MACHALIK: Příklad s violoncellem je úplně mimo, protože všechno, co tento nástroj produkuje, je zvuk NÁSTROJE. Tudíž hovořit o nějakém zkreslení je zcestné, protože ho nemáš k čemu vztáhnout. Leda bys přišel s nesmyslným nápadem, že se vezme nějaké violoncello jako etalon a bude se měřit, jak se od něj liší zvuk ostatních. Naopak u beden je výsledný zvuk možné porovnávat s tím, jak by měl znít, kdyby žádné vady neměly.
Tvrzení, že
"Reprobedny zabarvují/hrají", je pravdivé jen do té míry, že toto skutečně TAKÉ dělají. V tomto smyslu lze hovořit o kolorování apod. Ale kromě toho reprosoustavy trpí součtem nedostatků svých měničů, tzn. lineárním i nelineárním zkreslením. Právě proto platí již citovaná Macurova věta, že
"rozdíly mezi korektně provedenými zesilovači jsou na akustické straně, co se týče změny v nelineárním zkreslení, nulové. Nelineární zkreslení reproduktoru je zcela zamaskuje."
A to je to, oč tu od začátku šlo, tedy že hlavní problém řetězce není v zesilovači, jehož vady jsou proti reprákům nepatrné, ale právě v reprobednách. Ty trpí nejenom "kolorováním", ale i nelineárními zkresleními, při nichž vzniká zvuk s kmitočty, které v původním signálu vůbec nebyly. Tato zkreslení samozřejmě měřit lze, ale nikdo je raději neuvádí, patrně proto, že kupující zvyklí na setiny procenta u zesilovačů by byli zděšeni. Např. BW uvádí pouze harmonické zkreslení* a i to je spíše světlá výjimka. Každopádně tvrdit, že bedny pouze "kolorují" či něco podobného, ale nezkreslují, je opravdu píčovina.
*800 Diamond má uváděné zkreslení druhou a třetí harmonickou menší než 1% 45Hz - 100kHz resp. 0,5% 80Hz - 100kHz.