• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMAROKHIFI & TOP AUDIO
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    CLOJSTER: nesud druhe podle sebe. Pokud ty podlehas nejakym predsudkum ci zboznym pranim, potazmo postbuy syndromu, je to jen tvoje vec a neznamena to, ze jsou taci i vsichni ostatni. Pokud neslysis rozdil mezi zadnymi reprokabely, je to opet otazka nekolika faktoru, mezi nimiz jsou v prve rade tvoje usi, v rade druhe samotne kabely a v rade treti cely retezec, na kterem porovnavas.
    MAJA
    MAJA --- ---
    Ad vinyl - schválně se mrkněte, jak je váš vinyl nahraný .... kompletně analogových AAA je možná tak 1%. Už třeba Pink Floyd v sedmdesátých letech minulého století se pyšnili tím, že jedou v digitálu a to si myslím ve své době dávali na zvuku záležet.

    IMHO je to čistě o masteringu - musí tam být nějaká dynamická komprese, aby se to do toho asfaltu dalo vyrejpat :-) Ale je to krásný ... mechanický ... má to svoje kouzlo, jako mechanické hodinky např.

    ad AudioVideoShow, Highend výstavy ... B&W Nautilus má pořád co říct, Gryphon , YG Acoustics (nechtěl bych to doma, ale hrálo to pěkně), Fisher&Fisher (aneb šutrové ozvučnice). top modely Focal ... z těch levnějších docela překvapily S314, KEF R11, retro Mission 770 ...
    CLOJSTER
    CLOJSTER --- ---
    PLAYER: Pises tady o subjektivnich pocitech pri poslechu z vinyl ripu. A ja tvrdim ze to je ciste v hlave. Slepy test by zase eliminoval bias vuci tomu co tve logice prijde “kvalitnejsi zaznam”. Pokud by ti prislo i ve slepem testu, ze se ti libi vic vinyl rip, tak je to fakt preferenci zvuku “neduhu” vinylu. A proti tomu nemam nic, jak rikam, taky se mi zvuk vinylu libi… ovsem neda se tu mluvit o kvalite, nybrz od osobni preferenci. A rozhodne nema smysl zatracovat CD.
    Proto od zacatku rikam - je to jen ve tve hlave. Neni to nic objektivniho. Jak zvuk vinilu, tak repro kabelu :)
    Howgh.
    CLOJSTER
    CLOJSTER --- ---
    PLAYER: Nizky sum, male zkresleni a velka dynamika. To je podle me kvalitnejsi.

    Ripy z vinylu se pysni velkou dynamikou, ovsem je to jen tim ze se ripuje do silenych frekv. rozsahu, pricemz v tom neslysitelnem pasmu je jen nejaky sum ci co. Tzn. irelevantni, jenze algoritmus to vyhodnoti jako velky DR. V realu ma ovsem vetsi DR prave CD.
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    VOZKA: proto se ptam na definici, co znamena kvalitni. Jestlize je audio CD kvalitnejsi jak vinyl, tak je kvalitnejsi i SACD ci DVD-Audio, kde snad neni technologickou nadrazenost vuci audio CD treba resit. Pak je otazkou, proc mi zni "lip" Brothers in arms prave jako rip z vinylu (ulozeny jako LPCM 24/192), než na samotnem origo SACD. Treba to je mastering, jak rikas. Treba muj prehravac prehrava lepe formaty ve vyssim rozliseni, nez audio CD. Treba se mi libi vic "zkresleny" zvuk, jak take rikas. V konecnem dusledku na tech ripech obecne slysim proste vsechno lip, prijde mi to detailnejsi, basy maji subjektivne jakoby vetsi duraz, prokresleni, vysky nejsou tak ostre, hlasy prirozenejsi. S mirnou nadsazkou bych ty ripy postavil na uroven hires nahravek na Blu-Rayi (DTS-HDA, DD TrueHD, LPCM 24bit), ktere jsou pochopitelne zcela proste sumu.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    PLAYER: Samozřejmě že má, pokud se bavíme o technické stránce záznamu. CD má běžně o 30 dB vyšší odstup signálu od šumu, dynamika vinylu je ekvivalentem zhruba 12 bitů s ditheringem, a analogové řetězce prakticky vždycky zásadně víc zkreslují. Vinyl teoreticky umí zachytit vyšší frekvence, ale ty jsou jednak už v neslyšitelném pásmu a jednak i ty slyšitelné v horní oktávě umí zachytit s výrazně nižší dynamikou než CD. Taky má trochu omezené možnosti v záznamu subbasů. Tyhle nedostatky jsou důvod, proč existuje RIAA curve jako aspoň částečná kompenzace.

    Pokud zní vinyl líp, je to kvůli tomu že běžně mývají lepší mastering (bývá šetrnější jednak kvůli audiofilům a jednak protože při brickwall limitaci nahrávky by mohla přeskakovat jehla) anebo kvůli tomu že ti zkreslení vinylu zní eufonicky.
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    CLOJSTER: tak mi tedy definuj, co znamena kvalitni, respektive nekvalitni podle tebe.
    CLOJSTER
    CLOJSTER --- ---
    PLAYER: Teoreticky ne. Prakticky ano, protoze i zapis na vinyl je kompromisni. Zalezi na technologii a i tak je tam spousta fyzikalnich omezeni. Pogoogli si to.
    A prevod do digitalni podoby - pochybuju ze na to ti lidi maji zarizeni za miliony, protoze i tady je to jedno fyzikalni omezeni za druhym.
    To ze ti zvuk vinylu lahodi nerozporuju. Taky ho mam rad, ale urcite neplati ze vinyl je kvalitnejsi nez CD a dvojnasob to neplati u Vinyl Ripu. Takze pokud se ti zvuk ripu libi vic nez CD, urcite to neni nekvalitou CD (samo zalezi jak bylo to CD nahrano), ale spis nejakym tvym POCITEM. Tzn. Je to v hlave :)
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    CLOJSTER: z jakeho principu? Chces rict, ze analogovy zaznam na LP ma nizsi kvalitu, nez PCM 16/44,1? na audio CD? To snad ne. Je pouze otazkou, jak kvalitni je retezec pri prevodu do digitalni podoby. Na tech forech, kde se daji ripy najit, to nekteri i uvadeji, takze si muze clovek udelat urcitou predstavu, k jak velke degradaci tam teoreticky dochazi.
    CLOJSTER
    CLOJSTER --- ---
    PLAYER: No nevim. Uz z principu to nemuze byt kvalitnejsi nez primo nahravka na cd. Kompromisy jsou jak u “zapisu” na vinyl, tak pri reprodukci (resp. prevodu zpet do digitalu). Mnohem vetsi nez u CD.
    Par vinyl ripu jsem taky mel a vsecko nad 22khz byl stejne jen nejaky neslysitelny “sum”. Takze degradace kvality tam probiha na zacatku pri zaznamu a pak nasledne i pri prevodu zpet…
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    CLOJSTER: predkladas sve domnenky jako hotovou vec a pausalizujes. Rip muze mit ruznou uroven kvality, je tam mnoho promennych, neni treba mi je vsechny vypisovat, jako bych si jich snad nebyl vedom ;)
    Mam tu asi 20 alb ripnutych z vinulu a pouze jedno zjevne autor odflaknul. Vsechny ostatni hrajou lepe jak libovolne CD, kterych mam desitky. A samozrejme ze porovnavam i tataz alba, nektere mam dokonce hned na vicero zdrojich, vcetne SACD, ktere take neni vzdy zarukou vysoce kvalitni nahravky.
    CLOJSTER
    CLOJSTER --- ---
    PLAYER: Tak jako “ripem z vinylu” jsi to slusne zabil. Tam je degradace kvality hned na dvou mistech. Cely ten vinyl je jen o kompromisech jak pri nahravani, tak reprodukci. Jestli ti vyhovuje rip z vinilu ktery delal nekdo kdovi na cem, tak je to fakt jen v hlave…
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Dneska se masteruje pro různá média různě, takže CD může mít jiný dynamický rozsah než stream. Zmiňují tam i že normalizace hlasitosti na streamovacích službách mohla mít ten pozitivní dopad (jak psal VOZKA).
    Akorát Spotify nebrat, stále nenabízí obsah ve FLAC. Na rozdíl od Deezeru a Tidalu.

    The [COMPRESSED] History of Mastering — Twenty Thousand Hertz - The stories behind the world's most recognizable and interesting sounds.
    https://www.20k.org/episodes/historyofmastering

    The Loudness Wars — Twenty Thousand Hertz - The stories behind the world's most recognizable and interesting sounds.
    https://www.20k.org/episodes/loudnesswars

    Jako dobré příklady tam padnou
    Daft Punk / Get Lucky
    Bruno Mars / Uptown Funk
    Blake / Gods Plan
    Bradley Cooper, Lady Gaga / A Star is Born Soundtrack
    Guns N' Roses / Chinese Democracy
    remastery The Beatles z r. 2017 prý taky nejsou vůbec špatné

    Album list - Dynamic Range DB
    http://dr.loudness-war.info/

    https://www.reddit.com/r/audiophile/comments/4iqr4u/songs_with_high_dynamic_range/

    Best Audiophile Albums. Collection of audiophile quality… | by Practical Audioholic | Medium
    https://medium.com/@practicalaudioholic/best-audiophile-albums-part-1-a3c402e40b79

    Jestli něco kde zkoušet MQA
    https://www.control4.com/docs/product/mqa-audio/listening-notes/english/latest/
    Za mě ale:
    [SPIKE411 @ hd // audio&video pro narocne!]

    A high resolution / hires / hirez/ HD audio
    [SPIKE411 @ ZVUKAŘINA - aneb rady a tipy jak dosáhnout co nejlepších výsledků v práci se zvukem]
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    MADCAT: musel jsem se podívat na rok vydání posledního CD, co jsem koupil a je 2022, takže ano, zjevně se to děje pořád. Né samozřejmě všude, někde je to třeba jen na hraně, ale když sáhnu po CD z roku třeba 1990, tak tam ten rozdíl je znát a není to jen o tom, že musím víc otočit volume doprava. Zase připomínám, že nechci paušalizovat, protože třeba CD Schiller - Summer in Berlin, nijak dojebané není, jenže to zase neposlouchám, protože je součástí alba s koncertem na Blu-Ray, kde je luxusní hires stopa, s kterou se nebohé CD, nemůže měřit.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    MAJA: Já jsem s fleškou a cédéčkama chodil, ale i to byl docela omrd. Tu jsem narazil na streamovací zařízení asi za 100 000, které neumělo souborový systém NTFS (standardní ve windows), tu jsem narazil na vystavujícího, který mi odmítl přehrát moje 2x rychlostí vypálené cédéčko s pečlivě vybranými testovacími FLACy, otestované v Exact Audio Copy na chyby, protože vypálený cédéčka prostě nepřehrává. A místo toho pustil gramodesku, kterou mi do té chvíle pozitivní dojem z jeho beden úplně zkazil :)).

    PLAYER: Koná se to, jen se to jmenuje Audio Video Show a už to není v Corinthii ale někde jinde. Já mám největší zážitek asi s Avantgarde Acoustic Trio - je to vlastně za ty prachy (snad pět milionů) příšerná bedna, má to na některých frekvencích slyšitelný rezonance a hraje to +- přesně jen ve sweet spotu, když si popojdeš o dva metry vedle, tak už to zní jinak (posloucháno z dostatečné vzdálenosti v jedné z konferenčních místností). Ale má to nejlepší dynamiku, jakou jsem kdy slyšel, nic jiného se tomu nepřiblížilo.

    MADCAT: Loudness war se hlavně u populární hudby děje furt protože pro poslech z levných nekvalitních zařízení je to "žádoucí". Ale děje se to o trochu míň, paradoxně hodně díky Spotify, které příliš málo dynamické nahrávky detekuje a ve výchozím nastavení je jednoduše o kus ztlumí, takže pak ztrácí tu výhodu že znějí mezi jinými písničkami hlasitěji a tím vyniknou.

    FATTY: Tak zajímá mě kvalitní zvuk a jsem na nyxu. :) Jinak to nevidím tak černě. Třeba kvalita nejlevnějších aktivních studiových beden za posledních deset let ohromně vzrostla a jsou z nich podle mě možná nejdosažitelnější hifi bedny na trhu.
    FATTY
    FATTY --- ---
    VOZKA: kdyz nejsi hifista ale bastlir, tak co tu delas? :) Tohle je napsano moc hezky: "Přijde mi, že normální lidi vůbec nepočítají s tím že by nějaká reprosoustava mohla znít reálně a ne jako reprobedna, tak je potřeba jim nejdřív změnit očekávání". A je to horsi a horsi.. Myslim, ze hifi casem vymre a bude to spise raritni/okrajova zabava..
    MADCAT
    MADCAT --- ---
    PLAYER: To prznění audionahrávek - to myslíš loudness war? To se furt ještě vyskytuje, nebo mluvíš o starších nahrávkách? Já tak nějak doufal, že už to zvukaře aspoň trochu přešlo...
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    V podstate nemam co dodat, nezaznelo nic, s cim bych vylozene nesouhlasil. Co se Hiendu tyce, kona se to jeste vubec? Ja tam byl naposled asi pred 10 lety. A prave protoze tam vzdy hral jejakej ultraprisnej jakoze hufistickej jazz, tak jsem sebou tahal napisliuchans CD/SACD. Vetsinou ki vystavivatele vysli vstric a min. jednu celou skladbu mi pustili. Za ta leta co jsem se tam ochomejtal, mi utkvely v hlave dve sestavy. Jedno byl salon s Cabasse, kde v kombinaci s temi jejich satelity meli zapojeny i obri subwoofer, na tom znel Bryan Adams luxusne. Btw na tom asi 200kg subu meli postavenou minci, ani se behem reprodukce nepohla!
    No a druha sestava byly B&W800D, ikdyz tenkrat asi jeste bez diamantu. To byly jediny bedny z vystavy, kde mi nechybel objem nejnizsich kmitoctu. Tenkrat jsem vubec neresil nejake zesilovace, takze vubec netusim, cim to pohaneli.
    Jo a tenkrat jsem si postesknul, ze na to vlastne nikdy mit nebudu. Tak topku 800D sice nemam, ale i ty 802D hraji podle mych predstav, subwoofer sice mam, ale na muziku neni vylozene treba. S cim mam ale ted velky problem, je kvalita nahravek. Je smutny, kolik i originalnich nosicu je sprznenych nesmyslnym vybuzenim, nebo jak se tomu nadava. Proste hnusne ostry zvuk s pocitove orezanyma vyskama. Asi nejlip mym usim zni ripy z vinylu. Ted si jeste pohravam s nakupem koncovych monobloku. Asi by mi sedly lampy, ale bojim se nakupu z druhy ruky a obecne jejich zivotnosti. Vubec se v tom neorientuju, nevim, kde bych schanel nove...
    MAJA
    MAJA --- ---
    Mě hodně obecně z výstav vycházejí reprobedny, které zní nejvíc "obyčejně". Jakmile mě někde zaujmou třeba basy nebo prostě cokoliv jiného, tak je něco špatně a delší poslech to potvrdí.

    Vystavovatelé/prodejci dobře vědí, jestli hrát nějaké efektní jazzové cinkání nebo nějaký našlapanější orchestr, to by člověk musel chodit s fleškou/CDčkama apod. od expozice k expozici :-)

    Teoreticky by měl se stoupající kvalitou/výkonem/výstupní impedancí apod. koncového zesilovače klesat vliv reprokabelů, ale nějak to neplatí 100%.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    PLAYER: Jasně, je to složitej problém a je těžký to rozsoudit dokud nějakej rigorózní abx test někdo fakt neudělá, ale kdo by se s tím chtěl otravovat.
    Ad poslech drahých sestav, moje zkušenost z výstav typu high end praha/audio video show je, že i přes mizerné akustické podmínky bedny které mi nejlépe znějí jsou až na výjimky bedny které i velmi dobře měří (čímž nemyslím jen odezvu v ose, ale i směrovou charakteristiku či zkreslení), a bylo to tak i když jsem tam byl před x lety poprvé a naposloucháno jsem (ani odjinud) skoro neměl. I když je tam pár zádrhelů typu že ve špatné akustice podle mě vždycky znějí líp bedny s užší směrovou charakteristikou - na druhou stranu mně se zvuk takových beden líbí víc všude, takže v mém případě i tohle sedí. Největší chaos mi do toho úsudku vnášelo když vystavující pouštěli hovadiny.

    Zato rozdílu mezi sestavami se stejnými reproduktory ale úplně jiným zbytkem řetězce (stalo se) jsem si tam nevšiml nikdy. Pokud byl, musel být mnohem menší než vliv reprosoustav, místnosti a pouštěné nahrávky. Z toho je celkem přirozené odvodit, že ten rozdíl musí být malý.

    Co se natrénování sluchu týče tak s tebou do nějaké míry souhlasím, ale zároveň myslím že to je trochu jiná situace. Televize je vždycky jen vzdálená aproximace reality, je to placatá svítící věc která má po celé ploše stejné rozlišení, omezený kontrast, omezený barevný gamut, omezenou obnovovací frekvenci... To jsou vlastnosti které se zásadně liší od toho, jak oči vnímají realitu, takže dává smysl že se musíš nejdřív trochu naučit jak to udělat nejlíp.

    Naproti tomu u reprosoustav se dá napodobování reality přiblížit daleko víc a dovedu si snadno představit situaci, kdy při slepém testu nepoznám jestli poslouchám zvuk nebo nahrávku něčeho, což je s televizí nemožné.
    Moje zkušenost s pouštěním beden lidem s nulovou praxí je, že se jim často nejdřív líbí ty nejvíc "zářící a kontrastní" (basy, cinkání atd., asi známe všichni), ale když se jich zeptáš jaké bedny nejvíc znějí jako realita, tak přehodnotí a většinou nejsou mimo. Přijde mi, že normální lidi vůbec nepočítají s tím že by nějaká reprosoustava mohla znít reálně a ne jako reprobedna, tak je potřeba jim nejdřív změnit očekávání. Natrénovaný sluch hraje obrovskou roli v tom když se člověk snaží identifikovat *proč* něco hraje blbě nebo dobře, nebo třeba pro identifikaci harmonického zkreslení, což normální člověk skoro neslyší, ale při posouzení "skutečně znějící/uměle znějící" laici v mém okolí většinou nebyli mimo.

    Ale taky do toho nechci moc rejpat, pro mě je to stejně debata čistě akademická, nejsem normální hifista ale bastlíř a otázka "jaké faktory mají největší poměr kvalitativní přínos/cena" je pro mě jednou z hlavních motivací, takže z toho pohledu pro mě kabely asi nebudou podstatný nikdy :).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam