• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    THERIDANE: duvod bude asi ten, ze by stalo hodne energie takovy rychly pohyb zastavit
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    THERIDANE: NASA Glenn Research Center na tohle téma celkem pravidelně dělá studie (zhruba jednou za prezidentský období :) PDF
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    BROUKOID: Ok, to pak ano. Ale že několik stovek až tisíc kg hmoty rotující jednou za tři sekundy "nerozhodí" ISS se mi nezdá - jednak všechny pohyby, co tam dělají, jsou o několik řádů pomalejší (důvod to mít asi bude) a jednak — hlavně — rotující část plavidla není žádná sranda. Mám o tom za poslední roky popsáno asi tisíc stran, tak se trochu rozepíšu :-)

    V ložisku je vždycky tření a tak je potřeba neustále motorem ztráty vyrovnávat (udržovat otáčky). Díky Newtonovu 3. zákonu ale motor působí stejně jak na rotující sekci, tak na zbytek ISS (protože platí zákon zachování momentu hybnosti), a proto by stanice musela tento krut neustále kompenzovat činností gyrostatů (nejde) nebo motorů (stojí peníze). V odvážnější literatuře se tohle řeší dvěma stejnými proti sobě rotujícími oddíly, protože jejich celkový kroutící moment je roven 0 (ideálně).

    Pořád je ale problém s praktičností. Když pominu gyroskopický jev a s ním spojenou nutnost zastavit rotaci před každým manévrem, asi největší překážkou jsou sítě. Propojit nekonečně rotující segment se zbytkem lodi prostě nejde (jsou to stovky elektrických vodičů, optika, vzduchotechnika, užitková voda, odpad, chlazení, ...). Rotující segmenty tak obvykle mají všechny sítě vlastní, jsou to prakticky samostatné stanice se vším všudy.

    Proto se v současných plánech pracuje spíš s rotací celé stanice/lodi na kabelu k protiváze jako je třeba modul s pohonem. Tím se dosáhne většího poloměru (klidně kilometry) a nízkých otáček (pár desítek za hodinu), odpadnou problémy s technikou a hlavně je to výrazně levnější. U jaderných pohonů (styl NERVA) to navíc významně sníží dávku posádce.

    https://www.youtube.com/watch?v=a18SN3uN8VI
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    THERIDANE: zije? melo se jednat o jeden maly pokusny modul. To je moje pointa. Absolutne souhlasim ze to neni "obyvatelne". Muj komentar na 20rpm jako "male otacky" byl v tom, ze to nerozhodi ISS - a vlezt dovnitr na par hodin muze i clovek. Nehlede na to ze by se tam klidne mohly par mesicu/let nechat zit nejaka pokusna zvirata.
    MMACHER
    MMACHER --- ---
    Pop Chart Lab --> Design + Data = Delight --> The Chart of Cosmic Exploration
    https://www.popchartlab.com/products/the-chart-of-cosmic-exploration
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    THERIDANE: Ten z SE odkazovaný kalkulátor je naprosto boží
    SpinCalc
    http://www.artificial-gravity.com/sw/SpinCalc/SpinCalc.htm
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    THERIDANE: a protože při vyšších poloměrech by to bylo přes 1 g, tak je 20 RPM moc všeobecně. Jsou to otáčky pozvracených strojů na Matějské :-)
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    CYBERWOLF: http://space.stackexchange.com/questions/9575/artificial-gravity-by-centrifuge-and-potential-nausea

    tl/dr: když přesáhne poměr úhlové rychlosti ku poloměru určitou empirickou mez, posádka začne pociťovat nevolnost. 2 metry na 20 RPM jsou nesmysl.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    THERIDANE: v čem je problém?
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    BROUKOID: 20 RPM ti přijde v pohodě pro něco, v čem žije člověk? :-)
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    VIRGO: tak je jasne ze by to byl jenom "technologicky demonstrator" - pouzitelne "odstredive gravitacni obytne moduly" urcite musi mit mnohem vetsi rozmery (resp. mnohem vetsi polomer otaceni). A asi nema cenu to pak (s vetsimi rozmery) montovat na ISS. To je asi jasne.
    A jak je videt prave diky tomu co udelal Scott Kelly, dlouhodoby pobyt bez gravitace je velky problem. Urcite bude zajimave vyzkouset, jestli treba nepomuze uz jenom 0.1g, nebo obecne jaka je zavislost zdravotnich potizi na velikosti gravitace. Mozna je hranice 0.6g, mozna 0.05g.. ale urcte je treba to zkoumat. A i ten maly prstynek, ktery by treba generoval jenom tech 0.1g (coz by pri polomeru cca 2m znamenalo asi 20 otacek za minutu, coz vazne neni "velka" rychlost) by umoznil toto zkoumat.
    Vzhledem k tomu ze nejaky prakticky pouzitelny prevratny pohon je v nedohlednu, tak pokud se chceme podivat nekam jinam nez na mesic, bude potreba resit dlouhodoby pobyt ve vesmiru. A nejaka forma nahrady gravitace bude nejspis nutna. Takze to povazuji za velmi nestastne, ze se od toho upustilo. A neverim ze by duvodem bylo to ze by "byly nutne vysoke otacky" - jak jsem psal vyse - nezalezi na absolutni hodnote generovane "gravitace" - proste NASA nema prachy :(
    VIRGO
    VIRGO --- ---
    Scott Kelly: A trip to Mars will challenge bones.
    Scans to study my bone health after a Year In Space to help solve the problem.

    VIRGO
    VIRGO --- ---
    BROUKOID: Už se to řešilo vedle. Rychlost rotace by musela být fakt velká.
    Detaily jsou na webu, tohle téma nestíhám.
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    Me spis prijde srandovni, jak "vytunili" ty podpery, aby vypadaly "hi-tech" :)
    V kazdem pripade me ale hodne mrzi, ze neprosel ten puvodni navrh, kdy na ISS meli dat toroidni modul, ktery by rotoval a generoval "umelou gravitaci":


    to by bylo teprve cool.. :(
    PRAASHEK
    PRAASHEK --- ---
    SEJDA: enter price: about 20 billion usd
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    CLUMP: to ale vubec nevypada jako Enterprise
    CLUMP
    CLUMP --- ---
    Olympus BA 2100: Sedmdesátitunový nafukovací megamodul Bigelow Aerospace | Tajemství vesmíru
    http://vesmir.stoplusjednicka.cz/...-ba-2100-sedmdesatitunovy-nafukovaci-megamodul-bigelow-aerospace

    Pokud půjde vše podle plánu, měl by ještě v první polovině tohoto roku (pravděpodobně na konci dubna) zamířit k ISS první nafukovací modul BEAM (Bigelow Expandable Activity Module) z dílny Bigelow Aerospace. K Mezinárodní vesmírné stanici jej má dopravit Dragon SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-8. Testovací modul má mít po nafouknutí rozměry 4 × 3,2 metru a po dobu dvou let bude připojený k rozšiřujícímu portu Tranquility. Zástupci NASA se již nechali slyšet, že by z něj mohla být pěkná odpočinková místnost pro astronauty na ISS. Současně bude probíhat měření teploty, tlaku a také intenzity záření uvnitř modulu.

    Miliardář Robert Bigelow má ale mnohem odvážnější plány – nedávno představil koncept svého nafukovacího obra budoucnosti. Modul s označením BA 2100 (nebo také Olympus) má na délku měřit téměř 18 metrů a v průměru má mít 13 metrů. Celkový objem tohoto 70 tun vážícího monstra je téměř třikrát větší, než vnitřní objem celé ISS. Vzhledem ke obrovské hmotnosti je zřejmé, že Olympus není určený pro ISS, Robert Bigelow v něm nicméně vidí budoucnost pro cestu lidské posádky k Marsu nebo jako sklad pro lidskou základnu na Měsíci.

    PUGUSERES
    PUGUSERES --- ---
    KULA: dikec
    KULA
    KULA --- ---
    PUGUSERES: googli po heslu onboard. Viz. např.:
    Space Shuttle Cockpit video STS-135 Launch ..onboard ..
    https://www.youtube.com/watch?v=8gBBGb_isAs

    p.s., jak se Rex Walheimn zubí :)
    PUGUSERES
    PUGUSERES --- ---
    Zdravím Vás,
    sem vcelku lajk, ale onehdá mě napadlo, zda existujou videa z kabiny pri vzletu do atmosfery/kosmu ...
    pripadne existujou- li videa z navratoveho modulu ...

    tak by me zajimalo jak to tam pri tom stoupani/ sestupu vypada
    dik za odpovedi ;-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam