• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    KAERO
    KAERO --- ---
    DZEJDZEJ: vypada to moc pekne. deti by to ocenily. bohuzel pro autora, se stahovanim exe souboru z internetu jsem uz pred nejakou dobou skoncil. obnovovani dat ze zaloh je strasne moc prace.
    DZEJDZEJ
    DZEJDZEJ --- ---
    Za me paradni ebook - On board Apollo moonships - se spoustou ilustraci a detailu - nejake nahledy zde...
    GREGI
    GREGI --- ---
    How Dangerous are Jet Contrails & Rocket Exhaust ?
    http://www.youtube.com/watch?v=1fHSYsZWzho
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Rocket Cam! Delta IV Parker Solar Probe
    https://www.youtube.com/watch?v=AdtkBQyqFao&feature=youtu.be
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    ONDRA_99: No, byly problémy s pumpama, to je zatím jediné.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    BIDAK: Tak tam je defakto jedina otazka jak zvladnou namahani navratu do atmosfery (na coz je tam ten entry burn, ktery vyrazne snizi rychlost a zaroven spaliny vytvori "stit" tem motorum), co se tyka opakovanych zazehu tech motoru, tak tech absolvuji spoustu kazdy.
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    CYBERWOLF: Rusové už Energii nevyrobí, stejně jako USA už nevyrobí S5.

    CYBERWOLF: Ano, 3 starty. A uvidíme, no.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    BIDAK: "Ne" je k "mají rusové infrastrukturu na výrobu Energijí" nebo "budou muset nejdřív obsadit Ukrajinu", nebo k obojímu? :)

    SpaceX kaluluje s nějakým poměrem nákladů a rizika. Jak je tenhle poměr udržitelný je otázka, která pořád není zodpovězená. Zatím jeden motor (kus, ne typ) použili maximálně kolikrát? Mám pocit, že největší veterán má asi 3 starty.
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    CYBERWOLF: Ne...

    CYBERWOLF: Tohle právě Sx dělat nechce a nedělá. Máš to jako u letadla, tam taky před každým startem nerozebírá celý motor.

    CYBERWOLF: Tam jde o tepelnou odolnost. On se jim ten hliník tavil...
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    CYBERWOLF: Tak bavime se tu na tema narocnosti “refurbishmentu” stupne pred znovupouzitim. Temer neopotrebovava znamena, ze zvladnes treba 10 (mozna i vic) startu aniz by jsi tomu dilu musel venovat zvysenou pozornost. Kazdy takovy dil ti vyrazne zkrati a zlevni cely proces oproti dilu, pro ktery jsou ty podminky navraty “na hrane” a tudiz ho bud musis vymenit pokazde, nebo velmi peclive proverovat. Tudiz z pohledu narocnosti je material velmi dulezity aspekt.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    ONDRA_99: věta "titan se prakticky nijak neopotřebuje" je naprostá blbost. Nufsaid.
    ANDELIN_GZEMI
    ANDELIN_GZEMI --- ---
    K tomu oživení Energie - NASA taky měla plány na znovuzavedení výroby F1 motorů ze Saturnu, ale výrobní postupy se změnily a to, že na těch motorech v šedesatkach spoustu věcí dopasovávali ručně, by natolik zvedlo náklady, že by se to rovnalo vývoji nového motoru.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    CYBERWOLF: Lol. Neni to o materialech a proto ma blok 5 grid fins z titanu a ne z hliniku. Napoveda titan se prakticky niak neopotrebuje, zatimco hlinik musis natrit zaruvzdornym naterem aby alespon ty snazsi mise prezil. Lepsi tepelny stit na namahanych mistech je taky uplne k nicemu. Samozrejmne ze je to sakra velkej rozdil v tom jake materialy pouzijes.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    ONDRA_99: to neni otázka použitých materiálů. Když odpaluješ raketu, chceš aby byla v perfektním stavu. To znamená provést všechny zkoušky, které se dělají při výrobě a když je něco špatně, tak opravit a udělat je znova. Když tenhle proces jakkoliv ošidíš, zvyšuješ riziko, že to bouchne.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    CYBERWOLF: Zvlastni je, ze SpaceX ma aktualni rekord mezi dvema starty neake 2 mesice a to pokud vim jeste nebyl blok 5. Rekl bych spis ze bylo to narocne pri pouziti starych technologii a materialu.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Mě tak napadá - mají rusové infrastrukturu na výrobu Energijí, nebo budou nejdřív muset obsadit Ukrajinu?
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Vzhledem k tomu, jak je náročný zkontrolovat, jestli ta raketa, co přistála, je fakt celá v pohodě a poměru ceny motoru ke zbytku rakety - zachraňovat jenom motory celkem dává smysl. Jenom to možná není tak cool.

    Na Energiji celkem není nic špatného. Pokud dokážou vyřešit problémy, co s tím měli před třiceti lety, bude to boží. 30 let pokroku jim v tom docela hraje do karet. Začít vyvíjet raketu na zelené louce, aby to nějak dávalo smysl, bude dle mého mimo možnosti ruského kosmického programu (teď mluvím o penězích).
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    OTAVA: Na ukor provoznich a vyrobnich imho

    KAERO: Vsak jasny to je duvod proc s revoluci neprijdou. Ale neni to prece duvod tu revoluci nezacit kopirovat.
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    KAERO: Tak pokud v podstate recykluji a zmodernizuji Enrgii, tak usetri hodne vyvojovych nakladu zejo.
    KAERO
    KAERO --- ---
    ONDRA_99: je to velka organizace. sedi tam hromady lidi, kteri jsou zvykli delat nejakou vec danym zpusobem. rozhoduji o tom lide, kteri jsou uvykli na nejake stroje. vyvoj v ramci moznosti je bez problemu, ale revoluce, uplne nove koncepty, to je obvykle problem, pokud to netahne hodne silna osobnost.
    coz je ostatne duvod, proc s novyma vecma muze prijit zacinajici firma jako spacex, a proc to uz neudelala nasa nebo roscosmos i pres jejich potencial v lidech, vyrobnim zazemi atd.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    MMACHER: Ja to neak nechapu. SpaceX predvedla funcni zpusob jak delat znovupouzitelne rakety (zatim alespon 1. stupne). A jedina firma, ktera ohlasila ve svych planech neco "podobneho" je Blue origin. Vsichni ostatni bud tapou, nebo predvadeji neaky "kraviny" typu ze se jim zachrani jen motory. Pritom Falcon 9 uz tu pomerne chvili je a SpaceX uz dost aktivne pracuje na BFR. Tim, jak SpaceX totalne zmenil pomer sil, tak jakmile neaka vesmirna agentura oznami jakekoli "Resurrect", tak to je imho na facepalm.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam