• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: tak to je teoretická hodnota dosažená v laboratorních podmínkách. Ale ano bylo by to super, ale u těch co už existují se cykli pohybují v řádech stovek, což je tragicky málo. A do tisíců se to dostalo tuším zatím jen za pomoci nějakých divokých kyanidových sloučenin. Ale já nejsem chemik, třeba je to ok. Jen to slovo ve mě nevzbuzuje žádné ekologické ideály :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: keby u auta bolo 5000 cyklov krat dojezd 300 km u nejakej mensej baterky, tak to mas 1,5 miliona kilometrov, tolko snad asi ani nepotrebujes, ja mam na 20-rocnom fosile najazdene ~260000km a uz sa tam zacina rozpadat vselico aj ked motorovo je to este cajk :)

    u nejakej vacsej baterky, ktoru nebudes tak moc cyklovat, ze budes ten stupen nabitia drzat medzi 20-80% tak ti to vydrzi este dlhsie
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: No pokud to není pohádka, tak to bude zajímavé i když ne třeba pro elekromobilitu.

    Psali asi 50000 cyklů což je pěkné číslo. Otázka je jak to bude v reálu.

    Kolik cyklů udávají ty auta?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: tak zase baterku s dostatečným počtem cyklů nepotřebuješ hned tak recykovat...
    YARRDESH
    YARRDESH --- ---
    mate nejake zkusenosti s uhliko-olovenymi akumulatory v porovnani s dosavadnimi oloveno-kyselinovymi aku urcenymi na solar (tedy bezudrzbove uzavrene vrla/gel)? papirove to vypada jako inovace, vyssi pocet cyklu, vyssi nabijeci proudy. ale papir snese vse. ma to naopak nejake nejake nevyhody vuci starsi olovene technologii?
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: No v základním chem složení pokud vím nic moc životnost a stabilita v mrazech. A v těch dotovaných sice pohádkové čísla cyklů, ale zase tragická recyklovatelnost a snad ještě divočejší dopad na ŽP. To bude ještě dlouhá cesta...

    Ale líbí se mi titulky sodíku je dost, ale to že tam je toho potřeba trochu víc než jen ten sodík... Podobně jako auta co jezdí "na vodu" :-D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: já jsem nižší objemovou hustotu chápal asi obráceně, hmm. nevím, proč by sodík měl mít nějaký větší objem, když má větší hustotu, než lithium (?)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Je otazka jestli se 60kWh vejde objemove. Ale jinak souhlasim, ze nejake stredne velke auto se 60kWh Na-ion bude super nabidka
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    pokial je ta hmotnostna hustota na urovni LFP tak stale sa daju vyrabat nejake 60kWh modely ako su tie cinske TM3 so zimnym dojazdom 400 km co by mne bohato stacilo a keby to bolo lacnejsie tak je to no-brainer

    New Tesla Model 3 RWD (LFP 60 kWh) Gets Remarkable Winter Range
    https://insideevs.com/news/563125/tesla-model3-60kwh-winter-range/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ta objemová hustota se počítá taky, protože kolem baterky musíš mít ještě nějakou ochrannou schránku a ta bude samozřejmě těžší, když bude větší... a asi i jízdní vlastnosti budou lepší, když se ti hmotu baterie podaří rozložit co nejblíže těžišti (různé setrvačné momenty apod. rostou s druhou mocninou vzdálenosti hmoty od těžiště, i když samozřejmě od té doby, co mají auta motory vepředu, se na tohle už tolik nehraje a ono může být i výhodné, že ti auto jen tak nějaký smyk neroztočí dokola, takže vlastně tohle asi není argument :-)

    každopádně já uvažuju o malém elektromobilu, který by se dobíjel na chatě ze solárů a rodina by ho měla jako "nákupní tašku", přesuny na chatu a na výlety do lesa na houby... 300 km na tohle stačí bohatě... prostě malé vozítko, o kterém člověk může mít iluzorní pocit, že čím víc tím jezdí, tím víc je to "zadarmo"...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Dalsi info
    https://twitter.com/catl_official/status/1647604699829518338


    Na redditu pisou ze hmotnostni hustota je podobna jako LFP, objemove trochu nizsi. Pro mensi auta ok, pripadne stacionarni uloziste.
    Odhaduji polovicni cenu vuci LFP, tj kolem $50/kWh
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: 300km v jakem standardu? Jestli to je NEDC tak realny dojezd 200km.
    Ale i tak super, dejme tomu 25kWh vyuzitelna baterka, celkem tedy 30kWh, 120 tisic auto samotne, takze 60 tisic za 30kWh, ctvrtina ceny li-ion? :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    EV za 180 000 Kč, hmm, hmm... sodíkové baterky. dobrý komentář k ceně...
    https://twitter.com/taurinfor/status/1646809419043205120
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERHIPPY: úředníci nesnášej kreativitu. úředníci prostě potřebujou dělat věci, který jsou na papíře v pořádku (v extrémním případě: ty Maďaři, co postavili stezku v korunách stromů za prodaný dřevo z těch stromů :-)

    Stavět dálnice, to jsou miliardový zakázky. Tam pochopitelně všichni držej hubu a krok, protože ty peníze jsou kritický, nesměj přijít pozdě. Panely tam stěží nakreslí ministerstvo dopravy - tomu by to zvedlo náklady a nevešlo by se do rozpočtu, to chce stavět dálnice co nejlevněji. Kdo by tedy měl ty panely do projektu v první řadě přidat? Zlá zlá EU by musela vyhlásit směrnici, že třeba na každý km dálnice má připadat tolik a tolik FV instalované na pozemku zabraném stavbou - nějaké ty svahy zářezů a náspů, protihlukové bariéry, v krajním případě "protihlukové zastřešení" v blízkosit obcí, i když to má svoje mouchy (ale jde to řešit jako agrivoltaiku, prostě s nějakýma mezerama pro déšť a tak). A když by to nebylo, musel by stát jako pokutu např. nakoupit na ty dálnice emisní povolenky...

    No. Jenže na něčem takovém se dohodnou třeba v tom Německu, kde zjistili, že jim obce zkrátka nepovolej koridory VVN ze severu na jih, které kvůli větrným elektrárnám nutně potřebujou. Takže dálnice jsou jeden z mála pozemků pod přímou kontrlou vlády (Německo je spolek zemí a ty země zase mají tendenci být spolkem měst a obcí - Němci jsou v té demokracii důslední, když s ní jednou začnou - je to prakticky pravý opak Francie, která jak znovu Macron předvedl, v podstatě jen absolutistická monarchie Ludvíka XIV přejmenovaná toho času na republiku...).

    U nás máme VVN dimenzované dostatečně a stát není pod žádným přímým tlakem, aby dálniční síť a energetická soustava jakkoliv kooperovaly - naopak, jakýkoliv politik, který by se to snažil prosadit, riskuje, že to nějaký politik v opozici proti němu prohlásí populistiky za "předražený zelený nesmysl". Koncept demokracie předpokládá, že lidi nejsou idioti, což bohužel není splněno. V Německu s větší pravděpodobností, než u nás, i když i tam jde zase říct, že předčasně vypínat jadernou elektrárnu, když už jednou stojí, je trochu nerozum (zase ve Francii ty JE mají starý a zrezlý a marně hledají kvalifikované svářeče, schopné to opravit... což je důvod, proč jich mají tolik mimo provoz, tedy spolu s extrémní vedry a nedostatkem vody v řekách...)
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    XCHAOS: ...sa divím že štát ako 70% podílník společnosti ČEZ ...nekooperuje a nestaví neco takové už dávno... :oD
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERHIPPY: no, i v Německu mají u Mnichova leckde FV na poli, navíc s mírným sklonem, takže na tom v zimě leží sníh. Ale tohle je dobré, protože je to současně protihluková bariéra. Hlavně asi když něco nacpeš do nějakého ochranného pásma takovéhle zásadní liniové stavby, tak ti do toho asi nekecají místní obecní územní rozhodnutí... a současně je to koridor pro nějaké silové vedení (tuším teď oznámili plán, že koridory dálnic použijá pro kombinaci VVN a nějaké FV na pylonech, což je zajímavý precedens: vůbec netuším, proč by se existující vedení VVN ve stávajících koridorech nemohlo nějak redesignovat, aby pilíře současně byly ověšené FV: ano, nešlo by to připojit ke stávajícím silovým drátům, musely by se připojit jiné, ale základní myšlenka je: pokud připustíme FV jako liniovou stavbu, integrovanou s tím vedením, tak padá argument, že "síť nemá dost kapacity, aby to pobrala" - dost té kapacity to nemá jen v některých bodech, ale někde určitě má...)

    (ostatně já jsem tu už před lety prudil s FV na železničních pražcích, což je ten samý případ: železnice pobere jakékoliv přebytky... akorát místo na pražcích by to zřejmě taky muselo být na protihlukových bariérách, kterých se staví kvanta z betonu a FV by tam určitě nikoho urážet nemohl...)
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    ...jak se dela fotovoltaika i silnic a dalnic (francie, italie, nemecko...)

    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    DZODZO: a ty znáš takový případ z praxe? Já nikdy nezažil že by distribuce zamítla bateriové úložiště. Takže svádět to na legislativu je opravdu nesmysl.
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Tak hlavně distributor je zodpovědný za chod sítě. Připojit tam něco co se nedá jednoduše dopočítat není pro síť zrovna přínosem. Nebo ne v každé části sítě. Chápu že to není tak snadné. Navíc ta baterie by měla ideálně vykrývat nějaký koncový uzel. Tedy něco jako komunitní úložiště. Protože jinak není jistota že to bude vůbec k užitku.
    Na škole jsme měli nějaký ten úvod do distribuce, ale popravdě to beru za jeden z nejsložitějších silnoproudech oborů.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    WARBABY8: ano a prave distributor ti moze povedat ze "hele my nic jako bateriove uloziste nezname, takze ti to nepovolime" a ty s tym nemozes pravne nic robit, takze sa do toho nikto nepusti
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam