• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    prima rozhovor

    Brian Greene - Hyde Park Civilizace | Česká televize
    https://www.ceskatelevize.cz/porady/10441294653-hyde-park-civilizace/225411058090301/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: hmotnost je pri harmonickem kmitani jenom cas potrebny k rozkmitani.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: nevím, jestli vibrace utlumí atmosféra, ale celková hmotnost snad ano.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: my vubec nevime, jestli Raptory fungovaly bezchybne .. SpaceX s nami sdilela jenom "ma tah/nema tah". Nesdileli, jestli "ma ocekavany tah/nema ocekavany tag". Coz bylo videt u toho motoru Superheavy, ktery prestal fungovat kratce po startu jeho jasnost a delka plamene litala nahoru dolu az do bodu, kdy ho vyplo a az potom byl jeho kolacek cerny.

    My se od SpaceX dozvidame jenom o fatalnich zavadach motoru, ktere vedou k jeho vypnuti.

    Booster vibruje v atmosfere, ta muze jeho vibrace vyrazne utlumit. A navic na nej pusobi tiha a ta vibrace utlumi vyrazne.

    Starship ma mikro tihu, ma jen minimalni tah a mikro atmosferu, tam nema co vibrace zastavit.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS: dělají stovky různých změn, tak prosímtě zase nemudruj, jak je to celý nahovno... ano, je to samozřejmě zádrhel, 2 selhání za sebou, ale nic co by se nedalo vyřešit... staví to taky tak rychle, že ta loď byla už v podstatě postavená před předchozím letem
    jsem si jist, že tomu teď věnují odpovídající péči :)

    reklamní vsuvka:
    byl oddělen klub pro SpaceX
    [SpaceX (Falcon 9 / Falcon Heavy / Dragon / SuperHeavy / Starship / Starlink) + Tesla, Neuralink, Boring, xAI]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: No, jako je pravda, že při některých startech už Raptory fungovaly bezchybně. Létá tahle nová várka se stejnými parametry, nebo zase už zkoušej něco nového? Nepocházej ty vibrace náhodou od toho, že nové Raptory jedou víc nadoraz? Není konstrukce Ship nakonec méně robustní, než konstrukce boosteru? (bylo by to poměrně logické... resp. může jít i o to, že zatímco booster vibrace díky svojí hmotě lépe pohltí, tak lehčí Ship se nakonec rozklepe a trubky se rozlámou... nevíme).

    Mě osobně, když pozoruju ty tuny dlaždiček a tak, by přišlo logické místo orbitální Ship použít 2.stupeň, který by nedosahoval až na LEO a vystačil si s jednodušší tepelnou ochranou. Z něj by startoval jednorázově použitelný 3.stupeň, který by byl šitý na míru konkrétní misi, pro TLI nebo TMI jiný, než pro LEO. Logiku toho, o co se celý komplex Starship snaží, samozřejmě chápu - ale je to příliš velký skok najednou, který může skončit na tom, že prostě možnosti jedné technologie nemají překryv s tou navazující...
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: podle me by parametry motoru tlacili k nejlepsim vykonum i s jinou architekturou. Za me spojujes 2 nesouvisejici veci.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: je docela dobře možný, že to, že se nestavěly metanové motory, mělo svoje důvody. Pomocí dnešních počítačů je dnes zřejmě lze uřídit líp, než by to bylo možné v 60tých letech, ale zřejmě je tam nějaký háček. Navíc Elon kvůli chybě své architektury (vláčí prostě až na orbitu moc hmotnosti, což prostě nejde dost dobře okecat) tlačí technologii až na doraz, třeba tlak, určitě i otáčky turbín. Něco, co by mohlo fungovat s nižším tahem, zkouší posunout až na doraz. Což je zase při testovacích letech asi i dobře, ale nedovedu si představit, za jak dlouho by do toho šlo posadit lidi.

    Tady asi jde o to, že asi nějaká trubka dimenzovaná na původní rozměry Starship to přestává dávat, když ji prodloužili (prodloužení nádrží). Ono to možná i původně bylo spočítané na to, aby se to nerozkmitalo, ale když někdo jde a prostě tam navaří další metr dva, tak najednou ten stejný materiál už nestačí...

    Zase opakovaná použitelnost motoru, který hoří bez sazí, se zdá být důležitým milníkem kosmonautiky. Problémy mají ale všichni, kdo se o to pokouší. Ostatně, metanový motor pro Neutron taky není hotový. Možná, že ten japonský trik s potichu vylepšeným vodíkovým motorem není tak od věci...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: Tom Mueller (hlavni designer motoru Merlin) rikal, ze Raptor nebude nikdy fungovat spolehlive. Mozna je ten problem o hodne dramatictejsi.
    Dneska selhaly nejmene 2 motory, nebo jejich privody, nebo jako minule delaji prilis mnoho vybraci ..

    RocketLab drzim palce uz od doby, co jsme cekavali 6 hodin na konec startovaciho okna, aby to nakonec zabalili.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: ok, samozřejmě. Ale otázka je, kolik tun toho opravdu potřebuješ nahoru dostat a jak moc ti záleží na spolehlivosti.

    Já si myslím, že ke konstrukčním chybám horního stupně Starship, o kterých si myslím už dlouho, teď přibyla nějaká nová konstrukční chyba, která se projevuje tím, že se to za letu prostě rozpadá. Minule to byly snad prý vibrace, s tím se pokusili něco dělat, teď se ještě samozřejmě neví.

    To, že se to neustále snaží prodloužovat, může souviset s tím, že reálně dosažená čísla nejsou tak dobrá, jako očekávaná. A jak to zvětšují, tak se dostávají na hranice možností použitých materiálů...

    Osobně si myslím, že přístup RocketLab a jejich Neutronu k použitelnosti 1.stupně a maximálnímu odlehčení a zjednodušení stupně 2. je dost zajímavý.
    Rocket Lab reaffirms 2025 first launch of Neutron - SpaceNews
    https://spacenews.com/rocket-lab-reaffirms-2025-first-launch-of-neutron/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: dnes uz by mohlo byt v ruznem stavu rozpracovani v produkci 14 raket Ariane 6.
    Oproti tomu SpaceX vyprodukuje 100 hornich stupnu F9 za rok.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: v tuhle chvíli, potom, co předvádějí Trump s Elonem, je start francouzské vojenské družice na francouzské raketě asi to jediné, co může svobodný svět demonstrovat jako svou "akceshopnost".
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: ja vim, startovaly v "jeden den", ale nestartoval i F9 ? Uz ma snad 25 startu od zacatku roku.

    Ariane 6 konkuruje F9 a ne Star Ship (ktera nefunguje).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    🚀 Arnaud Prost, pilot DGA a záložní astronaut ESA, byl u řízení francouzského letounu AWACS, který měl na starosti zabezpečení Guyanského vesmírného střediska pro start #Ariane6 #CSO3. Podělil se s námi o své fotografie 🤩
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Revesdespace: "🚀 Arnaud Prost, pilote DGA et astronaute de réser…" - Universeodon Social Media
    https://universeodon.com/@revesdespace/114119926503773254
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ariane 6 vs. Starship 1:0
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    SEJDA: Vera, nikoli Viera, pises to podruhe.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    VOYTEX: asi reditele jenom trolili.
    Viera Rubin observatory je "prehledovy" teleskop, ma FOV 3,5°, pro porovnani JWST ma FOV 3' porovnatelne s HST. Rika se, ze Mesic ma 1°, takze VRO by udelala celkem peknou "fotku mesicku".
    Samozrejmne tak ma nejvetsi sanci zachytit drahy utajovanych satelitu, i kdyz ma rozliseni ty 2Gpx, vyjde mi, ze ISS bude mit rozliseni asi 300 px, tedy bude 3x vetsi nez tady na teto excelentni (upravene) fotce.




    Toto vyfotili 20 cm apochromatickym refraktorem, na ZWO ASI 183 (20 Mpix), z brehu jezera.

    ISS ma ve skutecnosti asi 100 metru, takze rozliseni satelitu 400 km nad zemi bude mit VRO asi 30 centimetru. Cehoz se da dosahnout i ze zeme, jak vidis i mnohem mensimi a radove levnejsimi teleskopy.
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    SEJDA: moderatori by mohli mit aspon zakladni prehled a kdyz ne ten, tak aspon slusnost, ale chapu, ze silnym nazorem muskoliku zadna fakta nemuzou pohnout

    When a Telescope Is a National-Security Risk - The Atlantic
    https://www.theatlantic.com/science/archive/2024/12/vera-rubin-telescope-spy-satellite/680814/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam