vyrobenou kWh elektrické energie, byla elektrárna splacena na konci roku 2020, včetně úroků. Úvěr ze stavebního spoření dostal v listopadu 2009. Na FVE si půjčil 100 % pořizovací ceny. Splátky byly nastaveny tak, že zhruba pokryly roční fakturaci za výrobu a náklady spojené s nutným účetnictvím, elektrorevizemi, apod. Do současné doby neměl žádné problémy s panely ani měničem. Jednou došlo ke zkratu v elektroměru. „Takže zatím velká spokojenost,“ dodává.

    Kolik vyrobí fotovoltaika a jak funguje v systému s tepelným čerpadlem
    https://www.hybrid.cz/kolik-vyrobi-fotovoltaika-a-jak-funguje-v-systemu-s-tepelnym-cerpadlem/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Solární elektrárny: v Česku spuštěno rekordních 240 MW
    https://www.hybrid.cz/solarni-elektrarny-v-cesku-spusteno-rekordnich-240-mw/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak v lete to vyraba celkom dost a ked maju dobre navrhnuty projekt, tak dosiahnu vysoku mieru sebestacnosti, matematicky mi stale pride lepsie byt na DS rocne priemerne zavisly na 30% nez na 100% navyse s baterkou na backup v pripade vypadku
    DOTCOM
    DOTCOM --- ---
    DZODZO: S tou noci to byl spis vtip ale co se tyka 1/10 vs nic tak si nejsem uplne jisty ze lidi oceni tenhle zasadni matematicky rozdil (kdyz jim to proste nebude vyrabet tolik elektriny kolik potrebuji)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam