• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMAROKHIFI & TOP AUDIO

    Jaké preferujete středy

    18 hlasy od 18 respondentů

      rozbalit záhlaví
      SVANC
      SVANC --- ---
      IV0: O informace se klidně rozdělím, ale ono je toho dost vidět už z těch fotek. Pokud jde o cenu projektu, tak tenkrát - někdy v roce 2008 - jsem měl kliku, že pan Sikora z firmy Elektroakustika.cz byl nadšenec a udělal mi to gratis.
      Projekt mohu pro představu poslat.
      IV0
      IV0 --- ---
      SVANC: Hezký fotky. Byl by si ochotný se podělit o nějaké informace? Čeká mě nebo podobného, zajímalo by mě, jak moc jste ty věci navrhovali/počítali a jak moc to bylo řešené pomocí zkušeností/odhadu toho profíka. Kolik cca takový člověk stojí (pro představu). Díky
      VOZKA
      VOZKA --- ---
      SVANC: Myslím že klíčová je tam ta minerální vata a ty basový pasti by z ní fungovaly taky líp, ale dobrý vědět že se to fakt používá
      SVANC
      SVANC --- ---
      VOZKA: Kdysi mi profík, projektant akustických úprav, tvrdil, že rozdíl mezi klasickým molitanem (správné hustoty, je jich víc) a těmi jehlanovými deskami, které jsou rovněž z molitanu, je daleko víc cenový než zvukový.
      Projekt kina, který mi dělal, se skládal kromě celoplošného koberce ještě z asi 14 m2 molitanu 5 cm, celého stropu 24 m2 s akustickými podhledy, nad nimi 20 cm minerální vlny. Oproti projektu jsem tam ještě doplnil rohové basové pasti ze zbytků molitanových desek. Změřený dozvuk (horní křivka je měření, vložené čtvercové okno je simulace projektu s vyznačenými mezemi pro THX) potvrdil účinnost úprav a nakonec to nebylo ani tak drahé. Ale někomu může vadit snížení stropu, bez kterého se ale imho opravdu dobrých výsledků dá dosáhnout stěží.
      Každopádně zvukový rozdíl oproti akusticky nijak zvlášť neřenému podkroví s podobným aparátem je brutální.
      MAJA
      MAJA --- ---
      na zeď mi by to neprošlo :-)
      ale tohle na zem před repráky je dobrý ... normálně na tom chrápe náš přerostlý psík
      DR_RIC
      DR_RIC --- ---
      MAJA: V rezimu DIY mam zatim nejlepsi zkusenost s hunatyma dekama rozvesenyma uplne vsude :-)
      MAJA
      MAJA --- ---
      DR_RIC: Dělal jsem je sám z hoblovaných hranolků podle tohodle 2 ks cca 40x40cm. Náklady v řádu stokorun.

      Měření nemám, místnost už je sama o sobě dost zabydlená (knihovna, závěsy, sedačka, křesla ... jen podlaha je plovoucí, ale to řeším velkou podložkou pod psa přistrčenou před repráky a žulovými bloky mezi podlahou + repro s hroty). Asi to je lepší, ale v tomhle případě se žádný akustický zázrak/velká změna nekonal/a.
      DR_RIC
      DR_RIC --- ---
      MAJA: A jak funguji? Spokojenost? Jde mi predevsim o echo a dozvuk v mistnosti. Delal sis je sam nebo koupene?
      MAJA
      MAJA --- ---
      jj, středy jsou důležité - buď nežádoucí odrazy pohltit nebo rozptýlit (závěsy / knihovna)
      já mám v zabydleném obýváku ze dřevěných hranolků vyrobené tzv. skycraper diffusery - pro mě je to estetické i funkční, nějaké molitany by mi doma neprošly :-)

      VOZKA
      VOZKA --- ---
      DR_RIC: Bude to asi lepší než nic, ale nebude to dobrý. Většina lidí si představuje že tlumit je potřeba hlavně výšky, ale největší problémy tvoří středy - způsobují největší nesrozumitelnost řeči a jsou nejvíc nepříjemné. Jeden (vystudovaný) zvukař mi tvrdil, že když se zatlumí výšky a středy se nechají, tak je to subjektivně ještě horší (nemůžu potvrdit, nemám dost zkušeností). Každopádně středy akustická pěna sotva zvládne pokud jí není třeba 10+ cm, a molitan bude spíš horší. Důležitá je vnitřní struktura té pěny kterou bude mít molitan jinou, ale jak se to projeví nevím.
      DR_RIC
      DR_RIC --- ---
      MAJA: OK. Bohuzel to prave v tomto konkretnim pripade nelze. :-(
      MAJA
      MAJA --- ---
      DR_RIC: v běžných místnostech bych preferoval místo molitanů obrazy (bez skla), závěsy/textil a knihovnu
      DR_RIC
      DR_RIC --- ---
      Mam dotaz na zdejsi profiky. Je nejaky akosticky rozdil mezi "klasickym" molitanem a akustickym? Krome tvarovani samozrejme. Jde mi o to, ze bych rad akusticky upravil (co to pujde) jednu mistnost, ale jedna se o ordinaci, takze jsem pomerne znacne vazan hygienickymi normami. Vzhledem k obrovske plose "holych" sten (strop lze jednoduse resit podhledy) je dost financni narocne pouzit "akusticke obrazy", panely apod. Je moznost pouzit na steny molitan, ale podminkou je, ze musi byt bily. A vzhledem k tomu, ze jsem akusticky molitan v bile nenasel, napadlo mne pouzit "obycejny". Odtud prameni moje otazka. Mate nekdo zkusenost? Jak jste upravovali akustiku vy?
      ROMANICAK
      ROMANICAK --- ---
      VOZKA: Amen!
      VOZKA
      VOZKA --- ---
      ROMANICAK: Sorry, já jsem označil tebe ale myslel jsem tím taky spíš teddybeddyho. Podle mě to na první pohled taky vypadá jako celkem obyč dostatečně tlustej ofc kabel, protože co jinýho taky používat.
      Ono to celkově nedává smysl. Měly by na výhybce být komponenty propojeny kabely tloušťkou roury od vysavače místo třeba dostatečně tlustých spojů na plošáku? Měly by se svitkové kondenzátory vyrábět tak, aby dovnitř z konců svitku taky vycházel hi-tech kabel? A co cívky, proč můžou být cívky z nalakovaných OFC kabelů a propojky mezi nimi ne?
      ROMANICAK
      ROMANICAK --- ---
      ROMANICAK:
      Mozna SC znamena SilverCoated?
      ROMANICAK
      ROMANICAK --- ---
      VOZKA:
      Tezko rict. Taky vypadaji jako celkem obycejny OFC.
      Ta cenovka nic neznamena, leda to, ze se na to nachytaji hlupaci typu TeddyBeddy. Coz neznamena ze harou spatne, neslysel jsem je a nedovolil bych si to rict. Ale s klidem si dovolim rict, ze realna prodejni cena by mohla byt 10x nizsi a jeste porad by to bylo s *10 ziskem oproti vyrobni cene.

      Reknu to takhle - kazda firma ktera vyrabi "spickovy" kabely si na ne pise svoji znacku. Na techhle nevidim nic.
      Napis co lze precist je "SC1 OFC speaker cable " . Jeste pred tim jsou ale nejaky dalsi tri pismenka, ktery se mi bud nepodarilo identifikovat nebo je google proste nenasel - mdr? mdt? mdf?

      Ale mozna je to mbl vlastne, to by znamenalo, ze maji vlastni kabely...nebo ne? :

      MBL internally wires the 101E Mk.II with Wireworld cable
      MBL Radialstrahler 101E Mk.II loudspeaker Page 2 | Stereophile.com
      https://www.stereophile.com/content/mbl-radialstrahler-101e-mkii-loudspeaker-page-2
      -- jenze na jejich strankach https://www.wireworldcable.com/ zadny kabely pro tohle pouziti nenachazim.
      -- a zajimalo by me co je ta cerna krabicka s tou kouli nahore s napisem "Interconnect comparator". Vsadil bych se, ze je to to co jsem popisoval v nedavne diskusi - prepinani mezi kabelama tak, aby se mohlo testovat rozdily mezi nima. Tedy to, co jsem psal v ROMANICAK: .

      Ve videu je jeste jeden moment kde je na ne videt, treba se to podari rozlustit:
      How It's Made Omnidirectional Speakers P2
      http://www.youtube.com/watch?v=G5EMrFsT7V4&t=141



      VOZKA
      VOZKA --- ---
      ROMANICAK: Já bych případně poprosil o identifikaci tohohle OFC Speaker Cable kabelu:


      Je to z videa výroby omni repráků MBL, cena za pár prodávaný s párem subwooferů je okolo 5 000 000 Kč.

      How It's Made Omnidirectional Speakers P2
      https://www.youtube.com/watch?v=G5EMrFsT7V4&t=2m24s
      ROMANICAK
      ROMANICAK --- ---
      TEDDYBEDDY:
      Ty si nedas pokoj :-)))

      Pamatujes jak jsi psal TEDDYBEDDY: o kabelech ktery jsou pouzity uvnitr 800N? Tak tady je mas. spis bych rekl ze jsi nemel pravdu, podle me jsou to celkem obyc (OFC) medeny dvoulinky, nejspis jen jeste twistovany. Zadnej stribrnej coating, zadnej oplet "lineárně strukturovaný uhlík". Ty jsi proste normalni lhar abys obhajil svoje nesmyslny predstavy, to si ted uz klidne dovolim rict.

      Uplne dole jeden z tech dvou obrazku.
      B&W  factory - B&W: Speaker Building the UK Way - The Audio Beat -www.TheAudioBeat.com
      http://www.theaudiobeat.com/visits/bw.htm

      A video tady, napriklad v 02:00:
      The making of an 800 Series Diamond speaker
      http://www.youtube.com/watch?v=8UzqJJOiVVc


      BREGALAD
      BREGALAD --- ---
      VOZKA: Děkuji za hezké vysvětlení. ;-)
      Je fajn, když do toho někdo takhle vidî..
      VOZKA
      VOZKA --- ---
      BREGALAD: Dobré téma na pokračování. Velmi často to fakt je podobně tomu co říkáš, ale záleží na konstrukci a hlavně na tom co už považuješ za výšky - pokud se nebavíme o supertweeterech, tak většina výškáčů hraje na většině svého spektra všesměrově a začíná být takhle směrová až celkem vysoko.

      Šířka vyzařování bez zvukovodu se v principu řídí velikostí měniče a je tam podobný vztah jako u zvukovodu. Když je vyzařovaná vlnová délka výrazně delší (tj. frekvence hlubší) než je průměr měniče, tak jsou dané frekvence vyzařovány všesměrově. A jak se vlnová délka zkracuje až je kratší než průměr měniče, tak se vyzařování nějakou dobu zužuje, pak vznikají tzv. side lobes, (měnič vyzařuje úzce dopředu, pak nic, a úplně bokem zase jede naplno), a nakonec už je vyzařovací vzor úplný bordel.

      Výškáče jsou obvykle kopulky o průměru něco přes 2,5 cm. Vlnová délka zvuku okolo 2,5 cm znamená cca 12,5 kHz. Takže běžný 1" výškáč ti nad 12 khz začne poměrně dost směrovat a těch 20° - 35° se mi sice zdá málo (pokud nemyslíš 20° - 35° na každou stranu), ale k vršku horní oktávy bude rozhodně směrovat dost. AMT tweetery ("skládané pásky") bývají často o kus větší a začínají být hodně směrové dřív. Navíc jsou často obdélníkové a ve vertikální ose delší, takže jejich vertikální direktivita je ještě o dost horší.

      Pro mě ale třeba 2 kHz už jsou rozhodně subjektivně výšky a od těch 2 kHz do 10 kHz to bude bez zvukovodu hrát víceméně pod úhlem 180°. Protože platí že čím nižší frekvence mají být směrové, tím větší musí být bedna, většinou se začíná směrovat třeba na 1500 Hz a důležité je aby tam byl pozvolný přechod z basů které jsou skoro vždycky všesměrové na ten úhel třeba 120° a aby se ten úhel udržel co nejdéle než se začne někde v horní oktávě zužovat. Nejlepší hifi bedny směrují většinou třeba od 600 - 700 Hz a to už je fakt dobré.

      Jsou tam výjimky. Jednak zvukovody můžou paradoxně vyzařování na nejvyšších frekvencích i rozšiřovat. Nejznámější je tímhle asi Seax DXT zvukovod, který pár high-endových beden proto používá, ale v menší míře to dělají i jiné. A potom když má výškáč breakupy, které jsou obvykle nežádoucí protože způsobují zvlnění na cháře, tak to na direktivitu může taky mít pozitivní vliv. Takhle třeba fungují některé fullrange měniče, je to o kompromisu.
      Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam