• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    TOXICMAN:
    - do atmosferickeho krytu New Glenna se vejde cely hopper New Sheppard
    - Blue Origin vyzvedla z oceanskeho dna motory F1 z 1. stupnu raket Saturn V z programu Apollo
    - GS1 booster bude dosahovat rychlosti az 6 Mach, ma znovupouzitelnou tepelnou ochranu a znovu pouziti boosteru muze byt uz za 16 dni
    - GS1 nebude delat "entry burn" ale "exoatmospheric burn", velmi kratky, protoze booster ma ploutve, ktere jim vysly o hodne lehci nez palivo potrebne na entry burn
    - na otaceni ploutvi maji actuatory, ktere jsou nejvetsi na svete, asi 4x vetsi, nez meli SRB Space Shuttle, a to proto, aby byly velmi rychle
    - booster ma 7 motoru, 3 manevrovatelne, 4 pevne, posledni landing burn bude na 1 motor "throttled down", sucha masa boosteru je 250 t, motor ma 340 sekund ISP
    - cely New Glen ma vsechno jednou nadbytecne, tj. toleruje 1 chybu
    - telo New Glena je "hlinikovo lithiove", po vylisovani dilu je odebrano 90 % hmoty
    - GS2 bude mit proti GS1 mnoho vylepseni, ktere jeste zrychli vyrobu a jeste odlehci, momentalne stavi 4 GS1 a budou produkovat v nasledujicich letech dalsi GS 1, non stop
    - BE-3U motor (horni stupen) ma tah 77 tun, o 6 % vetsi nez bylo planovano, pumpy se otaci v opacnem smeru pro vyssi ucinnost, protoze je open-cycle cast H2 je spalena na nejdrive roztoceni vodikovoe pumpy, potom tema samyma spalinama roztaci kyslikovou pumpu a potom je poslou na chlazeni trysky motoru, 445 sekund ISP, 140 bar, ve skutecnosti neni teplota spalin z prepubrneru (Oxygen rich) nijak vysoka a tedy nejde ani tak o H2O ale o GOx
    - Blue Origin jeste nevi, jestli bude horni stupen expendable anebo reusable, nevi jestli se jim nakonec podari natolik zrychlit a zlevnit vyrobu, ze reusablity nebude mit smysl, ale mozna se jim vrati horni stupen v takovem stavu, ze vyjde jeho zahazovani neekonomicke, momentalne vyvyji oboji
    - Blue Origin si vyrabi vlastni CNC stroje
    - Blue Origin uz kopmletuje 3. dodavku motoru pro Vulcan, motory pro New Glenn se prave vyrabi
    - Blue Origin ma vlastni pec i ultrazvuk a kazdy jeden dil vypekaji a kontroluji, neni jasne, jestli mluvil jenom o kompozitech anebo i o slitinach
    - na jednom stroji vyrabi atmosfericke kryty i adaptery pro naklady
    KAERO
    KAERO --- ---
    TOXICMAN: kdyz vidim ty BE4 motory ve srovnani s posledni verzi raptora... no treba new glenn taky uz konecne poleti :)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    First Look Inside Blue Origin's New Glenn Factory w/ Jeff Bezos!
    https://www.youtube.com/watch?v=rsuqSn7ifpU
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Why advanced Technosignatures could evade detection
    https://www.spacedaily.com/reports/NASA_Study_Suggests_Why_Advanced_Extraterrestrial_Technosignatures_May_Evade_Detection_999.html
    TLDR - mimozemšťani mohli prostě vynalézt trvale udržitelný růst s vysokou kvalitou života, ekologii a tak, a na technosignatury se vykašlat :-)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    F9 uz zase letaji .. se starlinky. Prvni start za hodinu a pak uz to zase pofrci .. v nedeli 2 starty.
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: jo aha. ne, to je "AI summary", vyhalucinovane pres buhvico. O tom kontraktu se vic nez cas, castka a popis "Special Study for Emergency Response" nevi. Proto i kosmonautix to uvedl jako "Hojně diskutovaný ", coz je proste novinarska zkratka pro "nic vic o tom nevime".
    JULIANNE
    JULIANNE --- ---
    NASA’s Perseverance Rover Scientists Find Intriguing Mars Rock
    https://www.jpl.nasa.gov/news/nasas-perseverance-rover-scientists-find-intriguing-mars-rock
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SEJDA: mne to pripada, ze jde o to, ze Orion bude letat jednou za dva roky, pozdeji jednou za rok, pozdeji jednou za pul roku, ale vzdy bude jenom jeden ve volnem prostoru a druhy servisovany = odstrojeny.
    Tady muze odpoved NASA trvat nekolik tydnu az mesicu. SpaceX by mohla odpovedet radove rychleji.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: "This contract appears to be part of SpaceX's broader portfolio of federal work, which includes Indefinite Delivery Vehicles (IDVs) with the Air Force, NASA, and the Defense Information Systems Agency for services such as national security space launch, commercial lunar transportation, and proliferated low-earth orbit satellite-based services."

    Navic "SPECIAL STUDY FOR EMERGENCY RESPONSE" si predstavuju jako vyhrazeni kapacity komunikacnich druzic, poskytnuti tu a tam se prohanejicich Starship, ktere by mohly poskytnout palivo, s necim (tlakovou nadobou) nouzove pristat na Mesici, zadokovat u Gateway ..
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: jestli toto chapu spravne jde o "pohotovost" na Mesici.
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: aha, to o hoaxu je tvuj nazor. jsem to nepochopil.
    No je to spekulace na zaklade kontraktu mezi NASA a SpaceX s nazvem "Special Study for Emergency Response". Kontrakt je udelen 15.7. a hotovy ma byt 15.8.:
    https://www.fpds.gov/common/jsp/LaunchWebPage.jsp?command=execute&requestid=194495069&version=1.5
    Delivery Order NNK14MA74C-80KSC024FA090
    https://govtribe.com/award/federal-contract-award/delivery-order-nnk14ma74c-80ksc024fa090
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: bohuzel Kosmonautix neuvedl zdroj.
    A kdyz jsem si to googlil tak se mi zobtazovaly jenom starsi clanky.
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: a nejaky zdroj k tomu ze to je hoax?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Hmm, no ale nezdá se mi, že by se někomu chtělo riskovat, že se oddělej od ISS a pár minut potom jim pšoukne všechno zbylé hélium a zůstanou tam zaseklý.

    Záchranná mise by docela dobře mohla mířit ne k ISS, ale k uvízlému Starlineru, co se není schopen deorbtitnout...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: to bude dost stara sprava.
    1) SpaceX neleta, tim mene pilotovane lety
    2) vsechy dokovaci mista ISS, kam Dragon muze dokovat jsou obsazene
    3) kdyz by se Starliner odpojil a bezpecne odletel od ISS, muze bezpecne pristat na Zemi.

    A hlavne se NASA ptala SpaceX po tom, co nebylo jiste, ze se Rusove odvazi vratit se v Soyuzu, kde hrozili nelidsky vysoke teploty, dehydratace a ev. i smrt. To ze se mela NASA ptat kvuli Starlineru je hoax.
    KAERO
    KAERO --- ---
    "Hojně diskutovaný byl tento týden fakt, že NASA zadala SpaceX studii na případnou záchrannou misi. Agentura však vysvětlila, že se jedná spíše o pojistku i pro budoucí případy a primárním cílem je dostat oba členy posádky bezpečně zpět na Zemi pomocí lodě Starliner."
    Kosmotýdeník 618 (15. 7. – 21. 7.) – Kosmonautix.cz
    https://kosmonautix.cz/2024/07/kosmotydenik-618-15-7-21-7/

    to mi porad nezni jako ze neexistuje jedina obava. Puvodni mise mela trvat 8 dni. Startovali 5., uz tam jsou 20 dni a porad se nevi kdy pristanou.

    Ten problem bezpocyby neni zavazny. A i u nejmensiho problemu nejspis budou radeji delat testy nez neco zanedbat.

    Ale jak jsem psal: ze se neleti zpatky dokud se nezjisti pricina, a to take tvrdi oficialni stranka od boeingu. Pokud se rozporuje oficialni tvrzeni, tak potrebuju neco vic nez ze "neco se povida". Anebo je potreba rozlisovat osobni nazor a stav veci.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: M. Vaclavik rikal, ze Starlanier muze byt kdykoli pouzity pro navrat na Zemi. Ze neexistuje jedina obava, proc by mel byt nebezpecn, pro posadku.
    Proste jenom analyzuji data, ted neksy meli delat zkusebni zazehy. A tim to bude dovrseno.
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: "Boeing and NASA engineers will proceed with thruster disassembly and inspections, and move forward with finalizing flight rationale in support of readiness reviews for Starliner’s nominal return to Earth "
    Starliner Updates
    https://starlinerupdates.com/

    Me teda prijde, ze kdyz nema "readiness review" hotovou, tak starliner neni povazovan za pripraveny k odletu. Nebo mas nejake lepsi informace?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: muze odletet, ale nejdrive chteji zjistit, kde je problem v servisnim modulu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam