• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    KULA
    KULA --- ---
    CYBERWOLF: Vem si, jak funguje osobní auto v výškách okolo 3-4km nad mořem - nejede, nemá dostatek "molekul vzduchu", které by spalovalo. Vojenská letadla ve výškách okolo 20km kompenzují nedostatek "vzduchu" tím, že emitují v nepoměru obrovské množství jiných částic aby se udrželi. Dopředný vektor se zvětšuje s výškou letu aby křídlo udrželo proudnici. No offence, jen chci na příkladech které známe ukázat, jak ta hustota molekul, které způsobují drag, rapidne klesá.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    CYBERWOLF: ve 20 km ASL a zároveň 0 km/s (stav při zážehu) aerodynamika skutečně problém není :)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Nemyslím si, že by ve 20 km aerodynamika nebyla problém. Ve 200 km snad...
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    OMNIHASH: no ano, výtahem nebo balonem (to, o čem se tu bavíme)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    THERIDANE: no ale nejdřív to tam musíš dostat
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    OMNIHASH: ta úspora povrchu plyne z toho, že to nemusí být štíhlý a dlouhý... a aerodynamika v té výšce a rychlosti není problém
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    THERIDANE: no ta úspora povrchu je minimální, v podstatě jenom konce válců, jinak je vcelku jedno, po jaký křivce táhneš kružnici, spíš to bude kvůli minimalizaci kritickejch míst ve těch švech na konci. Otázka je, o kolik víc to bude žrát paliva díky šílenýmu čelnímu průřezu a zhoršený aerodynamice.
    CLUMP
    CLUMP --- ---
    Curiosity update, sols 1012-1072: Sciencing back and forth below Marias Pass | The Planetary Society
    http://www.planetary.org/blogs/emily-lakdawalla/2015/08141643-curiosity-update-sols-1012-1072.html



    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    CYBERWOLF: nádrž ve tvaru válce má větší poměr povrch:objem než nádrž toroidní nebo nejlépe kulová (ale u koulí se blbě řeší staging :) a s tím souvisí větší potřeba materiálu (jednak z důvodu geometrie - povrch je prostě větší a jednak proto, že je potřeba zesílení spojů v rozích, na koncích válcové nádrže) a taky větší tepelný ztráty a tím pádem nutnost lepší izolace... torus se jako nádrž na kryo materiály volí často (např. skoro všechny LPG auta)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    THERIDANE: Čím to? Vždyť na objemu se nic nezíská a tím, že to má víc trysek musí klesnout i poměr hmotnosti stroje a paliva (tj. víc železa, míň náplně). Jediné, co by na tom mohlo ušetřit, je to vyvezení do 20 km balónem, ale to nesouvisí s tvarem rakety.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    CYBERWOLF: výrazně nižší hmotnost, výrazně nižší moment setrvačnosti, menší prostorový nároky (při manipulaci na zemi)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    THERIDANE: já nevím, ale v čem má to toroidní uspořádání výhodu oproti klasickému modelu?
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    THERIDANE: na jaky to jede palivo?
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    Například takhle vypadá raketovej stupeň systému Bloostar španělské společnosti zero2infinity. Jedná se o třístupňovou toroidní raketu, kde 1. stupeň je vnější prstenec, 2. prostřední a 3. střed.



    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    BIDAK: To není skutečnej výtah, je to jen drop-in náhrada za balónovej stupeň u rockoonu. Ten výtah je taky nadnášenej lehkým plynem, takže je to spíš takovej vysokej a ukotvenej balón, po kterým se vydrápe do 20+ km launch pad s raketou, která je pak (výrazně) lehčí a díky absenci atmosferických omezení při designu i strukturálně robustnejší (protože v řidké atmosféře tě už nic moc nenutí minimalizovat průřez stroje).
    SATAI
    SATAI --- ---
    BIDAK: tohle je prostě jinej sport..
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    ZEDDICUS: Jenomze to se musi protahnout az kus za geostacionar. Jinak to nedava smysl.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    ZEDDICUS: jednoznačně, a taky potom ten celej nosič nemusí vypadat takhle, ale takhle (protože aerodynamika už není takovej problém)
    ZEDDICUS
    ZEDDICUS --- ---
    BROUKOID: tak ono i start z výšky 20km by měl ušetřit hromadu paliva na ušetřeném tření o vzduch a možné lepším počátečním úhlu, ne?
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    CLUMP: " The patent does say that the elevator could be scaled to reach 200km, but that's a little like saying that your bank balance could be scaled to reach $1 billion—it's technically true, but the execution may prove tricky."
    CLUMP
    CLUMP --- ---
    Company in Canada gets U.S. patent for space elevator
    http://phys.org/news/2015-08-company-canada-patent-space-elevator.html

    VIRGO
    VIRGO --- ---
    Fantastická animace plánovaných vědeckých úkolů před ukončením mise Cassini,
    včetně dechberoucího vícenásobného "Kamikaze" průletu v mezeře mezi povrchem
    Saturnu a vnitřním okrajem prstenců:

    NASA | Cassini Media Reel [HD]
    https://www.youtube.com/watch?v=VaWGso39lNE


    Před nedávnem jsem tu vyhrožoval nepříjemnými "naposled" v rámci mise:
    Za tři dny proběhne historicky poslední průlet Cassini kolem měsíce Dione
    17.8. ve 20:30 SELČ mine sonda povrch měsíce ve vzdálenosti 474 km.
    http://www.nasa.gov/jpl/cassini-to-make-last-close-flyby-of-saturn-moon-dione

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam