• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    LEGI
    LEGI --- ---
    v nejlepším duchu ruských tradic - dvě příčiny smrti

    Moskva 11. ledna (ČTK) - V nemocnici moskevské vazební věznice zemřel někdejší podnikatel Sergej Volkodav, odsouzený v případu rozkrádání státních prostředků při výstavbě nového ruského kosmodromu Vostočnyj, uvedla dnes ruská média. V médiích se objevily rozdílné příčiny smrti: Volkodav podle serveru RBK podlehl zraněním ze rvačky se spoluvězněm, zatímco podle agentury TASS podlehl mrtvici, upozornil list Kommersant na svém webu.

    "Spoluvězeň v cele vyprovokoval rvačku, během které (Volkodav) utrpěl zranění hlavy," řekl zdroj RBK. V nemocnici vazební věznice Matrosskaja tišina udělali Volkodavu trepanaci lebky, následně upadl do kómatu a podle listu Izvestija dnes ráno zemřel.

    Moskevská vězeňská správa podle agentury RIA Novosti popřela, že by Volkodava zbili v cele. Uvedla, že ještě 30. prosince jej přepravili do městské nemocnice, kde lékaři shledali, že vězeň trpí vážným onemocněním. Následně jej propustili z vazby.

    Vězně převezli do nemocnice 31. prosince a 10. ledna mu vyšetřovatel zrušil vazbu. "Zemřel na mrtvici," řekli agentuře TASS v justičních orgánech.

    Soud v Chabarovsku před dvěma lety odsoudil Volkodava a jeho bratra Jurije, který býval vedoucím u vojenských staveb, ke čtyřem letům a devíti měsícům odnětí svobody, resp. k šesti a půl roku za mřížemi. Po odvolání byli - s přihlédnutím k době strávené ve vazbě - osvobozeni. Loni v září ale vyšlo najevo, že Volkodav je obviněn z rozkradení miliardy rublů při plnění státních zakázek, a proto se znovu ocitl ve vazbě, poznamenal Kommersant.

    Vostočnyj, jehož vybudování stálo několik stovek miliard rublů (více než 100 miliard korun), je první ruský národní civilní kosmodrom, který má Moskvě zajistit nezávislý přístup do vesmíru. Rusko doposud využívalo kosmodrom Bajkonur, ten se však po rozpadu někdejšího Sovětského svazu ocitl v zahraničí; nachází se totiž na území středoasijského Kazachstánu. Vostočnyj se nachází v Amurské oblasti. Poprvé z něj odstartovala raketa v dubnu 2016, ale v té době nebyl ani zdaleka hotov.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    STARE_CASY: zapomněl jsem na omáčku...


    V 06:30 SEČ odstartovala z upravené lodě čínská nosná raketa Gravity-1. Šlo o její první kosmický let. Na kruhovou oběžnou dráhu s výškou 500 km a sklonem 50° úspěšně vynesla tři meteorologické družice družic Yunyao (Jün-jao). Ještě není ani půlka ledna a už jde o druhou premiéru

    zdroj: https://twitter.com/Kosmo_Michal/status/1745427161681375679
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Tohle je úžasná fotka. Vůbec se nechce věřit, že to je reálné.

    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    CYBERWOLF: to já vůbec nezpochybňuju. Je naopak dobře, že v branži jsou jak firmy, které jedou tímto způsobem, tak i firmy, které jsou odvážné a experimentují. Vulcan bude v tomto ohledu předvídatelný a to je občas zcela zásadní vlastnost. Ověřená firemní struktura, vyzkoušené technologie, jedinou novinkou je hlavní motor a to se v minulosti dělo běžně, takže to nikoho nevyplaší. Navíc ten motor byl testován klasickým způsobem, poměrně konzervativně, postupy, které jsou v rámci oboru vyzkoušené a ověřené.

    Proto jsem i psal, že Vulcan bude velkým konkurentem hlavně pro evropské nosiče. Pro určitý typ nákladu a zakázek jsou preferovány velmi konzervativně vyvinuté a používané nosiče. Falcon od SpX má sice už spolehlivou historii, ale stejně máš instituce, které SpaceX nedůvěřují a budou volit radši nosiče od jiných firem. Vulcan má stejný průměr jako Ariane 5 (5,4 m) a velmi podobnou nosnost na LEO i GTO. Ariane 5 vynesla Webbův teleskop. Teď by byly k dispozici dva podobné nosiče.

    Vulcan má také jedno prvenství, které se mu bude hodit - první náklad vynesený do vesmíru metan-kyslíkovým motorem. Jakmile za sebou bude mít několik bezproblémových letů, bude tenhle typ motorů důvěryhodnější a začne se víc používat. I když Raptory mají za sebou podstatně více zkušebních hodin, existuje násobně více vyrobených kusů, tak to, že Musk testuje a mění všechno za pochodu, těm motorům v důvěře nepomáhá. I když se hodně těším na SS/SH a pořád si myslím, že to je správný směr, tak rozhodně nečekám (jako někteří nadšenci), že SS/SH vymaže ostatní nosiče, protože bude větší a levnější než cokoli jiného. I kdyby to tak bylo, tak důvěru si bude muset teprve vybudovat, a ještě hodně dlouho tu bude prostor pro klasické nosiče.

    Prostě Vulcan je celkově dobře navržený nosič, který bude mít dost zakázek. Konzervativní design je u Vulcanu velkou výhodou.
    LYCO
    LYCO --- ---
    CYBERWOLF: jako ony boostery na kapalná paliva taky mají využití, ale je spíš okrajové.

    Příklad z minulosti je třeba Pyrios, který podle Dynetics měl nahradit SRB u raketoplánu, a každý měl na sobě 2 motory F-1 (ty ze Saturnu V, modernizované a zjednodušené). Někde jsem viděl plánovaný letový profil, a zajímavé bylo že Pyriosy měly citelně nižší tah při startu, ale hořely o dost déle, takže to nakonec bylo plus.

    Ze současnosti máme třeba Delta IV Heavy a Falcon Heavy, kde se celý první stupeň používá jako booster; myslím že aspoň u SpaceX je důvod úspora peněz (jednotná technologie na všech stupních) a to že SpaceX nemá se SRB zkušenosti. Ale ani jedna raketa není hlavní tahoun.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    STARE_CASY: tak ono "když to není rozbitý - nespravuj to" je docela obecně platná a dobrá poučka. Hlavně ale ty motory na tuhá a tekutá paliva nejsou zaměnitelné - každý má své výhody a nevýhody a na booster je prostě lepší to tuhé palivo, jak už tu zaznělo.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Trochu čísel na srovnání Vulcanu s dalšími nosiči.

    How's ULA's Vulcan rocket compare to the competition?
    https://youtu.be/wD3MruC-FTc
    RIP
    RIP --- ---
    Já zas měl dojem, jak slyším, že ty ostatky se mají navést na orbitu kolem Slunce. Máme v tom nějakej bordel, fanboys :-)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: nemam odkaz, jenom to zaznelo vcera v kometari Kosmonautixu .. asi pujde o sum, Elysium nabizi dopraveni casti popela na LEO, do meziplanetarniho prostoru a na Mesic. Tak asi mate pravdu a ted meli i neco na Mesic.
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: co ctu tak to ma letet az na mesic. Mas odkaz?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    HOWKING: nezaplatili si popel na Mesici ale v otevrenem prostoru. Vozit popel na Mesic je plytvani paliva a ted nejde o palivo rakety, ale o palivo landeru.
    KAERO
    KAERO --- ---
    Beztak za to muzou samani kmene Navajo, protoze ten popel by znesvetil jejich posvatny mesic. Po nocich provadeli zaklinaci ritualy, Peregrine nemel sanci. Muzem byt radi ze vubec odstartoval vulcan:
    Human Remains Are Headed to the Moon, Despite Objections | Scientific American
    https://www.scientificamerican.com/article/human-remains-are-headed-to-the-moon-despite-objections/
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    ATOMIKS: A co ti chudáci, jež si zaplatili popel na měsíci. Bude záchranná mise, aby se jejich popel mohl poslat příště?
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    Na kosmonatix to píšou takto:
    Měsíční lander Peregrine se uspěsně zorientoval vůči slunci a dobíjí baterie. Astrobotic však potvrzuje přetrvávající únik pohonných látek, které dojdou během následujících čtyřiceti hodin. Plánované přistání na Měsíci se neuskuteční.
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    SEJDA: to bude možná důvod, proč nedokázali držet orientaci panelů vůči Slunci
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Z mesicniho landeru Peregrin utika palivo :(
    Pristani vylouceno.

    https://twitter.com/astrobotic/status/1744419692813443333
    KAERO
    KAERO --- ---
    ATOMIKS: jo, to ale nehoda pri startu, narozdil od zamerneho zahozeni stupne nad obydlenou oblast. No ano, je pravda ze kdyby startovali nad neobydlenou oblasti, tak by to nebyl problem v obou pripadech.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    STARE_CASY: Ariane 5/6 ;) .. Ale Vulcan muzou teoreticky litat v konfiguraci bez SRB, staci si pockat. Ariane 6 tusim musi mit vzdy alespon 2 SRB.
    LYCO
    LYCO --- ---
    STARE_CASY: motory na tuhá paliva jsou na tohle ideální: jsou levné, spolehlivé, celkem bezpečné (nevytečou) a mají vysoký tah. Nízký Isp na prvním stupni moc nevadí (navíc hoří jen cca 1.5 minuty), navíc tyhle motory ho vůbec nemají špatný: Isp ve vakuu je 280 s. Pro srovnání, současné (atmosférické) Merliny mají Isp = 305 s a zhruba poloviční tah.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    TOXICMAN: spojení fungl nových metanových motorů s boostery na pevné palivo je fascinující a úsměvné současně. Asi bych těžko hledal lepší příklad toho, jak fungují inovace v kosmonautice, pokud se do toho nepustí někdo typu Muska. Co funguje, to nech být, inovuj jenom nezbytné. :)

    Každopádně tahle raketa je hodně velký konkurent pro evropskou kosmonautiku...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam