• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    SEJDA: Ale prd. Starship finalni verze bude hladka a vylestena. SpaceX naopak dba na vzhled nadprumerne v ramci kosmonautiky. Treba to ze upravuji i vzhled nastupni plosiny do Dragonu, pritom je to z pohledu funkce uplne zbytecne. Starship ted neni vylestena ciste proto, ze tohle je teprve prototyp.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: no, tak Mercury-Atlas 9 taky delali "na kolene" a v leccem se to mohlo podobat vyrobe Starship, az na to, ze Starship je levnejsi, radove. Starship ma byt masovy produkt, strhavajici trh do kapes Space X a ne nastroj vladni propagandy.
    Az budou chtit zakaznici hladkou a vylestenou blbost, tak jim to SpaceX nabidne. Bude je to stat par $ mil. extra, ale treba jim to za tech par minut slavy bude stat.
    Ale jak psal NEXIS_CZ, pockej si, a budes moudrejsi. Problem tu spise maji lidi, kterym vadi "zmuchlana" raketa.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    KAERO: Nejspis jo, Mk3 uz ma mit celkove tenci ty steny, takze ted tam rezerva ocividne bude.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    ARCHIMEDES, KAERO: A taky pak produkcni verze bude vyhlazovana jeste. Ted to je takhle pomackane ciste z financnich duvodu. Mohli by to ted nalestit a vic narovnat, ale pro ty testy by to nemelo zadny vliv, ale bylo by to dost hodin prace navic. A to by bylo jak casove pomalejsi, tak financne drazsi. A ani jedno nema smysl investovat do prototypu, ktery ma jen otestovat technologie.

    V rozhovoru s Everyday astronautem kdyz mu na telefonu ukazuje video zevnitr tak Elon rika, ze to bude v budoucnu vyhlazenejsi. Nebo taky ze ty nadrze na pristani nebudou jako nadrze, ale bude to integrovane primo do cela Starship. Tady je tuna kompromisu tak aby to bylo co nejsnazsi vyrobit a zaroven bylo mozne otestovat to co potrebuji otestovat (aerodynamika, rozlozeni vahy, schopnost manevrovat, ...), jakykoli cas venovany vzhledu jsou penize navic. A je to soukroma firma, penize jsou jejich nejvetsi omezeni.
    KAERO
    KAERO --- ---
    ARCHIMEDES: aerodynamika krivych plechu by stejne asi nebyl problem ani pro ostre verze, ale strukturalni pevnost zvlnenych plechu je mensi. ale tu bezpochyby maji dostatecne naddimenzovanou.

    NEXIS_CZ: super, to zni dobre. Na obrazku atlasu nize jde videt, ze je delany z ohnutych platu oceli a vypada pekne.

    SEJDA: ja barvu ani F9 neresil. a ty si sve problemy res nekde jinde, dekuji.

    Pro srovnani pridavam fotografii Mercury-Atlas 9, ktery byl z oceli a bezpochyby na sobe nema matnou barvu. Vsichni, i ti s beznym ci slabsim zrakem, si dozajista vsimnou kvalitni klempirske prace. Pripadne si dohledejte dalsi fotky:
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    konec 2. stupne F9 .. je pomackany? ;) nevime je totiz natreny matnou barvou ;)
    NEXIS_CZ
    NEXIS_CZ --- ---
    KAERO: během prezentace zaznělo, že narozdíl od starship mk1 a 2, kdy svářeli pláty oceli, budou od mk3 jednotlivé sekce vyrábět tak, že jeden plát oceli ohnou na průměr 9m a jedním svárem spojí. Možná už pak nebude vypadat tolik pomačkaně :)

    Starship Update
    http://www.youtube.com/watch?v=sOpMrVnjYeY&t=3142
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    Ty plechy vlnité jsou, ne že ne.
    Ale při rychlostech, kterými si má tenhle Mk.I popoletět, je to z praktického hlediska jedno. Důležité jsou motory, hmotnost a rozměry (jak pro momenty setrvačnosti, tak pro aerodynamické odpory).
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: no jo, pry za to muze optika, resp. lom svetla. Lidske oko je proste neprakticka blbost, ktera nerozlisi skoro hladke a katastrofalne krive. Puntickarstvi by se pak dalo vysvetlit stejne, jsou to proste lidi postizeni abnormalnim zrakem.
    Ale predstav si, ze se raketa vrati z Marsu, radeji v noci, prileti k ni armada klempiru a budou to vyhlazovat, aby se tvuj pokriveny smysl pro estetiku necitil dotceny.
    Proste F9 je jina trida, nelita meziplanetarne, je lehci, a co jsem se naposledy dival, jeho 2. stupne konci zpravidla rozpadem na molekuly v atmosfere.
    Starship bude zazivat vyssi rychlosti, treni, teploty. Cilem je pouzit nerezovou ocel, aby se prekrocilo 800 °C mozna i 1000 °C (je to hezke kulate cislo) atd. Najdi teplotne stalou matnou barvu, ktera je levna, aby natreni te obrovske plochy (3x vetsi obvod) nestalo moc $. A aby tak Starship mohla byt stale jeste levnejsi nez F9.
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: kdybys radeji misto tech zbytecnych kecu vysvetlil proc to je tak zprohybane.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: tak si ji postav. Anebo to kvuli tobe, a dalsim podobne narusenym jedincum, budou strikat bezbarvym (nehorlavym) matnym lakem :D
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    KAERO: jojo, pekne se to leskne, ale vypada to jak zbouchany kladivem;)
    KAERO
    KAERO --- ---
    Taky vam prijde ze Starship vypada jak pomackana plechovka? Chapu ze Starhopper vypadal jak pomackana plechovka, je to testovaci stroj. Starship taky, ale ja chci peknou hladkou raketu co vypada jako technologie budoucnosti a ne pomackanou trubku co vypada jak svarovana Pepou z vedlejsi ulice :)
    Byt investor, tak mam pocit ze se me chce nekdo podvest a ukazuje mi potemkinovu vesnici.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Lae jsou to skvele fotky .. takove pripomenti raketoplanu ..
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: tak Ceskoslovensko i Slovensko to dostalo od Sovetskeho svazu darem, resp. od Ruske federace jako odpis mezistatniho dluhu. Ale klidne muze jit, jako v pripade cinskych Pandu, o formu zlepsovani obrazu v zahranici, prohlubovani spoluprace na dalsich urovnich, resp. navazovani uplne novych vztahu. Cena za vyskoleni typicky vojenskeho pilota a jeho pobyt na ISS na 7-9 dni je tusim $40 mil. S tim, ze vycvik takto nadanaho a vzdelaneho cloveka trva stale jeste nekolik mesicu. Konkretne to trvalo Hazzaa Ali Almansoori 8 mesicu nez jej Roskosmos prohlasil za pripraveneho, jini turiste byli uz i rychlejsi, coz bych nebral nejak individualne, spise bych to vztahl k tomu jak moc asi je kosmonautika v SAE v plenkach. On sam mluvi o vycviku tak, ze se pripravoval na let na ISS nejmene 2 roky oficialne, resp. od zacatku svych studii avioniky/od nadseni ve svem detstvi soukromne.
    Oficialne je to "ucastnik pobytu", jeho ukoly spocivaji v pomoci astronautum s dennimi rutinami (klidne i vykladani nakladu z lodi) a jeho vlastni ukol je spojit se s mladymi lidmi v Arabskych emiratech.
    The First Emirati Astronaut Is Ready to Launch Into Space | Space
    https://www.space.com/first-uae-emirati-astronaut-ready-for-launch.html
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    aka je uloha "spaceflight participanta"? tuto ten Hazzaa z Emiratov tam len teraz letel a uz si pakuje svestky a poleti naspat, ten cas na ISS si krajiny kupuju?

    Crew Departure Preps, Biochemistry Research Start Workweek – Space Station
    https://blogs.nasa.gov/...tion/2019/09/30/crew-departure-preps-biochemistry-research-start-workweek/
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    SEJDA: Tak zacni timhle videem kde ti Tim Dodd ukaze x dalsich moznosti srovnani https://youtu.be/LbH1ZDImaI8
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: Specifický impuls. Protože zejména takovýhle menší motor se hodí komerční firmě nejdřív do horních stupňů raket (SpaceX obrovským způsobem přeskočila integraci Raptoru do horního stupně Falconu, kterou všichni očekávali a která i kdysi byla snad ohlášena - protože by se ten Raptor zahazoval).

    V horních supních hraje specifický impuls v podstatě větší roli, než poměr hmotnosti a tahu (tedy, většinou předpokládáme, že palivo v raketě váží výrazně víc, než konstrukce a motor.. a právě v horním stupni jde o to z jednotky paliva vyždímat co největší delta-V, a to právě souvisí se specifickým impulsem... nemusí tolik vadit, když stupeň přitom běží dýl = nižší tah, ba právě naopak... jinak limitem bývá nemožnost škálovat turbočerpadlo směrem dolů)

    Jinak já poslední dobou pro amatérské a malé komerční rakety docela pošilhávám po kombinaci rajský plyn / etanol. Minimálně jedna složka nemusí být kryogenní a co se toxicity týče, tak aspoň lze jak palivo, tak okysličovadlo v malém množství zneužívat na baru, místo aby po přistání musel kolem rakety někdo ještě hodinu běhat v ochranné kombinéze :-) Specifický impuls je přitom podobný hydrazinu nebo tuhým palivům, akorát to není hypergolické a musí se to nahazovat jiskrou (tedy nevýhoda v případě manévrování)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    CYBERWOLF: jj, nic z toho cinska propaganda asi nezverejnila.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    SEJDA: poměr hmotnosti a tahu, účinnost a použité palivo jsou první věci, co mě napadnou. Zajímavé mohou být i parametry jako cena, spolehlivost a životnost.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ONDRA_99: co jineho srovnavat u motoru :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam