• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KUTAS: že je riziko požáru EV menší než ICE není pravda, jak ukazuje jejich nasazení v praxi. Riziko stoupá s opotřebením baterie (a řešili jsme tu ojetá auta). A potom uhasit náklaďák s plnou nádrží je furt snazší, než elektrickej osobák - baterie může začít znovu hořet ještě řadu dní po uhašení a vrak se nechává potřebnou dobu ležet v bazénu s vodou.
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    KUTAS: protože je to velmi výhodný bussiness ;-)
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CYBERWOLF: proč se tak zásadně řeší riziko požárů, které je u EV menší než u ICE?
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    CYBERWOLF: * LiIon, LiPol a spousta dalších Li-
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    FATBEAR: já jsem mluvil o lithiu, XCHAOS tvrdil, že v tom autě musí být sodík nebo něco.

    LiFePO je bezpečnější (o dost), ale pořád hoří pěkně. Hlavní výhoda proti LiIon je, že nevniká tepelná kaskáda, takže se nevznítí tak spektakulárně a obecně jsou odolnější. Riziko ale pořád existuje a je potřeba s ním počítat. V autech se používají spíš jiné druhy baterií, ale objevují se i LiFePO (hlavně v čínských) proto, že jsou levnější (potřebuješ na ně podstatně méně lithia), za cenu větší hmotnosti. Ale zákazník málokdy kouká na hmotnost vozu, prodávají jiné parametry a číňani jsou v dodávání věcí s požadovanými parametry, za cenu toho že to zkurví něco jiného, mistři světa.

    Téma rozebírá třeba tady článek: https://www.forbes.com/sites/samabuelsamid/2023/08/16/lithium-iron-phosphate-set-to-be-the-next-big-thing-in-ev-batteries/
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    PISTA1: Dobijet staci o vikendu. To se stejne vetesinou pretoky nedaji prodavat. Pripadne mit 20kWh+ baterku a kazdy den si z ni trosku cucnout. Nesmis ale dojizdet 200km denne, no :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PISTA1: nebo dvě ojetá auta a střídat je :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PISTA1: ano, je to stejné, jako s tím víkendem na chalupě. musel by tam být ještě bateriový systém. nákupy pro důchodce ok, ale dojíždění do práce je problém.
    PISTA1
    PISTA1 --- ---
    Jen taková technická...
    To že budu tím elektromobilem dojížtět do práce a přitom ho doma zadarmo dobíjet z panelů, se celkem vylučuje.
    Teda pokud nebudu mít pouze noční..... :D
    FATBEAR
    FATBEAR --- ---
    CYBERWOLF: LIFEPO4 ale neni v cigarech atd, to si asi pletes s Li-pol atd. Lifepo4 opravdu vcemene doutna. A nevim ze by se Lifepo4 davala do levnejch aut. Tam se prava dava jina chemie ne ?


    viz video :

    Dangerous vs. Safe batteries, Explosion and fire test!
    https://www.youtube.com/watch?v=Qzt9RZ0FQyM&t=7s


    LiFePO4 Drill Test! Will it erupt in flames?
    https://www.youtube.com/watch?v=D8xNjz73p80&list=PL3KbwMueQA7xppdJ4kfFJFtD58g8W42qg
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: požár a exploze jsou dvě různé věci... každopádně existuje velký zájem na šíření strachu z elektromobilů, to ano. ale vezmi si, jak vzácné jsou třeba požáry notebooků. U mobilů to byl konkrétní typ a rychle to vyřešili.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CERMI_FOX: 20% z lidí, které dojíždějí
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    XCHAOS: 20% čeho? Loňského roku? Subjektivně mi to nepřijde, spoje, kterýma jezdím já, tak jsou nacpané +- pořád stejně letos, loni i předloni.
    Možná jiné směry můžou být na tom jinak, nevím.

    A kdo způsobuje zácpy, nevím, ale vzhledem k tomu, že Praha pořád postrádá cca 2/3 vnějšího okruhu, tak to klidně můžou být lidi, kteří jen potřebují přes Prahu někam dál.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: nemáš pravdu, tohle dělá lithium. Vem si, co udělá blbá ecigareta a jak je v ní velká baterka a jak velká baterka je v autě. Pár dalších ukázek:

    Examples of Lithium Battery Fires
    https://www.youtube.com/watch?v=8nz5ijXcckI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: to nevypadá moc legit, co by tam vůbec bouchlo, to je jak raktový motor :-) i když sodíkové baterky a čínský přístup k technice, what could possibly go wrong :-)

    (rozhodně ale na tom videu není požár LiIon baterie, at už je na něm cokoliv... to probíhá totálně jinak)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: to přeceňované riziko vypadá nějak takhle: https://www.youtube.com/watch?v=DwhnArkZTu8
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CERMI_FOX: přesto počet lidí, co využívají PID místo auta prý klesl někam k 20% ... :-/ ty dopravní zácpy v Praze nevznikaj jen tak samy od sebe...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: LiFePO je v domácích bateriových úložištích. ano, hořící elektromobil na dvorku není nic příjemného, ale barák by od toho snad chytnout nemusel... obecně myslím, že se riziko přeceňuje, zvlášť u pomalého nabíjení, které se právě ze solární instalace na baráku dá většinu času čekat
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: LiFePO se používají spíš v levných čínských autech a jejich nevýhoda je, že jsou na svoji kapacitu výrazně těžší (tj. těžší auto, potřebuješ víc energie - a tak i větší baterku, víc se opotřebovávají mechanické části). Že LiFePO nezačnou hořet, ale jen čoudí není pravda. Hoří parádně. Riziko vznícení je ale podstatně nižší a není to tak dramatické (tj. auto shoří, ale nevystřelí ho to předtím 5 metrů do vzduchu). Pokud odhlédneme od pořizovací ceny, použití LiFePO v autech je dost neoptimální a pokud budou budoucí emisní normy řešit i oděr pneumatik a brzd, tak to bude znemanat problém.

    XCHAOS: že podíl lidí využívajících PID klesá slyším prvně.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    XCHAOS: nemyslim, ze cena benzinu/energie je ten deal breaker, proc si najit bydleni o 10km dal od Prahy. Vzhledem k cene casu je cena energie nepodstatna a dojizdet do Prahy autem je v soucasny situaci casove narocnejsi nez jet PID, pokud tedy nebydli v 4+ tarifnim pasmu. Nehlede na to, ze v PIDu muzu spat/pracovat/relaxovat/chlastat, coz se, dokud nebudeme mit samoriditelna auta, dela v aute blbe.

    Aspon tohle je moje zkusenost, bydlim prave tech cca 10km od formalni hranice Prahy, takze tak 20km od Prahy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: ano, ale podíl lidí dojíždějících PID klesá. je to dost katastrofa, ale zase zamíchat do mixu ojeté elektromobily asi to jediné, co se s tím dá dělat... že lidi nějak masivně nalákáš do PID je asi nereálné, jakous takous šanci mají příměstské vlaky, ale zabíjí je blokování rekonstrukce železničního mostu na Výtoni a zabržděná stavba rychlodráhy na Kladno (aspoň z Veleslavína dál, kde je to totálně po poli bez překážek a 30 let zpoždění prostě nechápu...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: po poklesu kapacity na cca 80% to už tak hrozné není... LiFePO4 baterie nezačnou hořet, max. čoudit... ale jinak ok, těch ojetých aut se zřejmě lidi bojí a proto jejich cena klesá. a proto se vyplácení elektromobilem bude vyplácet, ale jak říkáš, bude lehce rizikové, ale to riziko lidi budou podstupovat (no, tak se v ojeté Tesle jako první věc naučíš, kde má ruční kliku od dveří :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam