• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    NTR ani chemické raketové motory nejsou iontové motory, za těch cca 3000K je tepelná ionizace zanedbatelná.
    (UTFG "Saha equation")
    LYCO
    LYCO --- ---
    SEJDA: z trysky běžného raketového motoru (Merlin, BE-4, Castor, ...) lítají ionty taky, protože teplota je dost vysoká na to aby reakční produkty aspoň částečně ionizovala. To z nich nedělá iontové motory. Ostatně, plyny z trysky NTR taky nejsou úplně ionizované. Nebo pokud by dělalo, k čemu by taková kategorie byla? Spadaly do ní skoro všechny raketové motory.

    Iontové motory pracují tak, že vnějším elektromagnetickým polem urychlují proud iontů. Energie (a tedy i rychlost) těch iontů není odvozená z jejich teploty (teplota se u nich dá definovat, ale jsou to absurdně vysoká čísla, a moc neznamená - iontové motory se vyhýbají přenosu tepla), což jim dává extrémně vysoký specifický impuls. Obvykle ale těch iontů nemůže být moc, protože by začaly interagovat s okolím a mezi sebou navzájem a ztrácet energii - proto mají iontové motory extrémně nízký tah (cca desetiny až jednotky newtonů).
    Princip NTR ani jejich vlastnosti se tomu vůbec nepodobají.

    Vodík se používá, aby se dosáhlo co nejvyššího specifického impulsu. Teplota je úměrná průměrné kinetické energii částic. Maximální teplota je omezená existujícími materiály, takže plyn s lehkými částicemi bude mít vyšší rychlost částic. A protože specifický impuls je rovný (průměrné) rychlosti částic vylétajících z trysky, tak vodík ho dává nejlepší. Spálit ho s kyslíkem by Isp pokazilo, protože místo dvou protonů bychom měli 10 protonů a 2 neutrony.

    Občas se plánovalo použití i jiné látky než vodíku (voda, čpavek), to sice pokazilo Isp (na hodnoty okolo 5 km/s) ale zase se dal získat vyšší tah a menší a lehčí nádrže.

    Vodík neutrony absorbuje (a mění se na deuterium), ale pokud je neabsorbuje, tak je moderuje, Nevím v jakém režimu má ten reaktor pracovat (dosavadní reaktory používaly rychlé neutrony), ale aspoň v lehkovodních reaktorech s pomalými neutrony (Dukovany, ...) přítomnost vody reakci podporuje.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    LYCO: Dik, uz jsem se na to dival, ze 50 let stary typ byl asi NERVA, DRACO je novy nazev.
    Pokud misto spalin (chemicky motor) litaji z trysy urychlene ionty, jde podle mne o iontovy motor. Mne je celkem jedno, jestli byly ionty urychleny teplem, statickym elektrickym polem nebo elektromagnetickym polem.
    Z clanku mi nebylo jasne, proc pouzivaji vodik, kdyzby jej nechteji spalit. Jinak prece muzou ohrevem urychlovat uplne jine atomy, nebo by jine atomy lapaly neutrony?
    Na zemi se delaji testy, provoz vakuovych motoru je rozhodujici ve vakuu, ve stavu mikrgravitace, to bude prvni skutecna demonstrace.
    LYCO
    LYCO --- ---
    SEJDA: tak jedno po druhém:

    > pripominaji 50 let stary projekt DRACO
    DRACO je nový projekt

    > asi to je podtrida iontovych motoru
    ne, NTR jsou tepelné motory

    > predehrev paliva pro ziskani vetsi energie
    ne, jadrný reaktor je tam jediný zdroj energie, žádný předehřev

    > Dalsi demonstrace naplanovana na rok 2027
    ne, 2027 je plánovaný orbitální let, demonstrace technologie bude (na zemi) dřív
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    LYCO: co presne se v tom clanku nepise?
    LYCO
    LYCO --- ---
    SEJDA: cože? To se v tom článku ani náhodou nepíše.

    (Můj) volný překlad:

    Darpa, v rámci svého programu DRACO (demonstrace rakety pro agilní cislunární operace), spolupracuje s NASA na stavbě tepelného jaderného motoru (NTR), který by měl rozšířit možnosti okolo douhodobých misí. Cílem je otestovat kosmické plavidlo poháněné NTR do konce roku 2027.
    ...
    NTR nabízejí cca 10000krát větší tah než iontové motory a 2-5krát větší efektivitu než chemické rakety.
    ...
    Tepelné jaderné motory už byly v minulosti testovány, takže DRACO má náskok. Cca před 50 lety se tato technologie testovala na zemi, DRACO nyní využívá získané poznatky, ale oproti minulým NTR bude používat středně obohacený (5 - 20 %) uran, aby měl lepší šanci stihnout termíny.


    NTR pracují podobně jako běžné chemické motory: vezme se reakční hmota, ohřeje se (takže vzroste její tlak) a ten tlak se promění v trysce v pohyb jedním směrem. Chemické motory k ohřevu používají chemickou energii paliva a okysličovadla, reakční hmota jsou pak produkty té chemické reakce. Problém je, že produkty musí být poměrně těžké (molekuly oxidu uhličitého, vody atd.) takže jeich průměrná rychlost je při stejné teplotě nízká ("jen" cca 3 - 4 km/s). NTR problém řeší tak, že zdrojem tepla je jaderný reaktor, což umožňuje použít vodík jako reakční hmotu. Nevýhoda je (kromě všech nevýhod jaderných reaktorů), že teplo teče z reaktoru do vodíku, takže reaktor musí snášet extrémní teploty, a i tak jsou nižší než u chemických motorů, kde se dají dělat triky jako vstřikování paliva bez okysličovadla na stěny spalovací komory aby se řízeně "pokazila" reakce a snížila teplota u stěn.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KUBZ: jako jednotka velikosti asteroidu se nově používají žirafy:
    Asteroid velký jako žirafa proletí okolo Země. Půjde o jedno z nejtěsnějších setkání v historii měření | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/veda/asteroid-planeta-zeme-prulet_2301261821_afo
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DARPA oznamila spolupraci s NASA na vyvoji termonuklarniho raketoveho motoru, pripominaji 50 let stary projekt DRACO .. asi to je podtrida iontovych motoru, kde se urychluji ohratim protony (vodik), anebo jde o predehrev paliva pro ziskani vetsi energie.
    Dalsi demonstrace naplanovana na rok 2027


    https://www.darpa.mil/news-events/2023-01-24
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RIP: super. Nicmene Vulcan je pro mne raketa 3.5 generace, ma methanove motory ale i SRB, predzvest rakety 4. generace New Glenn, ktera bude stejne jako Starship+Superheavy ciste metanovo-kyslikova
    RIP
    RIP --- ---
    SEJDA: Chybí ti tam ten nejbližší, Electron, ten má prej letět za čtyři pět hodinek :-)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Pripravte si popcorny .. Vulcan je na Cape (zatim nesestaveny) .. Starship uz ma za sebou wet rehearsal, ale pry taky jeste neni hotova (neco dotahnout, neco odriznout).
    KUBZ
    KUBZ --- ---
    K Zemi se řítí asteroid, ve čtvrtek bude blíž než některé družice. Objevili ho teprve včera – VTM.cz
    https://m.vtm.zive.cz/clanky/k-zemi-se-riti-asteroid-ve-ctvrtek-bude-bliz-nez-nektere-druzice-objevili-ho-teprve-vcera/sc-870-a-220415/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    IKARI: u prvniho startu FH se pokusili o pristani vsechny stupne. Skoncil jenom horni stupen.
    VOJTECH111
    VOJTECH111 --- ---
    Dneska mi dorazila zpravicka od rodiny z Floridy (cca 30mi jizne od KSC) s popiskem:
    Dva boostery se oddělily od rakety a vrátili se zpátky na startovací plácek. Za 9 minut po startu rakety byl slyšet dvojitý sonic boom.

    IKARI
    IKARI --- ---
    SEJDA: to je asi trochu jiny pripad - jednak FH byl vice mene dokoncen v tu chvili, kdezto design Starship je ted dost work in progress - druhak test FH vypustenim nakladu vice mene skoncil, kdezto Starship se jeste musi vratit atmosferou - pokud by selhalo to vypusteni, tak to muze zbytecne ohrozit ten test
    THAIGRR
    THAIGRR --- ---
    SEJDA: tak určitě tam daj něco zajímavějšího než velkou cihlu, třeba by tam mohli dát cybertruck se spacemanem :D
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    IKARI: asi budes mit pravdu, nicmene nechce se mi verit, ze postartu FH s roadsterem, by startovali s betonovym nemonstratorem
    RIP
    RIP --- ---
    SEJDA: No to já nemám šajn, zeptej se v Hawthornu, já jen píšu, co vidím na těch souhrnech dění od nasaspaceflight :-)
    IKARI
    IKARI --- ---
    SEJDA: napr. protoze orbita starlinku neodpovida parametrum, co potrebuji pro ten test? mozna by to byla komplexita navic, kterou zatim nechteji resit? ... potencialnich duvodu by se asi nasla spousta
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam