• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    Revolution in Power: CATL's Battery Technology
    https://youtu.be/qNd-8dfcITo?si=eNGcROVOeMFwodJ4
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    FATBEAR: aha, tak já se koukal jenom na to jedno, kde do ní vrtali.

    Ale znovu zopakuji - viděl jsem na vlastní oči, jak hoří zkratovaná LiFePO. Hořela pěkně.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Ještě pro kontext doplním, že mám v garáži 10kWh LiFePO baterii a než jsem ji tam nechal umístit, tak jsem se v téhle oblasti celkem důkladně informoval, přinejmenším pokud jde o typy baterií, co byly ve hře.
    FATBEAR
    FATBEAR --- ---
    CYBERWOLF: Video -
    We tested:
    Overcharge
    Short-Circuit
    Puncture
    External fire (ignition)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    FATBEAR: na těch videech do ní dělají díry, to ti moc neřekne o tom, co to udělá když se zahřeje, což? Viděl jsem, co udělá když se zkratuje - hoří pěkně. Ale znovu, ve srovnání s "čistokrevnými" lithiovými bateriemi je to pořád daleko lepší.

    KUTAS: ICE přirozeně hoří častěji, protože EV je řádově méně a taky jsou ty auta pořád dost nový.

    nevím k čemu chceš podklad, tak náhodně vyberu co mě napadne a třeba se trefím:
    Riziko vznícení stoupá s opotřebením, protože se nabíjením a vybíjením mění struktura baterie (fakticky to tam krystalizuje) a vznikají místa, která neplní svoji funkci a působí jako odpor a snižují kapacitu a účinnost nabízjení (mění procházející elektřinu na teplo). Proto musíš jednou za čas vyměnit baterku v telefonu, pokud nevyměňuješ moc často telefony. https://www.accure.net/battery-knowledge/blog-battery-aging#How

    Hořící čínská EV: https://news.metal.com/newscontent/101781161/there-are-about-2000-fires-in-more-than-800000-electric-vehicle-related-enterprises-in-china-every-year

    Hašení: https://estav.tv/v/pozar-elektromobilu-analyza-prvniho-realneho-zasahu-hasicu-v-hromadnych-garazich-v-cr/
    Hašení elektromobilu aneb jak hasí elektromobil hasiči z USA - Portál řidiče
    https://www.portalridice.cz/clanek/jak-se-hasi-elektromobily-zkusenosti-hasicu-z-usa
    - ale úplně nejlepší je zeptat se hasičů, co u toho někdy zasahovali :)
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CYBERWOLF: máš k tomu nějaký podklad? Včetně toho co je snažší uhasit jestli náklaďák nebo EV osobák?

    Ony ta rizika u ICE jsou taky docela velká a hoří právě častěji než EV.

    Jinak viz:
    Gas vs. Electric Car Fires [2024 Findings] | AutoinsuranceEZ.com
    https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-electric-car-fires/
    FATBEAR
    FATBEAR --- ---
    CYBERWOLF: no nevim jestli jsi koukal na videa ,ale Lifepo4 samo o sobe nehori , ona vyda jen dostatek tepla aby zapalila veci okolo ale sama nehori jen cudi a hreje .
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KUTAS: že je riziko požáru EV menší než ICE není pravda, jak ukazuje jejich nasazení v praxi. Riziko stoupá s opotřebením baterie (a řešili jsme tu ojetá auta). A potom uhasit náklaďák s plnou nádrží je furt snazší, než elektrickej osobák - baterie může začít znovu hořet ještě řadu dní po uhašení a vrak se nechává potřebnou dobu ležet v bazénu s vodou.
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    KUTAS: protože je to velmi výhodný bussiness ;-)
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CYBERWOLF: proč se tak zásadně řeší riziko požárů, které je u EV menší než u ICE?
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    CYBERWOLF: * LiIon, LiPol a spousta dalších Li-
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    FATBEAR: já jsem mluvil o lithiu, XCHAOS tvrdil, že v tom autě musí být sodík nebo něco.

    LiFePO je bezpečnější (o dost), ale pořád hoří pěkně. Hlavní výhoda proti LiIon je, že nevniká tepelná kaskáda, takže se nevznítí tak spektakulárně a obecně jsou odolnější. Riziko ale pořád existuje a je potřeba s ním počítat. V autech se používají spíš jiné druhy baterií, ale objevují se i LiFePO (hlavně v čínských) proto, že jsou levnější (potřebuješ na ně podstatně méně lithia), za cenu větší hmotnosti. Ale zákazník málokdy kouká na hmotnost vozu, prodávají jiné parametry a číňani jsou v dodávání věcí s požadovanými parametry, za cenu toho že to zkurví něco jiného, mistři světa.

    Téma rozebírá třeba tady článek: https://www.forbes.com/sites/samabuelsamid/2023/08/16/lithium-iron-phosphate-set-to-be-the-next-big-thing-in-ev-batteries/
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    PISTA1: Dobijet staci o vikendu. To se stejne vetesinou pretoky nedaji prodavat. Pripadne mit 20kWh+ baterku a kazdy den si z ni trosku cucnout. Nesmis ale dojizdet 200km denne, no :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PISTA1: nebo dvě ojetá auta a střídat je :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PISTA1: ano, je to stejné, jako s tím víkendem na chalupě. musel by tam být ještě bateriový systém. nákupy pro důchodce ok, ale dojíždění do práce je problém.
    PISTA1
    PISTA1 --- ---
    Jen taková technická...
    To že budu tím elektromobilem dojížtět do práce a přitom ho doma zadarmo dobíjet z panelů, se celkem vylučuje.
    Teda pokud nebudu mít pouze noční..... :D
    FATBEAR
    FATBEAR --- ---
    CYBERWOLF: LIFEPO4 ale neni v cigarech atd, to si asi pletes s Li-pol atd. Lifepo4 opravdu vcemene doutna. A nevim ze by se Lifepo4 davala do levnejch aut. Tam se prava dava jina chemie ne ?


    viz video :

    Dangerous vs. Safe batteries, Explosion and fire test!
    https://www.youtube.com/watch?v=Qzt9RZ0FQyM&t=7s


    LiFePO4 Drill Test! Will it erupt in flames?
    https://www.youtube.com/watch?v=D8xNjz73p80&list=PL3KbwMueQA7xppdJ4kfFJFtD58g8W42qg
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: požár a exploze jsou dvě různé věci... každopádně existuje velký zájem na šíření strachu z elektromobilů, to ano. ale vezmi si, jak vzácné jsou třeba požáry notebooků. U mobilů to byl konkrétní typ a rychle to vyřešili.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CERMI_FOX: 20% z lidí, které dojíždějí
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    XCHAOS: 20% čeho? Loňského roku? Subjektivně mi to nepřijde, spoje, kterýma jezdím já, tak jsou nacpané +- pořád stejně letos, loni i předloni.
    Možná jiné směry můžou být na tom jinak, nevím.

    A kdo způsobuje zácpy, nevím, ale vzhledem k tomu, že Praha pořád postrádá cca 2/3 vnějšího okruhu, tak to klidně můžou být lidi, kteří jen potřebují přes Prahu někam dál.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam