• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    WARBABY8: a myslíš, že to teď tak není? Aneb co děláš, když musíš odstavit jaderné zdroje?
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    KUTAS: takže na pokrytí každé kW stavíš 2 elektrárny. To zní ekologicky i ekonomicky. ;-) To je jako bys jezdil kabrioletem a jako zálohu, když bude hnusně budeš mít ještě normální auto.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    FLEXXO: v případě nedostatku nahodíš plynové elektrárny, které tuším Němci docela staví, protože jsou vodík ready a zároveň můžou jet na plyn.
    Jinak tohle je téma na diskuzi spíš sem [Energetika a energie v politické a hospodářské perspektivě]
    FLEXXO
    FLEXXO --- ---
    CUKI: viděl jsi motor z Tesly? Jen pro příklad ...
    CUKI
    CUKI --- ---
    FLEXXO: Hmotností a velikostí...

    FLEXXO: Elektromotor je jednodušší a hlavně se to dá snadno diagnostikovat. Bez nějakého velkého bádaní zvládne i průměrný garážník s IQ sotva přesahuji stovku, velice snadno poznat, kde je problém. U fosilu zavezeš do opravy auto a pokud o tom sám něco nevíš, tak ti tam vymění deset věcí než zjistí co je špatně.
    FLEXXO
    FLEXXO --- ---
    DZODZO: to není nové, Zoe je z roku 2019 a bms je 80000. Na mém cliu 11/2018 za 80000 vyměnit komplet podvozek i s motorem. Naschvál jsem se na to ptal v servise, na bazaru seženeš kompletní motor d4f740 od 25000 40000km najeto i s převodovkou a vším i s dopravou... Vyměnis kus za kus.
    Nedávno jsem řešil Zoe vs Clio a se stejnou výbavou budeš mít ty fosily 2 fungl nové. Jinak za tyhle prachy nové nesezenes nic. I když možná nějaký Číňan.
    PS: jak mi to řekli a co jsem viděl zprávu tak předávám dál.

    Každopádně mi přijde Ev dost složitější než fosil. Když jsem viděl rozdělaný měniče a motor atd... A celkové řízení je to někde jinde. I když chápu, že dobře udělaná elektronika a motor bude mnohem odolnější než fosil co se týče špatného řízení. Studené starty atd...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FLEXXO: novy spalovak za 80k? kde to predavaju, to beriem hned
    FLEXXO
    FLEXXO --- ---
    XCHAOS: prosimtě vypadá to moc hezky. A v noci či v případě mraků a v zimě berou energii z čeho? Z uhelky co musí být připravena dodat do sítě to co ty soláry nedodaji protože na ně nesvítí? Ono je to vše pěkné, ale reaktory na rychlou zálohu zatím nemáme. Ona ta síť se řídí docela složitě.
    FLEXXO
    FLEXXO --- ---
    CUKI: prosimtě jak to myslis s tím tankem? V pátek jsme u nás měli krupobití a ty nový plecky od škody jsou potluceny víc než moje Clio 😆 ono problém s Ev je i cena oprav. Známému odešla BMS a řekli mu 80000. Za to ve spalovaku stejné třídy máš skoro celé nové auto. Myslím že má Zoe což je srovnatelné s Clio.
    Co vidím u nás, nano ani problém s elektřinou na budoucím parkovišti jako s cenou nabíječek. Nešlo by to udělat levněji? Co jsme se ptali tak 20 nabíječek vyjde pomalu dráž než to parkoviště. Což je problém.
    Nešlo by to přesunout do auta? Že by si měřilo kolik a kde spotřebovalo pro nabíjení. A poslalo na centrálu, kde by se to odečítalo z kreditu? Pak by výsledná stanice na AC byla mnohem mnohem jednodušší...
    CUKI
    CUKI --- ---
    KUTAS: Jo v satelitech se to projeví asi velice brzy. Je to většinou bohatá skupina obyvatel v produktivním věku. navíc auto je u těch lidí většinou i určitý status. To ale není zdaleka majorita.

    Podle mě bude dělat hodně i to jak se postaví legislativa a firmy k repasi baterií.
    Protože většina lidí si nekupuje nová auta. A teď jde vlastně o to jakou to auto se starší baterií bude mít zůstatkovou hodnotu a jestli ta baterie nepůjde to retenčních úložišť energie. A myslím že o to se bude automobilová lobby hodně snažit.

    Ano malé auta se sice prodávají, ale za prvé se poměrně dost nafukují (tedy jen z venku) a za druhé jejich cena jde ekologickým znevýhodněním nahoru. Kolínská TPCA šla ke dnu. Ten tam Toyota sice vyrábí Aygo, ale to jako Aygo nevypadá. Tyhle auta stály ještě před pár lety cca 8k Euro. Dneska v rámci ekologického znevýhodnění stojí dvojnásobek a je to děsivě poruchové.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CUKI: taky píšu ty "dražší" auta. Malá auta se opravdu vyrábět nepřestala a lidi je pořád kupují, i třeba jako 2. auto do domácnosti nebo pro někoho, kdo je sám. Jinak tyhle auta stojí pořád kolem 12k EUR (takové ty tří dvéřové Hyundaie apod.)
    EV jde nyní sehnat asi za 19k EUR (Dacia), takže je to jen otázka času, kdy budou stát stejně.... no a pak zase chvilku než se objeví dostatek ojetin.

    Můj odhad je, že do 5 let už tam cenový rozdíl nebude.
    CUKI
    CUKI --- ---
    KUTAS: jenže Enyaq vs Kodiaq není běžné auto ale tank. V rámci ekologie jsme zvýšili potřebu. A přestali vyrábět auta běžné velikosti. To je terno. Navíc se to do mnoha měst vůbec nevejde. Běžná auta stála kolem 10k Euro. Nemůžeš srovnávat s auty za klidně mega a víc. Vzorek toho co si kupují auta lidé na NYXu není opravdu srovnatelný se zbytkem naší populace.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    XCHAOS: Tak uz ted ty drazsi auta stoji EV stejne jako ICE, viz napr. Enyaq vs Kodiaq. Jeste na trhu chybi dostatek ojetin, coz je otazka par let, jak se budou uvolnovat na trh sluzebni auta.

    Imho pro lidi ze satelitnich mestecek to bude jasna volba, lidi ve mestech se pridaji zahy, jak bude vyresena infrastruktura (viz draty v obrubnicich nebo nabijecky v lampach).

    10 let je dlouha doba, ja bych to klidne na tech 50% za 10 let tipoval, ale ja jsem mozna prehnany optimista.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MMORT7: no, lidi na to obecně nebudou mít. ale navzdory takové té masmediální masáži... co ty víš, kolik lidí odkládá koupi nového auta, protože uvažují, že to příští by mohl být elektromobil, a akorát čekají na cenově dostupnou nabídku? Jak říkám, polovina je hodně. Ale k nárůstu dojít může. Většinu ceny elektromobilu představuje baterie, a pokud propad cen baterií bude kopírovat propad cen solárních panelů...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no, polovina, to je silná výzva. přesto se to může stát.
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Já si nedělám iluze, že by elektromobily v dalších deseti letech překročili víc než polovinu vozového parku. To je totální nonsence, protože pro mnoho použití se to prostě nehodí.A jako že by na každém parkovacím místě v Praze nebo kdekoliv jinde bylo možné to auto dobít? O tom také pochybuji. Ta infrastruktura se nedá udělat přes noc. V létě hodně pomůže fotovoltaika na střechách, ale v zimě jako by nebyla. Taky vidím problém v tom, ,že když jsem si kupoval asi ve třiceti svoje první auto, jeden z plánů bylo oživit staré malé elektroauto, ale dneska se prodávají pouze tanky a je jedno jestli je to benzín, ropa a nebo elektro.

    Zato jsem přesvědčen, že podél silnic a dálnic budou vznikat solární farmy, které budou zapojeny do nabíjecích rest zones, že prakticky každé parkoviště u obchoďáku bude mít kryté stání s panelů, ale benzínky jako takové jen tak nevymizí. Na co by jezdil takovej Turek? :-D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: no ale tam to jasně rozebírají v diskuzi: pumpy jsou často už jen bezobslužné tankovací automaty (typicky ve Francii), pokud někde přežívá obsluha, financuje ji shop a ne marže z prodeje pohonných hmot. No ale i tak se to postupně přestane vyplácet, ty nabíjecí stanice přežijou na dálkových trasách, kde se elektroobily vybijí, ale ve městě převládne dobíjení ze svého, na parkovištích u supermarketů, apod.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: vsak nech tam iba nechaju dovliect tluste kable miesto nadrze pod zemou a mozu sa preklopit do 21. storocia aj ked pre nejake mensie retazce to moze byt asi prilis draha investicia do infrastruktury
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: To je tedy i velmi dobrá cena, protože když to srovnám s tím co by ty solární zloději nabízely, tak to bylo za víc než dvojnásobek. Skoro bych hádal že 5M5 je cena po odečtení dotace.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam