MAJA: Neshodnu se s tebou protože si myslím, že spousta těch technických faktorů slyšitelná zlepšení zvuku přináší a je to jen o tom, že zákazník obvykle nemá možnost přímého srovnání a nemá třeba možnost si poslechnout, o kolik jinak budou znít bedny u něj doma oproti poslechovému studiu. Věc názoru, tohle je moje omezená zkušenost a podložit to asi nijak nejde :).
DR_RIC: Nemíchejme psychoakustiku a placebo. Psychoakustika je vědní obor, který placebo efekt u audia může zkoumat, ale především je spolu s elektroakustikou nejdůležitějším zdrojem poznatků, díky kterým nám to všem hraje tak, jak to hraje :).
Což mě přivádí k tomu, že ani zapůjčení komponent není tak jednoznačné, protože právě psychoakustika mnohokrát potvrdila, že u komponent s malými nebo žádnými rozdíly ve zvuku je nejzásadnější moci mezi dvěma komponentami přepínat v reálném čase na té samé hudbě. Pokud je potřeba něco chodit přepojovat, tak je srovnání hrozně nespolehlivé a je velká šance jak na to, že člověk najednou slyší rozdíly které tam nejsou, tak na to, že neslyší rozdíly, které existují. Takhle je to skoro se vším s výjimkou reprosoustav, kde ty rozdíly ve zvuku jsou řádově větší. Ale furt je lepší mít komponentu doma než ji poslouchat v obchodě.
Ad funkčnost placeba vs. tik tak - na tom se asi neshodneme, a to ze dvou důvodů. Jednak tik tak nelže o svojí účinnosti a jeho cena tomu odpovídá. Naproti tomu třeba oscilococcinum, homeopatikum vyráběné a prodávané na základě zcela chybné premisy (bez ohledu na funkčnost homeopatik obecně), která byla vyvrácena krátce po jeho uvedení na trh, není to úplně levná věc a prodávat ho na základě lživých informací považuju za nemorální. Zároveň vidím velký rozdíl mezi tím, když firma volně prodává a plošně marketuje svůj placebo produkt jako objektivně funkční (v mezích toho, jak to zákon zrovna u homeopatik povoluje), a tím, kdy placebo indikuje doktor. Ani jedno neznamená, že odmítám použití placeba obecně.
Ad audio a emoce vs. objektivita, to je takové vágní prohlášení, ve kterém se mi těžko hledá nějaký skutečný význam. Vzbuzuje v tobě emoce, když si pustíš Vltavu na repráčcích Genius za stovku? Ve mně moc ne, přitom když si ji pustím na poctivém hifi s velkou dynamikou, tak je to fakt
nářez, a to říkám jako člověk, co hrál dva roky v nekompromisní thrashmetalové kapele. Nekoukám se na audio jen technicky, naopak, protože hudbu hraju daleko delší dobu než řeším její reprodukci, tak ji rozhodně vnímám víc emočně. A vyvolává ve mně tím víc emocí, čím je reprodukce bližší nereprodukované realitě. To jsem si ozkoušel mnohokrát, a všechno co měřím, tak samozřejmě i poslouchám.
Jasně, to nevylučuje že i placebo efekt hraje roli. Ale moje zkušenost je, že skutečná fidelita je právě ve vyvolání emocí zásadní a placebo má smysl řešit až potom.
Co se týče marketingu, je to složitý a já na to narážím taky. Nejradši bych prodával bedny pomocí stručného seznamu "tohle to dělá dobře" a "tohle to dělá špatně nebo vůbec", ale samozřejmě vím že to je naprostá utopie a akceptuju, že realita funguje jinak. Ale je to o míře. Solidní výrobce svoje výrobky vychválí, chválu podloží technickými daty, a ti nejlepší k tomu dokonce pravidvě přidají informaci, jak je interpretovat. Takoví výrobci existují mezi malými i velkými firmami a obvykle prosperují. Vždycky mají možnost volby.
To že zákazníci nakupují na základě chybných informací je něco, čeho jsem si všiml za deset let čtení hifistických diskuzáků, děje se to bohužel běžně. Jak běžné je to mezi lidmi kteří si pro rady na diskuzáky nechodí neumím říct. :) Ale když mi člověk řekne že je mu jedno jestli nějaká komponenta hraje líp a koupil si ji protože je pěkná a má z ní dobrý pocit, tak na něj rozhodně koukat z vrchu nebudu, spíš budu mít mezi vším bullshittingem tendenci dát mu high five :).